تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی/ مخصوص معلمان جوان

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی، موضوعی‌ست که درباره‌ی آن بحث و جدل فراوانی وجود دارد. عده‌ای امتحانات سرنوشت‌ساز پایان‌ سال را مرحله‌ی مهمی در  سنجش دانش‌آموزان می‌دانند و عده‌ای دیگر سوالات فراوانی درباره‌ی میزان اثرگذاری آن مطرح می‌کنند، اما خوب است که درک ما از ارزش‌یابی به آزمون‌های پایان‌ سال محدود نشود.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی/ مخصوص معلمان جوان

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی/ مخصوص معلمان جوان

ارزش‌یابی می‌تواند در شکل‌های مختلفی اجرا شود و اهداف متفاوتی را دربربگیرد. شما در هر مقطعی که تدریس می‌کنید یا با هر موضوع آموزشی که سروکار دارید، لازم است دانش کافی درباره‌ی نحوه‌ی مدیریت ارزش‌یابی و چگونگی استفاده از اطلاعات داشته باشید.

هدف از برگزاری این آزمون‌ها این است که بدانیم دانش‌آموز چه اندازه مطالب را یاد گرفته است و چه کاری را قادر است انجام دهد. وظیفه‌ی شما این است که پس از برگزاری آزمون و سنجش دانش‌آموزان، مراحل کاری خودتان را هم ارزشیابی کنید تا درک بهتری از میزان اثرگذاری ارزشیابی داشته باشید و به دانش‌آموزان در انتخاب مسیر زندگی‌شان کمک کنید.

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی یا همان تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی با نمره‌دهی حاصل می‌شود. نمره‌دهی برای تمام معلمان وظیفه‌ای دشوار است اما ممکن است معلمان تازه‌کار را از پا درآورد. نمره‌دهی مهم است و شما همیشه نیاز دارید از دانش‌آموزان بازخورد بگیرید اما چطور می‌توانیم این روند را برای خودمان ساده‌تر کنیم؟

نکات زیر می‌تواند معلمان جوان را در رسیدن به تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی یاری کند.

۱- به همه چیز نمره ندهید

سعی نکنید که دائما خودکار دست‌تان باشد و تمام فعالیت‌های دانش‌آموزان را با نمره بسنجید. دانش‌آموزان‌تان را به فعالیت تشویق کنید و خودتان هم در این روند مشارکت کنید. گاهی با هم داستان بخوانید و گاهی پروژه فوق‌ برنامه  به آنها بدهید اما لزومی ندارد همه‌ی این فعالیت‌ها را با نمره بسنجید. دفتر نمره در اختیار شماست و شما کاملا قدرت دارید به هر چیزی نمره دهید اما کمی از حق خودتان صرف‌نظر کنید. گاهی روند فعالیت و تشویق دانش‌آموزان به مشارکت در کلاس از خود نمره‌دهی مهم‌تر است.

۲- به صورت دوره‌ای دانش‌آموزان را ارزشیابی کنید

بعضی از معلمان تکالیف تمام دانش‌آموزان را ارزشیابی می‌کنند. یعنی به طور مداوم زمانی زیادی را صرف بررسی تکالیف می‌کنند. این به خودی‌خود اشکالی ندارد و معلمان خوب همیشه بهترین بازخورد را به دانش‌آموزان می‌دهند. با این وجود، چندان خوب نیست که همه‌ی دانش‌آموزان و همه‌ی تکالیف را ارزش‌یابی کرد. پس چه کاری باید انجام داد؟ سعی کنید فعالیت‌های درسی دانش‌آموزان را به صورت دوره‌ای بررسی کنید. برای مثال دانش‌آموزان کلاس نهم را به پنج گروه مختلف تقسیم کنید و هر بار فعالیت یک گروه را بررسی کنید. برای هر گروه فعالیت ویژه‌ای تعیین کنید.

اگر موضوع شما انشانویسی است، زمان‌تان را صرف بررسی گروه خاصی از دانش‌آموزان کنید و برای فعالیت‌شان وقت بگذارید و وقتی نوبت موضوع دیگری برسد به سراغ گروه بعدی بروید. به این ترتیب برای هر دانش‌آموز می توانید زمان کافی بگذارید.

۳- به دانش‌آموزان یاد بدهید به هم نمره بدهند

معلمان تازه‌کار گاهی فراموش می‌کنند دانش‌آموزان چه ظرفیت شگفت‌انگیزی دارند! به جای اینکه تمام وقت‌تان را برای نمره‌دهی بگذارید، پانزده دقیقه آخر کلاس را به دانش‌آموزان واگذار کنید تا فعالیت همدیگر را بررسی کنند.

نکته‌ی مهم یاد دادن رفتار صحیح به دانش‌آموزان هنگام ارزش‌یابی است.

سعی کنید به آنها یاد دهید تا تلاش همدیگر را درک کنند و این کار موجب تشویق و انگیزه‌ی مضاعف شود. مثلا، گفتن «گند زدی» یا «مزخرفه» با گفتن « چه عالی، اگر این کار را انجام دهی، انشای تو…» تفاوت دارد. سعی کنید تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و آموزش را به دانش‌آموزان آموزش دهید و آنها را برای ارائه‌ی بازخوردهای سودمند، امیدوار‌کننده و موثر آماده کنید. هر وقت دیدید که دانش‌آموزان‌تان می‌توانند با مهربانی تکلیف همدیگر را ارزیابی کنند و حامی همدیگر باشند، می‌توانید از آنها فاصله بگیرید و کمی استراحت کنید!

۴- از تکنولوژی به صورت صحیح استفاده کنید

یکی از کارهایی که معلم را در مسیر تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و آموزش یاری می‌کند، استفاده صحیح از تکنولوژی است. امروزه تکنولوژی‌های مختلف کار معلمان را ساده‌تر کرده است. برای همه موضوعات وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید با اپلیکیشن‌های برنامه‌ریزی، طرح درس موردنظرتان را طراحی کنید، از برنامه‌های گوگل برای ارزش‌یابی دانش‌آموزان استفاده کنید و این اطلاعات همه‌جا همراه‌تان باشد.

کار کردن صحیح با تکنولوژی را به دانش‌آموزان یاد بدهید. اگر موضوع درس‌تان دستور زبان فارسی است از اپلیکیشن‌های مرتبط و دوره‌های آموزشی استفاده کنید تا دانش‌آموزان خودشان در روند درس مشارکت کنند و نحوه‌ی استفاده از تکنولوژی را یاد بگیرند.

دانش‌آموزان را به گروه‌های مختلف تقسیم کنید و بخواهید تا یک روند کامل را از ابتدا تا انتها با تکنولوژی تمرین کنند برای مثال اپلیکیشن‌هایی مانند جعبه لایتنر که نمونه‌های فراوانی از آن وجود دارد. یکی از گروه‌ها را مسئول طراحی سوال کنید، گروهی دیگر کار پیاده‌سازی و انتقال اطلاعات به داخل اپلیکیشن و گروه دیگر هم مسئول سنجش و ارزشیابی باشد. به این ترتیب همه دانش‌آموزان در روند یادگیری با تکنولوژی فعالیت خواهند کرد.

۵- دانش‌آموزان را پی نخود سیاه نفرستید

هرچند که مشغول نگه داشتن دانش‌آموزان برای پر کردن ساعت کلاسی گاهی ممکن است وسوسه‌انگیز باشد اما فقط تکالیفی به دانش‌آموزان بدهید که مهارت‌های آنها را تقویت می‌کند. برای مثال هنگامی که ورقه‌ی دانش‌آموزان را تصحیح می‌کنید به آنها مشق یا تمرین بیهوده ندهید یا وقتی برای چند دقیقه لازم است کلاس را ترک کنید، دانش آموزان را با مشق‌های وقت‌پرکن مشغول نکنید. اگر از محول کردن این مشق‌های اضافی دوری کنید، می توانید مطمئن باشید از زمان تمام اعضای کلاس به صورت بهینه استفاده کرده‌اید.

از خودتان بپرسید: آیا این تکالیف به درک دانش‌آموزان در یادگیری مطالب کمک می کند؟ اگر جواب خیر است، تکلیف را فراموش کنید.

مقالات جدید:

تجربیات برتر معلمان ابتدایی / ۵ نکته‌ای که تغییر ایجاد می کند

نمونه تجارب برتر معلمان / چطور می‌توانیم معلمان بهتری باشیم؟

نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی، راه حل‌هایی برای مشکلات کلاس

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی

تجارب برتر تربیتی جهت انتقال معنا به دانش آموزان

دیدگاه ها