تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی و ۹ روش موثری که باید دانست !

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی مجموعه ای از فعالیت ها را شامل می‌شود که معلم را قادر می‌سازد توانایی‌های دانش‌آموزان را شناسایی ‌کند، درک آنها را در زمینه‌ی آموزش افزایش ‌دهد و در نهایت از طریق ارزشیابی، دانش آموزان را برای انجام فعالیت‌های بعدی آموزشی آماده ‌کند.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی و ۹ روش موثری که باید دانست !

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی و ۹ روش موثری که باید دانست !

در روش سنتی معلم درس را برای دانش‌آموزان شرح می‌داد و سپس در پایان دوره‌ی تحصیلی دانش آنها را ارزیابی می‌کرد. این کار معمولا به صورت آزمون کتبی انجام می‌شد و میزان یادگیری دانش‌آموز را نمره‌ی درسی تعیین می‌کرد.

امروزه در تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی روش‌های ارزیابی خصوصاً در مقطع ابتدایی دچار تغییرات زیادی شده است. در روش جدید به ویژگی‌های فردی، علایق و عادات دانش‌آموز توجه می‌شود. اکنون سوال این است که روش‌های ارزیابی سنتی و جدید تا چه اندازه موفق هستند؟ چطور می‌توان درک دانش‌آموزان را در مسائل آموزشی بالا برد و نارسایی‌ها را رفع کرد؟ چطور می‌توان انگیزه و رغبت دانش‌آموزان را افزایش داد؟

در ادامه به ۹ روش موثر آموزشی و تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی توجه کنید.

۱- پرسش شفاهی

می‌توانید با هر کدام از دانش‌آموزان مصاحبه‌ی دو نفره یا گروهی داشته باشید تا مهارت‌های کلامی و شنیداری آنها را بسنجید. پیش از هرچیز درس را در کلاس ارائه دهید و بعد از این‌که به دانش آموزان فرصت مطالعه دادید، از آنها درباره درس سوال کنید.

برای مثال اگر موضوع درس ادبیات است، بخشی از شعر را تدریس کنید و سپس لغات جدید را از دانش‌آموزان بپرسید. اجازه دهید دانش‌آموزان حضور فعالی در کلاس داشته باشند و شما آنها را در رسیدن به پاسخ صحیح راهنمایی کنید. اگر دانش‌آموزی در پاسخ دادن مشکل داشت و نتوانست مطلب را انتقال دهد او را با کسر نمره تنبیه نکنید؛ بلکه موضوعاتی را که در ارائه‌ی آن موفق بود یادداشت کنید.

۲- ارائه‌ی کلاسی

یکی از ویژگی‌های تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی، بالا بردن مشارکت دانش‌آموزان در ارزشیابی است. قبلاٌ دانش‌آموزان باید به تعدادی سوال مشخص جواب می‌دادند اما اکنون آنها نقش فعالی در ارزشیابی دارند.

ارائه‌ی کلاسی فعالیتی ا‌ست که جنبه‌های مختلفی مانند طرز بیان و درک مطلب را آشکار می‌کند. زمانی که از دانش‌آموزی می‌خواهید تا در مقابل دیگر دانش‌آموزان صحبت کند، اعتماد به نفسش بالا می‌رود و در روند یادگیری فعالانه حضور می‌یابد. همچنین دانش‌آموز یاد می‌گیرد مطلب درسی را از قبل آماده کند، به تمرین بپردازد و درباره‌ی آن تحقیق کند.

۳- اجرای نمایش

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی از ایده‌های خلاقانه حاصل می‌شود. یکی از این روش‌های خلاقانه اجرای نمایش در مقابل دیگر دانش‌آموزان است. می‌توانید با تقسیم نقش و تبدیل مطالب به موقعیت‌های نمایشی  خلاقیت دانش‌آموزان را در استفاده از زبان مشاهده کنید.

سعی کنید نحوه‌ی بیان موضوع و استفاده از کلام را زیر نظر داشته باشید. دانش‌آموزان تا چه اندازه می‌توانند در ارائه‌ی مطالب درسی موفق باشند؟ مهم‌تر از همه، تا چه اندازه در برقراری ارتباط با هم می‌توانند خلاق باشند؟ آیا با وجود اشکال در بیان کلمات آنها می‌توانند همدیگر را بفهمند؟ مهارت‌های ارتباطی در ارزشیابی نقش مهمی دارد و شما باید آن را در دانش‌آموزان پرورش دهید.

۴- آزمون یک‌دقیقه‌ای

آزمون یک‌دقیقه‌ای فعالیت کلاسی بسیار کوتاهی است. با توجه به مطالب درسی، ارائه‌ی دیگر دانش‌آموزان و یا بحث‌های کلاسی، یک یا دو سوال را یادداشت کنید و به دانش‌آموزان بدهید. زمان پاسخگویی به این سوالات یک دقیقه و یا کمتر باشد. سپس کاغذها را جمع و پاسخ‌ها را مرور کنید. جواب دانش‌آموزان به شما ثابت می‌کند تا چه اندازه مطالب مهم را یاد گرفته‌اند.

۵- تمرین حل مشکلات

مشکلات دانش‌آموزان را شناسایی کنید و آن را روی کاغذ بیاورید، یک یا دو نمونه را انتخاب کنید و به دانش‌آموزان بدهید. از آنها بخواهید به سوالات جواب دهند و برای آن راه‌حل بنویسند. انجام این کار در شروع دوره‌ی آموزشی مفید است و باعث می‌شود دانش‌آموزان خودشان را ارزیابی کنند. همچنین باعث می‌شود نسبت به مشکلات‌شان دید آگاهانه‌تری داشته باشند و این آگاهی را به شما منتقل کنند.

۶- تقویت مهارت نگارش

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی با آموختن مهارت نگارش به دانش‌آموزان تحقق می‌یابد. در روش سنتی معلم به دانش‌آموزان تکلیف می‌داد و پس از گذشتن زمان مقرر، مطلب را از آنها تحویل می‌گرفت.

امروزه با وجود اینترنت و سیل کتاب‌های کمک آموزشی نمی توان اطمینان یافت که دانش‌آموز به صورت خودانگیخته برای تقویت مهارت نگارش تلاش می‌کند. پس بهترین کار این است که در کلاس، تمرین نگارش برگزار کنید و برای نوشتن به دانش‌آموزان زمان کافی بدهید. سپس اشتباهات عمومی و نکات آموزشی را دسته‌بندی کنید و شیوه‌ی صحیح را به آنها یاد بدهید.

۷- تکنیک بیان مفهوم

مطالبی را که دانش‌آموزان در فهم آن مشکل دارند گردآوری کنید و به صورت موضوعات مستقل دربیاورید. سپس شخصی حقیقی مانند ناظم مدرسه یا یکی دیگر از دانش‌آموزان را در مقابل آنها قرار دهید و بخواهید که مطلب را ساده و به زبان خودشان توضیح دهند. خوب است که توضیحاتی را هم درباره این موضوعات و اهداف تکنیک آماده کنید.

۸- گزینش

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی می‌تواند روش‌های خلاقانه‌ای به خود بگیرد. شما باید به دانش‌آموزان کمک کنید تا بهترین تلاش خود را به صورت ارزیابی نشان دهند. یکی از این روش‌ها سنجش در میان مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست.

موضوعی را مشخص کنید و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید یا می‌توانید موضوعات مختلفی را دسته‌بندی کنید. برای مثال در درس تاریخ، سلسله‌های پادشاهی مختلف را روی تخته بنویسید و زیر هرکدام موضوعاتی را مشخص کنید. از دانش‌آموزان بخواهید موضوع دلخواه خود را انتخاب کنند و سپس مجموعه‌ای از تکالیف را انجام دهند.

مثلا برای هر قسمت ده فعالیت را (نقاشی، رسم نقشه، مقاله و…) مشخص کنید تا در پایان دوره‌ی تحصیلی مجموعه‌ای از تکالیف را آماده کنند. انتخاب بهترین تکالیف را برعهده‌ی دانش‌آموزان بگذارید. این کار آنها را تشویق می‌کند خودشان را با فعالیت‌های قوی‌تر ارزیابی کنند.

۹- آمادگی پیش از آزمون

یک یا دوهفته پیش از امتحان پرسش‌نامه‌ای را درباره نحوه‌ی برگزاری امتحان نهایی آماده کنید. این پرسش‌نامه‌ها را در اختیار دانش‌آموزان بگذارید و از آنها بخواهید به چند مورد که انتظار دارند سوال امتحانی باشد پاسخ دهند.

مقالات خواندنی: 

تجربیات برتر تدریس معلمان زبان انگلیسی در کلاس

تجارب برتر پرورشی و نکته‌هایی برای پرورش اخلاق دانش آموزان

نمونه جشنواره تجارب برتر تربیتی برای تقلب در دانش‌آموزان / ۶ راه حل

فلسفه تجارب برتر تربیتی چیست؟ (بروزرسانی ۲۰۱۸)

تجارب برتر پرورشی و نکته‌هایی برای پرورش اخلاق دانش آموزان

تجربیات برتر تدریس معلمان ابتدایی /

دیدگاه ها