نمونه درس پژوهی رایگان

آینده هر کشور در گرو نظام آموزشی آن است. زیرا کودکان در این سیستم آموزشی تعلیم می بینند و در بستر مناسب استعدادهای آنان شکوفا شده و بالعکس در شرایط نامساعد توانمندی هایان سرکوب می گردد. نظام آموزشی همه کشورها کم و بیش دچار مشکلاتی می باشد که می توانند در آینده کودکان و در نتیجه آینده کشور تاثیر قابل تاملی بگذارد. پس نحوه برخورد با این مشکلات است که می تواند به شکوفایی یک کشور بی انجامد. اگر توجه کرده باشید، حتما این مساله را دریافته اید که کشور پیشرفته ای مانند ژاپن، دارای یک سیستم آموزشی بسیار قوی است. مدارس این کشور در راستای آموزش مطالب درسی و نظم و تربیت انسان ها بسیار قوی موفق عمل می نمایند. یکی از روش های بسیار قدیمی و کار آزموده که برای اصلاح معایب سیستم آموزشی در کشور ژاپن اجرا می شود، درس پژوهی می باشد. شما نیز می توانید از طریق این وب سایت به چندین نمونه درس پژوهی رایگان دسترسی پیدا کنید تا با این شیوه بیشتر آشنا شوید.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل نمونه درس پژوهی رایگان حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل نمونه درس پژوهی رایگان سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل نمونه درس پژوهی رایگان سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

در ادامه همین مطلب نیز کمی بیشتر در مورد درس پژوهی و شیوه دانلود نمونه درس پژوهی رایگان توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

درس پژوهی

آشنایی با شیوه درس پژوهی

درس پژوهی یک رویکرد آموزشی برای اصلاح دروس و طرح درس و هر گوه ایراد در زمینه آموزشی می باشد. فعالیت درس پژوهی توسط معلمان انجام می شود. زیرا این افراد دائما با دانش آموزان که هدف اصلی نظام آموزش و پرورش هستند، سر و کار دارند. به خوبی با روحیات آنان آشنا هستند و از توانایی های یک دانش آموز با سطح هوش معمولی آگاه هستند. در نتیجه می توانند به خوبی ایرادات موجود در طرح درس که موجب کج فهمی و مشکلات آموزشی در محصلان می شود را تشخیص داده و این روش ها را با شیوه های آموزشی مناسب تر جایگزین نمایند.

 

وظیفه معلمان درس پژوه چیست؟

معلمان درس پژوه افرادی هستند که در گروه های درس پژوهی عضویت دارند. در این گروه ها همه اعضا در یک پایه تحصیلی تدریس می کنند و دبیر یک درس مشترک می باشند. این آموزگاران در جلسات گروه درس پژوهی شرکت کرده و با همکاران خود به اصلاح ایرادات آموزشی درس مورد نظر می پردازند.

بدین منظور معلمان درس پژوه به طرح مساله می پردازند. سپس برای مشکل مطرح شده راه حلی می اندیشند. در مرحله بعد باید این راه حل را در معرض آزمایش قرار دهند. پس یکی از دبیران با استفاده از شیوه جدید، به تدریس درس مورد نظر در کلاس می پردازد و دیگر آموزگاران گروه به نظارت بر عملکرد دانش آموزان می پردازند.

در جلسه بعدی درس پژوهی به بررسی نتایج بدست آمده از تدریس مطلب مورد نظر و اصلاح ایرادات آن پرداخته می شود. سپس نوبت معلم دیگری است که طرح درس اصلاح شده را در کلاس خود تدریس نماید تا گروه معلمان مجددا به ارزیابی آموخته های دانش آموزان بپردازند.

هنگامی که گروه دبیران ایرادی در طرح درس پیشنهادی پیدا نکردند، مطابق با ضوابط گزارشی تهیه کرده و نتایج بدست آمده از فعالیت های خود را با دیگران به اشتراک می گذارند.

درس پژوهی

درس پژوهی برای معلمان چه مزیتی دارد؟

  • معلمان طی فرآیند درس پژوهی با افراد حرفه ای در حوزه کاری خود هم کلام می شوند و فرصت تبادل اطلاعات و تجربیات برای آنان فراهم می گردد. در نتیجه درس پژوهی به پیشرفت حرفه ای خود معلم ها نیز کمک شایان توجهی خواهد نمود.
  • با اصلاح دروس و طرح درس ها، خود معلمان نیز در سال های تحصیلی آتی با مشکلات کمتری مواجه می شوند. زیرا دانش آموزان آسان تر مطالب درسی را می آموزند و دبیران مجبور به توضیح چندباره دروس نخواهند بود.
  • با شرکت در گروه های درس پژوهی و مشاهده شیوه تدریس سایر دبیران، بر مهارت های شغلی آنان افزوده می شود.
  • و…

همچنین شرکت کردن معلم ها در گروه های درس پژوهی و انجام فعالیت های مفید آنان در این گروه ها، می تاند جلوی به هدر رفتن بودجه های کلان در کشور را بگیرد. زیرا دبیران کوچک ترین مشلات آموزشی را در کلاس درس مشاهده کرده و در نطفه خفه می کنند. در حالی که اگر همکاری معلمان نباشد، برامه ریزان و طراحان کتاب های درسی باید با شیوه آزمون و خطا به تالیف کتاب های درسی و طراحی طرح درس ها بپردازند و طی چندی سال تدریس و مشاهده گروه های مختلف دانش آموزان، با مزایا و معایب روش های پیشین آشنا شده و به اصلاح آن ها بپردازند. کاری که معلم ها در گروه های کوچک خود طی زمان کوتاه تر و با دقت بالاتری انجام می دهند.

 

نمونه درس پژوهی رایگان چیست و شامل چه مباحثی می باشد؟

نمونه درس پژوهی رایگان به مجموعه ای از فایل های درس پژوهی گفته می شود که بر اساس پایه و رشته تحصیلی و دروس گوناگون تفکیک شده اند. این فایل های درس پژوهی شامل برترین و به روز ترین نمونه های درس پژوهی برای استفاده در کلاس درس یا استفاده اولیا در منزل می باشد. در هر نمونه درس پژوهی رایگان به شرح مقدمه، اهداف درس، طرح درس و… پرداخته شده است.

 

چگونه می توان نمونه درس پژوهی رایگان را دانلود نمود؟

برای دانلود نمونه درس پژوهی رایگان باید از منوی موجود در سمت چپ صفحه روی گزینه درس پژوهی کلیک کرده و از منوی باز شده پایه تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب نمایید. پس از این کار به صفحه جدیدی هدایت می شوید که شامل انواع فایل های درس پژوهی مرتبط با پایه تحصیلی مورد نظر شما است. با توجه به نام فایل ها می توانید درس مورد ظر خود را یافته و مراحل ساده دانلود محصول را طی نمایید. استفاده از نمونه درس پژوهی رایگان می تواند به آموزگاران در تدریس بهتر و مطابق با آخرین استاندارد های آموزش و پرورش کمک نماید. همچنین والدین می توانند از فایل های نمونه درس پژوهی رایگان موجود در سایت برای کمک کردن به فرزندانشان استفاده نمایند. زیرا در غیر این صورت ممکن است ناخواسته مطالبی خارج از موضوع درس یا روشی متفاوت از کتاب و آنچه در کلاس درس تدریس شده بود را به فرزندتان بیاموزید.

 

دیدگاه ها