تعریف درس پژوهی ❶ ویرایش جدید , سه ماه پشتیبانی ❤️

تعریف درس پژوهی

تا به حال عبارت درس پژوهی را شنیده اید؟ درصورتی که معلم یا یکی از کارمندان اداره آموزش و پرورش باشید یا به نحوی با آموزش و پرورش سر و کار داشته باشید، حتما با اصطلاح درس پژوهی آشنا هستید. اما آیا می دانید درس پژوهی به چه معنا است و تعریف دقیق آن چیست؟

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

مشارکت معلم ها در بخش های پژوهشی کلاس درس را می توان کوتاه ترین تعریف برای اصلاح درس پژوهی دانست. در توضیح تکمیل تر درس پژوهی می توان آن را یک شیوه یا ابزار آموزشی نوین دانست که آموزگاران از آن برای افزایش بازده آموزشی و بالا رفتن میزان یادگیری در دانش آموزان استفاده می کنند. درواقع درس پژوهی به طور مستقیم به آموزگاران ارتباط دارد و کیفیت تدریس و آموزش توسط معلمین را افزایش می دهد. درس پژوهی در حقیقت یک مدل بهبود آموزش و یادگیری با اصالت ژاپنی است و قدمت آن به بیش از یک قرن می رسد. دادلی معتقد بوده است که فرآیند آموزش همواره قابلیت پیشرفت و بهبود پیدا کردن را دارد. درست مانند فرآیند یادگیری و عملکرد در دانش آموزان که همیشه قابل پیشرفت و ارتقا است. همین فرضیه، بنای درس پژوهی را بنیان نهاده است.

تعریف درس پژوهی به چه شکل است؟

درس پژوهی یک کار تیمی است و معلمان را از خود محوری و تنها تکیه کردن بر توانایی ها و عقاید خود باز داشته و تشویق به همفکری با سایرین و کار گروهی می نماید. طی فرآیند درس پژوهی معلمان در گروه های کوچک به بررسی مشکلات درسی رایج میان دانش آموزان می پردازند و مسائلی که مانع یادگیری دانش آموز و تفهیم درس می شود را بررسی می کنند. سپس با همکاری و همفکری دیگر هم گروهی های خود، به طراحی روش نوین تدریس بخش مورد نظر یا پیدا کرد راه حل هایی برای مشکل یادگیری دانش آموزان می پردازند. آموزگاران طی این فرآیند از تجربیات و مهارت های تدریس یکدیگر درس می گیرند و ایده های جدید سایر دبیران را در کلاس خود به کار می برند.

تعریف درس پژوهی چیست

جدیدترین بروز رسانی نمونه فایل تعریف درس پژوهی توسط تیم تخصصی معلم بلاگ بر اساس اهداف خاص مورد نیاز آموزش و پرورش : با فرمت word و با امکان ویرایش .

نکته ای پیرامون تعریف درس پژوهی

درس پژوهی هاییکه در بانک فایل پژوهشی معلمان در دسترس می باشد ، از نظر کارشناسان ما بسیار کامل و دقیق است و در سال تحصیلی اخیر مشکل شما عزیزان را برطرف می نماید.این برنامه با تجربیات شخصی مدیران سایت نگارش شده است.و در حد بضاعت از منابع در دسترس نیز در این زمینه بهره گرفته شده است.

بانک فایل پژوهشی معلمان با ارائه جدید ترین و جذاب ترین و در عین حال ( تقریبا ) پایین ترین قیمت در رابطه با درس پژوهی کلیه پست های سازمانی پیشرو در امر آموزش و تدریس می باشد. عزیزان گرامی می توانند با مراجعه به بانک فایل پژوهشی معلمان درس پژوهی مورد نیاز خود را طبق آخرین ویرایش و بر اساس آخرین بخشنامه های ارسالی از آموزش و پرورش دانلود نمایند. لازم به ذکر است کلیه درس پژوهی ها توسط در مدارس بانک فایل پژوهشی معلمان طراحی و تدوین گردیده است و جمعی از تیم با تجربه در ارائه این برنامه ها ساعت ها و روزها وقت گذاشته اند. شما فرهنگیان عزیز همچنین می توانید علاوه بر درس پژوهی بر اساس آخرین ویرایش از سایر محصولات این بانک پژوهشی استفاده نمایید.

تعریف درس پژوهی را با خیال راحت خرید کنید

یک بار دیگر سایت علمی و آموزشی ما فایل جدید و کاملی را جهت استفاده و بهره مندی شما عزیزان تحت عنوان تعریف درس پژوهی  قرار داد. تعریف درس پژوهی نمونه کاملی از فایل حاضر است که توسط گروه تحقیقاتی هلدینگ معلم بلاگ جهت استفاده شما عزیزان قرار گرفته است. گروه تخصصی سایت و هلدینگ معلم بلاگ ( بانک فایل پژوهشی معلمان ) از هیچ تلاشی در راستای نگارش فایل تعریف درس پژوهی فروگزاری ننموده است و محتویات فایل تعریف درس پژوهی را به همه شکل تایید می کند. سایت ما بروز رسانی شدن و ویرایش مجدد فایل تعریف درس پژوهی را تایید می کند.

در فایل حاضر شما قادر خواهید بود تعریف درس پژوهی را به طور کامل و دقیق دریافت کنید و نیاز خود را در این زمینه مرتفع سازید.

این فایل تعریف درس پژوهی یکی از کامل ترین نمونه فایل های تعریف درس پژوهی در فضای مجازی می باشد و همچنین از اکثر نمونه های موجود ارزانتر است.

برنامه سالانه معاون آموزشی

برای دانلود تعریف درس پژوهی با خیال راحت و با ضمانت بازگشت وجه از سایت ما خرید نمایید. کارشناسان ما در هر لحظه از شبانه روز جوابگوی شما هستند. شماره تماس (۰۹۳۰۷۴۳۱۰۰۴ : صالح | مدیر سایت )

تعریف درس پژوهی برای مدارس

یک فایل که از آن به تعریف درس پژوهی نام برده می شود باید چهارچوب کلی خاصی را رعایت کند در عین اینکه نیاز نیست از همان زاویه ای نگارش شود که دیگران نوشته اند . در کل تعریف درس پژوهی چند آیتم کلیدی را باید در ساختار خود داشته  باشد که عبارتند از : انضباط و کنترل ، داشتن خلاقیت ، دقت در نگارش  ، داشتن تمرکز، بی طرفی  که هر کدام از این پارامترها اگر بدرستی رعایت شوند بدون شک می توانند منشاء اثر باشند و در نهایت باعث بهبود شاخص های کیفی و کمی شوند.

در برنامه هایی مثل تعریف درس پژوهی رعایت این موارد الزامی است :

  • تاکید بر اجرای درست برنامه و این که مستندات اجرای برنامه  توسط مجری برنامه  در سیستم نگهداری شود.
  • تاکید بر این که برنامه های تدوین شده مثل تعریف درس پژوهی باید ابتدا در شورای مدرسه تصویب و سپس اجرا شود.
  • توصیه شد برنامه هایی در زمینه تعریف درس پژوهی تدوین شود که قابلیت اجرا شدن در مدرسه  را داشته باشد.
  • توجیه دانش آموزان و اولیاء در این خصوص
  • نظارت مستمر بر رفتار دانش آموزان جهت رسیدن به اهداف مورد نظر تا آموختن مهارت لازم
  • اهتمام در آموزش مهارتهایی که در برنامه پیش بینی شده است.
  • نظارت مستمر بر اجرای برنامه
  • پاسخگویی دقیق به سوالات اجرای این برنامه توسط اعضاء محترم کمیته

تعریف درس پژوهی | تهیه شده توسط هلدینگ معلم بلاگ

دوره ی مدرسه از دوره های مهم ، حساس و موثر در زندگی فردی و اجتماعی آدمی است . دوره ای است که به سبب وضع زیستی ،اجتماعی و روانی دانش آموزان آن با سایر دورهای تحصیلی مشترکات و ممیزاتی دارد و دارای طیف وسیعی است که دوران کودکی و نوجوانی را در بر می گیرد و در انتهای طیف به دنیای جوانی می رسد.با توجه به آنچه بیان گردید سایت ما سعی داشته است با ارائه خدمات نوین در تدوین فایل تعریف درس پژوهی سهم خود را در بحث آموزش و پرورش در کشور ایفا نماید. شما دوستان محترم می توانید فایل تعریف درس پژوهی را از این بخش خریداری نمایید.

برای دانلود درس پژوهی در پایه اول ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه دوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه سوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه چهارم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه پنجم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه ششم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در مقطع متوسطه اول روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در مقطع متوسطه دوم روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در همه مقاطع روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

درس پژوهی چه اهدافی را دنبال می کند؟

  • هدف اصلی درس پژوهی، فراهم آوردن محیط آموزشی مناسب برای همه دانش آموزان است. چرا که معلمان از تجربیات موفق یکدیگر الگو می گیرند و این توانایی را بدست می آورند که مطالب درسی را به گونه ای بیان کنند تا دانش آموزان سریع تر، بدون نقص، آسان و به صورت عمیق مطالب را فرا گیرند.
  • دبیران در گروه های درس پژوهی امکان کمک گرفتن از همکاران خود را دارند و می توانند از پیشنهادات آنان برای ارتقای یادگیری دانش آموزان خود استفاده نمایند.
  • در صورتی که دبیران از روحیه انتقاد پذیری برخوردار باشند و با هدف بهبود مهارت های شغلی خود در گروه های درس پژوهی شرکت کنند، این فرصت برایشان فراهم می شود تا شیوه تدریس خود را مورد ارزیابی قرار دهند و نقایص خود را بیابند.
  • دبیران با شرکت در گروه های درس پژوهی علاوه بر آنکه از خرد جمعی در راستای بهبود فرآیند تدریس بهره می برند، می توانند از تجربیات و راهکارهای سایرین برای حل مشکلات مربوط به دانش آموزان و کلاس درس نیز استفاده نمایند.

به بیان دیگر، درس پژوهی به معلمانی که سال ها به صورت انفرادی و با تکیه بر اصول آموزشی منحصر بفرد خود به تدریس و کنترل کلاس می پرداختند، این فرصت را می دهد تا با سایر آموزگاران هم پایه خود به تعامل بپردازند. در نتیجه برای دبیران محیط مناسبی فراهم می شود تا از دانش معلمان جوانتر و به روزتر استفاده کرده و در عین حال از مهارت های تجربی معلمان با سابقه که بسیار ارزشمند و نایاب است نیز بهره ببرند.

رسیدن به تمامی این اهداف در گرو خواست معلم و انگیزه و میزان علاقمندی او به تدریس و دانش آموزان است. زیرا پیش از هر چیز هر یک از معلمان باید پذیرای اشتباهات خود و آماده یادگیری شیوه های نوین تدریس باشد و از طرح پرسش ها و مشکلات خود ابایی نداشته باشد. همچنین لازم است که از سوی کادر مدرسه، خصوصا مدیر حمایت شوند.

چرا درس پژوهی ضروری است؟

درس پژوهی در نظام نوین آموزشی یک امر لازم و ضروری است. زیرا از هدر رفتن بودجه کلانی که صرف بخش آموزش و پرورش می گردد، جلوگیری می نماید. از سوی دیگر درس پژوهی به توسعه حرفه ای دبیران کمک شایان توجهی می نماید. همچنین درس پژوهی موجب بروز تحولات سودمند سریع در نظام آموزشی می شود که به تدریج نتایج آن در سایر بخش های جامعه نیز نمود پیدا می نماید.

تعریف درس پژوهی دارای چه مراحلی است؟

  1. در مرحله اول درس پژوهی، به تعیین موضوع و علل انتخاب آن پرداخته می شود.
  2. در دومین مرحله با توجه به نظرات و پیشنهادات جمع، اهداف مشخص شده و برای آن ها برنامه ریزی دقیقی صورت می گیرد.
  3. سومین مرحله از درس پژوهی به تدوین طرح درس اختصاص دارد که با توجه به خرد جمعی و رعایت نکات کلیدی تدریس انجام می شود.
  4. در مرحله چهارم از درس پژوهی، با حضور تمامی اعضای تیم، تدریس اول انجام می شود و برای استفاده در مرحله بعدی از آن فیلم تهیه می گردد.
  5. پنجمین مرحله به بازنگری فیلم تدریس اول و اسخراج نکات مثبت و منفی آن اختصاص پیدا می کند.
  6. در مرحله ششم از درس پژوهی براساس نکات قوت و ضعف بدست آمده از تدریس اول، طرح درس اولیه اصلاح می شود.
  7. مجددا در مرحله هفتم با حضور کلیه اعضای تیم، تدریسی مطابق طرح درس ثانویه صورت می گیرد و برای بازنگری از آن فیلم برداری می شود.
  8. در مرحله هشتم، درست مانند پنجمین مرحله به بازبینی فیلم تهیه شده از تدریس دوم و استخراج نکات مثبت و منفی آن پرداخته می شود و سپس با اصلاح طرح درس جدید مجدد فرآیند تدریس در حضور همه اعضای تیم و فیلم برداری از آن صورت می گیرد. چرخه اصلاح طرح درس، تدری و فیلم برداری و استخراج نکات قوت و ضعف هر طرح درس، آنقدر ادامه می یابد تا بهترین الگوی تدریس ممکن بدست آید.
  9. سر انجام در مرحله نهم که آخرین مرحله از درس پژوهی است، نتیجه مطلوب به دست آمده و با توجه به الگوی نهایی گزارشی تنظیم می شود.

شما دوستان محترم می توانید فایل تعریف درس پژوهی را از این بخش خریداری نمایید.

برای دانلود درس پژوهی در پایه اول ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه دوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه سوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه چهارم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه پنجم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه ششم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در مقطع متوسطه اول روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در مقطع متوسطه دوم روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در همه مقاطع روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برچسب ها

دیدگاه ها