تجارب برتر تربیتی جهت انتقال معنا به دانش آموزان (نگاهی جدید در تعلیم و تربیت)

تجارب برتر تربیتی جهت انتقال معنا به دانش آموزان

در هشت سال گذشته که در آموزش و پرورش کار کرده‌ام، همواره با چالش انتقال معنا به دانش آموزان مواجه بوده‌ام؛ ایجاد ارتباط بین یادگیری دانش آموزان و زندگی واقعی آن ها کاری است که باید به درستی صورت گیرد.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

چند سال پیش، وقتی یک دوره مقدماتی روان‌شناسی تدریس می‌کردم، از خودم پرسیدم: «یادگیری نظریه فروید در چه زمینه هایی ممکن است، به حرفه آینده دانش آموزان کمک کند؟» پاسخ‌ها همیشه صریح نیستند چون روان‌شناسی به طور حتم بیشتر نظری است تا عملی.

تجارب برتر تربیتی جهت انتقال معنا به دانش آموزان

تجارب برتر تربیتی جهت انتقال معنا به دانش آموزان

بعد از آن بود که دریافتم برای اینکه یک معلم کارآمد باشم، نباید بیش از حد روی درس دادن بدون پرداختن به «چرایی مسائل» تمرکز کنم. عدم ارائه یک دلیل قانع‌کننده ممکن است موجب فقدان معنا شود، ممکن است دانش آموزان فاقد انگیزه لازم برای یادگیری شوند.

چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا معنا را به درس هایتان تزریق کنید:

تاجایی که ممکن است محتوا را معنادار کنید.

برای این منظور تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی به دانش آموزان فرصتی برای پیوند دادن فعالیت‌های کلاس به تجربیات زندگی واقعی بدهید. ممکن است بخواهید فعالیت‌های خلاقانه مانند شعرسرایی، داستان‌سرایی، هنر، طراحی، خوشنویسی و… را در کلاس انجام دهید. دقت کنید که محتوای معنادار و عمیق باید ارزیابی‌های معنی‌دار به دنبال داشته باشد.

رویکردی دانش‌آموز محور داشته باشید.

وقتی دانش‌آموزان در طراحی تجربه یادگیری خود دخیل هستند، درک بهتری از هدف درس دارند و بیشتر به نتایج آموختن علاقه‌مند می شوند. همکاری دانش‌آموزان و پروژه‌های گروهی را تشویق کنید و تکالیفی بدهید که به آن‌ها اجازه بدهد تا آنچه را که آموخته‌اند، بازتاب دهند. همچنین عواملی که می‌توانند بر این رویکرد تاثیر بگذارند را در نظر بگیرید.

خود‌آموزی را ارتقا دهید.

هدف اصلی و همه جانبه‌ی یادگیری، برخلاف آموزش، این است که در آینده به دانش‌آموزان  کمک می کند تا در زندگی بهترین عملکرد را داشته باشند. استفاده از یک مدل اکوسیستم آگاهی می‌تواند مفید باشد. این مدل شامل ارائه دوره‌های اضافی، سازماندهی رویدادهای مدرسه، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و… خواهد بود. با این حال، مهم است که به دانش آموزان یاد بدهیم تا این نکته مهم را درک کنند که یادگیری یک فرایند شخصی است و تنها کاری که یک معلم می‌تواند انجام دهد، درس دادن است.

دنیای واقعی را به کلاس خود بیاورید.

هر بار که تلاش می‌کنیم یک مشکل را به طور خلاقانه حل کنیم، یا در مورد چیزی به روشی جدید فکر کنیم، در مغز خود ارتباطات فیزیکی ایجاد می‌کنیم. چه راهی برای رسیدن به این هدف از اندیشیدن به مشکلاتی که ما در زندگی روزمره خود با آن مواجه هستیم جالب تر است؟ می‌توانید دانش آموزان را با تحقیقات دنیای واقعی آشنا کنید، یک مستند نشان دهید، به پادکست ها گوش دهید، و یا حتی آن‌ها را تشویق کنید که آثار خود را منتشر کنند (به عنوان مثال، از طریق وبلاگ، ایجاد یک ویدیو در یوتیوب، یا شرکت در رویدادهای مشابه با سخنرانی های TED).

دانش‌ها و منابع را به اشتراک بگذارید.

به عنوان یک معلم، به تمام پاسخ‌های مورد نیاز دانش‌آموزان خود مسلط نیستید. ممکن است از همکاران خود  بپرسید، چه استراتژی‌هایی در اینطور مواقع برای آن‌ها کار می‌کند. همیشه برای کمک به خود، از منابع استفاده کنید. در اینترنت کتابخانه‌های وسیعی از کتب و مطالب آموزشی وجود دارد که تمام آن‌ها آپلود شده‌اند. سایت‌هایی وجود دارند که برای هر نوع معلم از مهدکودک تا دبیرستان، با موضوعات معین، همه انواع مطالب کلاس شامل برنامه‌های درسی، ویدئو، پاورپوینت، بازی‌، معما، آزمون‌ و برنامه‌های آموزشی وجود دارد.

امیدوارم این نکات به شما کمک کند تا کلاس را هدایت کنید و تجربه یادگیری معنادار بیشتری را برای دانش‌آموزان خود فراهم کنید. اما از همه مهم‌تر، از هر فرصتی برای صحبت کردن با دانش‌آموزان خود درباره آنچه که برای آن‌ها اهمیت دارد، استفاده کنید. با دقت بیشتری به آن‌ها دقت کنید و به علایق و آرمان‌های آن‌ها توجه کنید و زمانی که درس روز خود را آماده می‌کنید این مسائل را در نظر بگیرید.

و در مورد اینکه من چطور نظریه فروید را برای دانش‌آموزان توضیح دادم، از آن‌ها دعوت کردم تا فکر کنند: تئوری روان‌کاوی جایگاهی خاص در روان‌شناسی دارد. بررسی این الگوی نظری تفکر انتقادی را به ما آموزش می‌دهد و در هر  نوع شغلی که ممکن است در آینده داشته باشید، این نوع تفکر همیشه مفید خواهد بود.

مقالات خواندنی: 

نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی، راه حل‌هایی برای مشکلات کلاس (دانش آموز پرحرف)

نمونه تجارب برتر معلمان / چطور می‌توانیم معلمان بهتری باشیم؟

تجربیات برتر تدریس معلمان زبان انگلیسی در کلاس

تجارب برتر پرورشی و نکته‌هایی برای پرورش اخلاق دانش آموزان

نمونه جشنواره تجارب برتر تربیتی برای تقلب در دانش‌آموزان / ۶ راه حل

فلسفه تجارب برتر تربیتی چیست؟ (بروزرسانی ۲۰۱۸)

تجارب برتر پرورشی و نکته‌هایی برای پرورش اخلاق دانش آموزان

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی و ۹ روش موثری که باید دانست !

دیدگاه ها