طرح کرامت پایه دوم

طرح کرامت پایه دوم

طرح کرامت پایه دوم

واحد کار: دوست خوب

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل طرح کرامت پایه دوم حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل طرح کرامت پایه دوم سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل طرح کرامت پایه دوم سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

مهارت: ارتباطات اجتماعی

هدف:

۱.دانش آموزان با ویژگی های یک دوست خوب آشنا می شوند.

۲.دانش آموزان یاد میگیرند با دوست خود مهربان باشند و بدرستی رفتار کنند.

طرح کرامت پایه دوم

مبانی:

دوستی و همنشینی از دیدگاه قرآن

 نیازمندی به دوست

انسان‌ها موجودی اجتماعی آفریده شده و به یکدیگر محتاجند و نمی‌توانند جدای از دیگران زندگی کنند، قرآن کریم می‌فرماید: «ای مردم ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را گروه گروه و قبیله قبیله قرار دادیم تا بتوانید همدیگر را بشناسید.» (حجرات/۱۳).

راهنمای دوست یابی

داشتن ایمان و عمل صالح: قرآن کریم می‌فرماید: وَ الْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ، قسم به زمان  که انسانها در زیان می‌باشند، مگر گروهی که ایمان داشته باشند و کارهای شایسته انجام دهند.

طرح کرامت پایه دوم

آیات و احادیث قرآن و ائمه معصوم

راهنمای دوست یابی

در طرح کرامت برای به دست آوردن دوست، شیوه‌های اخلاقی وجود دارد که در قرآن کریم و در روایات به آن اشاره شده است در این بخش ده شیوه از شیوه‌هایی که باعث جذب دوستان نیک می‌شود بیان خواهد شد، این شیوه‌های اخلاقی باید در خود اشخاص وجود داشته باشد و خود مزین به آنها باشند تا موجب جذب دوستان خوب شوند.

داشتن ایمان و عمل صالح: قرآن کریم می‌فرماید:

وَ الْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ، قسم به زمان  که انسانها در زیان می‌باشند، مگر گروهی که ایمان داشته باشند و کارهای شایسته انجام دهند.

احترام متقابل:امام محمد باقر علیه السلام می‌فرمایند: یاران خود را بزرگ بشمارید و به آنها احترام بگذارید.[۳]

احسان و نیکی:قرآن کریم می‌فرماید:

إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ، خداوند انسانها را فرمان می‌دهد که با عدالت و نیکوکاری با یکدیگر برخورد کنند(نحل/۹۰).

اخلاق خوب و خوش خلقی:این صفت اگر در انسان باشد باعث می‌شود دوستان انسان زیاد شوند، روزی زیادتر گردد و کینه‌ها برطرف شود.

امام باقر علیه السلام فرموده‌اند:

«ترش رویی با مردم دشمنی ببار می‌آورد»حس قدر دانی و سپاس:وجود این حس در انسان جذب محبت و الفت با دیگران را در بر دارد. در روایات وارد شده است: «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» کسی که زبان تشکر از مخلوق نداشته باشد از خالق خود هم تشکر نخواهد کرد.

صبر و بردباری:قرآن کریم

در آیات زیادی مسلمانان را دعوت به صبر و بردباری نموده است تا جایی که درمان بسیاری از دردها را کمک گرفتن از صبر می‌داند: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ، ای مؤمنان (در مشکلات) از نماز و صبر کمک بجویید(بقره/۱۵۳). علی علیه السلام می‌فرماید: بردباری و استقامت در کارها داشته باشید، که صبر نسبت به ایمان همچون سر است نسبت به تن، تن بی سر فائده ندارد و ایمانی که صبر نداشته باشد بی نتیجه است.

قرآن کریم خداوند می‌فرماید

: إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها، با خداوند متعال فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانشان برگردانید(نساء/۵۸).

امام صادق علیه السلام

ضمن چند توصیه اخلاقی به اداء امانت اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: پیامبر نیز به این توصیه‌ها اشاره کرده است،‌امانت را به صاحبش برگردانید چه صاحبش بد باشد یا خوب، حتی رسول خدا صلی الله علیه وآله دستور می‌دداد که سوزن نخ را نیز به صاحبش بدهید.[۶]

خوش بینی:قرآن کریم می‌فرماید:

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ، از گمانهای بد و سوء ظنها در حق یکدیگر دوری کنید که برخی گمانها (باطل و بی حقیقت) و گناه می‌باشد(حجرات/۱۲).

پرهیز از سرزنش و ملامت و بد زبانی: قرآن کریم عیب جویی و بد زبانی را مورد سرزنش قرار داده است و می‌فرماید: وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَهٍ لُمَزَهٍ، وای بر هر عیبجوی هرزه زبان(همزه/۱).

امام صادق علیه السلام فرموده‌اند:

دشنام دادن و بد زبانی و هرزه گویی از نشانه‌های نفاق و دو رویی است.[۷]

ابن نعمان حعفی گوید:

امام صادق علیه السلام دوستی داشت که آن حضرت هرکجا می‌رفت او هم همراه امام صادق علیه السلام بود و از حضرت جدا نمی‌شد، روزی در بازار کفاشها می‌رفتند و این مرد غلامی داشت که پشت سر آن دو حرکت می‌کرد، ناگهان آن مرد به پشت سر خودمتوجه شد و غلام را سه بار صدا زد ولی غلام را ندید، چون بار چهام نگاه کرد و او را دید، گفت: ای زنازاده، کجا بودی؟

امام صادق علیه السلام دست خود را بلند کرده و به پیشانی خود زد و فرمود:

«سبحان الله آیا به مادرش نسبت ناروا می‌دهی؟ من تصور می‌کردم تو اهل پارسایی و پرهیزگاری می‌باشی و اکنون مشاهده کردم که پارسایی نداری. گفت: قربانت گردم، مادرش اهل سند و مشرک می‌باشد.

ویژگی‌های دوست خوب

در قرآن و روایات به ویژگی‌های یک دوست خود اشاراتی رفته است که به بیان برخی از آنها می‌پردازیم.

۱- تقوا و پرهیزگاری

در قرآن کریم می‌فرماید: «ان اکرمکم عند الله اتقیکم» گرامی‌ترین شما نزد خداوند پرهیزگارترین شما می‌باشد(حجرات/۱۳). و در جای دیگر قرآن کریم می‌فرماید: الاخلاء یومئذ بعضم ببعض عدو الا المتقین، دوستان در آن روز دشمن یکدیگرند مگر پرهیزگاران(زخرف/۶۷).

۲- علم و دانش

علی علیه السلام می‌فرمایند: «اگر با دانشمندان مجالست داشته باشی به سعادت می‌رسی» قرآن کریم می‌فرماید: لا تقف ما لیس لک به علم، از آنچه به آن آگاهی نداری پیروی نکن(اسراء/۳۶). قرآن پیروی از غیر علم را جایز نمی‌داند. پیروی و دوستی با جاهل نیز پیروی از غیر علم است.

۳- عقل و خرد

علی علیه السلام در این زمینه می‌ فرمایند: «علیک بمقارنه ذی العقل» بر تو باد نزدیک بودن با کسی که صاحب خرد و عقل می‌باشد.

باز حضرت در این زمینه می‌فرمایند: «آبادانی قلبها در معاشرت کردن با صاحبان خرد می‌باشد.»

۴- راستگوئی و اعتماد

قرآن کریم می‌فرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ، ای کسانی که ایمان آورده‌اید از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید و با صادقان باشید(توبه/۱۱۹).

طرح کرامت پایه دوم

همچنین ببینید:

دانلود طرح های کرامت پایه اول ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه دوم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه سوم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه چهارم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه پنجم ابتدایی

دانلود طرح های کرامت پایه ششم ابتدایی

منبع اختصاصی : معلم بلاگ

دیدگاه ها