طرح کرامت پایه اول

طرح کرامت پایه اول

طرح کرامت پایه اول

واحد کار: نظم

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل طرح کرامت پایه اول حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل طرح کرامت پایه اول سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل طرح کرامت پایه اول سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

مهارت: انضباط اجتماعی

هدف:

۱.آشنا شدن دانش آموزان با ایجاد نظم در زندگی شخصی و اجتماعی خویش.

۲.نهادینه شدن عادت به منظم بودن در رسیدن سریعتر و بهتر به اهداف دیگر.

طرح کرامت پایه اول

مبانی:

در طرح کرامت اگر ما بتوانیم دلیل واقعی نظم و تربیت کودکان را بفهمیم آنگاه همه مشکلات آسان می‏شود. منضبط بودن تنها انجام قوانین نیست.کودکی که همیشه دستورات پدر و مادر را انجام می‏دهد و ظاهرا کودک آرامی است و هرگز خلاف خواسته پدر و مادر انجام نمی‏دهد،آیا در آینده می‏تواند با تغییرات و مسائلی که در زندگیش به وجود می‏آید کنار بیاید؟هدف انضباط آن است که به بچه ‏ها توانایی اداره کردن خود و زندگی‏شان داده شود.

طرح کرامت پایه اول

آیات و احادیث قرآن و ائمه معصوم

موارد نظم

الف ـ نظم در اوقات شبانه روز

نظم در زندگی یک مسلمان بر محور عبادت خدا ـ که هدف از زندگی است ـ پدید می آید.یک مسلمان هنگام اذان صبح برای نماز برمی خیزد و پس از نماز به تلاوت آیاتی از قرآن می پردازد، سپس اقدام به ورزش مناسب یا مختصری استراحت،پس از صرف صبحانه بکار روزانه می پردازد، نزدیک اذان ظهر دست از کار برداشته برای نماز ظهر و سپس عصر آماده می شود،پس از نماز به صرف غذا و مقداری استراحت پرداخته، دوباره کار را آغاز می کند، نماز مغرب و عشا را به موقع ادا کرده و پس از دیدار با دوستان، بستگان، گفتگو با خانواده یا هر تفریح و جلسه مشروع دیگر وقتی به خواب می رود که بتواند نماز صبح خود را سر وقت بخواند.

ب ـ نظم فکری

اگر انسان زندگی خود را طبق بینش اسلامی نظم بدهد و بکوشد گفتار، رفتار و حرکاتش منظم و مطابق برنامه دقیق اسلام باشد،نظم فکری پیدا می کند و هیچگاه دچار تزلزل فکری و عقیدتی نمی شود. حضرت امام خمینی در این باره می فرماید:«اگر در زندگیمان، در رفتار و حرکاتمان نظم بدهیم، فکرمان هم بالطبع نظم می گیرد، وقتی فکر نظم گرفت یقیناً از آن نظم فکری الهی هم برخوردار خواهد شد».

ج ـ نظم در مصرف

نظم در مصرف به معنای داشتن حساب و برنامه دقیق در دخل و خرجها و مصرفهاست که در این امور، اعتدال را رعایت کرده و از زیاده روی و اسراف بپرهیزند.چنانکه قرآن کریم بندگان خوب خود را این گونه می ستاید: «وَالَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً»؛(بندگان خدای رحمان) کسانی هستند که هرگاه انفاق (هزینه) کنند، نه اسراف کنند و نه تقتیر (دست خشکی) و (هزینه زندگی آنان) بین این دو در شرایط متعادل است.

نظم در قرآن

امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید: «الا انّ فیه علم ما یأتی والحدیث عن الماضی و دواء دائکم و نظم ما بینکم»؛آگاه باشید که آگاهی از آینده خبر از گذشته، داروی درد (نادانی و گمراهی) و نظم و ترتیب زندگی روزمره شما در قرآن (آمده) است.

بیان قرآن کریم را درباره نظم می توان به دو بخش تقسیم کرد:

الف ـ نظم در تکوین

به عنوان نمونه می فرماید: «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لآیَاتٍ لِّأُوْلِی الألْبَابِ»/همانا در آفرینش آسمان ها و زمین و آمد و شد و شب و روز، نشانه هایی برای خردمندان است.

ب ـ نظم در تشریع

«مَن یَتَعَدَّ حُدُودَ اللّهِ فَأُوْلَـئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ»/آنان که از حدود الهی تجاوز کنند، همانان ستمکارانند.از این رو، می توان گفت یکی از اهداف مهم پیامبران الهی، تنظیم برنامه زندگی انسان ها در تمام ابعاد آن بوده و در صدد بودند تا جامعه طبق برنامه تنظیمی از جانب پروردگار به زندگی خویش ادامه دهد و از آن تخطی نکند.

۱

چنان که برای روزه گرفتن، ماه مبارک رمضان را معلوم کرده و ابتدا و انتهای روزه هر روز را معلوم کرده است و می فرماید:«…کُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّیَامَ إِلَى الَّلیْلِ…»

۲

بخورید و بیاشامید تا رشته روشن صبحدم در تاریکی شب آشکار شود و روزه را به شب برسانید و در جای دیگر افرادی را که در امور اجتماعی خود،منظم و هماهنگ و با اجازه رهبری عمل می کنند، در زمره مؤمنان قرار داده و آنان را چنین می ستاید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا کَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّى یَسْتَأْذِنُوهُ»/

۳

«إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنیَانٌ مَّرْصُوصٌ»/خداوند دوست دارد کسانی را که در راه او در صفی، همانند دیواری که اجزایش را با سرب به هم پیوند داده باشند، می جنگند.

نظم در روایات

علی ع می فرماید:«اوصیکما و جمیع اهلی و ولدی و من بلغه کتابی بتقوی الله و نظم امرکم».شما را (ای حسن و حسین) و همه خانواده و فرزندانم و هر کس را که نوشته من به او می رسد، به تقوای الهی و نظم در کارهایتان سفارش می کنم.

امام على علیه السلام

در وصیت به امام حسن و امام حسین علیهما السلام پس از ضربت خوردن به دست ابن ملجم لعنه اللّه ـ نوشت : اُوصِیکُما و جَمیعَ وُلدی و أهلی و مَن بَلَغَهُ کِتابی ، بتَقوَى اللّه ِ و نَظمِ أمرِکُم

شما و همه فرزندان و کسانم و هر که را نوشته ام به او رسد، به تقواى خدا و نظم داشتن در کارتان سفارش مى کنم.

(.نهج البلاغه : الکتاب ۴۷ )

امام على علیه السلام در وصف قرآن ـ فرمود :

ألا إنّ فیهِ عِلمَ ما یَأتی ، و الحَدیثَ عنِ الماضی ، و دَواءَ دائکُم ، و نَظمَ ما بَینَکُم . بدانید که در آن علم آینده و سخن از گذشته و دواى درد شما و باعث نظم و سامان دهى شما هست.

( نهج البلاغه : الخطبه ۱۵۸. )

میزان الحکمه،جلد دوازدهم.

طرح کرامت پایه اول

اهمیت نظم در زندگی

خدای توانا و حکیمی که نظم را در دستگاه پهناور و عظیم خلقت قرار داده است، همین نظم را در زندگی انسانها و روابط اجتماعی آنان می پسندد. نگاهی گذرا به حجم زیاد کتابهای قوانین و مقررات و بودجه های هنگفتی که صرف قانونگذاری و تنظیم آنها می شود و اهمیتی که همه ملل جهان به آنها می دهند ضرورت و لزوم نظم فردی و اجتماعی را در زندگی بشر آشکار می سازد.اسلام نیز به عنوان دین جهانی و کامل به نظم و برنامه ریزی در زندگی اهمیت فراوان داده و به پیروان خویش سفارش کرده که تمام کارهای خود را طبق قانون و به صورت منظم انجام دهند و از بی برنامگی بپرهیزند. چرا که تمام احکام اسلامی؛

شعر اول:بچه زرنگ

بچٌه ای که زرنگه               از تنبلی فراریه

کار های او همیشه           دقیق وخوب وعالیه

به موقع در همه جا           نظم داره توی کارهاش

دوست داره او همیشه     هرچیز باشه سر جاش

همیشه و همیشه            درس می خوونه شب وروز

به این امید که روزی          دکتر بشه  و  پیروز

از سیما شمال نصب

شعر دوم:اتل متل توتوله

اتل متل توتوله نظمو بگم چه جوره؟

نه مشکله، نه آسون، حالا می‌گم براتون:

هر جا که نظم نباشه کارها از هم می‌پاشه

حواستو بکن جمع، همیشه باش منظم!

اتل متل توتوله نظم حسن کوچوله

نه خوبه نه تمیزه، هی می‌پاشه می‌ریزه

صبح دیر پا می‌شه از جاش، عقب می‌افته کارهاش

از خواب که دیر پا می‌شه تو خونه غوغا می‌شه

می‌گن: بدو که دیر شد! بابات از غصه پیر شد

می‌گن: که وقت هدر رفت، حوصلۀ ما سر رفت

وقتی پا می‌شه از جاش، باز گم شده جوراباش

کتاب و خودکارش نیست، دفتر و پرگارش نیست

نیم ساعتی می‌گرده اتاق و پشت پرده

هی می‌ره روی بالکن یا می‌ره توی ایوون

خلاصه هر روز ایشان دیر می‌ره به دبستان!

اتل متل توتوله نظم جهان چه جوره؟

نظم جهان قشنگه، قشنگ و رنگارنگه

نظم طلوع خورشید که صبحدم درخشید

نظم ستاره و ماه، همیشه در شبانگاه

شبِ ستاره باران، چهرۀ ماه تابان

نظم بهار و پاییز، تابستان دل‌انگیز

درخت‌های پُر بار، با میوه‌های بسیار

سرخ و سفید و آبی، سیب و هلو، گلابی

دیدی حسن کوچوله، نظم جهان چه جوره؟

شاعر: محمد حاجی‌ حسینی

همچنین ببینید:

دانلود طرح های کرامت پایه اول ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه دوم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه سوم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه چهارم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه پنجم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه ششم ابتدایی

منبع اختصاصی : معلم بلاگ

دیدگاه ها