ارزشیابی کیفی توصیفی : انواع آزمون ها , ابزار ها و گام های ارزشیابی در دوره ابتدایی و در فضای مجازی

ارزشیابی کیفی توصیفی

ارزشیابی کیفی توصیفی : همانگونه که اطلاع داریم بحث ارزشیابی جزیی لاینفک از نظام آموزشی محسوب می شود که از آن طریق می توان ، میزان رشد دانش آموزان و همچنین معلمان را در نظام آموزشی بررسی نمود.در واقع این نوع امتحان یکی از بهترین و کاربردی ترین ارزشیابی هایی است که بدور از هر گونه استرس و اضطراب در آموزش و پرورش کشور ما رخ می دهد.اهمیت دادن به مقوله ارزشیابی کیفی توصیفی خود می تواند حاکی از پیشرفت روز افزون جامعه آموزشی ما باشد.چرا که سیستم قدیمی نمره دهی برای دانش آموزان چیزی جز استرس و اضطراب به ارمغان نمی آورد.

همچنین می توانید برای دانلود انواع طرح جابر به برگه مربوطه مراجعه نمایید.

ارزشیابی کیفی توصیفی چیست ؟

بسیاری از آسیب ها و کم و کاست هایی که در نظام آموزشی کنونی وجود دارد باعث می گردد که مسئولین توجه بیشتری به تغییر رویکردشان در رابطه با انواع ارزشیابی که هم اکنون در آموزش و پرورش در کشور برگزار می گردد داشته باشند. شما عزیزان می توانید به منابع لاتین زیادی در این قسمت مطالعه فرمایید .تعدادی از این آسیب ها و کم و کاست ها که مخصوصا در دوره ابتدایی به چشم می خورد عبارتند از:

  • عدم توجه به مفاهیم علمی و حفظ طوطی وار
  • افزایش سطح اضطراب در دانش آموزان
  • مردود شدن در امتحانات و تکرار پایه
  • عدم توجه کافی به سطح سلامت روان
  • عدم توجه کافی به خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان
  • امتحان محوری و عدم توجه به تلاش دانش آموزان
  • استفاده از ارزشیابی به صورت کمی و عدم توجه به مبحث کیفی ارزشیابی

کتاب ارزشیابی کیفی توصیفی

ارزشیابی توصیفی خیلی خوب

اهداف ارزشیابی کیفی و توصیفی چیست؟

ارزشیابی کیفی توصیفی

ارزشیابی کیفی توصیفی  یا همان ارزشیابی کیفی وتوصیفی نوعی از ارزشیابی می باشد که در راستای ارزشیابی های تحصیلی و تربیتی است و به جمع آوری اطلاعات کامل و همه جانبه و مستند سازی از همه ابعاد آموزشی و تربیتی دانش آموزان در راستای سنجش آنها به کمک ابزارهای دقیق می نماید. در این نوع ارزشیابی از ابزار های دقیق همچون آزمون ها ، پوشه کار و مشاهدات به صورت کامل استفاده می گردد.و به کمک این ابزار ها و این نوع ارزشیابی بازخورد های لازم و کافی نیز به صورت کامل اندازه گیری می شود.تعمیر اره موتوری

نوع نظام ارزشیابی کیفی و توصیفی چگونه است ؟

در رابطه با ارزشیابی کیفی توصیفی یا همان ارزشیابی کیفی و توصیفی باید اذعان داشت که  به‌طور اجمال نظام  ارزشیابی نوعی ارزشیابی است که:

  • به دانش آموزان و والدین آنها کمک می کند که در فرایند ارزشیابی مشارکت فعال داشته باشند.
  • در گردآوری داده ها از منابع جدید و به روز استفاده می نماید.
  • آموزگاران در شورای معلمین با ارتقای سطح دانش آموز به پایه های بالاتر مشارکت دارند.
  • نتایج آزمون ها کمک می کند که موانع مختلف را در رابطه با فرایند یاددهی و یادگیری از سر راه بردارند.
  • به جای استرس و اضطراب و ایجاد رعب و وحشت در دانش آموزان افت تحصیلی را در آنها کاهش می دهد.
  • در رابطه با تقویت مشارکت دانش آموزان در فعالیت های گروهی بسیار مفید و موثر است.

بازخورد ارزشیابی کیفی و توصیفی چیست ؟

ارزشیابی کیفی توصیفی یا همان ارزشیابی کیفی و توصیفی هدف های خاصی را دنبال می کند که عبارتند از :

  1. بالا بردن سطح بهداشت روانی دانش آموزان در خصوص عدم اضطراب آنها در رابطه با امتحانات سنتی
  2. پیشگیری از بحث کمی گرایی و ارتقا و اعتلای مبحث کیفیت آموزش در نظام یاددهی و یادگیری
  3. بررسی اهمیت محتوای کتب درسی و تحلیل آنها و عدم حفظ کردن طوطی وار
  4. بهبود وضعیت علمی و اعتلای سرنوشت دانش آموزان به کمک آموزش های کیفیت مدار
  5. ارتقا و اعتلای رشد همه جانبه دانش آموزان در راستای مهارت های علمی آموزشی و تربیتی
  6. ایجاد راهکارهایی در راستای مشارکت اولیای دانش آموزان در امور درسی و کمک به فرزندان

وسایل مورد استفاده در ارزشیابی کیفی و توصیفی چیست ؟

در مباحث ارزشیابی کیفی و توصیفی یا ارزشیابی کیفی توصیفی ابزارهای زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • کارنما یا همان پوشه کار
  • برگه های متفاوت ثبت مشاهدات دانش آموزان
  • استفاده از انواع آزمون های مختلف
  • بررسی تکالیف درسی

ویژگی های ارزشیابی کیفی توصیفی چیست ؟

ارزشیابی کیفی توصیفی چیست ؟

این نوع ارزشیابی دارای ویژگی های جذاب و جالبی است. چرا که به دانش آموزان و معلمین کمک بسیار زیادی می کند. شاید با خود فکر کنید که این کمک چگونه صورت می گیرد؟ باید ذکر کنم که در زمانی که سیستم نمره دهی به صورت قدیمی بود ، استرس سراسر وجود دانش آموزان را فرامی گرفت.

دانش آموزانی که از یک طرف اضطراب جدایی و وابستگی والدین را تجربه می کردند، از طرف دیگر مجبور به تحمل این استرس بودند. چرا که سیستم نمره دهی رقابت منفی و پر استرسی را دچار دانش آموزان کرده بود. سیستمی که واقعا جا داشت که بیشتر از این تغییر کند.

چیستی و چرایی ارزشیابی کیفی توصیفی

از چیستی و چرایی این نوع ارزشیابی هر چه بگوییم کم گفته ایم.توجه به مسائلی که ممکن است جایگاه ویژه ای را در ارزش دهی به دانش آموزان قائل شود ، مهم است. این مسائل گاه ممکن است به ارتقای یک جامعه کمک کنند. گاهی ممکن است باعث پیشرفت یک ملت شوند. قطعا سیستم ارزشیابی کیفی توصیفی دقیقا به همین شکل است.

ارزشیابی کیفی توصیفی دکتر محمد حسنی

ارزشیابی کیفی توصیفی دکتر حسنی : دکتر محمد حسنی یکی از  بزرگترین اندیشمندان در این رابطه است. شما عزیزان می توانید به صورت کامل و دقیق از کتب گرانبهای ایشان استفاده کنید. این متخصص امور آموزشی تمام تلاش خود را در فهماندن مطالب علمی به معلمان عزیز نموده است. کتب ایشان منبع گرانقدری در این باره است.

ارزشیابی کیفی توصیفی پایه اول

ارزشیابی کیفی توصیفی پایه اول

آنچه در پایه اول با آن برخود می کنیم چیزی جز ترس و دو دلی دانش آموزان نیست. منصفانه این است که در این پایه با دانش آموزان طوری برخورد کنیم که باعث رنجش و مشکلات روحی در آنها نشود.دانش آموزان پایه اول نوگلانی هستند که فقط از مدرسه و کلاس کلمات گنگی به گوششان خورده است.

شایسته است که در این پایه طوری با آنها برخورد نماییم که باعث علاقه مندی آنها به کلاس و درس و مدرسه شود. و ارزشیابی را در این پایه به صورت توصیفی برگزار کنیم.

ارزشیابی کیفی توصیفی برای والدین

ارتباط اولیا و مربیان در ارزشیابی کیفی توصیفی

نقش اولیا و معلمان در ارزشیابی کیفی توصیفی

بایستی  در کنار این مسائل که ذکر شد چند جلسه نیز در انجمن اولیا و مربیان برای والدین برگذار شود . در این جلسات به والدین درباره چیستی و چگونگی و مفاهیم نمرات توصیفی توضیحات کاملی داده شود. چرا که بدون برگزاری این گونه جلسات سطح آگاهی والدین در رابطه با این گونه نمرات پایین است.

ارزشیابی کیفی توصیفی پایه دوم

ارزشیابی کیفی توصیفی پایه دوم

در پایه دوم دانش آموزان کمی بیشتر با محیط مدرسه آشنا شده اند و از اضطراب و استرس آنها کاسته شده است. در این پایه نیز می بایست تمامی تلاش معلمان عزیز در رابطه با استرس زدایی دانش آموزان باشد. آموزگاران و مربیان پایه دوم با برگزاری ارزشیابی کیفی و توصیفی در این پایه می توانند دانش آموزان را از نظر سطح کیفی علمی طبقه بندی کنند . سیستم نمره دهی در این پایه نیز به شدت خطرناک است.

آیین نامه ارزشیابی کیفی توصیفی pdf

ارزشیابی کیفی توصیفی pdf

ماده ۶ آیین نامه ارزشیابی کیفی توصیفی

ارزشیابی کیفی توصیفی پایه سوم

ارزشیابی کیفی توصیفی پایه سوم

دانش آموزان کلاس سوم ابتدایی نیز علاقه بسیار شدیدی به سیستم ارزشیابی کیفی و توصیفی دارند . چرا که کمی بزرگتر شده اند و آخرین پایه را در دوره اول ابتدایی می گذرانند. همانطور که می دانیم در این پایه بخصوص در کتب علوم و فارسی رنگ و روی تحقیق و پژوهش کم کم به چشم می خورد. حتی این مقوله و اهمیت آن را می توان در طرح جابر کلاس سوم نیز کاملا و به وضوح رویت نمود.در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.

نقش والدین در ارزشیابی کیفی توصیفی

والدین عزیز نقش بسیار مهم و موثری در این نوع ارزشیابی دارند. آنها نبایستی به خیال توصیفی بود امتحانات قید دانش آموز را بزنند و به بررسی وضعیت تحصیلی وی نپردازند. چرا که توجه هر چه بیشتر والدین باعث افزایش رغبت همه جانبه دانش آموزان خواهد شد.

ارزشیابی کیفی توصیفی پایه چهارم

ارزشیابی کیفی توصیفی پایه چهارم

از آنجا که در پایه چهارم ابتدایی تمرکز دانش آموزان کمی هم بر روی آزمایش های علوم است ، این نوع ارزشیابی بسیار اثر بخش و مثمر ثمر است.

ارزشیابی کیفی و توصیفی پایه چهارم ابتدایی بخصوص در ردس علوم می تواند این دانش آموزان را تا حد زیادی به این مقوله علاقه مند کند. بالهای پرواز دانش آموزان پایه چهارم گشوده شده است. آنها اولین سال از دوره دوم ابتدایی را تجربه می کنند.

این دانش آموزان احساس برتری و بزرگی دارند. قدرت اراده شان افزایش یافته است. به همین دلیل معلمان عزیز می توانند به کمک این نوع ارزشیابی آنها را کاملا و دقیق ارزش یابی کرده و در سطوح مختلف روی آنها کار کنند.

وبلاگ ارزشیابی کیفی توصیفی

وبلاگ های زیادی در زمینه این نوع ارزشیابی وجود دارند مثل این وبلاگ که در این رابطه کمک بسیار زیادی می توان از آنها گرفت. ایجاد وبلاگ های مختلف در زمینه ارزشیابی کیفی توصیفی در راستای کمک به ارتقای سطح علمی معلمان بسیار مهم و مثمر ثمر است.

ارزشیابی کیفی توصیفی پایه پنجم

ارزشیابی کیفی توصیفی پایه پنجم

به پایه پنجم رسیدیم . بحث ارزشیابی کیفی و توصیفی در پایه پنجم نیز شیرینی های خاص خود را دارد.پایه پنجم را گاهی سکوی پرتاب به آینده و انتخاب شغل می دانند. مخصوصا وقتی که در سالهای پیش پایه ششمی وجود نداشت ، تمام سرمایه گذاری های آموزشی در پایه پنجم انجام می شد. دانش آموزان در این پایه علاقه زیادی به تحقیق و ابداع و فناوری دارند.

شایسته است که در پایه پنجم ارزشیابی به صورت آرشیوی انجام شود. منظور از شیوه آرشیوی مقایسه نمرات توصیفی کسب شده در ارزشیابی های کیفی و توصیفی دانش آموزان به صورت ماهانه با خود و با سایرین است. در این صورت خود دانش آموز نیز رقیب سختی برای خودش خواهد بود و با تمام تلاش خود در راستای پیشرفت و ارتقای جایگاه قبلی تلاش خواهد نمود.

محاسن و معایب

معایب ارزشیابی توصیفی : درباره محاسن این مقوله توضیحات کاملی داده شد و اما درباره معایب آن می توان به عدم شناخت صحیح اولیای دانش آموزان در ارتباط با نمرات توصیفی اشاره کرد. هنوز هم خیلی از والدین این تصور را دارند که نیاز به تلاش بیشتر نمره بدی نیست.

ارزشیابی کیفی توصیفی پایه ششم

ارزشیابی کیفی توصیفی پایه ششم

یکی از مهمترین سیستم های نمره دهی و امتیاز دهی ارزشیابی کیفی توصیفی پایه ششم است. پایه ششم ابتدایی آخرین سالی است که ارزشیابی دانش آموزان به صورت کیفی توصیفی صورت می گیرد. دانش آموزان در این پایه تمام تلاش خود را می کنند که برای تغییرات آزمون دهی آماده شوند. چرا که از پایه هفتم مجبور به امتحان به صورت نمره ای هستند.

پیشنهادی که اکثر صاحبنظران به معلمان پایه ششم ابتدایی می دهند این است که در این پایه دو نوع امتحان گرفته شود. نوع اول به صورت کیفی توصیفی در هفتاد در صد موارد و نوع دوم به صورت نمره دهی در سی درصد موارد . اینگونه دانش آموزان برای سالهای بعد آمادگی لازم را پیدا می کنند.

متنوع بودن منابع گردآوری داده ها چطور است ؟

  • ارزشیابی کیفی و توصیفی از سطوح مختلف ساده و پیچیده
  • ارزشیابی کیفی و توصیفی شناختی مهارتی
  • ارزشیابی کیفی و توصیفی رفتاری دانش آموزان

ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس ابتدایی

ارزشیابی کیفی توصیفی ابتدایی در واقع به مقوله تقویت علمی و همه جانبه ارزشیابی کیفی توصیفی دانش آموزان کمک بسایر زیادی می کند.فی الواقع در این برهه زمانی که این نوع ارزشیابی بر روی بورس است ، می بایست از انرژی بالقوه آن در زمینه تقویت علمی دانش آموزان بهره لازم و کافی را ببریم.چرا که ارزشیابی کیفی(توصیفی) در دوره ابتدایی ممکن است مثل خیلی از بخشنامه ها در سال های بعد حذف یا تغییر کند.

مقاله ارزشیابی کیفی توصیفی

پاورپوینت ارزشیابی کیفی توصیفی

راهکارها و پیشنهادات در رابطه با احیای ارزشیابی کیفی و توصیفی

تبدیل اهداف ارزشیابی سنتی از تدریس و بعد امتحان به:

  • ارزشیابی کیفی توصیفی در راستای یادگیری
  • ارزشیابی کیفی توصیفی به عنوان یک موقعیت بزرگ
  • آمیختن ارزشیابی و فرایند یاددهی و یادگیری

نتایج کیفی بسیار مطلوب و ارتقای سطح علمی واقعی در راستای چیست ؟

  • اهمیت دادن به پیشرفت و تلاش همه جانبه دانش آموزان
  • بررسی پیشرفت دانش آموزان در راستای رسیدن به اهداف مورد انتظار
  • تعیین اهداف جدید برای دانش آموزان بعد از رسیدن به اهداف قبلی
  • ارائه پیشنهادات و راهکارهای لازم به دانش آموزان جهت پیشرفت بیشتر

ایجاد مقیاس رتبه ای در ارزشیابی کیفی و توصیفی

اعتلای سطح دانش آموزان و یا تکرار پایه با نظر خرد جمعی در شورای معلمان

ایجاد گزارش پیشرفت تحصیلی در ارزشیابی کیفی و توصیفی به جای کارنامه

  • خصوصیات مهم دانش آموزان
  • کارکرد های علمی
  • خصوصیات تربیتی
  • سفارشات آموزگاران

دانلود فایل ارزشیابی کیفی توصیفی

با توجه به آنچه گفته شد بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه صدها نمونه فایل در زمینه ارزشیابی کیفی و توصیفی نموده است که دانش آموزان و معلمان عزیز می توانند با مراجعه به این وبگاه فایل های مورد نیاز خود را دریافت نمایند این فایل ها در راستای کمک به بهبود وضعیت علمی کشور صورت گرفته است و در حد امکان کامل و جامع می باشد[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

ممکن است شما عزیزان درخواست سفارش اختصاصی داشته باشید. در این صورت تیم قدرتمند ما در کنار شماست . جهت سفارش های اختصاصی فرم زیر را پر نموده و برای ما ارسال کنید.

    منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان