طرح کرامت ششم ابتدایی

طرح کرامت ششم ابتدایی

طرح کرامت ششم ابتدایی – واحد کار اندیشیدن – مهارت تعقل

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل طرح کرامت ششم ابتدایی حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل طرح کرامت ششم ابتدایی سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل طرح کرامت ششم ابتدایی سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

طرح کرامت ششم ابتدایی

هدف:

۱.دانش آموزان یاد خواهند گرفت قبل از انجام هر کاری حتما به تعقل و تفکر بپردازند.

۲.دانش آموز با فواید و تاثیرات اندیشیدن در تمامی امور زندگی شخصی و اجتماعی آشنا خواهد شد.

مبانی

در طرح کرامت قرآن کریم به تفکر و تدبّر بسیار اهمیت داده و شمار فراوانی از آیه ها برای تشویق به آن آمده اند،

آنچه از جست و جو در آیه ها به دست می آید خداوند بیش از سیصد مورد انسان را به تفکر، تذکر و تعقّل دعوت کرده است.

بی شک زندگی انسانی، زندگی همراه با اندیشیدن و تفکر است و اندیشه یک ضرورت زندگی بشر به حساب می آید.

مبانی قسمت دوم

قرآن کریم به تفکر و تدبّر بسیار اهمیت داده و شمار فراوانی از آیه ها برای تشویق به آن آمده اند،

آنچه از جست و جو در آیه ها به دست می آید خداوند بیش از سیصد مورد انسان را به تفکر، تذکر و تعقّل دعوت کرده است.

افزون بر این در آیات بسیاری عدم تفکر و تعقل را توبیخ و ملامت کرده است. و دوری کنندگان از تعقّل را از چهارپایان کمتر دانسته است.

دقتی در روایات

در احادیث، نیز انسان ها به اندیشیدن فراخوانده شده اند.

ـ امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «فکر کردن برترین عبادت است».

ـ و نیز فرمود: «ساعتی کوتاه فکر کردن، بهتر از عبادت طولانی است».

ـ امام رضا علیه السلام فرمود: «عبادت به فراوانی نماز و روزه نیست. عبادت واقعی، تفکر در کار خدای جلیل است» .نیز می فرماید: «تفکر آینه توست، که بدی ها و خوبی هایت را به تو نشان می دهد» .

طرح کرامت ششم ابتدایی

از بزرگان دین بیاموزیم:

قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : فِکْرَهُ ساعَهٍ خَیرٌ مِنْ عبادَهِ سنَهٍ.
«بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۳۲۶»
رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: ساعتی اندیشه کردن بهتر از یک سال عبادت است.

قال الامام علی – علیه السّلام – : لا عِبادَهَ کَالتَّفکُّرِ فی صَنْعهِ اللهِ عزّوَجلّ.
«امالی طوسی، ص ۱۴۶
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هیچ عبادتی مانند اندیشیدن در صنع (خلق) خدای عزوجل نیست.

از بزرگان دین بیاموزیم:

قال الامام علی – علیه السّلام – : تَمییزُ الباقی مِنَ الْفانی مِنْ أَشْرَفِ النَّظَرِ.
«غررالحکم، ح ۴۴۹۴»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: تمییز دادن و تشخیص امور ماندنی از امور فانی و رفتنی، از برترین اندیشه ‌هاست.

قال الامام علی – علیه السّلام – : اَصْلُ العقلِ الفِکرُ وَ ثَمَرتُهُ السَّلَامَهُ.
«غررالحکم، ح ۳۰۹۳»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: ریشه عقل، اندیشه است و ثمره ‌اش سالم ماندن. (از خطا، لغزش و گناه یا عذابآخرت)

قال الامام علی – علیه السّلام – : فِکرُ الْمَرءِ مِرآهٌ تُریهِ حُسْنَ عَمَلِهِ مِنْ قُبْحِهِ.
«غررالحکم، ح ۶۵۴۶»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه آدمی آینه‌ای است که کردار نیک و بدش را به او نشان می‌دهد.

از بزرگان دین بیاموزیم:

قال الامام المجتبی – علیه السّلام – : اُوصیکُم بِتَقْوَی اللهِ وَ إدامَهِ التَّفکُّرِ، فَإِنَّ التَّفکُّرَ أََبُو کُلَّ خَیْرٍ وَ اُمَّهُ.
«مجموعه ورام، ج ۱، ص ۵۲»
امام حسن – علیه السّلام – فرمود: شما را به تقوای الهی و اندیشیدن مدام سفارش می‌کنم، زیرا که اندیشیدن پدر و مادر همه خوبیهاست.

قال الامام الصادق – علیه السّلام – : أفضَلُ الْعِبادهِ اِدْمانُ التَّفَکُّرِ فی اللهِ وَ قُدرَتِهِ.
«الکافی، ج ۲، ص ۵۵»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: برترین عبادت، اندیشیدن مداوم درباره خدا و قدرت اوست.

قال الامام الصادق – علیه السّلام – : کانَ أَکْثَرُ عِبادَهِ أَبی ذَر أَلتَّفَکُرَ و الْأِعتِبارَ.
«بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۳۲۳»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: بیشترین عبادت ابوذر(ره) اندیشیدن و پند گرفتن بود.

از بزرگان دین بیاموزیم:

قال الامام علی – علیه السّلام – : ألتَّفکُّرُ فی آلاءِ اللهِ نِعمَ الْعِبادَهِ.
«غررالحکم، ح ۱۷۹۲»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشیدن درباره نعمتهای خدا، نیکو عبادتی است.

۱۰ قال الامام علی – علیه السّلام – : فِکْرُ ساعَهٍ قَصیرَهٍ خَیرٌ مِنْ عِبادَهٍ طَویلَهٍ.
«غررالحکم، ح ۶۵۳۷»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: ساعتی کوتاه اندیشیدن، بهتر از عبادت طولانی است.

قال الامام علی – علیه السّلام – : لا عِلْمَ کَالتَّفکُّرِ.
«نهج البلاغه، حکمت ۱۱۳»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هیچ دانشی چون اندیشیدن نیست.

قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلفِکْرُ جَلاءُ الْعُقُولِ.
«غررالحکم، ح ۹۳۵»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه صیقل دهنده خردهاست.

از بزرگان دین بیاموزیم:

قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلْفِکرُ رُشْدٌ، أَلْغفلَهٌ فَقْدٌ.
«غررالحکم، ح ۸۵»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه مایه رشد و کمال است و غفلت موجب گمراهی.

قال الامام الحسن – علیه السّلام – : علیکم بالتَّفَکُّرِ فإنه حَیاه قَلْبِ البَصیرِ و مفاتیح أبواب الحکمه. ‌
«بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۱۵»
امام حسن – علیه السّلام – فرمود: بر شما باد اندیشیدن پس به درستی که آن مایه زندگی دل (و حیات قلب) شخص بابینش و کلید درهای حکمت است.

قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلْفِکْرُ یُنیرُ اللُّبَّ.
«غررالحکم، ح ۳۶۹»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه دل و خرد را روشن می‌گرداند.

قال الامام علی – علیه السّلام – : فَضْلُ فِکْرٍ وَ تَفَهُّمٍ أَنْجَعُ مِنْ فَضْلِ تِکْرارٍ وَ دراسَهٍ.
«غررالحکم، ح ۴۷۰۸»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: زیاد اندیشیدن و فهمیدن سودمند‌تر از زیاد تکرار کردن و خواندن است.

قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلفِکْرُ یُفیدُ الْحِکْمَهَ.
«غررالحکم، ح ۸۷۸»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه حکمت به بار می‌آورد.

از بزرگان دین بیاموزیم:

قال الامام علی – علیه السّلام – : مَنْ أکْثَرَ الْفِکرَ فِیما تَعَلَّمَ أتْقَنَ عِلْمَهُ وَ فَهِمَ ما َلمْ یَکُنْ یَفْهَمُ.
«غررالحکم، ح ۸۹۱۷»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هرکه در آنچه آموخته است بسیار اندیشه کند، دانش خود را استوار گرداند و آنچه را نمی‌فهمیده است، بفهمد.

قال الامام علی – علیه السّلام – : مَنْ أَسْهَرَ عَیْنَ فِکرَتِهِ بَلَغَ کُنْهَ هِمَّتِهِ.
«غررالحکم، ح ۸۷۸۴»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هرکه دیده اندیشه خود را شب ها بیدار نگه دارد به کنه خواست خویش دست یابد.

قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلْفِکرُ فی الخَیْرِ یَدْعُوا إِلی الْعَمَلِ بِهِ.
«غررالحکم، ح ۱۳۹۵»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه کردن در خوبیها انگیزه به کار بستن آنها می‌شود.

قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلفِکْرُ فی الْعَواقِبِ یُنْجی مِنَ الْمَعاطِبِ.
«غررالحکم، ح ۱۴۶۰»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه در عواقب امور (انسان را) از افتادن در مهلکه‌ها نجات می‌دهد.

قال الامام علی – علیه السّلام – : بِالْفِکْرِ تَنْجَلی غَیاهِبُ الْاُمُورِ.
«غررالحکم، ح ۴۳۲۲»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: با اندیشه است که تاریکیهای امور روشن می‌شود.

از بزرگان دین بیاموزیم:

قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلْفِکْرُ یُوجِبُ الْأِعتبارَ وَ یُؤْمِنُ الْعِثارَ وَ یُثْمِرُ الْأِسْتِظْهارَ.
«غررالحکم، ح ۲۱۲۴»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشه کردن موجب عبرت گرفتن می شود و از لغزش ایمن می‌گرداند و احتیاط و هوشیاری به بار می‌آورد.

قال الامام علی – علیه السّلام – : مَنْ طالَتْ فِکرَتُهُ حَسُنَتْ بَصیرَتُهُ.
«غررالحکم، ح ۸۳۱۹»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هر که مدت طولانی بیندیشد، بینشش نیکو شود.

قال الامام علی – علیه السّلام – : ما ذَلَّ مَنْ أحْسَنَ الْفِکَرَ.
«غررالحکم، ح ۹۴۵۸»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: کسی که اندیشه‌اش نیکو باشد، خوار نگردد.

قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلتَّفکُّرُ یَدعُوا إلی الْبِرِّ وَ الْعَمَلِ بِهِ.
«الکافی، ج ۲، ص ۵۵»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشیدن، (انسان را) به نیکی و عمل به آن فرا ‌می‌خواند.

از بزرگان دین بیاموزیم:

قال الامام علی – علیه السّلام – : مَنْ قلَّ أَکْلُهُ صَفا فِکْرُهُ.
«غررالحکم، ح ۸۴۶۲»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هر که کم بخورد اندیشه‌اش صاف (و نیک) گردد.

قال الامام علی – علیه السّلام – : کَیْفَ تَصْفُو فِکْرَهُ مَنْ یَسْتَدیمُ الشَّبَعَ ؟
«غررالحکم، ح ۶۹۷۵»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: چگونه صاف و زلال گردد، اندیشه کسی که پیوسته شکمش سیر است؟

قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلْفِکرُ فی غَیرِ الْحِکْمَهِ هَوَسٌ.
«غررالحکم، ح ۱۲۷۸»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشیدن در غیر حکمت، هوس (بیهودگی و سبک مغزی) است.

قال الامام علی – علیه السّلام – : مَنْ کَثُرَ فِکْرُهُ فی الْمَعاصی دَعَتْهُ إِلَیْها.
«غررالحکم، ح ۸۵۶۱»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: کسی که زیاد درباره گناهان بیندیشد، گناهان او را به سوی خود بکشانند.

قال الامام علی – علیه السّلام – : مَنْ کَثُرَ فِکرُهُ فی اللَّذّاتِ غَلَبَتْ عَلَیْهِ.
«غررالحکم، ح ۸۵۶۴»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هر که زیاد درباره لذتها بیندیشد، آن لذتها بر او چیره شوند.

قال الامام علی – علیه السّلام – : مَنْ تَفکَّرَ فی عَظَمَهِ اللهِ أَبْلَسَ.
«غررالحکم، ح ۹۲۰۷»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: هرکه در عظمت خدا بیندیشد، متحیّر شود.

قال الامام علی – علیه السّلام – : أَلتَّفکُّر فی مَلکوتِ السَّماواتِ وَ الأَرضِ عِبادهُ الْمُخلَصینَ.
«غررالحکم، ح ۱۷۹۲»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: اندیشیدن درباره ملکوت آسمان ها و زمین، عبادت مخلصان است.

قال الامام الکاظم – علیه السّلام – : … اِنَّ لِکُلِّ شَیٍِ دَلیلاً وَ دلیلُ العَقلِ التَّفَکُرُ وَ دلیلُ التَّفَکُّرِ الصّمت و لِکُلِّ شیٍ مطیَّهً وَ مَطیَّهَ العَقلِ التَّواضُعِ … .
«اصول کافی، ج ۱، ص ۱۵»
امام کاظم – علیه السّلام – فرمود: … برای هر چیزی دلیل (و نشانه ای) وجود دارد و دلیل عقل تفکر است و دلیل تفکرسکوت است و برای هر چیزی مرکبی است و مرکب عقل تواضع است.

طرح کرامت ششم ابتدایی

بخش دوم: شیوه کار با دانش آموزان (فعالیت ها)

فعالیت شماره ۱ : قصه گویی

فعالیت شماره ۳ : شعرخوانی

فعالیت شماره ۴: تکمیل برگ شکوفه

فعالیت شماره ۵ : زنگ تفریح

لطیفه

مسابقه

فعالیت شماره ۶ : شعار واحد کار

تکمیل برگ شکوفه واحد کار ” واحد کار اندیشیدن – مهارت تعقل”

همچنین ببینید:

دانلود طرح های کرامت پایه اول ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه دوم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه سوم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه چهارم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه پنجم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه ششم ابتدایی

منبع اختصاصی : معلم بلاگ

دیدگاه ها