موضوعات درس پژوهی پایه اول دوم سوم چهارم پنجم ششم ابتدایی سه ماه پشتیبانی ❤️

دانش آموزان هر کشوری، آینده سازان و امیدهای پیشرفت و توسعه آن کشور هستند. به همین دلیل است که مدارس وظیفه سنگینی برای آموزش و پرورش دانش آموزان بر دوش می کشند. نظام آموزشی هیچ کشوری بدون نقص نیست، اما بری کشورهای توسعه یافته موفق شده اند با انجام اصلاحات، سیستم آموزشی خود را بهبود دهند. موضوعات درس پژوهی نیز در همین راستا شکل گرفتند.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل موضوعات درس پژوهی حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل موضوعات درس پژوهی سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل موضوعات درس پژوهی سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

در حقیقت فرآیند درس پژوهی به سیستم آموزشی یک کشور کمک می کند تا نقایص موجود در نظام آموزش و پرورش را برطرف کرده و در تربیت دانش آموزانی باسواد و سازندگان شایسته کشور، موفق تر عمل کند.

موضوعات درس پژوهی

درس پژوهی چیست؟

درس پژوهی یک متد اصلاح سیستم آموز است که از صد سال پیش تا کنون در کشور ژاپن و از پنجاه سال قبل تا امروز در کشور خودمان در حال اجرا است. همچنین فرآیند درس پژوهی در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز در حال اجرا می باشد. موضوعات درس پژوهی بسیار متنوع است و در هر یک از جلسات گروه معلمان درس پژوه به صورت مجزا به یی از این موضوعات پرداخته می شود. با بهره گیری از درس پژوهی می توان بد زمانی کوتاه تر و با صرف هزینه های کم تر به اصلاح طرح درس و سیستم آموزشی پرداخت. از سوی دیگر درس پژوهی روشی موفق و کارآمد است. زیرا برای اصلاح مرحله به مرحله سیستم آموزشی طراحی شده است. این روش بر دانش و تجربه معلمان، که به طور مستقیم با دانش آموزان و کلاس های درس در ارتباط هستند، تکیه می کند. به همین دلیل است که موضوعات درس پژوهی همواره ارزش بحث کردن و صرف هزینه و زمان را دارند.

درس پژوهی چه نقشی در اصلاح آموزش دارد؟

یقینا معلمانی که عضو گروه های درس پژوهی هستند، به خوبی از اهمیت این چرخه آگاهی دارند. اما شاید عملکرد این گروه های و موضوعات درس پژوهی برای بسیاری از افراد مبهم باشد. به همین دلیل در ادامه به شکل خلاصه فرآیند درس پژوهی را معرفی می کنیم.

درس پژوهی چگونه انجام می شود؟

درس پژوهی یک چرخه است که با تشکیل گروه های درس پژوهی آغاز می شود. اعضای این گروه معلمان مدارس هستند. دقیقا همان افرادی که هر روز با فرزندان ما سر و کار دارند، با خط به خط کتاب های درسی آشنا هستند و تجربه کافی از تدریس کتاب های درسی به دانش آموزان و بازخوردهای آنان را دارند.

تعدادی از معلم هایی که در یک پایه مشترک و یک درس مشخص تدریس می کنند، در گروه های درس پژوهی گرد هم می آیند. سپس نوبت به انتخاب یک مساله یا به عبات دیگر موضوعات درس پژوهی است. موضوعات درس پژوهی می توانند شامل سرفصل های دروس مختلف، ایراد در طرح درس و… باشد. گروه معلمین درس پژوه براساس مشاهدات خود از کلاس درس و اهداف هر درس برای انتخاب موضوع تصمیم گیری می نمایند. آنان با دقت اهداف هر درس و آنچه قرار است دانش آموزان در پایان تدریس بیاموزند را مورد بررسی قرار می دهند. همچنین می سنجند که آیا اغلب دانش آموزان کلاسشان در دریافت این مطالب و رسیدن به اهداف تعیین شده موفق عمل می کنند یا خیر. در صورتی که اکثریت دانش آموزان دارای هوش متوسط کلاس در فهم مطلبی دچار مشکل باشند، به طور مشخص ایرادی در سیستم آموزشی بخش مورد نظر وجود دارد که باید برطرف شود. اگر گروه معلمان درس پژوه تشکیل نمی شد، چنین ایراداتی هرگز شناسایی نشده و از بین نمی رفتند.

اهمیت موضوعات درس پژوهی

پس از اینکه معلم ها با مشورت موضوعات درس پژوهی را مشخص کردند، راه ل های پیشنهادی خود را ارائه  می دهند و به یک روش نوین می رسند. البته انتظار نمی رود که این روش پیشنهادی بدون نقص باشد. همچنین قرار نیست بدون آزمایش و بررسی آن را با دیگران به اشتراک گذاشت. پس یکی از معلمین داوطلب می شود تا موضوع مورد نظر را به دانش آموزان خود تدریس کند تا معلمین دیگر بتوانند حین تدریس میزان یادگیری دانش آموزان را ارزیابی کنند. گاهی هم به دلیل عدم وجود امکانات کافی ممکن است یکی از معلم ها در حضور سایر دبیران به تدریس پرداخته و از آن فیلمبرداری شود تا بتوانند در گروه به بررسی فیلم تدریس و نقایص طرح درس بپردازند.

در ادامه معلم ها باید شیوه پیشنهادی خود را با توجه به نتایج بدست آمده از تدریس اولیه عیب یابی کنند و ایرادات آن را با بحث در گروه برطرف کنند. اما ممکن است روش دوم نیز دارای مشکلاتی باشد. پس مجددا به ارزیابی این شیوه آموزش پرداخته خواهد شد.

در گروه های درس پژوهی سعی می شود ارائه طرح درس و شیوه های جدید و البته ارزیابی آن ها آنقدر تکرار شود تا به یک روش نسبتا بی نقص دست پیدا شود. اما پس از رسیدن به نتیجه نهایی که یک شیوه، اصلاحی در دروس، تغییر طرح درس و امثال این موارد است، کار معلمان درس پژوه پایان نمی پذیرد. زیرا این دستاورد هنوز تغییری در نظام آموزشی ایجاد نکرده است. پس در مرحله نهایی گره معلمان مطابق با دستورالعمل مشخص، گزارشی از کار خود تهیه نموده و آن را به اشتراک می گذارند.

موضوعات درس پژوهی

موضوعات درس پژوهی دروس مختلف

موضوعات درس پژوهی بسیار متفاوت و گسترده است و با توجه به هر درس و هر پایه تحصیلی تفاوت دارد. ما در این وب سایت تلاش کرده ایم سهم خود را در راستای تعالی نظام آموزشی کشور که رابطه مستقیم با آینده آن دارد بپردازیم و بانکی جامع و دسته بندی شده از موضوعات درس پژوهی برای دبیران و هرشخصی که به کیفیت آموزش اهمیت می دهد، آماده کنیم.

در این سایت موضوعات درس پژوهی بر اساس پایههای تحصیلی مختلف و همچنین دروس گوناگونی که در هر پایه تدریس می شود، دسته بندی شده است تا وقت شما عزیزان برای یافتن موضوعات درس پژوهی گرفته نشود و در گوتاه ترین زمان ممکن به منبع مورد نیاز خود برسید. تنها کافی است که پایه مورد نظر را در لیست پایه های تحصیلی یافته و روی آن کلیک کنید. در صفحه جدید، به موضوعات درس پژوهی دروس مختلف از آن پایه تحصیلی دست پیدا خواهید نمود.

برای دانلود درس پژوهی در مقاطع مختلف روی دکمه های مربوطه کلیک کنید :

برای دانلود درس پژوهی در پایه اول ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه دوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه سوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه چهارم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه پنجم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه ششم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در مقطع متوسطه اول روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در مقطع متوسطه دوم روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در همه مقاطع روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

دیدگاه ها