فلسفه تجارب برتر تربیتی چیست؟ (بروزرسانی ۲۰۱۸)

فلسفه تجربیات برتر تربیتی چیست؟

مدرسه، دانشگاه و مؤسسات آموزشی تنها محل یادگیری درس و آزمون دادن نیستند. بلکه مکان‌هایی هستند  که موجب تربیت افراد جامعه نیز می‌شود. از این رو تجارب برتر آموزشی نقش بسزایی در تربیت اخلاقی دانش آموزان دارند. در حقیقت تجربیات و ابتکارات تربیتی بکار گرفته شده در فرآیند آموزش و تربیت در راستای بهبود رفتار دانش آموزان صورت می‌گیرد.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

تنها معلمان نیستند که باید از

فلسفه تجارب برتر تربیتی چیست؟ (بروزرسانی 2018)

فلسفه تجارب برتر تربیتی چیست؟ (بروزرسانی ۲۰۱۸)

تجارب برتر تربیتی بهره مند باشند بلکه تمامی عوامل اجرایی، پرورشی و آموزشی، از مدیر تا خدمتگزار همگی باید در راستای ارتقا و اعتلای شخصیتی دانش آموزان کوشا باشند تا بهترین نتیجه تربیتی را از دانش آموزان دریافت کنیم.

اهداف تجارب برتر تربیتی

تجارب برتر تربیتی در واقع در راستای بهبود اخلاق و شخصیت دانش آموزان در کنار آموزش ابداع گردیده است. از هدف‌های مهم آموزش و پرورش کشور تهیه امکانات لازم برای ارتقا بیشتر و بهتر شخصیت تربیتی دانش آموزان است. عوامل مختلفی در تربیت دانش آموزان نقش دارند که بدون همکاری با یکدیگر میسر نمی‌شود. اگر معلمان گرامی و تمامی عوامل اجرایی پرورشی و آموزشی تجربیات تربیتی خود را در اختیار هم قرار دهند، ارتقا شخصیت و تربیت بهتر دانش آموزان سریع‌تر صورت می‌گیرد.

فواید تجارب برتر تربیتی

افراد ابتدا بعد از خانواده وارد اولین جامعه خود به نام مدرسه می‌شوند. مدرسه به عنوان کوچک‌ترین و اولین جامعه‌ای است که کودکان در آن گام برمی دارند، در نتیجه باید معلمان  و کادر اجرایی علاوه بر آموزش‌های دروس در تربیت و شخصیت آن‌ها نیز کوشا باشند. دانش آموزان با الگو سازی از اطرافیان است که سرنوشت اخلاقی خود را می‌سازند. به همین سبب نوع رفتار معلمان و کادر آموزشی باید به گونه‌ای باشد که دانش آموزان الگوهای رفتاری مثبت نظیر مسئولیت پذیری، امیدواری، شجاعت، صداقت و …را بیاموزند و یاد بگیرند زمانی که وارد جامعه بزرگ‌تری شدند چگونه رفتار کنند.

اگر افراد تجارب برتر تربیتی را در بین خود به اشتراک بگذارند این روند تربیتی سریع‌تر رخ می‌دهد. استفاده از تجارب برتر تربیتی در بین معلمان سبب می‌شود تا آن‌ها بهترین الگوی رفتاری برای شاگردانشان باشند.

نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی در زمینه مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری یکی از مهم‌ترین خصلت‌های اخلاقی است که باید در دانش آموزان پرورش داد.

برای تقویت مسئولیت پذیری دانش آموزان باید راه کارهای زیر را انجام دهید:

آموزش مسئولیت پذیری

حس مسئولیت پذیری در دانش آموزان زمانی به وجود می‌آید که به آن‌ها مسئولیتی داده شود، در نتیجه هیچ گاه نباید دانش آموزان را از اشتباه کردن بترسانید. اگر فرد در زمان مواجه با مشکلات اطلاعات کافی داشته باشد و از اشتباهات خود درس بگیرد، بهتر می‌تواند مسئولیت پذیر باشد.

باور قلبی به مسئولیت پذیر بودن

برای ایجاد حس مسئولیت پذیری مهم‌ترین عوامل ابتدا والدین دانش آموز و سپس معلمان و عوامل تربیتی آن‌ها هستند. زمانی که دانش آموزان در مدرسه و محیط آموزشی هستند بیشترین میزان تأثیر را دریافت می‌کنند در نتیجه باید به آن‌ها ارزش‌های موجود در جامعه را آموزش داد تا بر اساس این آموزش‌ها رفتار خود را تطبیق دهند. از مهم‌ترین ارزش‌هایی که حتماً باید به دانش آموزان در راستای مسئولیت پذیری آموزش داد، تقویت نظم و انضباط است.

مسئولیت در خانه

به دانش آموزان مسئولیت‌هایی در خانه محول کنید که فقط خودشان مسئول انجام آن کار باشند که اگر مشکلی در روند آن کار پیش آید دانش آموز خود به رفع آن فکر کند مانند روزی یک بار آب دادن به گل اتاق خود یا مرتب سازی وسایل موجود در اتاق و …

باید دانش آموزان را قانع کنید که سر ساعت در مدرسه و کلاس درس حضور پیدا کنند حتی در صورت عدم دیرکرد دانش آموز او را تنبیه کنید.

کار گروهی

تشکیل گروه و انجام کار گروهی از مؤثرترین شیوه در مسئولیت پذیری دانش آموزان به حساب می‌آید. سعی کنید برای هر درسی از دانش آموزان بخواهید با تشکیل گروه‌های سه تایی یا چهارتایی شروع به حل تمرینات درس کنند و هر قسمت از درس را یکی از دانش آموزان گروه برای توضیح به عهده بگیرند.

مسئولیت پذیری

پرورش مسئولیت پذیری دانش آموزان، با ارزش‌ترین هدیه‌ای است که می‌توان به آن‌ها داد. این بدان است که آن‌ها قادرند از خود مراقبت کنند و در آینده افرادی مسئولیت پذیر  باشند. آموزش مسئولیت‌ پذیری به دانش‌ آموزان مثل آموزش شنا کردن به آن‌ها به جای بر دوش کشیدن آن‌ها در گرداب مشکلات زندگی صورت می‌گیرد. در این صورت نه تنها شخص متعهدی بار می‌آورید بلکه از حجم زحماتی که شخص می‌تواند برای دیگران در آینده ایجاد کند، کاسته می‌شود. بنابراین آموزش مسئولیت‌ پذیری در دوران مدرسه امری قابل توجه و مهم است.

مقالات خواندنی:

تجربیات برتر آموزشی | چیزی که معمولا مدرسان از آن غافلند!

تجربیات برتر معلمان (کنترل دانش آموز شلوغ)

دانلود رایگان تجربیات مدون معلم ابتدایی (بروزرسانی ۲۰۱۸)

نمونه جشنواره تجارب برتر تربیتی برای تقلب در دانش‌آموزان / ۶ راه حل

 

دیدگاه ها