طرح کرامت دوم ابتدایی

طرح کرامت دوم ابتدایی

طرح کرامت دوم ابتدایی – واحد کار اسراف نکردن – مهارت صرفه جویی

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل طرح کرامت دوم ابتدایی حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل طرح کرامت دوم ابتدایی سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل طرح کرامت دوم ابتدایی سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

طرح کرامت دوم ابتدایی

طرح کرامت دوم ابتدایی | هدف:

۱.دانش آموزان یاد میگیرند هر گز در مصرف چیزها اسراف و زیاده روی نکنند.

۲.دانش آموزان با فواید صرفه جویی در مصرف موارد مختلف و نعمت های الهی بیشتر آشنا می شوند.

طرح کرامت دوم ابتدایی | مبانی:

اسلام دینی است که برای همه زوایای زندگی بشر برنامه دارد و تعادل در همه امور را به پیروان خود توصیه می نماید.

از طرفی استفاده و بهره‏ مشروع از نعمت هاى الاهى و زیبایی هاى زندگى را جایز دانسته، و از سویی دیگر اسراف و زیاده ‏روى و ضایع نمودن نعمت ها را حرام و ناروا مى‏داند؛

این مسئله بدان دلیل است که هر مسلمانی به تناسب امکانات، توانایى و کارآیى خود، در برابر جامعه مسئولیت دارد

و این مسئولیت پذیری او را دارای صفات نیک اخلاقی می گرداند، در غیر این صورت فرد اسراف کار خواهد بود و از اجراى مسئولیت و تعهدات اجتماعى خود بازمى‏ماند و دچار عادت های سوء اخلاقی می شود که از این رهگذر بر پیکر جامعه ضربه مى‏زند.

برای روشن شدن موضوع اسراف و تبذیر نخست این دو واژه را تعریف نموده و تفاوت آن دو را بیان می نماییم، آن گاه به زوایای این مسئله با توجه به تعالیم و آموزه های دینی می پردازیم.

طرح کرامت دوم ابتدایی

طرح کرامت دوم ابتدایی | از بزرگان دین بیاموزیم:

امام صادق علیه السلام فرمود: پائین ترین مرتبه اسراف عبارتست از:

۱ ـ دور ریختن آبیکه از آشامیدن اضافه آمده است.

۲ ـ اینکه لباس کار و لباس بیرونى، یکى باشد.

۳ ـ بدور انداختن هسته خرما پس از خوردن خرما [«چون از هسته خرما ماده غذائى براى شتران تهیه مى شد»]

سیب نیم خورده

۴ رُوِىَ: اَنَّهُ نَظَرَ الصّادِقُ علیه السلام اِلى فاکِهَهٍ قَدْرُمِیَتْ مِنْ دارِهِ لَمْ یُسْتَقْصَ اَکْلُهافَغَضِبَ وَ قالَ: ما هذا اِنْ کُنْتُمْ شَبِعْتُمْ فَاِنَّ کَثیرا مِنَ النّاسِ لَمْ یَشْبَعُوا فَاَطْعِمُوهُ مَنْ یَحْتاجُ اِلَیْهِ. [ مجموعه الاخبار، باب ۱۷۱، حدیث ۴ .]

نقل شده است که: امام صادق علیه السلاممشاهده کرد سیبى را نیم خورده از خانه بیرون انداخته اند، خشمگین شد و فرمود: اگر شما سیر هستید خیلى از مردم گرسنه اند خوب بود آنرا به نیازمندیش مى دادید.

هرچه از سفره افتاد بردارید

۵ عَنْ اَبِى عَبْدِاللّه علیه السلام، قالَ: اِنّى اَجِدُ الشَّیْئَ الْیَسیرَ یَقَعُ مِنَ الْخَوانِ فَاُعیدُهُ فَیَضْحَکُ الْخادِمُ. [ همان، حدیث ۷ .]

از امام صادق علیه السلامنقل شده که فرمود: من هرگاه چیز کمى هم از سفره مى افتد آنرا بر مى دارم و این کار باعث تعجب خادم مى شود و خادم مى خندد.

سلامتى کـجاسـت؟

۶ قالَ اَمیرُالْمُؤْمِنینَ علیه السلام: کُلُوا ماسَقَطَ مِنَ الْخَوانِ فَاِنَّهُ شِفآءٌ مِنْ کُلِّ داءٍ بِاِذْنِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ لِمَنْ اَرادَ اَنْ یَستَشْفِىَ بِهِ. [ مجموعه الاخبار، باب ۱۷۱، حدیث ۹، بنقل از نهج البلاغه .]

امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: آنچه را که از سفره افتاده بردارید و بخورید، زیرا آن دواى هر دردیست که خدا بخواهد آنرا الیتام بخشد براى کسى که به نیّت شفاء بخورد.

بـى نـیازى جاودانه

۷ قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: مَنْ تَتَبَّعَ ما یَقَعُ مِنْ مائدَهٍ فَاَکَلَهُ ذَهَبَ عَنْهُ الْفَقْرُ وَعَنْ وُلْدِهِ وَ وُلْدِ وُلْدِهِ اِلَى السّابِعِ. [ همان ، حدیث ۸ .]

پیامبر گرامى اسلام فرمود: کسى که جستجو کند و آنچه از سفره افتاده بردارد و بخورد، فقر و تنگدستى از خودش و اولادش تا هفت پشت رخت برمى بندد.

نشانه ‏هاى اسـراف کننده

۸ عَنْ اَبى عَبْدِاللّه علیه السلام، قالَ: لِلْمُسْرِفِ ثَلاثُ عَلاماتٍ یَشْتَرى ما لَیْسَ لَهُ وَیَلْبِسُ ما لَیْسَ لَهُ وَیَأْکُلُ ما لَیْسَ لَهُ. [ تفسیر نورالثقلین، جلد ۱؛ سوره انعام، ص ۷۷۲ .]

امام صادق علیه السلام فرمود: اسراف کننده را سه نشانه است: چیـزهائـى را مى خـرد و مى پـوشد و مـى خـورد که در شـأن او نیست.

نشانه مؤمن

۹ قالَ اَبُوعَبْدِاللّهِ علیه السلام: صِفَهُ الْمُؤْمِنِ … لایُبَذِّرُوَ لایُسْرِفُ بَلْ یَقْتَصِدُ. [ مجموعه الاخبار، الباب ۳۰، حدیث ۱ .]

امام صادق علیه السلام فرمود: انسـان مؤمن اسراف و زیاده روى نمى کند بلکه میانه روى را پیشه خـود مى سازد.

روش پیامبر

۱۰ رُوِىَ: اَنَّهُ کانَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آلهیَأکُلُ الرُّطَبَ وَیُطْعِمُ الشّاهَ النَّوى. [ مجموعه الاخبار، باب ۱۷۱، حدیث ۵ .]

روایت شده است: پیامبر گرامى وقت خرما مى خوردند هسته آنرا به گوسفند مى دادند.

اسـلام و میانه روى

۱۱ عَن عامِرِ بنِ جُذاعَه قالَ: جاءَ رَجُلٌ اِلى اَبى عَبدِاللّه علیه السلامفَقالَ لَهُ: اِتَّقِ اللّهَ وَلاتُسْرِفْ وَلاتُقْتِرْ وَلکِنْ بَیْنَ ذلِکَ قَوامٌ، اِنَّ التَّبْذیرَ مِنَ الاِْسْرافِ، قالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ؛ وَلاتُبَذِّرْ تَبْذیرا. [ تفسیر نورالثقلین، ج ۲، سوره اسراء، ص ۵۶ .]

از عامر بن جذاعه نقل شده است که گفت: مردى آمد خدمت امام صادق علیه السلام حضرت باو فرمود: تقواى الهى پیشه کن، اسراف نکن و برخود هم سخت مگیر و میانه روى مایه استوارى است، تبذیر همان اسراف است که خداوند درباره آن فرموده: تبذیر و زیاده روى نکن.

کار شیطانى

۱۲ عَنْ کِتابِ اَبى مُحَمَّدٍ الْعَسْکَرّى علیه السلاماِلى مُحَمَّدِ بْنِ حَمْزَهَ وَبِشارَتُهُ بِالْغِنى وَقَولُهُ لَهُ: وَعَلَیْکَ بِاْلاِقْتِصادِ وَاِیّاکَ وَالاِْسْرافَ فَاِنَّهُ مِنْ فِعْلِ الشَّیْطَنَهِ. [ معارف اسلام ج ۱ ص ۱۸۶ .]

امام حسن عسگرى علیه السلامبه محمدبن حمزه نامه اى نوشته او را به ثروت و بى نیازى مژده داده و به او فرموده: بر تو باد میانه روى و پرهیز از اسراف زیرا اسراف از کارهاى شیطانى است.

عامل نیاز و بى‏نـیازى

۱۳ قالَ اَبُوعَبْدِاللّهِ علیه السلام: یاعُبَیْدُ، اِنَّ السَّرَفَ یُورِثُ الْفَقْرَ وَاِنَّ الْقَصْدَ یُورِثُ الْغِنى. [ وسائل الشیعه، جلد ۱۵، ص ۲۵۸ .]

امام صادق علیه السلامبه عبید فرمود: اسراف و زیاده روى باعث فقر و تنگدستى مى گردد و میانه روى موجب ثروت و بى نیازى مى شود.

دور انداخـتن هسته خرما

۱۴ عَنْ اَبى عَبْدِاللّهِ علیه السلام؛ قالَ: اِنَّ الْقَصْدَ اَمْرٌ یُحِبُّهُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ وَاِنَّ السَّرَفَ یُبْغِضُهُ حَتّى طَرْحُکَ النَّواهَ فَاِنَّها تَصْلَحُ لِشَیْىٍ?وَحَتّى صَبُّکَ فَضْلَ شَرابِکَ. [ تحف العقول، ص ۳۰۱ .]

از امام صادق علیه السلامنقل شده است که فرمود: میانه روى را خداوند متعال دوست دارد و اسراف و زیاده روى مورد خشم اوست حتى اگر اسراف در انداختن هسته خرمائى باشد که قابل مصرف است یا زیادى آبى که خورده شده، باشد.

میانه روى و بـقاء نعمت

۱۵ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیه السلام: وَ مَنِ اقْتَصَدَ وَ قَنَع بَقِیَتْ عَلَیْهِ النِّعْمَهُ وَ مَنْ بَذَّرَوَ اَسْرَفَ زالَتْ عَنْهُ النِّعْمَهُ. [ تحف العقول، ص ۳۰۱ .]

امام موسى بن جعفر علیه السلام فرمودند: کسى که در زندگى میانه روى و قناعت ورزد. نعمت او باقى مى ماند و آنکه با ریخت و پاش و اسراف زندگى کند نعمتش از بین مى رود.

میـانه روى حسنه‏واسراف و کِــنِسى گنـاه است

۱۶ قالَ اَبُو جَعْفَرٍ لِأَبى عَبْدِاللّهِ علیه السلام: یـا بُنَـىَّ عَلَیْکَ بِالْحَسَـنَهِ بَیْنَ السَّیَّئـتَیْنِ تَمْحُوهُما قـالَ: کَـیْفَ ذلِکَ یـا اَبَهِ؟ قالَ: مِثْلُ قَوْلهِ؛ «وَ الَّـذینَ اِذا اَنْـفَقُوا لَـمْ یُسْـرِفُوا وَ لَـمْ یَـقْتُرُوا» [ تفسیر نورالثقین، جلد ۴، سوره فرقان، ص ۲۷ .]

امام باقر علیه السلامبه فرزندش امام صادق علیه السلام فرمود: بر تو باد به انجام کار خیرى که وسط دو کار بد قرار گرفته و آن دو را از بین مى برد، امام صادق سئوال کرد، چگونه چنین چیزى ممکن است؟ امام فرمود: همانطور که قرآن مى گوید مؤمنین کسانى هستند که وقتى انفاق مى کنند زیاده روى و سختگیرى نمى کنند (بنابراین اسراف و سختگیرى هر دو گناه است و حدّ وسط آن یعنى میانه روى حسنه است بر تو باد به آن حسنه که بین آن دو گناه است).

بیمه میانه ‏رو

۱۷ عَنْ اِبْنِ مَیْمُونٍ قالَ: سَمِعْتُ اَبا عَبْدِاللّهِ علیه السلام، یَقُولُ: ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ اَنْ لا یَفْتَقِرَ. [ خصال صدوق، باب الواحد، حدیث ۳۲ .]

ابن میمون گفت : شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمود: هر کسى که در زندگى خود میانه رو باشد من ضمانت مى کنم او را که هرگز تهى دست نشود.

عامل فراوانى و تباهى ثـروت

۱۸ قالَ اَمیرُ الْمُؤمِنینَ علیه السلام: اَلْقَصْدُ مَثْراهٌ وَالسَّرَفُ مَثْواهٌ. [ وسائل الشیعه، جلد ۱۵، ص ۲۵۸ .]

على علیه السلام فرمود: اعتدال در خرج کردن «میانه روى» موجب فراوانى مال و ثروت و اسراف باعث تباهى و نابودى آن است.

میانه ‏روى عامل رستگارى

۱۹ قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله : ثَلاثٌ مُنْجِیاتٌ، فَذَکَرَ الثّالِثَ الْقَصْدُ فِى الْغِنى وَالْفَقْرِ. [ وسائل الشیعه ،ج ۱۵، ص۲۵۸]

پیامبر گرامى اسلام فرمود: سـه چیـز باعث نجات و رسـتگارى است و در مـورد سـومى خـاطرنـشان ساخت؛ رعایت اعتدال در حال فقر و توانـگریست.

عامل فراوانى رزق و محرومیت

۲۰ قال رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و آله: مَنِ اقْتَصَدَ فِى مَعیشَتِهِ رَزَقَهُ اللّهُ وَ مَنْ بَذَّرَ حَرَمَهُ اللّه. [ وسائل الشیعه، جلد ۱۵، ص ۲۵۹ .]

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: کسى که در زنـدگى میانه روى را رعـایت نماید خداوند او را روزى مى دهد و کسى که اسراف و زیاده روى کـند، او را محـروم مى سازد.

اسراف دشمن فـراوانى اسـت

۲۱ قالَ عَلىٌ علیه السلام: اَلاِسْرافُ یُفْنِى الْجَزیلَ. [ میزان الحکمه، ج ۴، باب اسراف، حدیث ۸۴۸۱ .]

امیرمؤمنان فرمود: اسراف و زیاده روى فراوانى را نابود مى سازد.

اسراف برکت را کـم مى‏کند

۲۲ قالَ اَبُوعَبْدِاللّهِ علیه السلام: اِنَّ مَعَ اْلاِسْرافِ قِلَّهُ الْبَرَکَهِ. [ وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۲۶۱ .]

امام صادق علیه السلام فرمود: همانا اسراف با کمى برکت همراه است.

طرح کرامت دوم ابتدایی

طرح کرامت دوم ابتدایی | بخش دوم: شیوه کار با دانش آموزان (فعالیت ها)

فعالیت شماره ۱ : قصه گویی

طرح کرامت دوم ابتدایی | فعالیت شماره ۳ : شعرخوانی

 

طرح کرامت دوم ابتدایی | فعالیت شماره ۴: تکمیل برگ شکوفه

طرح کرامت دوم ابتدایی | فعالیت شماره ۵ : زنگ تفریح

لطیفه

مسابقه

طرح کرامت دوم ابتدایی | فعالیت شماره ۶ : شعار واحد کار

تکمیل برگ شکوفه واحد کار “اسراف نکردن – مهارت صرفه جویی”

همچنین ببینید:

دانلود طرح های کرامت پایه اول ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه دوم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه سوم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه چهارم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه پنجم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه ششم ابتدایی

منبع اختصاصی : معلم بلاگ

دیدگاه ها