نمونه تجارب برتر معلمان / چطور می‌توانیم معلمان بهتری باشیم؟

نمونه تجارب برتر معلمان / چطور می‌توانیم معلمان بهتری باشیم؟

تجربیات برتر تدریس چه نقشی در آموزش دانش‌آموزان دارند و تا چه‌ اندازه معلمان می‌توانند این تجربه‌ها را با دانش‌آموزان به اشتراک بگذارند؟ بسیاری از معلمان تازه‌کار روش‌های آموزشی مختلفی را ارائه می‌دهند. این روش‌ها از درگیر کردن خلاقیت دانش‌آموزان و ایجاد تعامل بین‌ کلاس تا نحوه‌ی استفاده از تکنولوژی‌های جدید و موثر را شامل می‌شود. به همین دلیل معلمان تازه‌کار هنگام ورود به کلاس نگرانی و سردرگمی بیشتری دارند. همچنین، نظام آموزشی امروز باید کارآمد باشد، یعنی به دانش‌آموزان کمک کند تا در آینده از تجربیات روز دنیا بهره بگیرند و خودشان را با تغییرات جهانی هماهنگ سازند.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل نمونه تجارب برتر معلمان حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل نمونه تجارب برتر معلمان سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل نمونه تجارب برتر معلمان سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

نمونه تجارب برتر معلمان / چطور می‌توانیم معلمان بهتری باشیم؟

نمونه تجارب برتر معلمان / چطور می‌توانیم معلمان بهتری باشیم؟

همیشه در این باره صحبت می‌کنیم که چطور با دانش‌آموزان  تعامل داشته باشیم تا بهتر یاد بگیرند اما مسئله مهم‌تر این است چطور می‌توانیم معلمان بهتری باشیم؟ تجربیات برتر تدریس چه نقشی در موفقیت دانش‌آموزان‌مان ایفا می‌کند؟ طبق نظرسنجی که از چند معلم برتر ابتدایی به عمل آمد، آنها تجربیات برتر تدریس را در اختیار معلمان تازه‌کار قرار دادند. تعدادی از این توصیه‌ها به شرح زیر است:

۱- برای صحبت با دانش‌آموزان وقت بگذارید

تلاش کنید در تجارب برتر تربیتی زمان مشخصی به صحبت کردن با دانش‌آموزان اختصاص دهید. شناختن دانش‌آموزان و ساختن روابط پایدار رفتار آموزشی آنها را بهبود می‌بخشد و در رشد تجربه کلاسی موثر است. گفتگو را تنها محدود به کلاس نکنید. پس از اتمام تدریس فرصت خوبی‌ست که با دانش‌آموزان صمیمی شوید یا در زنگ ورزش با آنها بازی کنید. گفتگوی‌تان هدفمند باشد و غیر از مسائل درسی می‌توانید درباره‌ی موضوعات آزاد هم حرف بزنید. طولی نمی‌کشد که خاطرات دانش‌آموزان و افکار جالب آنها شما را شگفت‌زده خواهد کرد. لبخند دانش‌آموزان و روابط دوستانه‌شان به شما یادآوری می‌کند که چرا تصمیم گرفتید معلم شوید.

۲- مقایسه ممنوع!

خودتان را با معلمان باسابقه یا دیگر همکاران مقایسه نکنید. هرچند که معلمان تازه‌کار همیشه در جستجوی تجربیات برتر تدریس هستند تا به پیشرفت دانش‌آموزان کمک کنند با این‌ وجود مقایسه‌ی خودتان با دیگران واقع‌گرایانه نیست. پس اعتماد به نفس بالایی داشته‌ باشید و فکر کنید کلاس درس جایی‌ است که شما را به اهدافتان می‌رساند. البته این بدان معنا نیست که از ایده‌ها و پیشنهادات همکارانتان استقبال نکنید اما احساس کنید مدیریت کامل کلاس با شماست. ایده‌های جدید را امتحان کنید تا کلاس‌تان مکانی باشد که همه از آن لذت می‌برند.

۳- از برنامه‌ها عقب نمانید

معلمان تازه‌کار معمولا خودشان را با سیلی از تکالیف و برنامه‌های مختلف درگیر می‌کنند و دست‌وپنجه نرم کردن با این وظایف دغدغه‌ی همیشگی آنهاست.

داشتن برنامه‌های مختلف آموزشی مثبت است اما کنار هم قرار گرفتن برنامه‌ها ممکن است از کیفیت کارتان کم کند. پیشنهاد خوب این است به محض آنکه با وظایفتان روبرو می‌شوید آن را انجام دهید. برای مثال اگر می‌خواهید تکالیف جدیدی را برای دانش‌آموزان معین کنید یا فعالیت گروهی در کلاس انجام دهید، دقت کنید که کدام یک برای شما در اولویت بالاتری قرار دارد، همان برنامه را انجام دهید. این کار باعث می‌شود با عزمی جدی‌تر خودتان را برای برنامه‌ی بعدی آماده کنید. استفاده از این قانون درباره‌ی تکالیف کلاسی بسیار مفید است. سعی کنید تکالیف متعددی در کلاس درس به دانش‌آموزان بدهید و همانجا ارزشیابی کنید زیرا دانش‌آموزان انگیزه‌ی بیشتری برای انجام تکالیف دارند. زمانی که زنگ پایان کلاس به صدا درمی‌آید، هیچ معلمی دوست ندارد کوهی از تکالیف بررسی نشده روی میزش باشد.

۴- فعالیت آخر کلاس را دست‌کم نگیرید

یکی از تجربیات برتر تدریس این است که پیش از پایان کلاس فعالیت درسی مختصری را تنظیم کنید و آنها را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید. دانش‌آموزان باید در کمترین زمان درباره میزان یادگیری و نحوه‌ی تدریس پاسخ دهند. سپس هنگام خروج از کلاس برگه را تحویل دهند. این برگه مجوز خروج آنها از کلاس است، دید کلی از میزان موفقیت‌تان ارائه می‌دهد و می‌توانید برای جلسات بعد به خوبی برنامه‌ریزی کنید. فعالیت پایان کلاس به منزله‌ی سنجیدن مهارت شما در تدریس و گرفتن بازخورد از دانش‌آموزان است.

۵- یاد بگیرید که از تکنولوژی به درستی استفاده کنید

اگر محیط آموزشی مجهز به تکنولوژی باشد، تاثیر زیادی در یادگیری بهتر دانش‌آموزان و انجام وظایف آموزشی‌تان، همچون ارزشیابی، برنامه‌ریزی درسی و طرح ارائه‌ی دروس دارد. با این وجود تنها دادن کامپیوتر به دانش‌آموزان کافی نیست. تکنولوژی به آسانی می‌تواند باعث حواس‌پرتی یا اختلال در برنامه‌های آموزشی باشد. شما باید در زمینه‌ی تکنولوژی کاملا به‌روز باشید و بدانید که چطور از آن استفاده کنید. استفاده از تکنولوژی باید آموزش و مدیریت کلاسی را بهبود ببخشد نه اینکه تمرکز دانش‌آموزان را بگیرد.

۶- کیف مهارت

در طول سال تحصیلی با تجربیات برتر تدریس، فرایند آموزش، وب‌سایت‌های درسی و پرو‌ژه‌های مختلف آشنا می‌شوید. نگذارید این اطلاعات فراموش شوند، آنها را روی کاغذِ یادداشت بنویسید و در یک کیف کوچک قرار دهید. قبل و بعد از مدرسه یا در اوقات فراغت‌تان یادداشت‌ها را مرور کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تمام ایده‌هایتان را در یک مکان جمع کنید و هر وقت نیاز داشتید به آن مراجعه کنید.

۷- به شرایط غیرمنتظره فکر کنید

در طول سال و یا حتی پیش از سال تحصیلی فکر کنید که چه اتفاقات غیرمنتظره‌ای ممکن است برایتان پیش بیاید؟ از روش بارش فکری استفاده و ایده‌هایتان را یادداشت کنید. اگر دانش‌آموزی سر کلاس بدحال شود، وظیفه‌ی شما چیست؟ چطور می‌توانیم به دانش‌آموزی که مشکلات جسمی یا روانی دارد کمک کنیم؟ اگر دانش‌آموزان با هم جروبحث یا دعوا کردند شرایط را چگونه مدیریت کنیم؟ زمانی هم که شک دارید می‌توانید از تجربه‌ی دیگران کمک بگیرید.

۸- به استقبال شرایط بروید

شرایط آرمانی به خودی خود وجود ندارند بلکه باید آن را بسازید. امکانات آموزشی، دانش‌آموزان و برنامه‌ی خود را با دقت بررسی و برای گذراندن سال تحصیلی موفق تلاش کنید. نقل قول معروفی می‌گوید «وقتی دانش‌آموز وارد کلاس می‌شود، کاری کنید تمام دغدغه‌های فکری‌اش را همانجا رها کند و برای درس آماده شود.» این مسئله کاملا درست است. دانش‌آموزی که از مشکلات خانوادگی یا دغدغه‌های شخصی رنج می‌برد نمی‌تواند به درس توجه کند. سعی کنید با دانش‌آموزان صمیمی باشید و شرایط آنها را درک کنید. اگر بتوانید از کلاس‌تان فضایی شاد و صمیمانه خلق کنید، دانش‌آموز با وجود مشکلات فراوان خود را برای کلاس شما آماده می‌کند. زیرا در کلاس‌تان احساس امنیت می‌کند، می‌تواند برای مدتی مشکلاتش را فراموش کند و از شیوه تدریس شما لذت ببرد.

مقالات خواندنی:

نمونه‌ای از تجارب برتر تربیتی، راه حل‌هایی برای مشکلات کلاس

تجربیات برتر تدریس معلمان زبان انگلیسی در کلاس

تجارب برتر پرورشی و نکته‌هایی برای پرورش اخلاق دانش آموزان

نمونه جشنواره تجارب برتر تربیتی برای تقلب در دانش‌آموزان / ۶ راه حل

فلسفه تجارب برتر تربیتی چیست؟ (بروزرسانی ۲۰۱۸)

تجارب برتر پرورشی و نکته‌هایی برای پرورش اخلاق دانش آموزان

تجربیات برتر در حوزه‌ی سنجش و ارزشیابی و ۹ روش موثری که باید دانست !

دیدگاه ها