سناریو و الگوی تدریس : طرح درس سناریویی و سناریو درس پژوهی و سناریو تدریس و سناریو طرح درس

سناریو و الگوی تدریس

در رابطه با سناریو و الگوی تدریس چیزی که قابل ذکر است این است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهای درس تا حدود زیادی اعتبار خود را به عنوان تنها منبعی که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهیهای لازم را کسب نمایند ، از دست داده است . پیشرفت در کل زمینه های فن آوری آموزشی موجب گردیده که همه روزه اطلاعات جدید و فراوانی در اختیار افراد جامعه قرار گیرد . میزان و ماهیت چنین اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهای درسی و در سناریو و الگوی تدریس به روش سنتی عرضه می کنند قابل قیاس نیست . در این مقاله قصد داریم نمونه های کاملی را  بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
برای دانلود کاملترین نمونه فایل ها کلیک نمایید.

گرچه هنوز یکی از وظایف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطی ارائه دهد اما بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل مهارتهای ذهنی فراوانی چون ۱. توصیف کردن ۲. طبقه بندی کردن ۳. پیش بینی کردن ۴. تفسیر کردن ۵. تحلیل ۶. ترکیب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسی اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبی از آنها استفاده نمایند . و این امر جز بوسیله سناریو و الگوی تدریس به روش نوین امکان پذیر نیست.همچنین می توانید برای دانلود انواع طرح جابر به برگه مربوطه مراجعه نمایید.

سناریو و الگوی تدریس بر چه اساسی انتخاب میشود؟

سناریو و الگوی تدریس بر چه اساسی انتخاب میشود؟

حال باید پرسید : مهمترین عاملی که سناریو و الگوی تدریس براساس آن انتخاب می شود چیست ؟ و چرا اهمیت آن بیشتر از سایر عوامل است ؟

به اعتقاد صاحبنظران ، یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش  امروزی ، ایجاد محیطی است که در آن دانش آموزان نگرش خاصی از مدرسه ، حرفه و آینده خود و به طور کلی از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشی که دانش آموزان در مدرسه کسب می کنند در جهت رشد عاطفی ، روانی و اجتماعی ایشان بسیار مؤثر می باشد . از این رو ، معلمان می توانند با به کار گیری سناریو و الگوی تدریس مناسب ، مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان پرورش دهند .

هیچ سناریویی برای تدریس مطلق نیست

سناریو تدریس

باید خاطرنشان شود که هیچ سناریو و الگوی تدریسی را نمی توان به عنوان بهترین سناریو و الگوی تدریس در تمام موارد برگزید. لذا آشنایی معلمان با سناریو و الگوی تدریس  گوناگون ضروری به نظر می رسد تا آنان بتوانند با توجه به مقاصد آموزشی تعیین شده ، الگوی مناسبی را به کار بندند. و در واقع هیچ سناریو تدریسی مطلق نیست

کدام بهتر است : آموختن نحوه یاد گیری یا آموزش درسی سنتی؟

حال باید پرسید چرا معتقدان به کاربرد سناریو و الگوی تدریس آموختن نحوه یادگیری را مؤثرتر از آموزش مطالب درسی می دانند ؟

بروس جویس و مارشا ویل مولفان کتاب سناریو و الگوی تدریس باتوجه به تجارب علمی معلمان ، در حدود ۲۰ الگوی تدریس را به مربیان و معلمان معرفی کرده اند که در این کتاب صرفأ به معرفی الگوهای : ۱. پیش سازمان دهنده ۲. فردمداری و ۳. مشکل گشایی اقدام می گردد تا معلمان سخت کوش و پر تلاش با در نظر داشتن هدفهای آموزش و پرورش ، توانایی و زمینه فکری و اطلاعات پایه ای دانش آموزان و شرایط و امکانات محیط آموزشی ، الگوی مورد نیاز تدریس خود را انتخاب کرده و در چارچوب آن الگو ، فعالیتهای آموزشی را پیش بینی و سپس اجرا نمایند .

اطلاعات بیشتر در مورد سناریو و الگوی تدریسسناریو و تدریس ها

در مورد سناریو و الگوی تدریس باید بدانید که این موضوع در نظام آموزشی کشور اهمیت بالایی دارد. این موضوع که گفته شد در نظام آموزشی کشور به این معنی نیست که در دیگر کشور ها از اهمیت پایینی برخوردار است. در اصل این طرح سناریو و الگوی تدریس از کشور های خارجی توسعه یافته به ایران راه یافته است.

الگوهای برتر تدریس از جمله فعالیت هایی بود که اغلب در کشور های اروپایی به اجرا در می آمد. این فعالیت به شدت برای نظام آموزشی کشور ها مزید فایده بود و پس از آن نیز کشور هایی که به دنبال توسعه و افزایش سطح آموزشی خود بودند، به دنبال آن بر آمدند تا بتوانند از پتانسیل بالای این سناریو استفاده کنند.

در کشور های مختلفی چون کره جنوبی، سناریو و الگوی تدریس با روش اروپایی به اجرا درآمد. یعنی اینکه آنها در ابتدا نیروی هایی را برای یادگیری و آموزش سناریو و الگوی تدریس به کشور های اروپایی اعزام کردند و این نیرو ها نیز پس از بازگشت توانستند آموزه های اروپایی خود را در کشور و نظام تحصیلی خود به اجرا بگذارند.

اجرا در ایران

تدریس در ایران

سناریو و الگوی تدریس در ایران به چه صورت اجرا شد؟ همین موضوع در کشور های دیگری چون ایران نیز البته با کمی تفاوت به اجرا درآمد. در کشور های اسلامی و مخصوصا ایران، سناریو و الگوی تدریس کمی متفاوت تر ا اروپا به اجرا در آمد. البته تماما سعی شد تا در کیفیت آن تغییری ایجاد نشود و اصل طرح به جا بماند تا بتواند سود و فواید خود را به جای بگذارد.

طرح الگوی تدریس در ایران توانسته تا به اندازه نسبتا مناسبی به اهداف خود برسد و دانش آموزان ایران را به سمتی که میخواهد هدایت کند. اما در مورد اهداف این سناریو چه میدانید؟ دقیقا چه هدفی از راه اندازی آن وجود دارد؟ در ادامه در مورد اهداف سناریو و الگوی تدریس توضیحاتی را ارائه میکنیم.

اهداف الگوی تدریس در ایران

اهداف سناریو و الگوی تدریس

به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگوییم که هدف سناریو و الگوی تدریس این است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند. به این صورت که دانش آموزان زمانی که در راستای سناریو و الگوی تدریس قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلم، با افزایش توان فکری روبرو شده و میتوانند بیش از پیش به خود در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت فعالیت های واقعی خود کمک کنند.

تفکر صریح و به دور از جهت گیری یکی از مواردی است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نیاز دارد. متاسفانه جهت گیری های سیاسی در ایران باعث شده تا دانش آموزان کمی در این موضوع ضعیف عمل کنند و همواره چیزی را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما سناریو و الگوی تدریس به دانش آموزان کمک میکند تا بتوانند به خودی خود و به تنهایی در مورد فعالیت های خود فکر کنند.

هدف دیگر این سناریو الگو های تدریس، بحث افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.

افزایش اعتماد به نفس در الگو های تدریس

افزایش اعتماد به نفس در الگو های تدریس

سناریو و الگوی تدریس در اعتماد به نفس دانش آموزان تأثیر مثبت دارد. این موضوع را به خوبی میدانیم که دانش آموزان ایرانی در بحث اعتماد به نفس و البته عزت نفس به شدت مشکل دارند و نمیتوانند به خوبی خود را در جوامع نمایان کنند. الگو های قدیمی و سنتی رفتار با کودکان در منزل و با دانش آموزان در مدرسه باعث شده تا آنها همواره از اعتماد به نفس پایینی برخوردار باشند.

سناریو و الگوی تدریس باعث میشود تا دانش آموزان در مدرسه با افزایش اعتماد به نفس روبرو شده و بتوانند از آن در جهت افزایش عملکرد؛

  • درسی
  • تحصیلی
  • رفتاری
  • و عملی

خود استفاده کنند. به این صورت میتوان گفت که این فعالیت (معماری نوین تدریس) تا حد زیادی به دانش آموزان کمک میکند و اینکه اجرای آن بر عهده معلم است تأثیر مستقیمی بر روی فعالیت های دانش آموزان دارد. افزایش اعتماد به نفس یک دانش آموز باعث میشود تا وی بتواند رشد اجتماعی خود را تقویت کند و به خوبی آن را در فعالیت ها به نمایش بگذارد.

تا زمانی که هر فرد نتواند اعتماد به نفس خود را افزایش دهد مطمئنا نمیتوان از او انتظار داشت تا فعالیت های بزرگ و واقعی را به انجام برساند.

انقلاب های تحصیلی در سطح جهان

انقلاب های تحصیلی در ایران

اگر کمی در مورد روش های آموزشی در سطح جهان مطالعه داشته باشید، میدانید که از ۴۰ سال گذشته تا کنون، در کشور های توسعه یافته، آموزش دچار ۵ انقلاب شده است و بار ها روند آموزشی دانش آموزان از مقاطع ابتدایی تا متوسط و دانشگاه دستخوش تغییرات قرار گفته است. اما سهم ایران از این انقلاب ها چه بوده است؟

شاید جالب باشد بدانید که ایران در هیچ کدام از این انقلاب های تحصیلی نقشی نداشته است و حتی به هیچ عنوان نتوانسته است آنها را در کشور خود به اجرا بگذارد این یعنی اینکه در ایران ما هنوز در انقلاب تحصیلی اول به سر میبریم و بسیار از آموزه ها و روش های تحصیلی معروف و مورد استفاده در دنیای عقبیم. حال سناریو و الگوی تدریس میتواند کمکی به این موضوع کند؟

سناریو و الگوی تدریس و انقلاب های تحصیلی

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در سناریو و الگوی تدریس به آن اهمیت داده میشود، بحث دور شدن از حفظیات در نظام آموزشی است. تمرکز بر حفظیات از بزرگترین مشکلات نظام آموزشی ایران است که باعث ایجاد ایرادات فراوانی میشود. اگر کمی به زمان مدرسه و آموزش های خود فکر کنید به خوبی متوجه این ایرادات میشوید.

کدام از یک موضوعات ریاضی در متوسطه اول و متوسطه دوم خود را به یاد دارید؟ اصلا کدام یک توانست برای فعالیت هایی که به دور از محیط درس انجام میدهید مزید فایده باشد و نیاز های شما را برطرف کند؟ به معنای واقعی میتوان گفت که اغلب آنها به درد ما نخوردند و به دلیل حفظی بودن پس از مدت کوتاهی از یاد ما نیز رفتند.

انقلاب های تحصیلی

سناریو و الگوی تدریس با تمرکز بر روی این موضوع و مشکل به خوبی در جهت حل آن، با طرح درس قدم برمیدارد و میتواند مشکلات ناشی از آن را حل کند. محوریت سناریو و الگوی تدریس به جای معلم، دانش آموز است که این یکی از موضوعات اجرا شده در انقلاب های تحصیلی است.

سناریو و الگوی های تدریس و نقش آن در پیشرفت دانش آموزان

یکی از راه های افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در هر نظامی، بحث افزایش توجه آنان است. موضوعی که سناریو و الگوی تدریس به خوبی به آن توجه میکند. هرچه بر موضوع توجه دانش آموزان تمرکز بیشتری صورت گیرد و بتوان به آن جهت دهی مناسب را تحمیل کرد، میتوان انتظار بیشتری را از آن داشت.

استفاده از الگو های تدریس توسط معلمان باعث افزایش این توجه و تمرکز دانش آموزان میشود که این امر در افزایش بازدهی تحصیلی آنان تأثیر مثبت دارد. اگر معلمان بتوانند به خوبی از سناریو و الگوی تدریس استفاده کنند و آن را در آموزش های خود به اجرا درآورند مطمئنا بازخورد دریافتی بسیار خوبی را خواهند داشت که باعث میشود این فعالیت را به دیگر معلمان نیز توصیه کنند.

نحوه نوشتن سناریو تدریس

چطور یک سناریو تدریس را بنویسیم؟ برای نوشتن یک سناریو تدریس باید در ابتدا مشخصات و ویژگی های آن را ثبت کنید. به این صورت که تمامی مشخصات از جمله:

  • نام درس مورد نظر
  • پایه تحصیلی آموزشی
  • زمان
  • نام مدرسه
  • تعداد شاگردان
  • و…

ثبت میشود. پس از آن برای ادامه نوشتن یک سناریو و الگوی تدریس، باید اهداف آن را به خوبی بیان کنید و بگویید که هدف شما از نوشتن این سناریو چیست و در آخر قرار است که به چه چیزی برسید؟ پس از آن نیز به اهداف رفتاری در سناریو و الگوی تدریس اشاره ای داشته باشید.

 

سناریو و الگوی های تدریس و نقش آن در پیشرفت دانش آموزانچگونه و بر اساس چه الگویی قرار است تدریس کنید؟ روش های تدریس در سناریو و الگوی تدریس شما چیست؟ تمامی این ها را به خوبی بنویسید و ثبت کنید. فضای کلاس خود را شرح داده و به خوبی توضیح دهید. وسایل مورد استفاده شما در سناریو و الگوی تدریس چیست و همینطور بگویید که در انجام این فعالیت از دانش آموزان خود چه انتظاری دارید؟

تمامی مشخصات برای اجرا و نوشتن سناریو و الگوی تدریس را بیان کنید و در انتها نیز به نتیجه گیری کل فعالیت بپردازید. به این صورت سناریو و الگوی تدریس شما نوشته شد و توانستید یک فایل کامل را ثبت کنید.

دانلود فایل های سناریو و الگوی تدریس

دانلود سناریو و الگوی تدریس

بانک فایل پژوهشی معلمان برای رفاه شما فرهنگیان گرامی سعی کرده است هزاران نمونه فایل سناریو و الگوی تدریس را آماده کرده و در دسترس شما قرار دهد . برای دانلود هر کدام از فایل های زیر روی آن کلیک کرده و به صفحه مورد نظرتان بروید.

دقت داشته باشید که سعی شده فایل های دانلود سناریو و الگوی تدریس که در پایین برای شما قرار داده شده، از کیفیت بالایی برخوردار باشند. قطعا در مورد کیفیت آنها نمیخواهیم بیش از حد توضیح دهیم و اغراق کنیم اما باید بدانید که تمامی سعی ما این بوده که بتوانیم فایل های با کیفیت موجود را برای شما جمع آوری کنیم و این امر به کمک فرهنگیان عزیز بازنشسته برای ما مقدور شده که از آنها سپاس گذاریم.

دانلود سناریو و الگوی تدریس:

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

هزاران نمونه فایل سناریو و الگوی تدریس قابل دانلود است

فرم درخواست های اختصاصی

دوستان و همراهان عزیز در صورت داشتن هرگونه درخواست اختصاصی با ما تماس گرفته و فرم زیر را پر کنید.

    منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان