نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی، راه حل‌هایی برای مشکلات کلاس (دانش آموز پرحرف)

نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی، راه حل‌هایی برای مشکلات کلاس

تجربه بهترین معلم انسان است، تنها مشکلی که وجود دارد این است که ما زمان کافی برای تجربه انواع شکست‌ها نداریم؛ پس چاره‌ای نمی‌ماند که از تجارب دیگران استفاده کنیم. به همین منظور نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی برای برطرف کردن مشکل دانش‌آموز پر حرف را در ادامه بیان خواهیم کرد.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی، راه حل‌هایی برای مشکلات کلاس

نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی، راه حل‌هایی برای مشکلات کلاس

دانش‌آموز پرحرف

بعضی از دانش‌آموزان خیلی دوست دارند که حرف بزنند. به نظر می‌رسد که این گروه از دانش‌آموزان درباره‌ی هر موضوعی نظری دارند و از بیان کردن آن ترسی ندارند. شاید با درخواست معلم برای مدتی ساکت شوند ولی چند دقیقه دیگر دوباره شروع می‌کنند به حرف زدن. حرف زدن آن‌ها ممکن است به بقیه نیز سرایت کند. اگر دانش‌آموزان ببینند که‌ یکی از آن‌ها اجازه دارد صحبت کند و معلم مانع او نمی‌شود، آن‌ها نیز این اجازه را به خود می‌دهند. پچ پچ کردن‌هایی که به وجود خواهد آمد کلاس را از کنترل خارج کرده و فرآیند تدریس شما را به کلی مختل خواهد کرد.

زمانی که می‌خواهید برای کسب تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی کلاس را ساکت کنید و یا به دانش‌آموزان تذکر دهید که زیاد صحبت نکنند باید خیلی روی تذکر و توضیحاتی که می‌دهید دقت داشته باشید. دانش‌آموزان خیلی روی طرز بیان معلم و توضیحات او حساس هستند. توصیه می‌شود قوانینی که برای سکوت در کلاس وضع می‌کنید در عین حال که قابلیت اجرای مداوم و وضوح کامل را داشته باشند به گونه‌ای ضد دانش‌آموزان نباشند که کلا جرات صحبت کردن را از آن‌ها را بگیرد. صحبت‌هایی که بین دانش‌آموزان منتقل می‌شوند خودشان نیز به گونه‌ای منبع‌ یادگیری هستند. نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی این موضوع را با استفاده از گروه‌های‌ یادگیری با هم اثبات کرده است.

برای حل مشکل دانش‌آموز پرحرف چکار می‌توانید بکنید؟

ارائه‌ی قوانینی در مورد صحبت کردن

نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی: من قوانین کلاس را در مورد صحبت کردن به دانش‌آموزان گفتم. زمانی که داشتم این توضیحات را به آن‌ها می‌دادم کاملا مشخص کردم که چه زمانی اجازه دارند صحبت کنند و چه زمانی نمی‌توانند. برای مثال زمانی که دستشان را بلند کردند و من اجازه دادم و یا زمانی که برای تکمیل تکلیفی نیاز به راهنمایی دارند، می‌توانند صحبت کنند و زمانی که تکلیفی را انجام دادند، می‌توانند خیلی آرام با دوستان خود صحبت کنند.

برخی از دانش‌آموزان بدون بالا بردن دستشان صحبت می‌کردند و پاسخ سوالی را می‌دادند و دیدم که در فرآیند تدریس من مشکل ایجاد می‌کند؛ بنابراین تنها کسانی که دستشان را بالا می‌بردند در نظر می‌گرفتم و به آن‌ها مثبت می‌دادم، طولی نکشید که سایر دانش‌آموزان نیز این قانون را رعایت کردند. به دانش‌آموزان نیز گفته بودم زمانی که در حال درس دادن هستم، زمانی که‌ یکی از همکلاسی‌هایشان در حال سوال کردن‌ یا پاسخ دادن است و‌ یا زمان امتحان اجازه ندارند صحبت کنند. علامتی که باید با دیدن آن از طرف من متوجه شوند که نباید صحبت کنند را نیز به آن‌ها گفتم. (بالا بردن دست، هیس کردن و…)

استفاده از علائم قراردادی

یکی از دانش‌آموزانم خیلی بیشتر از سایرین صحبت می‌کرد، در  نمونه‌ ای از تجارب برتر تربیتی خوانده بودم که می‌توانم برای آن دانش‌آموز   علامت ساکت شدن خاصی ایجاد کنم. با او صحبت کردم و برای او علامت خاصی در نظر گرفتم، از خود او نیز پرسیدم که چه علائمی‌ را مناسب می‌داند تا با ارسال آن از طرف من صحبت کردن را تمام کند. برخی از علائم: ایست کردن به هنگام صحبت، بالا بردن ابرو، روی گوش با انگشت ضربه زدن، با چشم اشاره کردن. فرآیند تدریس را برای تذکر به دانش‌آموز متوقف نمی‌کردم و در حین تدریس اگر نیاز بود به او علامت می‌دادم، پس از چندین جلسه توانستم خیلی راحت تر او را کنترل کنم، بدون اینکه تدریس خود را مختل کنم.

ایستادن کنار دانش‌آموزان پرحرف

یکی دیگر از روش‌هایی که در نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی به آن اشاره شده بود این است که برای چند لحظه کنار دانش‌آموز بایستیم. برای مثال در حال تدریس هستید که دانش‌آموز شروع به حرف زدن می‌کند، می‌توان بدون توقف تدریس به سمت دانش‌آموز رفت و قسمتی از تدریس را کنار او ایستاده و انجام داد. به احتمال زیاد حضور معلم برای ساکت کردن دانش‌آموز کافی خواهد بود. همچنین بسیار خوب است که حرکت‌های معلم غیر قابل پیش بینی باشد و تنوع در مکان ایستادن به هنگام تدریس برای دانش‌آموزان مفید خواهد بود و بیشتر به تدریس توجه خواهند کرد.  

جریمه‌ی دانش آموز پرحرف

دانش‌آموزی که صحبت می‌کند را سریع از کلاس اخراج نکنید. دانش‌آموزی که با بغل‌دستی خود صحبت می‌کند برخی از راهنمایی‌های شما را متوجه نخواهد شد. اگر از شما خواست که دوباره راهنمایی‌ها را برای او تکرار کنید بگویید که این کار را انجام نخواهید داد، البته ابتدا مطمئن شوید که حواسش پرت صحبت کردن بوده است. می‌توانید از این مشکل اینگونه جلوگیری کنید که در ابتدا بگویید: «‌یکبار توضیح می‌دهم و تکرار نمی‌کنم پس خوب گوش کنید…»

استفاده از صدامتر

در نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی نیز معلم از‌ یک صدا متر استفاده کرده است. صدامتر‌ یک ستون است که روی تخته کشیده می‌شود و به ۵‌ یا ۱۰ خانه تقسیم می‌شود. هربار که صدای اضافه‌ی دانش‌آموزان به حدی بالا می‌رود‌ یکی از این خانه‌ها پر می‌شود. اگر همه‌ی خانه‌ها پر شد تنبیهی که از قبل به دانش‌آموزان اطلاع داده اید را اجرایی کنید. می‌توانید از این روش به صورت مثبت نیز استفاده کنید و اگر تا پایان کلاس دانش‌آموزان این صدامتر را پر نکردند به آن‌ها جایزه دهید. امتیازی که این روش نسب به سایر روش‌ها دارد این است که نیازی به صحبت کردن و تذکر دادن برای ساکت کردن کلاس نیست.

استفاده از کرنومتر

مدت زمان سر و صدای اضافه در کلاس را اندازه بگیرید. از‌یک کرنومتر استفاده کنید و زمانی که کلاس بیش از حد شلوغ شد آن را شروع کرده و زمانی که دوباره ساکت شدند آن را قطع کنید و در جایی‌ یادداشت کنید. دانش‌آموزان باید ببینند که شما این کار را می‌کنید و بگویید اگر مدت زمان سر و صدای اضافه در کلاس بیشتر از یک حد مجاز نشود به آن‌ها پاداش خواهید داد.

هر نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی که در این مطلب مورد بررسی قرار داده‌ایم راه‌‌حلی را برای برطرف کردن مشکل دانش‌آموز پرحرف در کلاس ارائه کرده بود. البته شاید برخی از این راه حل‌ها در کلاس پاسخ ندهند، پس نمی‌توان ۱۰۰% تضمین کرد که همه‌ی آن‌ها موفق و اجرایی هستند. اما باز هم خوب است که معلمان به مطالعه تجارب دیگران بپردازند و اینگونه برای هر مشکلی راه حلی در نظر داشته باشند.

مقالات خواندنی: 

تجربیات برتر تدریس معلمان زبان انگلیسی در کلاس

تجارب برتر پرورشی و نکته‌هایی برای پرورش اخلاق دانش آموزان

نمونه جشنواره تجارب برتر تربیتی برای تقلب در دانش‌آموزان / ۶ راه حل

فلسفه تجارب برتر تربیتی چیست؟ (بروزرسانی ۲۰۱۸)

تجارب برتر پرورشی و نکته‌هایی برای پرورش اخلاق دانش آموزان

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی و ۹ روش موثری که باید دانست !

دیدگاه ها