تجارب برتر تربیتی / ۵ مورد از تجارب برتر تربیتی مخصوص معلمان (بروزرسانی جدید)

تجارب برتر تربیتی / دانلود تجارب برتر تربیتی مخصوص معلمان (بروزرسانی جدید)

تجارب برتر تربیتی برای معلمان، دبیران و مسئولین آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آن‌ها همواره باید به چگونگی غلبه بر چالش‌هایی که در طول آموزش و تدریس دارند بیاندیشند. سوال اساسی این است که چگونه مواردی را که در طول دوره ها به کاربران آموزش داده‌اند، به بهترین نحو باشد و چگونه می توان ارزش هر دوره آموزشی را به بالاترین مقدار رساند؟

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

تجارب برتر تربیتی

تجارب برتر تربیتی

در ادامه به پنج مورد اساسی و مشترک در تجارب برتر تربیتی اشاره خواهد شد.

۱) انتخاب محل مناسب:

به منظور ایجاد یک جلسه آموزشی و کسب تجارب برتر تربیتی به یاد ماندنی و با راندمان بالا و همچنین افزایش بازتاب‌های مثبتی که  مدرسین از دانش آموزان دریافت می‌کنند، استفاده از تجارب برتر تربیتی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. دقت داشته باشید که محل برگزاری آموزش همیشه باید محیطی مفید برای یادگیری باشد و یا در محلی واقع شده باشد که این شرایط را دارا باشد. مورد ذکر شده می تواند بر اساس نوع درس‌هایی که تدریس می شود، متفاوت باشد.

چه این محیط در یک فضای باز و مناسب برای فعالیت فیزیکی و تیمی باشد و چه در داخل خانه، مهم است که چند عامل کلیدی در نظر گرفته شود. اول اینکه سر و صدای خارجی حداقل باشد، چون عاملی برای پرت شدن حواس دانش آموزان و دانشجویان خواهد بود و موجب عدم تمرکز می شود. دوم این که اندازه فضا باید به نحوی باشد که افراد متقاضی را در کنار یکدیگر قرار دهد تا بتوانند با یکدیگر همکاری داشته باشند و به تعامل گروهی بپردازند.  بر اساس نقطه نظر علمی و همچنین بر اساس تجارب برتر تربیتی مهم است که محل برگزاری را که انتخاب می کنید دارای ابزارهای لازم برای آموزش تجربی باشد. پروژکتور، کامپیوترهای سطح بالا و غیره. مورد سوم که می توان به عنوان مهم ترین مورد به آن اشاره کرد این است که سعی کنید فضایی را انتخاب کنید که اتاق های به یاد ماندنی، آرام و پر‌طرفداری داشته باشد. مکانی را انتخاب کنید که واقعا سرگرم کننده باشد و اشتیاق به یادگیری را افزایش دهد.

۲)  تربیت ایده آل:

طبق تجارب برتر تربیتی، در صورتی که مربی یا معلمی که یک درس را تدریس می کند کسل باشد و نحوه تدریس او خسته کننده باشد، احتمال این که دانش‌آموزان و دانشجویان به آن درس بی‌علاقه شوند بیشتر است، حتی اگر موضوع واقعا جالب باشد. در مقابل، یک مربی خوب می تواند واقعا انگیزه دهنده باشد، حتی اگر درسی که تدریس می کند بسیار خسته کننده یا سخت باشد. بنابراین نیاز است که در انتخاب معلم و مربی دقت بیشتری شود و بهترین فرد با مدارک خوب و ویژگی‌های  مناسب برای تدریس انتخاب شود، به گونه ای که هر جلسه آموزشی او به یاد ماندنی باشد. این مسئله حائز اهمیت است که یک مربی خلاق، دارای شیوه بیان رسا و با سازگاری بالا باشد تا سطح آموزشی بالا رود. همچنین اگر آموزش تعاملی، محرک و جذاب باشد، مشارکت دانش آموزان در کلاس بیشتر شده و سطح آموزش بهبود می یابد. بنابراین تجارب برتر تربیتی و ایده های افراد با تجربه را دریافت و استفاده کنید.

۳)  هر جلسه آموزشی را جالب و جذاب کنید:

اگر مربی یا ارائه دهنده آموزش شاداب نباشد و دارای مشکلات فراوانی باشد، احتمالا تمام کسانی که در جلسه حضور دارند خواب آلود شوند. پس مهم است بر محتوایی که ارائه می دهید دقت داشته باشید و همچنین روش‌های آموزشی جذاب، تعاملی و جالب را به کار گیرید. طبق تجارب برتر تربیتی، تکنیک‌های مختلفی که در بلند مدت به اثبات رسیده اند شامل استفاده از طنز، داستان، مثال، روایت و بهره‌گیری از تکنولوژی می توانند به شما کمک کنند. همچنین مهم است که آموزش تعاملی، تحریک کننده و جذاب باشد، به نحوی که دانش آموزان را در آموزش شریک کند و آن ها نیز مطالب آموزشی را به تجربه تبدیل کنند. پس می توانید به بازخورد آنها در برابر ایده های خود دقت کنید. در نهایت پیشنهاد این است که آنها را از صندلی هایشان بیرون بکشید. ایجاد یک فعالیت جسمانی که تمرکز و توجه آن ها را از لحاظ ذهنی و جسمی مدیریت کنند کمک کننده  و مفید خواهد بود.

۴)  استفاده از تکنولوژی:

استفاده از تکنولوژی در جلسه می تواند علاوه بر به یاد ماندنی کردن آن جلسه، در آموزش و یادگیری بیشتر نیز موثر باشد. از استراتژی های صوتی و تصویری استفاده کنید، مانند پخش موارد مختلف آموزشی، با استفاده از رنگ ها و تصاویر مختلف برای تحریک مغز (نکات عملی می تواند با استفاده از رنگ های مختلف و یا با استفاده از گرافیک توضیح داده شوند). شما همچنین می توانید از فن آوری ضبط، صفحه نمایش های ویدئویی و موارد دیگر استفاده کنید.

علاوه بر این، با معرفی فن‌آوری‌های جدید، جلسات آنلاین و از راه دور نیز فراگیر خواهند شد. پس شرکت کنندگان را در استفاده از گزینه‌های دیگر یادگیری مثل استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و تلفن همراه ترغیب کنید. البته به دلیل کمبودهایی که در بیشتر مدارس کشور وجود دارد نمی‌توان از تکنولوژی استفاده کرد، در چنین شرایطی وظیفه‌ی معلم است که حداقل‌ها را تامین کند. مثلا یک معلم زبان انگلیسی می‌تواند یک اسپیکر همراه را برای پخش فایل صوتی درس همراه خود به کلاس ببرد.

۵)  هر دوره آموزشی را حد الامکان کوتاه برگزار کنید و مستقیما اهمیت آن را یادآور شوید:

اگر یک جلسه چند ساعت طول بکشد و زمان زیادی صرف تمرین و توضیح شود، ممکن است با پرش ذهن و عدم تمرکز دانش آموزان همراه باشد. پس جلسات آموزشی را کوتاه و مختصر ارائه دهید. علاوه بر این، مهم است که در زمان کوتاه هر جلسه، آنچه که آموزش داده می شود، شامل مهارت های عملی باشد که به طور مستقیم به مهارت‌های مورد نیاز برای شرکت‌کنندگان مربوط می شود. به عبارت دیگر، اطمینان حاصل کنید که چیزی را که واقعا نیاز دارند، دریافت می‌کنند.

مقالات خواندنی: 

تجربیات برتر تدریس معلمان زبان انگلیسی در کلاس

تجارب برتر پرورشی و نکته‌هایی برای پرورش اخلاق دانش آموزان

نمونه جشنواره تجارب برتر تربیتی برای تقلب در دانش‌آموزان / ۶ راه حل

فلسفه تجارب برتر تربیتی چیست؟ (بروزرسانی ۲۰۱۸)

تجارب برتر پرورشی و نکته‌هایی برای پرورش اخلاق دانش آموزان

تجربیات برتر تدریس معلمان ابتدایی / تجربیات برتر آموزشی برای معلمان

دیدگاه ها