ابتکارات فردی و حرفه ای دانلود طرح های ابتکاری مدارس ابتدایی و متوسطه اول و دوم

ابتکارات فردی و حرفه ای چیست ؟

ابتکارات فردی و حرفه ای در تجارب سنجش و ارزشیابی مبحث مهمی است که در نظام آموزشی کنونی جای خود را باز کرده است.و در واقع ابتکارات فردی و حرفه ای در تجارب سنجش و ارزشیابی اهداف بسیاری را دنبال می کند که از آن می توان به هدف های زیر اشاره نمود. در این مقاله سعی نموده ایم علاوه بر توضیح کامل پیرامون ابتکارات فردی و حرفه ای صدها نمونه فایل هم برای دانلود ضما عزیزان قرار دهیم. در صورتی که فرصت کافی ندارید از لینک زیر در رابطه با دانلود صدها نمونه فایل کمک بگیرید.همچنین می توانید برای دانلود انواع طرح جابر به برگه مربوطه مراجعه نمایید.

برای دانلود صدها نمونه فایل مورد نظرتان کلیک کنید.

دانلود کنید !اهداف اجرای ابتکارات فردی و حرفه ای 

  • توسعه و تقویت دانش و توانمندی عمومی معلمان/ مدیران و معاونان در زمینه الگوهای اجرایی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در راستای ابتکارات فردی و حرفه ای
  • تغییر نگرش و افزایش پویایی دانش آموزان و معلمان در خصوص نقش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و فرآیند یاددهی- یادگیری و ارتقای کیفیت ابتکارات فردی و حرفه ای
  • ارتقا سطح دانش و مهارت و ابتکارات فردی و حرفه ای معلمان و سایر کارکنان آموزشی به منظور اجرای صحیح شیوه های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ، منطبق با آیین نامه های مصوب.
  • شناسایی و ترویج الگوها، شیوه ها و ابزارهای متنوع، نوین و متناسب ارزشیابی پیشرفت تحصیلی.
  • فراهم آوردن زمینه لازم برای تبادل ابتکارات فردی و حرفه ای معلمان و سایر کارکنان آموزشی مدارس در زمینه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی.

جامعه ی هدف و گسترده ابتکارات فردی و حرفه ای

این طرح در دو محور و در بین دو گروه شامل : معلمان، مدیران و معاونین (کارکنان آموزشی مدارس) سراسر کشور برگزار می شود.

ابتکارات فردی و حرفه ای

ابتکارات فردی و حرفه ای

ابتکاراتی که در ارتباط با آن قرار است صحبت کنیم در واقع سندی از خلاقیت معلمان است. خلاقیت و ابتکار یک موضوع بسیار مهم برای موفقیت در هر کسب و کاری است. چه در مدرسه و چه در کسب و کار های دیگر، وجود ابتکار و خلاقیت میتواند نتایج فوق العاده ای به بار آورد و کل یک کسب و کار را زیر رو کند. از همین رو ابتکارات فردی و حرفه ای همواره مورد اهمیت است و باید در هر قسمتی از آموزش و پرورش به آن اهمیت داد. حال باید دید کهمیتوان این ابتکارات فردی را به وجود آورده و آن را استفاده کرد؟

در ادامه به صورت جامع در مورد این موضوع صحبت میکنیم. در درجه اول موضوعی که مهم است این است که چطور باید ابتکارات فردی و حرفه ای را در هر فرد برانگیخت؟ چطور میتوان به صورتی عمل کرد که معلم یا معلم های یک مدرسه بتوانند ابتکارات فردی و حرفه ای خود را افزایش دهند؟ در مورد این مسئله در ادامه توضیح میدهیم:

چطور به افزایش ابتکارات فردی کمک کنیم؟

 ابتکارات فردی

چطور به افزایش ابتکارات فردی کمک کنیم؟

راه های زیادی برای افزایش ابتکارات فردی و حرفه ای وجود دارد. در ادامه در مورد راه های افزایش ابتکارات حرفه ای برای معلمان توضیحاتی را ارائه میکنیم که میتواند برای شما مفید باشد. در ادامه راهکار های افزایش ابتکار در معلمان را برای شما توضیح میدهیم:

به موسیقی های ملایم گوش دهید: موسیقی های ملایم میتواند باعث شود تا شما با آرامش خود بتوانید به افزایش خلاقیتتان کمک کنید و نتایج بسیار خوبی را از این موضوع دریافت میکنید.

بنویسید: نویسندگان همیشه خلاق اند، زیرا در نوشتن انسان مجبور است که خلاق باشد و ابتکار به خرج دهند. گاها دست به قلم شوید. میتوانید از یک وبلاگ اینترنتی استفاده کنید و یا به یک دفتر رجوع کنید.

تفکر آزاد: اینکه بتوانید به صورت آزادانه تفکر کنید و به دور از مشکلات و ناراحتی اقدام به تفکر در مورد یک موضوع خوشایند کنید با آزادی افکار شما باعث میشود تا بتوانید به افزایش ابتکارات فردی و حرفه ای کمک کنید.

رویا پردازی و خلاقیت: این مورد واقعا خلاقیت است. اگر بتوانید زمانی را در هفته و یا در حالت بهتر، در روز به رویا پردازی بپردازید، این موضوع باعث افزایش ابتکارات حرفه ای میشود.

رویا پردازی و خلاقیت

تأثیر نگاه بر خلاقیت: یکی از مهم ترین موضوعات در بحث ابتکار فردی و حرفه ای، موضوع آرامش است. این آرامش خیلی موضوع مهمی است که میتواند به شدت باعث ایجاد خلاقیت شود. یکی از راه های رسیدن به آرامش، نگاه به رنگ های مختلف و آرامش دهنده است. بهترین رنگ ها نیز، رنگ آبی و سبز هستند. یک طبیعت پاک و آسمان صاف تداعی کننده این رنگ ها هستند.

از منزل خارج شوید: از منزل خارج شوید!! موضوعات موجود در منزل و حتی محیط های ثابتی مثل مدرسه، صرفا چیز های تکراری دارند. این موضوعات نمیتواند باعث افزایش خلاقیت شما شود. پس از منزل خارج شوید و با محیط بیرون و اطراف خود ارتباط برقرار کنید.در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس بگیرید.

اهمیت ابتکارات فردی و حرفه ای برای معلمان در چیست؟

حال تصور میکنیم که به خواسته خود رسیدیم و ابتکارات فردی و حرفه ای معلم یا معلمان نیز افزایش یافت، حال فایده این موضوع در چیست و چه برداشت مثبتی را میتوان از آن داشت؟ میدانید که در نظام آموزشی ایران طرح های مختلفی انجام میشود که در طول سال معلمان قسمت های مختلف فعالیت خود را به آن اختصاص میدهند.

به طور مثال برای:

  • طرح درس
  • درس پژوهی
  • اقدام پژوهی
  • آموزش پژوهی
  • و…

زمان میگذازند و فعالیت های موجود در آن را انجام میدهند. تمامی این فعالیت ها نیاز به خلاقیت و فعالیت های مبتکرانه دارد. زمانی که در حالت عادی معلمان سعی میکنند تا یک یا چندی از این فعالیت ها را انجام دهند، مطمئنا نتیجه های آن نیز نتایج عادی و معمولی است. حال تصور کنید زمانی را که معلمان با ابتکارات فردی و حرفه ای انجام این فعالیت ادامه میدهند.

در این زمان است که تمامی این فعالیت ها با کیفیت بالا و دقیقا چیزی که بتواند برای آموزش و پرورش و نظام آموزشی نیاز است انجام میشود. تمامی فعالیت هایی که در قسمت بالا گفته شد، فعالیت هایی است که پس از انجام توسط معلمان توسط دیگر معلمان نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این یعنی اینکه فعالیت به طور مثال اقدام پژوهی پس از انجام، توسط ده ها و حتی صد ها معلم دیگر مورد بررسی قرار گرفته و توسط این عزیزان در کلاس های درس انجام میشود.

اهمیت ابتکارات فردی و حرفه ای

این فایل ها منابع غنی تجربه است که توسط فرهنگیان استفاده میشود و زمانی که آنها حاصل تجربیاتی باشد که با ابتکارات فردی و حرفه ای معلمان انجام گرفته باشد. این موضوع البته یکی از موارد اهمیت ابتکارات فردی یا حرفه ای معلمان بود. دیگر استفاده مورد اهمیت این موضوع در بحث آموزش است.

اهمیت ابتکارات حرفه ای در آموزش مدرسه

آموزش نیاز به خلاقیت دارد!!! این یکی از جملات پر اهمیت و با ارزش است که توسط برخی از معلمان وظیفه شناس گفته و بازنشر میشود. درست است. آموزش در ایران سال های زیادی است که با آپدیت و بروز رسانی همراه نبوده است. آموزش در مدارس ایران در حال پیشروی با یک روند روتین و تکراری است. از همین رو است که اهمیت ابتکارات حرفه ای و فردی افزایش پیدا میکند و بسیار مورد اهمیت میشود.

زمانی که یک معلم بتواند در آموزش خود با خلاقیت و ابتکار پیش برود باعث میشود تا دانش آموزان بسیار بهتر از قبل آموزش ها را متوجه شود و در نهایت میتوان به یک نظام آموزشی توسعه یافته و پیشرفته امیدوار بود.

ابتکار باعث میشود تا معلمان بتوانند در آموزش های خود خلاقیت به خرج دهند و با استفاده از آن بازخورد آموزشی را به شدت افزایش دهند. روش های خلاقانه ای که در آموزش توسط معلمان مورد استفاده قرار میگیرد میتواند باعث افزایش بازخورد های آموزشی شده و به شدت باعث افزایش بهره شود. زمانی که معلم نتواند به ابتکارات فردی و حرفه ای خود زمان رشد بدهد و خلاقیت خود را افزایش ندهند، چطور میتوان از او انتظار داشت تا بتواند به خوبی این موضوعات آموزشی خلاقانه را در سایت پیاده کند؟

اهمیت ابتکارات حرفه ای در آموزش مدرسه

این بحث باعث میشود تا ما به خوبی با اهمیت فوق العاده زیاد ابتکارات حرفه ای و فردی آشنا شویم. در ادامه نیز در مورد استفاده از آن در آموزش توضیحاتی را ارائه میکنیم اما قبل از آن نیز بهتر یک توضیح کوتاه بدهیم:

این که برخی از معلمان عزیز قابلیت بسیار زیادی در ابتکارات حرفه ای و فردی دارند اما دلیلی برای استفاده از آن نمیبینند. یعنی اینکه از قابلیت خود استفاده نمیکنند و نمیخواهند از آن برای آموزش دانش آموزان خود استفاده کنند و به کل به نظام آموزشی کمکی کنند. دلیل این موضوع میتواند موارد بسیار زیادی باشد. به طور مثال ممکن است معلم ذکر شده به دلیل وجود حقوق پایین علاقه ای به انجام فعالیت های مازاد نداشته باشد.

در این حالت باید گفت که مطمئنا حق این معلمان بیش از این است اما در هر حال بهتر است از آنها عاجزانه درخواست کنیم که برای دانش آموزان خود آموزش بهتر این آینده سازان هم که شده از ابتکارات فردی و حرفه ای خود استفاده و در جهت خدمت به کشور ایران استفاده کنند و حتی این دانسته ها را به دیگر همکاران خود نیز آموزش دهند.

مثال خلاقیت در آموزش ابتکارات حرفه ای و فردی

به عنوان یک مثال برای ابتکارات حرفه ای و فردی میتوان اینطور گفت که معلمی را تصور کنید که به خوبی با این مهارت ها آشنایی دارد. حال این فرد قصد دارد تا فعالیت های خود را برای آموزش به دانش آموزان مورد استفاده قرار دهد. درس ریاضی را انتخاب کرده و قصد میکند تا با خلاقیت و ابتکارات فردی آن را به صورت حرفه ای به شاگران خود یاد دهد.

مثال خلاقیت در آموزش ابتکارات حرفه ای و فردی

در ابتدا به دنبال مشکلات  موجود در آن میگردد و میبیند که کدام قسمت از این آموزش دارای مشکلاتی است که باید برای حل آن اقدام کند و پس از آن نیز پس از پیدا کردن آنها، آنها را با خلاقیت خود حل کند. در این مثال او تصمیم میگیرد تا جدول ضرب به جای استفاده از حالت روتین، با یک فرمول جدید به آنها یاد دهد و برای اینکه آن را بهتر یاد بگیرند به جای آموزش در کلاس از آموزش در فضای باز استفاده کرده و در نهایت شادی و روحیه آن را به دانش آموزان خود آموزش میدهد.

این خلاقیت ها و ابتکارات فردی و حرفه ای در نهایت باعث میشود تا دانش آموزان موضوعات درسی را به بهترین شکل ممکن یاد بگیرند و با ثبت یک خاطره مثبت در ذهن آنها، باعث میشود تا این درس به صورت دائمی در یاد آنها باقی بماند. همین است که باعث میشود تا دانش آموزان به یک معلم خلاق و با ابتکار نیاز داشته باشند و واقعا میتوان گفت چنین افرادی، افراد خوش شانس هستند. در ادامه نیز میتوانید به دانلود ابتکارات حرفه ای و فردی بپردازید. با آرزوی موفقیت.

محورهای برگزاری تجربیات برتر تدریس

  1. تجارب سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (آغازین ، تکوینی و پایانی) منطبق با آیین نامه

در این محور ، وضعیت فعلی فرآیند اجرای انواع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (آغازین، تکوینی و پایانی) در مدارس و کلاس ها مورد توجه قرار می گیرد.

  1. ابتکارات فردی و حرفه ای

در این محور، اقدامات نوین و موثری که توسط مدیران و معلمان به منظور اصلاح و بهبود روند ارزشیابی  پیشرفت تحصیلی، بر اساس مفاد آیین نامه ها و بخشنامه های موجود انجام یافته، ارزیابی خواهد شد.

در این راستا، چگونگی برنامه ریزی و اجرای ارزشیابی فوق و اقدامات انجام سده برای اجرای مناسب و کیفی هر یک، بر اساس مواد قانونی و بخشنامه های موجود، در قالب شاخص های اصلی مرتبط با برنامه ریزی و اجرای ارزشیابی، است.

هر یک از دو محور دارای شاخص های اختصاصی و عمومی می باشند که رعایت آنها الزامی است. شاخص های اختصاصی محور های یادشده، در نمون برگ های داوری تجربیات و ابتکارات درج شده است و شاخص های عمومی این محور ها عبارتند از:

شاخص های عمومی محور ابتکارات فردی و حرفه ای

شاخص های عمومی محور ابتکارات فردی و حرفه ای :

  1. تازه و منحصر به فرد بودن طرح( برای اول بار مطرح شده است)
  2. اجرا شده باشد.
  3. اثر بخشی طرح و تجربه محرز شده باشد)
  4. تناسب طرح یا تجربه با موقعیت محیط یادگیری (تعداد دانش آموز، فضا، امکانات ، توجه به رشد و ویژگی های روانشناختی دانش آموزان و … )
  5. دارا بودن قابلیت اجرایی به نحوی که با کمترین امکانات ، بیشترین میزان بهره وری را داشته باشد.

شاخص ها و استاندارد های ابتکارات فردی و حرفه ای کدامند ؟

شاخص های خلاقیت

الف) مدیران، معاونین و کارکنان آموزشی مدارس:

  1. فراهم آوردن زمینه مشارکت والدین در امر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و بهره برداری از نتایج این امر در ارتقا کیفیت فرآیند یادگیری و پیشرفت تحصیلی.
  2. ایجاد تسهیلات ، انگیزه و زمینه دانش افزایی و مهارت آموزشی معلمان در بکارگیری شیوه های نوین ارزشیابی.
  3. برگزاری جلسات و نشست های تجزیه و تحلیل نتایج ارزشیابی های انجام سده از سوی معلمان هر درس در دوره متوسطه و هر پایه در دوره ابتدایی (در هر یک از روش های ارزشیابی اعم از آغازین ، تکوینی و پایانی)
  4. نظارت و راهنمایی معلمان در بکارگیری و اجرای شیوه های صحیح و متناسب ارزشیابی تحصیلی ، منطبق با ابعاد رشد جسمی و روانی دانش آموزان و سایر متغیر های تاثیر گذار.

ب) معلمان :

  1. استفاده از نتایج ارزشیابی در بهبود فرایند یاددهی- یادگیری.
  2. توجه به رشد همه جانبه دانش، نگرش و مهارت های دانش آموزان.
  3. استفاده از روش ها و ابزارهای اندازه گیری و سنجش پیشرفت تحصیلی، متناسب با اهداف، ماهیت و نوع مواد درسی.
  4. توجه به ارزشیابی دانش آموز از یادگیری های خود .

دانلود نمونه فایل های ابتکارات فردی و حرفه ای

دانلود نمونه فایل های ابتکارات فردی و حرفه ای

در همین راستا بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه صدها نمونه ابتکارات فردی و حرفه ای و تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی منطبق با آیین نامه ها (ارزشیابی های آعازین ، تکوینی و پایانی) نموده است. شما می توانید از این سایت نمونه های مختلف را دانلود نمایید

برای دانلود روی فایل مورد نظرتان کلیک کنید

.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

فرم درخواست تدوین ابتکارات

دوستان و همراهان عزیز در صورت داشتن هرگونه سفارش اختصاصی می توانید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید.

    منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان