روش های آموزش و بهره گیری از نرم افزار های تولید محتوای استوری لاین

به تصور بسیاری از معلمان ، نمونه استوری لاین از پیشرفت تحصیلی صرفأ مفهومی جز ارتقای آنان ندارد . در حالی که هدفهای نمونه استوری لاین به مراتب مهمتر و گسترده تر از چنین مفهومی می باشد .

نمونه استوری لاین بایستی از یک جهت وسیله ی تشخیص باشد ؛ یعنی از جهاتی بتواند از میزان فعالیتهای محصلان در طول یادگیری و همچنی از حدود آموخته ها ، پیشرفت و عقب ماندگی آنان اطلاعات موثقی به دست دهد و نیز قادر باشد شناخت لازم را از ۱. قدرت و ضعف روش تدریس معلم ، ۲. صریح و ارزشمند بودن هدفهای آموزشی و ۳. اعتبار محتوا در اختیار قرار دهد و از جهت دیگر ، نمونه استوری لاین باید وسیله ی پیش بینی باشد ، یعنی نشان دهد که دانش آموز در چه زمینه ای می تواند موفقیت بیشتری کسب کند و در چه جنبه هایی توان پیشرفت ندارد (شعبانی ۱۳۷۴) . از این رو ، معلمان باید دلایل اجرای امر نمونه استوری لاین را بدانند . به طور کلی هدفهای لرزشیابی به قرار زیر می باشند :

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

  1. شناخت توانایی و زمینه های علمی محصلان و کمک به تصمیم گیری برای انجام دادن فعالیتهای بعدی آموزشی
  2. شناساندن هدفهای آموزشی در فرایند تدریس
  3. بهبود و اصلاح فعالیتهای آموزشی
  4. شناخت نارساییهای آموزشی محصلان و ترمیم آنها
  5. ایجاد رغبت و کسب عادات صحیح آموزشی در محصلان
  6. سنجش میزان توانایی محصلان برای ارتقای آنان از یک مرحله به مرحله ی دیگر .

شواهد موجود بیانگر آنند که بسیاری از معلمان در فرایند فعالیتهای آموزشی آموزشگاهها ،یگانه هدف نمونه استوری لاین را نمره گذاری و ارتقای محصلان تصور کرده و بقیه ی هدفها را به دست فراموشی می سپارند .

روشهای نمونه استوری لاین

بسیاری از ارزش گذاریهای معلمان در مدارس بایستی براساس مشاهده ی فعالیتهای فایل لایه باز استوری لاین که در درون مدرسه انجام می دهند، صورت پذیرد و نه این که صرفأ بر نمرات امتحانی آنان استوار باشد. برای مثال ، هنگامی که وقت شناسی یا انجام مطلوب فعالیتهای آموزشی دانش آموزی در مقایسه با دانش آموز دیگر سنجیده می شود و یا این که درباره حس همکاری و تعاون آنان در فعالیتهای آموزشی قضاوت می شود و یا ابتکار دانش آموزی در حل مسائل تازه مورد ستایش قرار می گیرد ، همه نمونه استوری لاین به شمار می روند که بر مشاهدات رفتار فایل لایه باز استوری لاین در مدرسه و در موقعیتهای آموزشی استوار می باشد . از این رو ، اگر معلم بتواند خود را از قید نمونه استوری لاین های کتبی و شفاهی ، که امروزه در مدارس متداول است ، رها سازد و آن را با روشهای مختلف نمونه استوری لاین ، عمق بخشد ، آنگاه بهتر می تواند به ارزش و اعتبار روش نمونه استوری لاین خود متکی بوده و به آن اعتماد کند .

درباره تولید محتوا با استوری لاین صاحبنظران با توجه به انواع تغییراتی که در حیطه های مختلف یادگیری حاصل می گردد ، حداقل چهار روش نمونه استوری لاین را به قرار زیر پیشنهاد کرده اند :

  1. تولید محتوا با استوری لاین از طریق مشاهده ؛
  2. تولید محتوا با استوری لاین از طریق انجام دادن کار ؛
  3. تولید محتوا با استوری لاین از طریق آزمون شفاهی ؛
  4. تولید محتوا با استوری لاین از طریق آزمونهای کتبی (شعبانی ،۱۳۷۴) .

معلم با استفاده از ترکیبی از روشهای فوق می تواند به نتایجی دست یابد که از هیچ یک از آنها به تنهایی امکانپذیر نمی باشد .

آزمونهای معلم ساخته تولید محتوا با استوری لاین

آزمون وسیله ای برای بررسی مشاهدات منظم معلم از رفتار دانش آموز به حساب می آید . آزمونهایی که به صورت کتبی تهیه می شوند ، آزمون کتبی نام دارند، و مشتمل بر مجموعه ای از پرسشهایی هستند که فایل لایه باز استوری لاین باید به صورت کتبی به آنها پاسخ دهند تا معلم قادر گردد با بررسی آنها ایشان را دقیقتر شناسایی کند .

آزمونها از نظر ساخت به دو دسته تقسیم می شوند : ۱. آزمونهای میزان شده و ۲. آزمونهای معلم ساخته . نظر به اینکه بیشتر معلمان در فرایند فعالیتهای آموزشی ، از آزمونهای معلم ساخته بهره می گیرند ، در زیر به توضیح آنها پرداخته می شود .

آزمونهای معلم ساخته ، آزمونهایی هستند که معلمان به منظور نمونه استوری لاین فایل لایه باز استوری لاین از آنها استفاده به عمل می آورند این نوع آزمونها اکثرأ برای مشخص کردن موفقیت فایل لایه باز استوری لاین در رسیدن به هدفهای دقیق آموزشی طرح ریزی می شوند و از این رو ، معمولأ در آنها معیار و ملاک مطلق اندازه گیری به کار گرفته می شود . لذا در تهیه و تدوین و اجرای این نوع آزمونها باید دقت کافی به کار گرفت تا برای تصمیم گیری های آموزشی از ارزش مطلوبی برخوردار باشند .

نقش آزمونهای معلم ساخته در تولید محتوا با استوری لاین

یکی از جنبه های مهم کار معلم نمونه استوری لاین پیشرفت فایل لایه باز استوری لاین می باشد . هر گاه اجرای آزمونهایی که معلم ساخته به نحو صحیح انجام نگیرد و یا استفاده از آنها جنبه ی تنبیهی داشته باشد موجب دلسردی فایل لایه باز استوری لاین گشته و در نتیجه یادگیری آنان به درستی راهنمایی نمی گردد.

همچنین آزمونهای معلم ساخته نقاط ضعف دانش آموز را مشخص ساخته و فرصتی برای تمرین معلومات و مهارتهای موجود فراهم می آورد . استفاده از آزمونها برای تمرین و تکرار مطالب به عنوان راهنمایی برای مطالعات بعدی ، از مدتها پیش مورد توجه بوده است .

به علاوه هر معلم را می توان از روی امتحانی که تهیه می کند شناخت . گرچه ممکن است معلم خود از این امر آگاه نباشد اما این نوع آزمونها نشان می دهد که وی حقیقتأ برای چه مطالبی اهمیت قائل است و همین مطالب یادگیری شاگردان را تحت تأثیر کامل خود قرار می دهد .

تولید محتوا با استوری لاین آزمون معلم ساخته مشتمل بر چند مرحله می باشد . اولین و مهمترین مرحله ، تعریف هدفهای مورد نمونه استوری لاین است . پیش از آنکه معلم بتواند تعیین سازد که آیا فایل لایه باز استوری لاین به هدفهای تعلیم و تربیت رسیده اند ، باید بتوانند هدفهایی را که برای آنان در نظر دارد ، تشریح کند ، به علاوه ، هدفهای مورد نظر باید از لحاظ رفتار دانش آموز تشریح و توصیف گردد. برای این منظور باید بتوان اعمال و فعالیتهایی را که ظهور و بروز آن از طرف دانش آموز دال بر رسیدن به هدفهای موردنظر است ، مشخص ساخت .

منبع : بلاگ لینک

 

دیدگاه ها

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!