تجارب برتر پرورشی و نکته‌هایی برای پرورش اخلاق دانش آموزان

تجارب برتر پرورشی و نکته‌هایی برای پرورش اخلاق دانش آموزان

هرگاه کلمه آموزش و پرورش شنیده می‌شود ذهن ما به سمت درس و مدرسه کشیده می‌شود و به نوعی فقط جنبه آموزش را می‌بینیم، جایگاه پرورش در نظام آموزش و پرورش ما کجاست؟ آیا آنطور که باید و شاید مسئله پرورش مورد توجه قرار می‌گیرد؟ تجارب برتر پرورشی چه کاربردی دارند؟ و اصلا از این تجارب برتر پرورشی استفاده می شود؟

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل تجارب برتر پرورشی حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل تجارب برتر پرورشی سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل تجارب برتر پرورشی سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

تجارب برتر پرورشی

تجارب برتر پرورشی

امور پرورشی به عنوان نهادی در بطن آموزش و پرورش با هدف تربیت انسان‌هایی مطلوب و سازنده با معیارهای اسلامی است.

حقیقت اینست که سنت پرورش و تربیت رسمی دانش‌آموزان ریشه در گذشته دارد اما سبک پرورش در گذشته با امروز بسیار متفاوت بود.اگرچه در گذشته خانواده‌ها فرزندان خود را در گیرودار زندگی روزمره تربیت می‌کردند و راه و رسم زندگی و آداب زراعت را به آنها می‌آموختند اما طبقات متوسط شهری و بعضا روستایی کودکان خود را برای تعلیم و پرورش به مکتب می‌فرستادند. آموزش و پرورش هر جامعه ای مانند هر نهاد دیگری دستخوش تحولات و فراز و نشیب‌های زیادی می‌شود، و این تغییرات تجارب برتر پرورشی را ایجاد می‌کند که می‌تواند در تربیت و پرورش دانش‌آموزان بسیار کارآمد باشند. یکی از پیامدهای تحول در سیستم آموزش و پرورش پیدایش امور پرورشی و مهارتهای تربیتی و ایجاد نگرش‌ها و ارزش‌های اخلاقی، انسانی و دینی در دانش‌آموزان است. تاثیر چنین پدیده ای بی شک در نظام آموزشی کشور و به تبع آن بر فرهنگ و تربیت اجتماعی آحاد مردم تاثیر تعیین کننده‌ای دارد.

فواید تجارب برتر پرورشی

تجارب برتر پرورشی یا همان تجارب برتر تربیتی به مربیان پرورشی و معلمان در رسیدن به اهداف آموزش و پرورشی مدارس کمک می‌کنند. باعث می‌شود از تجارب دیگر معلمان استفاده کنند و در موارد مشابه بتوانند به بهترین نحو عمل کنند، تجارب برتر پرورشی محرک پرورش دانش آموزانی خود ساخته و توانمند است، دانش‌آموزانی که علاوه بر علم راه و روش زندگی درست را نیز آموخته اند.

نمونه هایی از تجارب برتر پرورشی

معلمین و معاونین پرورشی به عنوان پرچم دار تعلیم و تربیت، بایستی علاوه بر تعلیم و آموزش علم، به بعد تزکیه نیز به صورت جدّی، در محیط کلاس و مدرسه بپردازند تا دانش آموزان از آثار تربیتی و فواید نماز از جمله: احساس آرامش، دوری از گناه، رفتار اجتماعی مناسب، تقویت روحیه، انضباط و… بهره مند شوند. و با بهره گیری از انواع راهکارهای تربیتی قرآنی و روایی، بکوشند تا با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای، به بررسی روش ها و ایده های موفقیت بپردازند تا باعث ترغیب و گرایش حداکثری همکاران و دانش آموزان به اقامه نماز در مدرسه شوند.

معلم پرورشی می تواند با استفاده از دانش خود و سایر تجارب برتر پرورشی در دانش‌آموزان روحیه اتکا به خود ایجاد کند و به آنها بیاموزد که حداقل کار‌های شخصیشان را خودشان انجام دهند و برای زندگی روزمره به دیگران وابسته نباشند.

مربی پرورشی باید بتواند ریشه شرارت و پرخاشگری را در دانش‌آموزان شرور شناسایی کند و به دانش‌آموز کمک کند تا رفتار طبیعی و درست داشته باشد.

آموزش اخلاقی یکی از وجوه تجربیات برتر پرورشی است

آموزش اخلاقی دانش آموزان را آماده می‌کند تا در مقابله با چالش‌هایی که ناگزیر با آنها روبرو می‌شوند تصمیمات درست و اخلاقی بگیرند.این آموزش‌ها باعث آماده سازی نسلی مسئول و انعطاف پذیر میشود که حقوق خود را می‌دانند و می‌توانند به سود جامعه‌ی خود تلاش کنند.

ارزش‌های اخلاقی که مدرسه به عنوان یک نهاد آموزشی باید به دانش‌آموزان یاد بدهد عبارتند از: صداقت، شجاعت، فروتنی، مهربانی، کمک به دیگران ، صلح جویی، اعتماد بنفس، سخاوت، پشتکار، همکاری، انعطاف‌پذیری، احترام به قانون و بسیاری موارد دیگراست. مدرسه باید محیطی را فراهم کند تا این ارزش‌های مثبت در دانش‌آموزان تقویت شود. معلمان پرورشی باید با استفاده از تجارب برتر پرورشی به دانش‌آموزان کمک کنند تا مهارت‌هایی را که دربردارنده ارزش‌های اخلافی است بیاموزند. آموزش اخلاقی باید از سن ۲تا ۱۰ سال به کودکان آموزش داده شود زیرا این سن بهترین زمان برای یادگیری و نهادینه شدن صفات و اخلاقیات در دانش‌آموزان است.

این آموزش‌ها می‌توانند در قالب درس یا فعالیت‌های  غیر درسی و خارج از کلاس باشند یا حتی به صورت دوره‌های اختصاصی برای تقویت ارزش‌های مثبت اخلاقی در دانش‌آموزان برگزار شوند. این تجربیات برتر پرورشی دانش‌آموزان را  برای تبدیل شدن به افراد فعال در جامعه تشویق و ترغیب می‌کنند.البته این برنامه آموزش اخلاقی تنها محدود به مدرسه نمی‌شود خانواده و جامعه هم نقش بسزایی در این آموزش دارند.

آموزش اخلاقی شامل چهار ستون اصلی است:

شخصیت و اخلاق: که مستقیما روی شخصیت دانش‌آموز تمرکز دارد

فرد و جامعه: این ستون به دانش‌آموز کمک می‌کند تا فردی مسئولیت‌پذیر در خانواده و جامعه باشد

ستون فرهنگی: برای توسعه‌ی مهارت‌های فرهنگی دانش‌آموز است

مطالعات شهری: این ستون مسئولیت‌های شهروندی را در یک جامعه پوشش می‌دهد

مقالات خواندنی:

تجربیات برتر آموزشی | چیزی که معمولا مدرسان از آن غافلند!

تجربیات برتر معلمان (کنترل دانش آموز شلوغ)

دانلود رایگان تجربیات مدون معلم ابتدایی (بروزرسانی ۲۰۱۸)

نمونه جشنواره تجارب برتر تربیتی برای تقلب در دانش‌آموزان / ۶ راه حل

فلسفه تجارب برتر تربیتی چیست؟ (بروزرسانی ۲۰۱۸)

دیدگاه ها