طراحی آموزشی چیست ؟ دانلود رایگان نمونه فایل (Instructional Design) سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲

طراحی آموزشی

طراحی آموزشی : یکی از فعالیتهای بسیار حساس و مهم معلم در رابطه با مهارتهای پیش از تدریس ، طراحی آموزشی می باشد . صاحبنظران ، طراحی آموزشی را به صورت تهیه نقشه های مشخص در زمینه چگونگی رسیدن به هدفهایی آموزشی تعریف کرده اند . فردانش (۱۳۷۴) به نقل از لشین و دیگران می نویسد که هرگاه برای رسیدن به یک سلسله از معرفتها و مهارتها به عنوان هدفهای آموزشی ، مجموعه ای از فعالیتها و روشهای آموزشی ، قبل از تحقق آموزش پیش بینی و تنظیم گردد ، در واقع می توان گفت که طراحی آموزشی انجام شده است . دوستان عزیز در صورت داشتن هر سوالی تماس بگیرید.
برای دانلود صدها نمونه فایل مورد نظرتان کلیک کنید.


می توان طراحی آموزشی را پیش بینی یا تجویز روش های مطلوب آموزشی به منظور دستیابی به تغییرات مورد نظر در دانش ها ، مهارتها ، عواطف و رفتار دانش آموزان دانست .معمولا معلمان ، مسئول طراحی و برنامه ریزی فعالیتهایی هستند که می خواهند در کلاس درس اتفاق افتد. دوستان عزیز در صورت داشتن هر سوالی تماس بگیرید.همچنین می توانید برای دانلود انواع طرح جابر به برگه مربوطه مراجعه نمایید.

همچنین می توانید به تفکیک برای دانلود طراحی آموزشی در هر یک از مقاطع زیر روی لینک مربوطه کلیک کنید:

برای دانلود طراحی آموزشی پایه اول ابتدایی روی تصویر زیر کلیک کنید

برای دانلود طراحی آموزشی پایه دوم ابتدایی روی تصویر زیر کلیک کنید

برای دانلود طراحی آموزشی پایه سوم ابتدایی روی تصویر زیر کلیک کنید

برای دانلود طراحی آموزشی پایه چهارم ابتدایی روی تصویر زیر کلیک کنید

برای دانلود طراحی آموزشی پایه پنجم ابتدایی روی تصویر زیر کلیک کنید

برای دانلود طراحی آموزشی پایه ششم ابتدایی روی تصویر زیر کلیک کنید

برای دانلود طراحی آموزشی متوسطه اول روی تصویر زیر کلیک کنید

برای دانلود طراحی آموزشی متوسطه دوم روی تصویر زیر کلیک کنید

به این تصویر توجه کنید.
طراحی آموزشی

طراحی آموزشی  (Instructional Design) و برنامه ریزی درسی

  1. مشخص کردن هدف کلی درس در طراحی آموزشی؛
  2. تجزیه و تحلیل محتوای درسی با رعایت اصول و شرایط لازم ؛
  3. تعیین هدفهای رفتاری مناسب که منطبق با هدفهای کلی درس باشد ؛
  4. مشخص کردن معلومات و رفتار ورودی دانش آموزان ؛
  5. انتخاب محتوا ، روشها و رسانه های درس با توجه به هدف های رفتاری ؛
  6. و سرانجام مشخص ساختن نظام ارزشیابی .

مهارت و ورزیدگی در طراحی آموزشی

مهارت و ورزیدگی در طراحی آموزشی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که معلم در رشته ای که تدریس می کند باید واحد آن باشد . با کسب مهارت و پختگی در طراحی آموزشی ، معلم قادر خواهد شد که به سهولت نوع رفتار و دگرگونی مطلوب در دانش آموزان را تعریف کرده ، آنگاه با توجه به آن ، طریق ایجاد این رفتار و نیز نحوه ی ارزشیابی و سنجش میزان این دگرگونی را تعیین سازد .

طراحی آموزشی چیست ؟

طراحی آموزشی چیستطراحی آموزشی در واقع نوعی معماری نوین تدریس است که به ما این کمک را می کند که بتوانیم به بهترین شیوه ممکن الگوی تدریس خود را از صفر تا صد در کلاس ارائه نموده و کاملا با دیدی باز بتوانیم تدریسی موثر و قابل قبول به دانش آموزان ارائه دهیم. در این طراحی کلیه زمانبندی ها و بخش های مختلف تدریس مشخص گردیده است.

یک طراح آموزشی این روش سیستماتیک (ریشه در نظریه ها و مدل های آموزشی) برای طراحی و توسعه مطالب، تجارب و سایر راه حل هایی برای حمایت از کسب دانش یا مهارت های جدید اعمال می کند. طراحان آموزش باید از طریق ارزیابی نیازهای خود برای تعیین نیازهای رویداد یادگیری از جمله: آنچه که یادگیرنده باید بدانند و بتوانند به عنوان یک نتیجه از راه آموزش و یا یادگیری انجام دهند، و آنچه دانش آموزان قبلا می دانند و می توانند انجام دهند، باید آغاز شود. .

طراحان آموزشی پس از آن مسئول ایجاد طرح درس و توسعه همه مواد آموزشی، از جمله مواد ارائه، راهنماهای شرکت کنندگان، جزوات، کمک های شغلی و سایر مواد آموزشی هستند. طراحان آموزش نیز معمولا مسئول ارزیابی آموزش هستند، از جمله ارزیابی آنچه آموخته شده است و اینکه آیا راه حل یادگیری منجر به تغییر رفتار قابل اندازه گیری شود.

مراحل طراحی آموزشی (Instructional Design)

طراحی آموزشی از جمله مهارتهایی است که با ممارست زیاد و بهره گیری از اندیشه ها ، نظریه ها و فنون مربوط به آن به دست می آید . در این بخش ، مراحل اساسی طراحی آموزشی شرح داده می شود .

مراحل طراحی آموزشیتعیین هدف کلی به نوشته طبری اولین اقدام معلم به هنگام طراحی آموزشی ، تعیین هدف یا هدفهای تدریس می باشد ، ضروریترین منبع برای تعیین هدفها ، کتاب های درسی هستند . چنانچه در آغاز هر مطلب مندرج در کتاب درسی ، مقصود اصلی گنجانیده می گردید در این صورت معلمان مجبور نبودند که هدف کلی درس خود را مشخص سازند . اما آنچه در بسیاری از کتابهای درسی دیده می شود صرفأ عنوان مطلب می باشد . گرچه عنوان مطلب تا حدودی زمینه بحث را روش می سازد اما هدف را به وضوح بیان نمی کند . حتی در بعضی از کتب درسی که هدف های کلی مشخص شده اند به دور از ابهام نیستند . از این رو ، وظیفه معلم آن است که با توجه به نوشته های هر مطلب مقصود اصلی آن را دریافته و در یک یا چند جمله برای دانش آموزان توصیف نماید . این جملات یا عبارات که نقصود از آموختن مطال را بیان می کنند ، هدفهای آموزشی نامیده می شوند . هدفهای آموزشی در این مرحله ، از آنجا که انتظارات معلم را از دانش آموزان به طور کلی عنوان می سازند ، هدف های کلی به شمار می آیند .

تحلیل آموزشی چیست ؟

Instructional Designتدوین هدفهای کلی گر چه تا حدودی ماهیت و محدوده مطالب آموزشی را مشخص می سازد اما فعالیتهایی را که معلم باید انجام دهد و نوع واکنش هایی را که انتظار می رود دانش آموزان به هنگام تدریس از خود بروز دهند ، روشن نمی سازد . از این رو ، تحلیل آموزشی ضرورت می یابد تحلیل آموزشی در واقع جریانی است که در طی آن ، هدف کلی آموزشی به فعالیتهایی که دانش آموز باید انجام دهد یا معلومات و مهارتهایی که وی باید دارا باشد تا به هدف کلی برسد ، تجزیه می شود . اجزاء هدف کلی ، اصطلاحأ پاره فعالیت نامیده می شوند .

در این مرحله هر معلمی باید تلاش کند تا هر یک از فعالیتهای آموزشی را با توجه به ماهیت آن و شناختی که از دانش آموزان خود دارد ، به فعالیتهای جزئی تری تجزیه نماید . سپس تک تک آنها را در رابطه با هدف کلی آموزشی مورد بررسی قرار داده و آنها را که مناسب تشخیص می دهد به فهرست پاره فعالیتها بیفزاید. هدفهای جزئی در واقع تواناییها و مهارتهایی هستند که معلم انتظار دارد دانش آموزان در جریان آموزش ، به آنها برسند .با دورتر شدن از هدف کلی ، فعالیتها ساده تر می گردد . از این رو ، در امر تدریس ، معلم باید از مطالب ساده تر آغاز کرده و به تدریج به مطالب مشکل تر بپردازد .

تبدیل هدفهای جزئی به هدفهای رفتاری 

وقتی که تحلیل آموزشی انجام می پذیرد ، هدفهای جزئی تعیین می گردند . برای اینکه هدف ها به معلم کمک کنند تا از طرفی ، هم مواد آموزشی مناسب تهیه گردد و هم دانش آموزان کلاس را در رابطه با فعالیتهایی که قرار است انجام دهند ، راهنمایی کند، ضروری است که آنها را به صورت رفتاری در آورد . به علاوه ، ضرورت دارد شرایطی را که تحت آن ،رفتارهایی خاص می باید شکل بگیرد ، مشخص ساخته و سپس به قصد پی بردن به میزان حصول به اهداف ، آنها را ارزشیابی نماید . برای این منظور معلم می باید معیار یا سطح مطلوب و معینی را برای دستیابی به هدفهای خود در نظر گیرد ، تا چنانچه دانش آموز به آن معیار رسید ، بتواند به آن نمره قبولی بدهد .

ارزش و اهمیت تدارک هدفهای رفتاری در تدریس عبارت اند از :

الف) انتظاراتی را که از دانش آموزان می روند به روشنی و وضوح بیان می کند .

بدین سبب بر اساس آنها می توان مطالب آموزشی مناسبی را برای درس انتخاب کرد .

ب) برای تهیه آزمونها و همچنین سنجش رشته تحصیلی دانش آموزان ، راهنمای بسیار خوبی به شمار می آید .

تعیین رفتار ورودی (ارزشیابی تشخیصی ) . رفتار ورودی مهارتها و تواناییهایی هستند که دانش آموزان کلاس باید قبل از شروع درس از خود نشان دهند تا در نتیجه آن بتوانند با موفقیت به هدفهای رفتاری جزئی و نهایتأ کلی نایل آیند .اگر معلم از حدود دانش و مهارتهای دانش آموزان خود آگاه نباشند امکان دارد دشواری مطالب آموزشی را بدون توجه به تواناییها و قابلیتهای دانش آموزان انتخاب کند . در نتیجه چنانچه مطالب آموزشی برای آنان مشکل باشد نه تنها یادگیری مطلوب صورت نمی پذیرد ، بلکه موجب می گردد که دانش آموزان دلسرد و ناامید گردند. در حالی که ، اگر مطالب آموزشی جدید مبتنی بر دانسته های قبلی دانش آموزان باشد به میزان توجه آنان به درس افزوده شده و باعث می شود تلاشی را که برای پرورش توانایی های جدید به کار گرفته می شود ، به هدر نرود .

۵.انتخاب محتوا ، روشها و رسانه ها . در این مرحله ، معلم با توجه به هدفهای رفتاری ، به تعیین محتوای درس خود اقدام می کند . محتوا اصول و مفاهیمی را شامل می گردد که به دانش آموزان ارائه می شود تا به مدد آنها هدفهای آموزشی تحقق یابند .

دانلود طراحی آموزشی (Instructional Design)

دانلود طراحی آموزشیدر سالهای اخیر دانشجویان و معلمان عزیز پیوسته در تلاشند که  از سایت های آموزشی مطمئن که در راستای آموزش و پرورش کار می کنند ، مختلف نمونه های طراحی آموزشی را دانلود و دریافت نمایند . به همین منظور می کوشند که سایت های مختلف آموزشی را زیر و رو کنند که بفهمند در کدام سایت نمونه های بهتر و کاملتری گذاشته شده است. به جرئت میتوانیم عرض کنیم که در سایت ما کاملترین و درجه یک ترین طراحی ها از نظر کیفی و کمی و همچنین قیمت وجود دارد. همه عزیزان می توانند با خیالی راحت این نمونه طراحی ها را دانلود نموده و در امور آموزشی خود به کار ببرند.

تعریف طراحی آموزشی

طراحی آموزشی ایجاد تجارب یادگیری و مواد به گونه ای است که منجر به کسب و استفاده از دانش و مهارت ها می شود. این رشته به دنبال سیستم ارزیابی نیازها، طراحی فرآیند، ایجاد مواد و ارزیابی اثربخشی آن است. در زمینه یادگیری در محل کار، طراحی آموزشی فراهم می کند یک روند عملی و سیستماتیک برای طراحی موثر برنامه های درسی مؤثر است.

تعریف طراحی آموزشیاگر نگاهی به موتور جستجوگر گوگل بندازید متوجه خواهید شد که سایت های مهم و قابلی را به شما معرفی خواهد کرد که درراستای سند تحول بیادین و نظارت های آموزش و پرورش به تعریف طراحی آموزشی پرداخته اند.اما آیا می توان نتیجه گرفت که کدام یک از این سایت ها به تعریف درستی از طراحی آموزشی پرداخته اند. مسلما اگر بخواهیم به بهترین شکل ممکن طراحی آموزشی را تعریف کنیم می توان گفت که تقریبا طرح درس بر اساس الگوهای برتر تدریس است که کمی شاخ و برگ گرفته و بسط داده شده است. از این رو خاطر نشان می کنیم در رابطه با این مقوله به مطالعات گسترده تر بپردازید.

نمونه طراحی آموزشی ریاضی

خب مسلما نمونه طراحی آموزشی می تواند راهگشایی باشد در رابطه با آشنایی دانش آموزان و معلمان عزیز و گرامی در راستای نگارش هر چه بیشتر و دقیق تر طرح درس و طراحی و الگوهای برتر تدریس . شما عزیزان اصلا نگران نباشید.ما در سایتمان نمونه های کاملی گذاشته ایم که شما دوستان عزیز بتوانید با استفاده از آنها به صورت کامل و دقیق فعالیت آموزشی خود را پیش ببرید.

یک نمونه طراحی آموزشی ابتدایی (Instructional Design)

یک نمونه طراحی آموزشی ابتداییآیا برای شما فقط یک نمونه طراحی آموزشی ابتدایی کفایت می کند؟ تصور من این است که شما بهتر است نمونه های مختلفی را بررسی بفرمایید که بتوانید به راحتی از پس نگارش طراحی آموزشی تان بر بیایید. در واقع می توان گفت که یک نمونه طراحی آموزشی ابتدایی کافی نیست و شما می توانید در سایت ما از صد ها نمونه کامل بهره مند شوید.

ضرورت طراحی آموزشیآیا فکر می کنید طراحی برای تدریس ضرورت دارد؟ اگر پاسخ شما مثبت است باید عرض کنم که درست پاسخ داده اید. احسنت. برای تدریس برتر و یک الگوی تدریس درست واقعا چیزی که اهمیت و ضرورت دارد یک طراحی مناسب است. پس تا دیر نشده یک الگوی طراحی مناسب را برای تدریستان در نظر بگیرید و از روی این الگوی برتر طراحی به دانش آموزانتان تدریس کنید.

نمونه یک طراحی آموزشی خوب

برای داشتن نمونه یک طراحی آموزشی خوب نیاز نیست کل کهکشان راه شیری را طی کنید. بله درست فهمیدید. به جای گشتن به دنیال این همه نمونه های مختلف بهتر است توی سایت ما چرخی بزنید. حتما به مقصودتان خواهید رسید و یک نمونه عالی خواهید یافت.

نمونه یک طراحی آموزشی خوب

تفاوت طراحی آموزشی با طرح درس

اگر بخواهید جواب این سوال را به صورت تخصصی بدانید ذکر این نکته کفایت می کند که طرح درس در واقع نسخه فشرد شده طراحی آموزشی است. در طرح درس خیلی از مسائل عنوان نمیشود.در صورتی که در طراحی آموزشی همه موارد ریز می شود. نکته مهم اینجاست که طراحی آموزشی را در واقع معماری نوین تدریس نیز می گویند.

اجزای پایه طراحی آموزشی

در حالی که تعدادی از مدل های طراحی آموزشی و فرایندها وجود دارد، بسیاری از قطعات آنها مشابه هستند. آنها شامل تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه و ارزیابی می شوند.

طراحی آموزشی

تحلیل و بررسی طراحی آموزشی

تجزیه و تحلیل معمولا شامل درک نیازها و یادگیرندگان از جمله اینکه چرا آموزش و یا راه حل یادگیری مورد نیاز است. ممکن است این مورد باشد که آموزش راه حل نیست و نوع دیگری از بهبود عملکرد یا راه حل غیر آموزشی توصیه می شود. در این مرحله، شما همچنین شروع به توسعه اهداف آموزش، از جمله اهداف یادگیری، و تعیین اینکه چگونه آموزش ارائه خواهد شد.

توسعه طراحی آموزشی

طراحی و توسعه شامل طراحی واقعی و توسعه مواد آموزشی و یا تعیین روش های تحویل برای استفاده می شود. این اغلب شامل تهیه پیش نویس برنامه های درسی و برنامه درسی، ایجاد هر گونه مواد آموزشی شامل سخنرانی ها، یادگیری الکترونیکی، کمک های شغلی، راهنماهای مشارکت کننده و هر چیز دیگری که در آموزش استفاده می شود.

ارزیابی

ارزیابی به چگونگی تعیین اینکه آیا آموزش یا راه حل یادگیری شما موفقیت آمیز است یا خیر. آیا تأثیر قابل اندازه گیری بر رفتار یادگیرنده ایجاد کرد و این نتیجه را به نتایج مورد نظر برساند؟ تعدادی مدل ارزیابی محبوب برای بررسی وجود دارد، از جمله:

ارزیابی چهار سطح آموزش کرک پاتریک

روش سوء استفاده از برینکرهف

Philips ROI Methodology

مدل ارزیابی یادگیری-انتقال (LTEM)

(Instructional Design)در حالی که ADDIE (تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه، پیاده سازی، ارزیابی) همچنان یکی از گسترده ترین مدل های طراحی آموزشی است، تعدادی از مدل های دیگر برای بررسی وجود دارد. در سال های اخیر، فشار برای استفاده از رویکردهای تکراری بیشتر، از جمله مدل تقریبی متوالی مایکل آلن (SAM) استفاده شده است. مدلهای مداوم، مانند SAM، شامل کوتاهتر شدن سرعت طراحی هستند که در آن یک نمونه اولیه به سرعت ایجاد، بررسی و تجدید نظر می شود، با تکرار این روند تا زمانی که سهامداران راضی باشند.

مدل های طراحی آموزشی مشترک عبارتند از:

ADDIE

نقشه کشی کتی مور

دیک و کری مدل

مدل طراحی کمپ

اصول اولیه آموزش مریل

SAM  مدل تقریبی متوالی

نمونه سازی سریع یا سریع

آینده طراحی آموزشی

این که آیا شما در حال توسعه آموزش در کلاس، یک دوره یادگیری الکترونیکی، و یا یک راه حل پشتیبانی از تقاضا پس از فرآیند طراحی آموزشی بصری کمک خواهد کرد که شما راه حل های بهتر بهتر را ایجاد کنید.

همانطور که جهان تجارت همچنان تغییر می کند، سازمان ها و عملکرد یادگیری آنها نیز انجام می شود. انعطاف پذیری، خلاقیت و نوآوری در حال افزایش است. در نتیجه، مدل های چابک و تکراری، محبوب تر می شوند. طراحان آموزش همچنین عناصر بیشتری را از مناطق تجارب تجربه (UX) طراحی و تفکر طراحی قرض می گیرند. مهم نیست که زمینه آموزش و استعدادهای در حال پیشرفت است یا چه فناوری هایی در افق وجود دارد، پس زمینه جامد در طراحی آموزشی همیشه ارزشمند خواهد بود.

دانلود فایل طراحی آموزشی

با توجه به آنچه گفته شد بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه صد ها نمونه طراحی آموزشی برای معلمان و دانش جویان محترم نموده است شما فرهنگیان گرامی می توانید از این سایت صدها نمونه طراحی آموزشی را جهت استفاده خود دانلود نمایید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دوستان عزیز می توانید در صورت داشتن درخواست های اختصاصی از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید.

    منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان