الگوهای برتر تدریس ❶ دانلود نمونه رایگان طرح درس و مقاله بیستمین الگوهای برتر تدریس

الگوهای برتر تدریس 

عنوان نمونه های کامل از فایل هایی است که قرار است در اختیار شما عزیزان قرار دهیم . و شما دوستان گرامی بتوانید نهایت بهره را از آنها ببرید. این فایل ها دائما بروز رسانی می شوند و در اختیار شما عزیزان قرار می گیرند.

الگوهای برتر تدریس چیست ؟

اختیاراتی که معلم در دسترس دارد تا در شرایط تدریس خود تغییراتی ایجاد کرده و عوامل مؤثر بر آن را برای درس خود مفید و مثمر سازد ، الگوهای برتر تدریس نام دارد . در واقع الگوهای برتر تدریس به معلم کمک می کند تا در نیل به هدفهای آموزشی از روشهای مناسب و مطمئنی بهره گیرد . خصوصأ برای رسیدن به هدفهای تربیتی ، الگوهای برتر تدریس کمکهای شاین توجهی به معلمان می نماید . با انتخاب الگوهای برتر تدریس ، معلم می تواند براساس آن افکار و فعالیتهای دانش آموزان خود را در جهت رسیدن به هدفهای درس سازمان دهد.در رابطه با الگوهای برتر تدریس صحبت ها و پژوهش های زیادی شده است. الگوهای برتر تدریس به معلمان و دانش آموزان کمک می کند که در راستای پیشبرد اهداف آموزشی و پرورش بکوشند و همچنین باعث اعتلای سطح علمی دانش آموزان در راستای سند تحول بنیادین می گردد. در صورت داشتن هرگونه سوالی با ما تماس بگیرید. اگر فرصت مطالعه مقاله را تا انتها ندارید از لینک زیر اقدام به دانلود فایل ها نمایید.


برای دانلود کاملترین فایل های مورد نظر کلیک کنید.

الگوهای برتر تدریس و انتظارات از معلمان

در الگوهای برتر تدریس از معلمان انتظار می رود مطالب زیر را به درستی درک و اجرا نمایند:

  1. علل خستگی از فرایند یاددهی- یادگیری را در کلاس درس بیان نماید .
  2. عوامل مؤثر در ایجاد یادگیری را ذکر کند .
  3. الگوی تدریس را تعریف نماید.
  4. عوامل مؤثر در افزایش کارایی فعالیتهای آموزشی معلم را نان ببرید .
  5. ماهیت بین معلم و دانش آموز را با ذکر مثالی توضیح دهید.
  6. منابعی را که الگوهای تدریس براساس آنها تدوین شده اند ، نام ببرید .
  7. الگوی پیش سازمان دهنده را تعریف کند .
  8. مفهوم سازمان را توضیح دهید.
  9. مفاهیمی را که الگوی پیش سازمان دهنده برآن مبتنی است ، نام ببرد.
  10. مفهوم یادگیری معنی دار را بیان نماید .
  11. شرایط لازم برای استفاده از الگوی پیش سازمان دهنده را در مورد معلم بیان کند .
  12. دیدگاه افلاطون را نسبت به افراد جامعه بیان نماید .
  13. مفهوم قدیمی و امروزی آموزش فردمداری را مقایسه نماید .
  14. عوامل مؤثر در عوامل روش تدریس و محتوای آموزشی را در الگوی فرد مداری بیان نماید .
  15. در مورد نمونه های مختلف آموزش فردمداری توضیح بدهد.
  16. برای یادگیری از راه تقلید و یادگیری آزمایش و خطا مثال بیاورید .
  17. مراحل الگوی مشکل گشایی را به ترتیب نام ببرید .
  18. ویژگیهای مسئله در الگوهای مشکل گشایی را بیان ببرد .
  19. نکات مهم در نتیجه گیری دانش آموز را بیان نماید .
  20. هدف مهم از بکار گیری الگوی مشکل گشایی را بیان نماید.

چرا نیازمند تغییر روش های تدریس هستیم؟

اندیشمندان و فلاسفه بزرگ دنیا با صراحت از یادگیری و آموزش و اجرای الگوهای برتر تدریس به عنوان تجربه های بسیار شیرین و لذت بخش سخن می رانند . اما شواهد متعدد و بررسیهای فراوان نشان می دهد که عواملی چون ۱. اجبار به نشستن ساکت و آرام در کلاس درس. ۲. گوش دادن بی چون و چرا به صدای یکنواخت و کسل کننده معلم ۳. تأکید بیهوده بر حافظه و حفظ کردن بی ثمر مطالب درسی ۴. دلهره کشنده و اضطراب بی پایان ناشی از امتحان ، موجبات گریز هر چه بیشتر و تنفر هرچه افزونتر را از کلاس درس و مدرسه فراهم می آورند . از طرف دیگر ، تدریس ، آن چنان که عده ای تصور می کنند ، امری ساده نبوده و معلم در آن با عوامل گوناگون و متعددی سروکار داشته و بایستی سعی کند که در کلاس درس محیطی به وجود آورد که در آن یادگیری مطلوب و مورد نظر در راستای الگوهای برتر تدریس تحقق یابد .

عوامل تاثیر گذار در الگوهای برتر تدریس

الگوهای برتر تدریس

الگوهای برتر تدریس

بدون شک ، در الگوهای برتر تدریس ، عواملی چون ، ۱. شخصیت معلم ، ۲. زمینه تحصیلی و تجربی وی ، ۳. چگونگی روابط اجتماعی دانش آموزان ، ۴ . اهمیت موضوع درسی ، ۵. نظام آموزش و پرورش و جامعه ای که معلم و دانش آموزان در آن به سر می برند ، بسیار با اهمیت می باشد . واضح است که معلم نمی تواند کلیه عوامل مذکور را برای اجرای الگوهای برتر تدریس تحت اختیار خود درآورد . برای مثال، در بیشتر موارد ، موضوع یادگیری در کتاب درسی از قبل تعیین شده و زمینه روابط اجتماعی دانش آموزان متفاوت بوده و او نمی تواند آنها را به میل خود تغییر دهد . با وجود این معلم می تواند براساس هدفهای آموزشی بعضی از ویژگیهای آن را دگرگون ساخته و محیط خاص و مطلوبی برای تدریس خود فراهم سازد . معلمان با در نظر گرفتن عوامل زیر می توانند به سهولت کارایی فعالیتهای آموزشی خویش را افزایش دهند ، این عوامل عبارت اند از :

چند گام ساده برای ارتقاء کارایی فعالیت های آموزشی

۱: تعیین مراحل الگوهای برتر تدریس

۲: تعیین چگونگی فعالیت معلم در الگوهای برتر تدریس در برابر فعالیتهای دانش آموزان

۳: تعیین نوع و ماهیت ارتباط بین دانش آموزان در فرایند الگوهای برتر تدریس

  1. تعیین منابع و شرایط لازم برای تدریس

نمونه الگوهای تدریس

جایگاه معلم الگوهای برتر تدریس

با لحاظ کردن نمونه الگوهای تدریس معلم قادر می گردد چگونگی تدریس خود را مشخص ساخته و بدین وسیله محیطی مناسب برای آموزش مفاهیم مورد نظر خویش به وجود آورد . برای مثال ، در زمینه تعیین مراحل تدریس ، معلم می تواند براساس هدفهای جزئی آموزشی ، هر مرحله از آموزش خود را مشخص ساخته و همچنین با در نظر گرفتن محتوای آموزشی ، هر مرحله از کار را تعیین نماید .

میتوان جایگاه معلم در این الگو برتر در تدریس را به عنوان مهم ترین جایگاه دانست و همواره به ارزش آن اهمیت داد. در صورتی که وظیفه معلمان در این طرح را نادیده بگیریم مطمئنا در کسری از زمان این طرح و اجرای آن به مشکل خورده و نمیتواند انتظاراتی که از آن داریم را برآورده کند. از همین رو همواره گفته میشود که جایگاه معلم در این الگو یک جایگاه والا و البته پر اهمیت است و نمیتوان نسبت به آن بی توجه بود.

گاها برخی از افراد این طرح را صرفا به دانش آموز نسبت میدهند و میگویند با توجه به اینکه ارزش این طرح در نهایت به دانش آموز منتقل میشود، پس مهم ترین قسمت در آن، دانش آموز است. حال اگر کمی واقعی به آن بنگریم شاید کمی لازم باشد تا در دیدگاه خود صرف نظر کنیم. آیا واقعا این موضوع است که نقش مهم ترین فرد در الگو های برتر تدریس را مشخص میکند؟؟

اگر با دقت مشاهده کنیم به خوبی متوجه میشویم که در اصل فرد اصلی در این طرح معلم است که به عنوان طراح و مجری فعالیت میکند و این فعالیت است که باعث شکل گیری مابقی کارها میشود. اگر نقش معلم در این فرآیند را نادیده بگیریم مطئمنا در مدت زمان بسیار کوتاهی الگو های برتر تدریسی دچار فروپاشی از پایه میشود زیرا نقش معلم در این قسمت یک نقش پایه ای است.همچنین می توانید برای دانلود انواع طرح جابر به برگه مربوطه مراجعه نمایید.

نحوه اجرای الگو های برتر در تدریس و آموزش

نحوه اجرای الگوهای برتر تدریس

در زمینه نحوه الگوهای برتر تدریس معلم در کلاس در می توان از تاکتیکهای متنوعی سود جست . برای نمونه ، معلمی که اعتقاد دارد دانش آموزان با فعالیتهای خود مطالب آموزشی را کشف نموده و یاد می گیرند، صرفأ منابع و مأخذ آموزشی را به ایشان معرفی می کند تا با استفاده از آنها و وسائلی که در اختیار دارند ، شروع به فعالیت کرده و به هدفهای آموزشی برسند .به همین نحو، معلمی که معتقد است معلومات را او به دانش آموزان منتقل می کند ، مسلمأ در تمام ساعات درس ، متکلم وحدت خواهد بود .

ماهیت ارتباط بین معلم و دانش آموز

در زمینه ماهیت ارتباط بین معلم و دانش آموزان ، ضروری است که از لحاظ یادگیری ، رابطه بین معلم و دانش آموزان و همچنین رابطه میان خود دانش آموزان و نحوه تصمیم گیری مناسب در کلاس درس شناخته شود . اگر چنانچه نقش کنترل کننده محیط آموزشی را ایفا کند ، دانش آموزان نقش غیر فعالی داشته و صرفأ گیرنده اطلاعات بوده و روابطی مؤثر در میان آنان در جریان نخواهد بود .

ارتباط معلم و دانش آموز در الگوهای برتر تدریس

ولی اگر معلم نقش راهنما و تسهیل کننده را داشته باشد در این صورت ، سعی می کند تصمیم گیری را با شرکت دانش آموزان انجام دهد . چنین اقدامی ضمن فعال ساختن دانش آموزان همکاری نزدیک و مطلوبی بین آنان و معلم فراهم می آورد .

تجهیزات و امکانات چه تاثیری در اجرای الگوهای برتر تدریس دارند؟

منظور از عامل چهارم ، تجهیزات و امکاناتی است که برای اجرای الگوی تدریس ضروری می باشد . باید در نظر داشت که اجرای برخی از منابع کمتر و اجرای بعضی به منابع متعدد نیاز دارد . به علاوه ، اجرای پاره ای از الگوها ایجاب می کند که معلم دوره آموزشی خاصی را از قبل گذرانده باشد تا آمادگی مورد نظر را برای ایفای موثر نقش خود کسب کرده باشد .

چرا الگو های برتر تدریس؟

دلیل انتخاب الگو های برتر تدریس

الگو های تدریس به صورت معمول در اغلب آرشیو های وجود دارد اما الگو های برتر تدریس بحث مهمی است. همیشه بهترین ها در صدر هستند. یعنی اینکه الگو های معمولی و ساده وجود دارند که معلمان میتوانند از آنها استفاده کنند. اما الگو های برتر هستند که میتوانند تمامی نیاز های مخاطب را برطرف کنند. این موضوع است که فرق میان الگوهای برتر تدریس و الگو های معمولی را نشان میدهد.

هر گاه یک معلم عزیز بخواهد برای انجام طراحی این فعالیت اقدام کند، یکی از بهترین راه های پیشنهاد شده استفاده از دانلود الگو های تدریس است. از این راه معلمان میتوانند به یک الگوی مناسب برای استفاده دست پیدا کنند و آن را برای فعالیت خود استفاده کنند. این حالت ماجرا به صورت عادی است اما زمانی که برخی از معلمان قصد دارند تا بهترین فایل های موجود خود را بنویسند، از الگو های برتر تدریس استفاده میکنند.

این فایل ها با توجه به اینکه از میان فایل های دیگر به عنوان گلچین انتخاب شده اند، میتوانند کمک بسیار بیشتری به معلمان عزیز بکنند و این موضوع است که باعث افزایش اهمیت الگوهای برتر تدریس در میان معلمان شده است.

اهمیت این دانلود این فایل ها در چیست؟

الگوهای برتر تدریس و اهمیت آن

همانطور که گفته شد، معلمان برای اینکه بتوانند گزارشات و الگو های برتر تدریسی را به آموزش و پرورش تحویل دهند و بتوانند علاوه بر کمک به دانش آموزان، نمرات بهتری را دریافت کنند، از فایل های برتر الگوی تدریس استفاده میکنند.

این فایل های از میان دیگر فایل ها انتخاب میشوند و دلیل انتخاب آن ها نیز به موضوعات گوناگونی بستگی دارد. با موضوعاتی که توسط فرهنگیان بازنشسته در تیم ما گفته میشود، اولویت بندی بین فایل ها صورت میگیرد و در نهایت فایل های الگوهای برتر تدریس از میان آنها استخراج میشود تا بتوانند به بهترین شکل ممکن معلمان را در رسیدن به خواسته های خود یاری دهند و پتانسیل آموزشی خود را برای آنها به اجرا بگذارند.

منظور از الگوی تدریس چیست؟

برای این که بدانیم الگوهای برتر تدریس چیست باید در ابتدا به معنی الگوی تدریس دست پیدا کنیم و برای این منظور نیز باید معنای واژه الگور را بدانیم. به طور کلی الگو چیزی است که نشان دهنده و بازتاب دهنده یک چیز بزرگتر در خود است. به طور مثال الگو های خیاطی که بر روی کاغذ کشیده میشود، نشان دهنده طرح یک لباس کامل است.

الگوهای برتر تدریس

حال الگوی تدریس چنین چیزی است با این تفاوت که در آن میتوانیم با یک درس آشنا شویم. یعنی آن یک درس را در خود جای میدهد و با تعریف ویژگی های آن مشخص میکند که چطور باید به روش تدریس دست پیدا کرده و آن را به دیگران آموزش دهیم.

با استفاده از یک الگوهای برتر تدریس معلم میتواند به بهترین روش های ممکن برای آموزش آن درس دسترسی پیدا کند و متوجه شود که از چه راهی میتوان بهترین راه را برای آموزش پیدا کرد. به این ترتیب معلمان با استفاده از این فایل های دانلودی میتوانند همواره از تجربه دیگر معلمان استفاده کرده و آن را در اجرای دروس خود به استفاده کنند.

این موضوع در کشور های دیگر بسیار حائز اهمیت است. مثلا در کشور ژاپن این موضوع و الگوهای برتر تدریس بسیار حائز اهمیت است و مدیران آموزشی این کشور دائما به آن اهمیت میدهند.

اهمیت الگو های درسی در دیگر کشور ها

اهمیت الگوی درسی برترهمانطور که میدانید همواره نظام تحصیلی ژاپن نسبت به دیگر کشور ها یک نظام پیشرو و قدرتمند بوده است که به آموزش و پرورش خود اهمیت بسیار زیادی میداده است. این کشور الگوهای برتر درسی را بهتر از دیگر کشور ها به اجرا درآورده و معلمان آن همواره به نوشتن این الگو ها مشغول اند تا بتوانند دیگر معلمان کم تجربه را در این راه هدایت کرده و آنها را به صورت غیر حضوری آموزش دهند.

البته نباید فراموش کرد که منشأ این فعالیت نه کشور ژاپن، بلکه کشور های اروپایی بودند اما نکته مهم اینجاست که ژاپن در اجرای آن بسیار بهتر از دیگر کشور ها عمل کرد و توانست به خوبی به آن اهمیت لازم را اختصاص دهد.

الگوهای برتر تدریس تنها طرحی نبود که در این کشور بهتر از دیگر طرح ها به آموزش درآمد بلکه طرح های دیگری را نیز توانستند به خوبی به اجرا گذاشته و بازخورد مناسبی دریافت کنند. همین موضوع است که باعث به وجود آمدن قوی ترین سیستم آموزشی جهان در این کشور شده است. این سیستم آموزشی موفقیت خود را مدیون چنین موضوعاتی است که مدیران آن دائما بر روی آن تمرکز دارند.

موارد استفاده از الگو های برتر تدریس

موارد استفاده از الگو های برتر تدریس

الگو های برتر تدریس در چه زمانی مورد استفاده قرار میگیرند؟ یکی از پر استفاده ترین موارد این الگو ها در زمان افزایش تفکر خلاق است. با استفاده از این روش ها میتوان تفکر خلاق را در دانش آموزان افزایش داد. به این صورت که این فعالیت باعث میشود تا ذهنیت قبلی دانش آموزان نسبت به مسائل مختلف موجود در زندگی روزمره با تغییراتی ایجاد شود و باعث شود تا آنها برای جایگزینی آنها از تفکر دوباره استفاده کنند.

این یکی از استفاده هایی است که از الگوهای برتر تدریس میشود و مطمئنا موارد دیگری هم وجود دارد که در ادامه برای شما بازگو میکنیم:

الگو ها و افزایش خلاقیت و تحلیل رفتار

افزایش خلاقیت برای ساختن یک چیز جدید از دیگر استفاده های گفته شده است. در این روش معلم از دانش آموز میخواهد که در مورد یک موضوع شروع به ساخت یا نوشتن کنند. این موضوع به هیچ عنوان در قبل از آن برای آنها فاش نمیشود تا دانش آموزان بتوانند به صورت فی البداهه فعالیت خود را جلو ببرند. این کار بر روی افزایش خلاقیت آها تأثیر مثبت بالایی دارد.

یکی دیگر از موارد استفاده از الگو برتر تدریس، استفاده از آن در جهت تحلیل رفتار دانش آموزان است که نیاز به خلاقیت و تجربه معلم دارد. میدانید که رفتار صحیح از نیاز های هر دانش آموز در رفتار با مدرسه و اعضای آن و محیط بیرون از مدرسه است. برخی از معلمان با استفاده از برترین الگو تدریس به تحلیل این رفتار میپردازند و دائما آن را تحلیل میکنند تا بتوانند به یک الگوی ثابت از رفتار دانش آموزان برسند و مشکلات موجود در آن را شناسایی و حل کنند.

دانش آموزان دبستانی مخصوصا در رفتارات خود مشکلات بسیار زیادی دارند که میتوان با استفاده از این فعالیت قسمت زیادی از آن را حل کرد و به آنها خاتمه داد.

دانلود الگوهای برتر تدریسدر نهایت به این نتیجه میرسیم که الگو برتر تدریس یکی از موارد بسیار مهم در نظام آموزشی است که نیاز به استفاده توسط معلمان و دانش آموزان مختلف دارد. این الگو باید به خوبی اجرا شود تا دانش آموزان به اهداف مورد نیاز معلمان در آن برسند و مشکلی در آن به وجود نیاید. به این صورت میتوان امیدوار بود که در آینده ای نزدیک در فضای مدرسه، و کل نظام آموزشی یک فضای توسعه یافته و پیشرفته داشته باشیم که میتواند تا حد زیادی به پیشرفت کشور کمک کند. در این مقاله سعی شد تا به تمامی جزییات موجود در مورد الگوهای برتر تدریس پرداخته شود و سعی شد تا جای ممکن در مورد آن توضیحات لازم داده شود. در انتها نیز میتوانید از دانلود الگوهای برتر تدریس استفاده کنید.

با آرزوی موفقیت.

دانلود فایل های الگوهای برتر تدریس

معلمان با در نظر گرفتن عوامل فوق در تدریس خود ، الگوی خاصی را به کار می گیرند . تمامی الگوهای موجود و شناخته شده تدریس در نتیجه یافته های فلسفه آموزش و پرورش ، روان شناسی یادگیری و جامعه شناسی آموزش و پرورش تدوین و پیشنهاد شده اند . از این رو ، معلمان در تدریس خود می توانند با خیالی آسوده از این الگوهای متعدد بهره گیرند.

شاید برای برخی از معلمان تازه کار سؤال باشد که چرا باید از دانلود الگوهای برتر تدریس استفاده کنیم، شما با استفاده از این فایل های میتوانید بهترین محتوای مورد نظر خود را در گزارش های خود بنویسید. تمامی این فایل های برتر از میان بهترین فایل ها انتخاب شده اند و کیفیت بالایی دارند. این کیفیت بالا به شما کمک میکند تا شما نیز در گزارش فعالیت های خود و نوشتن الگوی تدریس بهترین فعالیت را از خود نشان دهید و در نهایت فایل ارائه شده از سمت شما نیز بتواند در میان فایل های الگوری برتر تدریس طبقه بندی شود.


برای دانلود کاملترین فایل های مورد نظر کلیک کنید.

برای دانلود یا خرید فایل های الگوهای برتر تدریس روی فایل مورد نظرتان کلیک کنید

نمونه فایل های الگوهای برتر تدریس

دوستان و همراهان گرامی برای درخواست سفارشات و درخواست های اختصاصی فرم زیر را تکمیل نمایید.

    منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان