طرح درس ملی ابتدایی و متوسطه اول و متوسطه دوم روزانه ماهانه و سالانه چیست ؟

طرح درس ملی

طرح درس ملی : بر خلاف طرح های قبلی آموزش و پرورش در نظام ایران، چون طرح درس پژوهی، اقدام پژوهی و …، طرح درس ملی طرحی است که به تازگی در کشور ما به اجرا درآمده است و سن آن کمتر از ۵ سال است. این طرح نیز با هدف کمک به بهبود آموزش و یادگیری به مدارس ایران به وجود آمده تا به حال نسبتا به اهداف آموزشی خود رسیده و به یادگیری دانش آموزان کمک کرده است اما هنوز هم جای کار بسیاری دارد.

پادکست درباره طرح درس ملی

در این مقاله قصد داریم تا در مورد برنامه درس ملی (national curriculum) یا طرح درس ملی توضیحاتی را ارائه کنیم. قبل از اینکه به توضیح آن بپردازیم شاید بهتر باشد تا در مورد عبارت طرح درس صحبت کنیم:

دانلود کنید

برای دانلود طرح درس ملی از پایه مورد نظرتان روی لینک مربوطه در زیر کلیک نمایید :

طرح درس ملی پایه اول ابتدایی

طرح درس ملی پایه دوم ابتدایی

طرح درس ملی پایه سوم ابتدایی

طرح درس ملی پایه چهارم ابتدایی

طرح درس ملی پایه پنجم ابتدایی

طرح درس ملی پایه ششم ابتدایی

طرح درس ماهانه

طرح درس سالانه

طرح درس ملی متوسطه اول

طرح درس ملی متوسطه دوم

طرح درس ملی چیست؟

طرح درس ملی

طرح درس یکی از فعالیت هایی است که همواره به دست معلمان در تمامی کشور های جهان انجام میشود. برخی به اشتباه تصور میکنند که این فعالیت صرفا مربوط به کشور ایران است اما باید بدانید که برعکس طرح درس از جمله فعالیت های خارجی است که به سیستم آموزشی کشور ایران راه پیدا کرده است. در هر حال این فعالیت در هر کشوری که ساخته شده باشد، یکی از پروژه های مهم آموزشی است که اهمیت بالای آن باعث شده تا اغلب کشور ها آن را به سیستم آموزشی خود راه دهند.با ما تماس بگیرید.همچنین می توانید برای دانلود انواع طرح جابر به برگه مربوطه مراجعه نمایید.

برنامه درس ملی (national curriculum) یا طرح درس ملی با طرح درس متفاوت است و اما در هرحال اهداف کلی آنها با یکدیگر متفاهم است. البته این موضوع در مورد اهداف جزیی به این صورت نیست. یعنی اهداف کوچکتر و تخصصی تر این دو موضوع با یک دیگر متفاوت است و نمیتوان گفت که آنها در انتها باهم یکی هستند. هدف اصلی طرح درس این است که معلمان بتوانند با ایجاد یک تیم و یا به صورت تک نفره، به طرح و ساخت یک درس بپردازند.

چگونگی انجام آموزش و طراحی درس ملی

در این فعالیت فرهنگیان و معلمان با گردهمایی و تشکیل یک تیم، به یافتن مشکلات موجود در درس های دانش آموزان میپردازند و پس از اینکه مشکل را پیدا کردند، با طراحی یک درس دیگر به حل و رفع آن میپردازند. این درس با یک فعالیت یش گروهی شکل میگیرد و پس از تدریس آن برای دانش آموزان و درصورت مثبت بودن نتایج، به کتب درسی راه پیدا میکند. پس از این ها بهتر است تا دوباره به مبحث طرح درس ملی بازگردیم.

طرح درس ملی چه نکات مهم و استثنایی دارد ؟

طرح درس ملی چیست؟

اگر قرار باشد در مورد طرح درس ملی صحبت کنیم باید بدانیم که اهمیت آن در برنامه ریزی خلاصه میشود. طبق یک تعریف، هر فعالیتی بدون برنامه ریزی محکوم به فناست و دقیقا اینجاست که اهمیت برنامه درس ملی نمایان میشود. این پروژه بر اساس برنامه ریزی پی ریزی شده است و قرار است تا با یک برنامه ریزی صحیح و اصولی توسط معلم، بتواند دانش آموزان را در مسیر آموزش یاری کند.

طرح درس ملی را میتوان یک چهارچوب منظم دانست است که معلم آن را برنامه ریزی میکند. هدف این برنامه ریزی هم ارتقاء آموزش و کیفیت آن است تا به خوبی بتواند باعث افزایش سطح آموزشی در کشور شود. اما در برنامه درس ملی دقیقا چه اتفاقی می افتد؟

فعالیت های برنامه درس چیست؟

فعالیت های تعریف شده طرح درس ملی به این صورت است که معلمان باید بتوانند به خوبی فعالیت های خود را آغاز کنند. در ابتدا فعالیت آموزش به دانش آموزان آغاز میشود توسط این عزیزان و پس از آن نیز شروع به برنامه ریزی برای ادامه کار خود میکنند تا بتوانند فعالیت ها را پیش ببرند. به پایان رساندن به موقع نیز قسمت آخر است که باید به آن توجه ویژه ای در طرح درس ملی بشود.

اما آیا طرح درس گفته شده به همینجا ختم میشود و در این قسمت به پایان میرسد؟ این فعالیت در اصل یک نقشه راه و نقشه مسیر است. به این صورت که معلمان باید بتوانند در آن فعالیت های مهم خود را به صورت برنامه ریزی شده به انجام برسانند و به خوبی آن را برای دانش آموزان به اجرا بگذارند تا آنها نیز نهایت استفاده را از آن ببرند.

فعالیت های برنامه درس ملی

در طرح درس ملی یک برنامه ریزی است که در صورت اجرای صحیح میتواند باعث نجات سیستم آموزشی کشور از آموزش های حفظی و ساده شود و آن را به خوبی از به قهقرا رفتن نجات دهد.

زمان ها و مقاطع

این برنامه ریزی در زمان های مختلفی انجام میشود. به طور مثال ممکن است یک معلم برای آموزش مفاهیم درسی خود به صورت روزانه برنامه ریزی کنید که به آن طرح درس روزانه میگویند و یا اینکه معلمی برای خود و دانش آموزانش به طراحی طرح درس ماهانه مشغول میشود که مطمئنا این مورد نیز بسیار مورد اهمیت است. البته در ادامه به صورت جامع تری در مورد هر کدام از این موارد توضیح میدهیم اما به صورت مقدمه و پیش گفتار بهتر است تا توضیحاتی کوچکی را در مورد آنها ایراد کنیم.

طرح دروس نه تنها در لول های روزانه و ماهانه بلکه به صورت سالانه نیز انجام میشود و آن را میتوان مهم ترین قسمت در برنامه ریزی دانست. در این طرح درس ملی معلم در ابتدای سال تحصیلی و در مهرماه، شروع به انجام یک برنامه ریزی برای تمامی این ۹ ماه آموزش خود میکند و طبق آن سعی میکند تا یک نقشه راه کامل یک ساله را برای آموزش دادن ترسیم کند. به این صورت قسمت زیادی از بار ذهنی موجود این معلم که ممکن است به دلیل ترس از تکمیل نشدن دروس تا انتهای سال تحصیلی بر وی تحمیل شود از بین رفته و میتواند به سرعت به فضای آموزشی و یاد دادن به دانش آموزان مشغول شود.

از همین رو طرح درس سالانه در نزد فعالان آموزش و پرورش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و هست و دائما بر روی آن تأکید میشود تا دانش آموزان بتوانند از مزایای اجرای آن در مدارس بهره ببرند. در ادامه به طور مفصل به انواه این موارد پرداخته میشود.

طرح درس ملی ابتدایی

طرح درس ملی ابتدایی

شاید صحبت کردن از اهمیت بالای مقطع ابتدایی کاری اضافه باشد زیرا هر معلم و فرهنگی عزیز به خوبی با اهمیت بالای مقطع دبستان آشنا است. طرح درس ملی ابتدایی از جمله طرح هایی است که مدیران و مدرسان در دبستان به آن اهمیت میدهند. به این صورت که ملعمان این مقطع در ابتدای سال تحصیلی فرصتی را پیدا کرده و طبق سرفصل های آموزش و البته تعطیلی های رسمی موجود در مقابل خود، به طرح ریزی و برنامه ریزی به صورت یکساله برای دانش آموزان خود و آموزش به آنها میکنند. زمانی که این برنامه ریزی انجام میشود معلم به خوبی میتواند تصمیم بگیرد که چطور آینده کاری خود در مدرسه را بگذراند.

به طور مثال در طرح درس ملی ابتدایی؛ میدانید که در دبستان اهمیت روحیه دانش آموزان اهمیت بسیار بالایی دارد و از همین رو نمیتوان صرفا به آموزش درس و کتاب به صورت عادی پرداخت. یعنی باید در ساعات و روز های مختلف دانش آموزان به فعالیت های دیگری نیز پرداخته و بتوانند روحیه خود را با آنها افزایش دهند. به طور مثال باید چند ساعت در هفته را به فعالیت های هنری بپردازند و بتوانند با ساخت کاردستی های مختلف، خلاقیت خود را افزایش داده و از آن استفاده کنند.

اهمیت خلاقیت در طرح درس ملی ابتدایی

اهمیت خلاقیت در طرح ملی درس ابتدایی

به این صورت تمامی فعالیت دانش آموزان به خوبی با خلاقیت همراه شده و همواره خلاقیت افزایش یافته خود را برای اجرای بهتر فعالیت های درسی به دست میگیرند.

علاوه بر این، در طرح درس ملی ابتدایی یا دبستان، معلم باید زمان کلاس های مختلف خود را خوبی مشخص کند و مشخص باشد که تا چه زمانی از سال تحصیلی کتب درسی تا به کجا پیش رفته باشد. در این طرح دانش آموزان باید زمان کافی برای رسیدن به ورزش و فعالیت های سالم این چنینی را داشته باشند و این نباشد که صرفا به آموزش و یادگیری در کلاس درسی خود بسنده کنند. از همین رو بهتر است تا به خوبی به زنگ ورزش و حتی فعالیت های ورزشی اضافه و مازاد اهمیت داده شود و از آن استفاده لازم بشود.

در نهایت در مقطع ابتدایی معلمان به طرح درس اهمیت بالایی میدهند و با برنامه ریزی های صحیح خود به خوبی آن را به اجرا درآورده تا دیگر فعالیت های خود را نیز مورد تأثیر مثبت قرار دهند و کیفیت آن را افزایش دهند. در مقاطع دیگر نیز فعالیت ذکر شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

طرح درس ملی متوسطه اول

طرح درس ملی متوسطه اول

mtsu نقل کرده است که: بسیاری از کارشناسان، دانش آموزان مقطع متوسطه دوم را نیز مانند دانش آموزان دبستانی میدانند و میگویند که افراد روحیه ای در هم شکننده دارند و به هیچ عنوان نمیشود تصور کرد که آنها از روحیه بالایی برخوردار بوده و نباید به دیگر جزییات آن اهمیت داد. حتی شاید بتوان گفت طرح درس ملی متوسطه اول توسط معلمان این دانش آموزان به خوبی اهمیت بالای خود را نسبت به مقطع ابتدایی حفظ کرده است. حال وظیفه معلمان در این شرایط چیست؟ معلمان باید بتوانند در طرح درس ملی متوسطه اول به خوبی و در ۳ مقطع روزانه، ماهانه و سالانه برنامه ریزی خود را برای آموزش انجام داده و طبق آن فعالیت هایشان را به جلو ببرند.

دانش آموزان مقطع متوسطه اول که اغلب ما آنها را به نام راهنمایی میشناسیم به فعالیت های ورزشی بیش از درس و کتاب و علاقه دارند. مطمئنا نه میتوان آنها را از انجام این فعالیت های ورزشی منع کرد تا شاید به درس و کتاب روی بیاورند و نه میتوان زمان فعالیت ورزشی آنها را افزایش داد و نسبت به درس و مدرسه آنها بی تفاوت بود.

راهکار برنامه درس ملی متوسطه اول

راهکار ها

پس راهکار چیست؟ راهکار این مشکل این است که معلمان در ابتدای برنامه ریزی سالانه خود زمان کافی برای فعالیت ورزشی دانش آموزان را مد نظر قرار داده و بتوانند این برنامه ریزی را با شاخص های استاندارد صحیح به اجرا برسانند. یعنی اینکه آنها در ابتدا متوجه شوند که تا چه حد زمانی برای فعالیت ورزشی دانش آموزان نیاز دارند؟ بعد از آن، زمان گفته شده را در میان زمان های آموزشی قرار دهند.

البته تمامی طرح درس ملی متوسطه اول در ورزش خلاصه نمیشود و نمیتوان گفت که صرفا باید امیدوار بود تا دانش آموزان به فعالیت های ورزشی بپردازند. بلکه تمامی این ها بهانه ای است تا آنها بتوانند فعالیت های درسی را انجام دهند و صرفا الان فعالیت های ورزشی قرار است تا آنها را در این راه کمک کند. در ادامه نیز باید گفت که برای برنامه ریزی صحیح، باید معلمان به خوبی به ذاقه دانش آموزان خود اهمیت دهند و همواره آنها را در این مسیر مد نظر خود قرار دهند. یعنی اینکه آنها بتوانند متوجه شوند که دانش آموزشان قرار است چه چیزی را بخواهد و چه چیزی میتواند باعث افزایش بهره وری کل دانش آموزان یک کلاس درسی شود؟

به توجه به تمام این شاخصه ها، مطمئنا در طول سال تحصیلی و ماه ها و حتی روز های سال تحصیلی کاملا موارد برای دانش آموزان سودمند خواهد بود و میتواند به خوبی و با تمام توان آن ها را در مسیر پیشرفت قرار دهد.

طرح درس ملی متوسطه دوم

طرح درس ملی متوسطه دوم

بالاخره به پایه تحصیلی و البته مهم متوسطه دوم رسیدیم. این پایه برای دانش آموزان بسیار پر اهمیت و سرنوشت ساز است. به این دلیل که آنها در سال های آینده نزدیک قرار است تا به دانشگاه راه پیدا کنند و یا شاید مستقیما به سراغ بازار کار بروند. در هر حال هر دو این وضعیت ها باعث میشود تا طرح درس ملی متوسطه دو اهمیت بالایی پیدا کند و بتواند مورد اهمیت قرار بگیرد.

در برنامه درس ملی متوسطه دوم معلم باید یک موضوع مهم را در برنامه ریزی های خود در نظر بگیرد و آن هم بحث رفتار دانش آموزان است. در این مقطع تحصیلی دانش آموزان با تغییرات رفتاری زیادی روبرو شده اند و احتمالا اخلاقیات متفاوت آنها نسبت به سال های قبل ممکن است برای معلم و کل کلاس درسی مشکلاتی را به وجود بیاورد.

در طرح درس این سال تحصیلی معلم باید این موضوع را در نظر گرفته و حتی میتوان گفت باید مقداری از زمان خود را به آن اختصاص دهد تا به این صورت با مشکلات زمانی روبرو نشوند. در هر حال به خوبی باید این موضوع در برنامه ریزی سالانه گنجانده شود اما شاید در برنامه ریزی متوسطه دوم کمی شرایط متفاوتی برای برنامه ریزی روزانه و حتی ماهانه داشته باشیم. این یعنی اینکه در این دو نوع زمانبندی شاید شرایط آسان تر باشد.

البته باید دانست که به طور کلی برنامه ریزی به صورت سالانه سخت تر از دو حالت دیگر است زیرا بسیاری از شرایط را نمیتوان پیش بینی کرد و حتی از آن با خبر شد. از همین رو بهتر است تا با کمی رعایت اتفاقات غیر مترقبه آن را به جلو برد اما برای حالت های دیگری حداقل میتوان امیدوار بود که در طرح درس ملی کمی این موضوعات کمتر به چشم میخورد و میتوان با امیدواری بیشتری آن را تنظیم کرد.

چرا در متوسطه دوم؟

متوسطه دوم و معلمان

در متوسطه دوم اهمیت برنامه زمانبندی ماهانه افزایش پیدا میکند و از این رو معلمان باید در مقاطع مختلف زمانی به طراحی و انجام آن اهمیت دهند. حال تصور کنید که اگر هم مشکلی در این زمانبندی به وجود بیاید مطمئنا میتوان در مدت زمان کوتاهی مشکل به وجود آمده و زمان از دست رفته را جبران کرد. به این صورت که در زمان بندی های ماه های بعدی کمی فشرده سازی میتواند به خوبی موضوع را حل کرده و آن را به اجرا در بیاورد.

این بحث یکی از مزیت های طرح درس متوسطه دوم است که میتوان به صورت سریع زمان های از دست رفته را جبران کرد. البته این حالت در متوسطه اول و دبستان نیز به خوبی دیده میشود و نمیتوان تنها آن را به یک مقطع تحصیلی محدود کرد اما در هر حال در این مقطع بیش از پیش دیده میشود و به همین دلیل در این قسمت از مقاله به آن پرداخته شد.

طرح درس ملی روزانه

در نهایت به طرح درس روزانه رسیدیم. بسیاری از معلمان به این موضوع اهمیت کمی میدهند و به آن توجه زیادی نمیکنند. البته شاید هم نیاز نباشد تا برای تمامی آموزش ها به صورت روزانه برنامه ریزی شود اما باید دانست که برخی از آموزش ها در مقاطع مختلف تحصیلی نیاز دارند تا به صورت جزیی برنامه ریزی شود و حتی برای آنها به صورت روزنه فعالیت و زمان بندی شود. در این زمان است که اهمیت طرح درس روزانه مشخص میشود. بهتر است تا جای ممکن است به این فعالیت ها مزیت های موجود در آن اهمیت داده شود و به هیچ عنوان آن را دست کم نگرفت.

(نکته: تمامی متون موجود در این صفحه صرفا جهت بهینه سازی صفحه برای موتور های جستجو نوشته میشود و بهتر است برای انجام فعالیت های خود از آنها استفاده نکنید و به جای آن به دانلود طرح درس و غیره بپردازید. در نهایت آمار موجو در این صفحه و اغلب صفحات سایت های مشابه از درجه اعتبار واقعی ساقط اند.)

در طرح درس ملی به صورت روزانه معلم قبل از شروع کلاس درس خود، آموزش ها و دروس مورد نظر خود را آماده میکند و به خوبی آنها را برای آموزش دادن مرور میکند. پس از آن به جزییات آنها پرداخته تا مبادا در آموزش به مشکلی بخورد. سپس کل دروس را قسمت های مختلف تقسیم میکند تا بتواند آن ها را به صورت مناسبی برنامه ریزی کند. در برنامه ریزی روزانه فعالیت به این صورت است که معلم باید تمامی سرفصل ها را تقسیم بر زمان آموزش کل کند.

آموزش طرح درس روزانه و مشکلات آن

طرح درس روزانه

به طور مثال اگر ۱۲ سرفصل آموزشی دارد و قرار است این آموزش ها در ۴ زنگ تحصیلی در یک روز آموزش داده شود، این ۱۲ سرفصل میتواند در ۴ تقسیم شده و در هر زنگ ۳ سرفصل آموزش داده شود اما یک موضوع بسیار پر اهمیت این است که قبل از تقسیم کردن این سر فصل ها باید به حجم آنها نیز دقت شود. به طور مثال ممکن است یک سرفصل از حجم بسیار زیادی برخوردار باشد و نتوان واقعا آن را در یک زنگ آموزشی نیز به دانش آموزان آموزش دهد.

معلمان باید با اشراف کامل به این موضوع به برنامه ریزی و طرح درس زوانه بپردازند تا مبادا با مشکلی در این زمینه روبرو بشوند. به عنوان مثال ممکن است شما ۶ سرفصل را در دو زنگ آموزشی به دانش آموزان یاد دهید اما زمانی که به سراغ سرفصل هفتم میروید متوجه میشوید که حجم آن بسیار زیاد است و واقعا از عهده شما آموزش آن خارج میشود. در این حالت در درجه اول برنامه زمانی شما به مشکل میخورد و مطمئنا نمیتوانید تمامی سرفصل های مورد نظر خود را در زمان گفته شده آموزش دهید و پس از نیز مشکل به وجود آمده، بحث استرسی است که به شما وارد میشود.

ممکن است در زمان ایجاد مشکل در طرح درس روزانه شما با این استرس روبرو شوید که چطور میتوانید مشکلات موجود را حل کنید و همین موضوع میتواند باعث کاهش کیفیت کل آموزش شما شده و در نهایت تأثیر منفی بر روی دانش آموزان و قدرت یادگیری آنها بگذارد.

طرح درس ماهانه

شاید طرح درس روزانه به اندازه سالانه آن مورد استفاده قرار نگیرد. اما این باعث نمیشود تا از اهمیت آن کم شود. در مدارس سطح بالا با معلمان و مدیران موفق، یکی از موضوعاتی که همواره مورد استفاده قرار میگیرد، همین موضوع است که معلمان برای آموزش خود به صورت ماهانه برنامه ریزی میکنند تا بتوانند بازخورد بسیار بهتر و بالاتری را دریافت کرده و دانش آموزان را راهنمایی کنند.

این روش میتواند بهبود کیفیت درس و آموزش را در پی داشته باشد و تا حد زیادی برای آنها مفید واقع شود. در واقع برنامه ریزی یکی از مهم ترین قسمت های آموزشی در هر نوع فعالیتی است. اینطور نیست که صرفا گفت برنامه ریزی در طرح درس ملی و آموزشی اهمیت دارد بلکه این موضوع در تمامی فعالیت هایی که قرار است با کیفیت بالا انجام شود میتواند مزید فایده باشد.

شاید حتی وجود کلمه میتواند در این متن کاری اشتباه باشد و بهتر باشد تا تا به لزوم استفاده از آن اشاره کنیم. هر کاری که بخواهد برای رسیدن به یک هدف انجام شود باید با برنامه ریزی جلو برود و بتواند به تمامی اهداف مورد نظر خود برسد. زمانی که فرد فعالیت کننده بدون استفاده از یک زمانبندی مناسب به فعالیت خود ادامه دهد نمیتواند به موقع به آنچه که تعیین کرده است برسد. اصلا برنامه ریزی و طرح درس ماهانه چه مزیت هایی را برای خود و نظام آموزشی در پی دارد؟

اهمیت طرح درس سالانه

طرح درس ماهانه

اولین مزیت طرح درس سالانه، استفاده بهینه از زمان است. به این صورت که یک برنامه ریزی صحیح میتواند به خوبی باعث شود تا دانش آموزان به اهداف آموزشی بسیار زودتر از قبل برسند و در این حالت است که معلمان میتوانند با زمان مازاد به دست آمده فعالیت های بیشتری را در جهت توسعه و بهبود وضعیت درسی آنها انجام دهند. به طور مثال میتوانند فعالیت های آزمایشی یا ورزشی را در جهت افزایش روحیه یا بهبود عملکرد آنها انجام دهند. در حالی که در صورت کمبود زمان نمیتوان چنین فعالیت هایی را به انجام رساند.

علاوه بر این زمانی که معلم با کمبود وقت روبرو باشد با استرسی که به خود وارد میکند به شدت کیفیت آموزش خود را کاهش داده و باعث میشود تا دانش آموزان در این زمان و حالت با مشکلات درسی فراوانی روبرو شوند. اینکه وی در هر لحظه سعی کند تا فعالیت های خود کم کرده تا بتواند به تمامی درس های خود و آموزش آنها برسد واقعا باعث ایجاد مشکلات درسی بدی میشود. از این رو است که همواره بر اهمیت طرح درس سالانه تاکید میشود. در مورد دیگر مزایای برنامه ریزی در قسمت بعدی توضیحات لازم را ارائه میکنیم.

طرح درس سالانه

طرح درس سالانه بیشترین استفاده را در میان انواع طرح درس ها دارد. تمامی معلمان در ابتدای سال تحصیلی این فعالیت را انجام میدهند و به هیچ عنوان هیچ کدام از آنها از انجام آن سر با نمیزنند زیرا میدانند که تا حد این پروژه و فعالیت آن اهمیت دارد.

در برنامه ریزی سالانه ملی معلم تمامی فعالیت های سال تحصیلی خود را بر روی کاغذ آورده و آن را ثبت میکند تا بتواند در ادامه سال تحصیلی به خوبی آنها را مورد استفاده قرار دهد. در این حالت است که وی باید با تمامی فعالیت های پیش روی خود آشنا بوده و بتواند آن را برای خود نوشته و مدیریت کند. به طور مثال باید به خوبی بداند که آموزش کل کتاب درس ریاضی تا چه حد از زمان او را میگیرد و یا اینکه بداند تا چه زمانی باید فعالیت های خود را به خوبی انجام داده و از آنها استفاده کند.

طرح درس سالانه

در این صورت است که میتوان از این فعالیت های موجود یک برنامه ریزی صحیح و درس را درآورد تا از آن به خوبی استفاده شود اما در صورتی که نتوان به خوبی از آنها استفاده کرد دیگر نمیتوان در مورد آن اطلاعات تکمیل و مناسبی را ارائه کرد.

چگونه برنامه ریزی سالانه انجام میشود؟

تصور کنید که معلمی نمیداند برای آموزش درس دینی به دانش آموزان خود چقدر زمان نیاز دارد، حال چطور باید طرح درس سالانه خود را بنویسد؟ در این زمان است که استفاده از دانلود طرح درس ملی و یا طرح درس پیشنهاد میشود و گفته میشود تا بهتر است برای فعالیت های خود از تجربه یک معلم عزیز استفاده کنید. این مورد میتواند به صورت مستقیم انجام شود، یعنی اینکه معلم تازه کار میتواند به سراغ یک معلم کهنه کار و با تجربه برود و از او در مورد آموزش سؤال کند و بپرسد که برای برنامه ریزی بهتر است تا از چه روشی استفاده کند.

اما در حالت دوم به این صورت است که معلم گرامی با استفاده از فایل های آماده و دانلود آنها به نیاز مورد نظر خود میرسد و میتواند به خوبی فعالیت های خود را به انجام برساند. در این حالت معلم یک تجربه کامل را با خود همراه میکند و میتواند با استفاده از آن به راحتی به هدف خود یعنی طرح درس سالانه برسد.

از دیگر مزایای برنامه ریزی میتوان به این مورد اشاره کرد که این فعالیت میتواند در کاهش بی نظمی کلاس به شدت کمک کننده باشد و بتواند کاری کند تا دانش آموزان نظم کلاس را رعایت کنند. در حالتی که معلم متعهد باشد فعالیت های خود را به صورت منظم پیش ببرد پس روی این موضوع نیز حساسیت بالایی را از خود نشان میدهد و همین موضوع است که باعث میشود بتوان روی آن حساب کرد.

طرح درس

طرح درس

در نهایت نیز به طرح درس میرسیم که تمامی این مقاله در نهایت به این موضوع ختم میشود. این طرح درس مزایایی برای یک کلاس درسی دارد از جمله اینکه میتواند باعث افزایش انگیزه در معلمان و دانش آموزان شود. زمانی که آموزش به صورت منظم به جلو برود و خیال معلم از این بابت که فعالیت های خود میتواند به موقع به پایان برسد راحت باشد دیگر نگرانی درسی را در کلاس ندارد و میتواند به خوبی فعالیت خود را انجام دهد.

هیمینطور در صورت کاهش استرس معلم، وی با خوش اخلاقی به آموزش میپردازد که این موضوع باعث افزایش روحیه دانش آموزان و در نهایت بهبود و افزایش عملکرد درسی آنان میشود.

از دیگر مزایای طرح درس میتوان به افزایش اعتماد به نفس معلم اشاره کرد. همانطور که گفته شد همواره معلمان از این موضوع ترس دارند که چطور باید تمامی دروس خود را در زمان گفته شده به پایان برسانند اما با یک برنامه ریزی درسی بر اساس برنامه ملی تمامی نگرانی های آنان از بین میرود و میتوانند بدون نگرانی در کلاس های درسی خود حضور پیدا کنند.

همین موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس تا حد بسیار زیادی در آنها میشود و باعث میشود تا آنها بتوانند به خوبی فعالیت های خود را به انجام برسانند. در این مقاله سعی شد تا در مورد طرح درس ملی و برنامه درس ملی توضیحات کاملی خدمت شما ارائه شود و شما بتوانید از آن نهایت استفاده را ببرید. با آرزوی موفقیت.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

سفارش نگارش و تدوین اختصاصی

دوستان عزیز در صورت نیاز به تدوین طرح های اختصاصی با ما از طریق فرم زیر در ارتباط باشید.