دانلود رایگان نمونه روایت پژوهی با کد گذاری چیست + پژوهش روایی دانشگاه فرهنگیان

روایت پژوهی

برای آنکه بدانیم روایت پژوهی چیست و روش تحقیق روایت پژوهی چگونه است توجه شما را به این مطلب جلب می کنم . بانک فایل پژوهشی معلمان روایت پژوهی را وسیله ای جهت انتقال دانش و معلومات دانسته و زمینه استفاده و کاربرد آن را بسـیار گسـترده تـر از قبل تعریف کرده است. این بخش از تحقیقات پژوهشی ناظر بر تحلیل روایت و خصوصـاً اشکال و انواع راوی و مطالب دیگر است و به عنـوان نظریـه ای پژوهشی عمـدتاً بـا اشکال اقدام پژوهی و درس پژوهی مرتبط است.

برای دانلود کاملترین فایل های مورد نظرتان روی دکمه زیر کلیک کنید.

دانلود کنید

همانگونه که در فصل نامه روایت پژوهی آمده است : پژوهش روایی جدید بـا ریخـت شناسـی داستان های قدیمی کاری از پراب و با تئوری نقشهای روایت پژوه، باب گردید .  بانک فایل پژوهشی معلمان واژه پژوهش روایتی را به عنـوان علـم مطالعـه تجربه به کار می برد و یادآور می شود که منظور از این کلمه معنای عظیم آن اسـت و تنهـا بـه بررسی تجربه ، داستان و اقدام پژوهی محدود نیست و تمامی اشکال پژوهش روایی را از مانند تصورات، فیلمها، تئاتر ، پژوهش و … دربر گرفته است. می توان گفت اولین نظریه های روایت شناسی از قرن نـوزده در مکتـب فرمالیسـم در روسیه شکل گرفته اند. بعدها این پرسش مطرح گردید کـه چگونـه مـی تـوان روایـات را دسته بندی نمود و الگویی ایجاد کرد که ویژگی های کلان روایت را نمایش دهد. هم اکنون دو راهکار برای انجام این کار ممکن می باشد. یکی از آنها روش اسـتقرایی اسـت کـه در آن تمـام روایات، مورد بررسی قرار می گیرند. و شیوه دوم روش استنتاجی است که در آن الگویی ذهنی با یک نظریه عنوان می گردد و سپس روایـات مختلف امتحان می شود.

روایت پژوهی چیست؟

روایت پژوهی چیستروایت پژوهی یا همان پژوهش روایی در واقع به ترسیم و گفتگو پیرامون یک روایت خاص توسط معلمان گفته می شود. البته ممکن است دانشجو معلمان نیز در این عرصه پیشتاز شده و حتی کاراموزان ماده ۲۸ نیز ملزم به نگارش روایت پژوهی باشند. معمولا پیوهش روایی به دو شکل موضوعی و درسی نوشته می شود. در واقع نوع نگارش چه در رابطه با موضوعات درسی باشد و چه در ارتباط با موضوعی شبیه اقدام پژوهی باشد به کد گزاری نیاز دارد. این کد گزاری به چند شکل انجام می شود.دوستان عزیز در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.

چگونگی روایت پژوهی

روایت پژوهی را نمی توان به یک مکان و زمان محدود نمود. چگونگی پژوهش روایی را جز از راه کارکرد آن نمی توان فهمید. ما بـه نـدرت بـه روایت  فکـر می کنیم، اما کاربرد بسیار زیادی در زندگی ما دارند . از  اولین روزهای زندگی تـا آخرین روز حیات در دنیایی از تصورات غوطه ور هستیم.

به این گونه دانشجو معلم حداقل‌هایی را تجربه می‌کند که گام‌های بنیادی پژوهش هستند. به بیان دیگر محقق با  بهره‌گیری از تکنیک‌های ذکر شده و موارد مشابه و متنوع دیگر در امر پژوهش به معنای واقعی ورزیده خواهد شد.

رویکرد اثبات‌گرایی در پژوهش روایی

رویکرد اثبات‌گرایی که بر مبنای مدل پژوهش علوم طبیعی و ریاضی شکل گرفته بود و نوعی نگاه تقلیل‌گرای کمی را بر پژوهش‌های علوم انسانی حاکم کرده بود  جای خود را تا حدودی به تحقیقات کیفی و تحلیلی و تفسیری بخشیده است. در واقع نارضایتی ناشی از مصاحبه‌های ساختاریافته در تحقیق که به گونه‌ای ساختگی تجربیات افراد را قطعه قطعه می‌کند باعث روی آوردن به پژوهش روایتی و مطالعات فردی  شد.(احسانی و دیگران، ۱۳۹۴ ) تا روایت‌پژوهی ابزاری جهت فهم روابط و تولید دانش باشد که آسیب‌های رویکرد‌های اثبات‌گرایی را از خود عبور داده است.

نمونه های روایت پژوهی

دانلود نمونه روایت پژوهیمعلمی امری خطیر است که بر مبنای پیچیده‌ترین روابط انسانی شکل می‌گیرد و به شدت متأثر از عوامل اجتماعی است. شناخت این ابعاد گسترده و پیچیده مستلزم دو رویکرد مهم است؛ نخست  ثبت آن روابط پیچیده‌ی انسانی و دوم  ابزاری جهت تحلیل این اسناد مکتوب که  صرفا متکی بر قواعد خشک علمی نباشد و در قید عدد و ارقام تحلیل‌های آماری عقیم نمانده باشد. بر این اساس اخیرأ پژوهش روایتی به منزله‌ی شیوه‌ای که  ظرفیت برآورده کردن هر دو هدف فوق را دارد و مبتنی بر ثبت و ضبط تجارب دانشجو معلمان و تحلیل کیفی آن‌ها است در رأس هرم آموزش آنان قرار گرفته است.

برای دانلود کاملترین فایل های مورد نظرتان روی دکمه زیر کلیک کنید.

دانلود کنید

چطور به کد نویسی در پژوهش روایی بپردازیم ؟

سابقه‌ی روایت پژوهی در ایران  از دو دهه تجاوز نمی‌کند و آن‌‌چه هم در این زمینه داریم متعلق به ترجمه‌‌ها یا تالیفاتی در زمینه‌ی ابعاد نظری روایت‌ است و نمونه‌های انگشت‌شماری هم از روایت‌شناسی کاربردی در متون ادبی و هنری در دست داریم.همچنین می توانید برای دانلود انواع طرح جابر به برگه مربوطه مراجعه نمایید.

اما سابقه‌ی روایت‌پژوهی به مثابه‌ی نوعی پژوهش اجتماعی حتی از نوع ادبی و هنری آن هم کمترو ضعیف‌تر است وپیشینه‌ی آن به سال‌های اخیر می‌رسد.

کد گزاری در روایت پژوهی به شکل زیر است:

  • کد گزاری باز
  • کد گزاری محوری
  • کد گزاری انتخابی

روایت پژوهی pdf

روایت پژوهی pdf که از نوع فرمت پی دی اف می باشد به نوعی از پژوهش روایی گفته می شود که در سراسر اینترنت موجود و به صورت رایگان در اختیار دانش جویان عزیز و گرامی قرار داده شده است.

دانشجو معلم در پژوهش روایی نقش‌های متعددی را بر عهده دارد او هم در صحنه‌ی عمل و کنش اجتماعی حضور دارد هم نویسنده است و هم روایت‌گر.

دانلود مقاله روایت پژوهی

و در واقع در این مرحله است که در نقش یک پژوهشگر ظاهر می‌شود. و بنیان‌های این پژوهشگری را به صورت عملی فرا می‌گیرد؛ از جایی که مهمترین ابزار روایت‌پژوهی حرفه‌ای نقل تجارب در قالب زبان است برای تولید معنا و ارائه‌ی دانش  نیز می‌توان از شیوه‌های مرسوم پژوهش در زبان مانند حذف، جانشین‌سازی و همنشین‌سازی کمک گرفت.

روایت پژوهی ppt

گاهی نیز معلمان و کارآموزان به دنبال روایت پژوهی ppt برای استفاده از نمونه ها در مقالات خود نیاز دارند. در نمونه های ppt موجود در اینترنت نیز مسائل و محتویات علمی مهمی نهفته است. از جمله اینکه توجه شما را به بخشی از مطالب یکی از نمونه ها جلب می کنم :

بخش اساسی امر روایت‌پژوهی مرحله‌ی تفسیر و تبیین داده ها است. روایت‌پژوه که در مراحل اولیه صرفأ در مقام یک گردآورنده به جمع‌آوری اطلاعات مبادرت ورزیده است پس از آن و در مرحله‌ای مهم‌تر وظیفه‌ی معنا بخشی به این اطلاعات را بر عهده دارد.

دانلود نمونه روایت پژوهی

به عنوان نمونه او می‌آموزد در مرحله‌ی آغازین تحلیل با استفاده از تکنیک حذف بخش‌هایی از روایت را که با موضوع وحدت‌بخش کلی نامرتبط تشخیص داده می‌شوند حذف کند، پس از آن جهت تجمیع اطلاعات و پرهیز از بیان موارد تکراری از تکنیک جانشین سازی در زبان بهره بگیرد و مفاهیم و مصادیق مشابه را سامان دهد و در ادامه با همنشین سازی کدهایی که حضورشان در متن ضروری تشخیص داده می‌شود به طبقه‌بندی کد‌های محوری و استخراج مضامین از آن‌ها بپردازد. از آن‌جا که  استخراج معنا از متن محدود به یک شیوه‌ی خاص نیست آنان راه‌های متفاوت تولید معنا را خواهند آموخت.

نمونه‌ی دیگر از مراحل تولید دانش در یک متن را در الگوی وان دایک می بینیم که  مراحل استخراج معنا از یک متن روایتی را افزون بر کاربرد قاعده‌ی حذف در  انتخاب، تعمیم و ساختن می بیند. (ذکایی، ۱۳۸۷: ۷۶) خلاصه این که دانشجو معلم در پژوهش روایتی مهارت‌های چهارگانه را  که در نقطه‌ی کمال خود به تولید متن نوشتاری طبقه‌بندی شده و مفهومی  می‌انجامد به صورت عملی و نظام‌مند تجربه خواهد کرد.

روایت پژوهی کارورزی دانشگاه فرهنگیاننمونه روایت پژوهی pdf

به این ترتیب از ظرفیت‌های حداقل سه‌گانه در امر روایت بهره می برد.او در ابتدا نویسنده‌ی روایتی است که تولید می‌شود. از جانب دیگر او در مقام روایت‌گر یک دانای کل و همه چیز دان است که تا حد ممکن به کنه هر پدیده ای در بطن روایت اعم از فیزیکی و مادی و معنوی و  انسانی  پی می‌برد.

از زاویه‌ دید دیگری او هنگام تحلیل روایت خود یکی از کنشگران داستانی در بطن این روایت است. که شناخت همه چیز و کلید گشاینده‌ی امور در دستان اوست که هم نویسنده بوده است و هم راوی و هم کنشگر. در واقع دانشجو معلم جایگاهی را در روایت می‌یابد که برای هیچ کنشگری در صحنه‌ی داستان میسر نیست. او ضمن شناخت و تحلیل روایت پژوهی به شناختی از خود دست می‌یابد و نقاط ضعف و قوت خود را به مثابه‌ی یک عضو روایت باز می‌شناسد.

روایت پژوهی دانشگاه فرهنگیان چیست ؟

برای روایت پژوهی دانشگاه فرهنگیان طیف گسترده‌ای از تعاریف وجود دارد. از نظر لغوی روایت به معنای دانستن است و ریشه‌ی آن  به یونان باستان بر می‌گردد بنابراین تعریف، روایت شکلی از دانش است و راوی کسی است که می‌داند. (مکوئیلان،  ۱۳۸۸: ۱۱)  کرسول روایت را متنی گفتاری یا نوشتاری می‌داند که حاکی از یک رویداد یا اقدام یا مجموعه‌ای از آن‌ها است که پیوندی تقویمی با هم دارند و از طریق گرد‌آوردن داستان‌های آنان، گزارش تجارب افراد، و نظم‌دهی تقویمی (یا استفاده از مراحل جریان زندگی) معنای این تجارب  به دست می‌آید. (کرسول،۱۳۹۱: ۷۴)

برای دانلود کاملترین فایل های مورد نظرتان روی دکمه زیر کلیک کنید.

دانلود کنید

 

روایت‌ها پدیده‌هایی فرا جهانی و حتی فرا فرهنگی هستند و همین امر به آن‌ها توسع معنایی می‌بخشد. تا جایی که فهم روایت‌پژوهی منوط به درک و شناخت اولیه‌ای از انواع مختلف آن است.

روایت پژوهی کارورزی

نمونه‌ای از اشکال روایت پژوهی کارورزی را در تقسیم‌بندی کرسول مشاهده می‌کنیم او بر این ایده است که روایت‌پژوهی شامل موارد زیر است :

زیست‌نگاری۱ (ثبت تجربیات زندگی فرد توسط محقق)، خود زیست‌نگاری۲ (ثبت وقایع و تجربیات زندگی توسط فرد مورد مطالعه)، تاریخ زندگی۳ (شرح کل زندگی خود)، داستان تجربه‌ی شخصی۴ (بیان یک یا چند تجربه، موقعیت با فرهنگ قومی و محلی شخص) ، تاریخ شفاهی۵(شرح تأملات شخصی نسبت به رویدا‌ها و علت و معلول‌های آن‌ها از یک یا چند شخص) می‌شود. (۱۳۹۱: ۷۶)

نگاهی اجمالی به تقسیم‌بندی فوق مؤید این ایده است که مهمترین ویژگی روایت‌ها این است که ابزار‌هایی عالی برای توصیف انگیزه‌ها و رفتار‌ فرد یا گروهی از افرادند که در همکاری یا رقابت یا هر دو عمل می‌کنند. و بیش از سایر ابزار‌ها بازنمایی مناسب انتقال این نکته‌اند که برخی از افراد چه می‌کنند یا چه کرده‌اند و چرا ما به این نوع اطلاعات علاقه‌ی بسیار داریم. (کوری، ۱۳۹۱: ۵۵)

روایت پژوهی در کارورزی

روایت پژوهی در کارورزی با تأکید بر تجارب کارآموز برای یافتن مسأله و نیز حل مسأله شکل می‌گیرد. و در واقع با نگاهی انتقادی به دنبال ایجاد تغییر در جامعه‌ی هدف است. دال مرکزی گفتمان این رویکردِ روش‌شناسانه ثبت و سپس مطالعه‌ی تجربه‌های زندگی به مثابه‌ی داده‌هایی برای فهم فرهنگ و زندگی اجتماعی است. در واقع تجاربی  که در جایگاه پدر، مادر، معلم و مواردمشابه به دست می‌آید مبنای تولید دانش قرار می‌گیرد. سابقه‌ی این امر در جهان به طور مشخص به دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ می‌رسد که مردم‌شناسان از تجارب زندگی خود به طور گسترده‌ای برای تولید دانش بهره می‌گرفتند. در این نوع پژوهش‌ها «خود» که در مطالعات پوزیتویستی حذف شده‌بود به منزله‌ی فاعلی شناسا به میان می‌آید.

روایت پژوهی یک معلم

روایت‌ها ابزار مناسبی برای بررسی توالی در موضوعاتی مانند دوره‌ی زندگی، مسیرهای زندگی و شغلی و سازمانی و یا منتهی به بزهکاری به شمار می‌آیند. و اطلاعات مفیدی درباره‌ی زندگی و هویت افراد در اختیار قرار می‌دهند و مجالی برای تفسیر و بازاندیشی و طبقه‌بندی داده‌های منتج از تجربه در اختیار قرار می‌دهند .به رغم مزایای فوق صاحب‌نظران ضعف در تبیین علمی فرایند‌های اجتماعی، توجه بیشتر به شناخت‌شناسی به جای توسعه‌ و تدقیق روش‌شناسی، انتخابی بودن معیار‌های تفسیر و تبیین، واقعی دیدن تمام تجارب و مشاهدات روایت‌گر و امکان‌پذیر نبودن بیان همه‌ی همه‌ی تجارب و عرصه‌ها در قالب روایت اجتماعی را از محدودیت‌های روایت‌پژوهی بر می‌شمرند. (ذکایی، ۱۳۸۷: ۹) اگر باز هم نیاز به اطلاعات بیشتری در این باره دارید توجه شما را به این مقاله در سایت آکادمیا جلب می کنم.

نمونه روایت پژوهی رایگان

دلیل اینکه معلمان به دنبال نمونه روایت پژوهی رایگان هستند این است که کارکرد بازنمودی روایت، و تأکیدش بر جزئیات پیشینه‌ی علی و روابط زمانی بی‌تردید آن را به ابزاری مناسبت برای بازنمایی تجربه،تصمیم، کنش و تأثیر‌های آن‌ها بر جهان بیرون تبدیل می‌کند . برای فهم معنای کنش‌های افراد ، آن‌ها را در زمینه‌ی روایتی گسترده‌تری می‌گنجانیم که بر علت‌های بینش و منطقی تأکید دارد.» (کوری،   ۱۳۹۱: ۱۹۸) و امروزه به منزله‌ی یک نظریه و روش مطالعاتی جزء ثابت پژوهش‌های علمی قرار گرفته است. در روان‌شناسی افرادی مانند برونر شرح زندگی و سرگذشت افراد را مانند یک برساخت اجتماعی در نظر می‌گیرند و زندگی افراد را بر اساس آن تحلیل می‌کنند.(فلیک،۱۳۹۱: ۳۷۰)

روایت پژوهی معلمان

در روایت نوعی ظرفیت تقریبأ جامع و مانع برای بررسی، تحلیل و تفسیر امر پیچیده‌ی آموزش دیده می‌شود. با عنایت به این که روایت‌ها دارای دو نوع وحدت درونمایه‌ای عام و خا ص هستند(کوری،۱۳۹۱: ۵۵)  و با توجه به این که ویژکی مشترک همه‌‌ی روش‌های تحلیل داده‌های روایی این است که به هنگام تفسیر داده‌ها از طرح کلی روایت آغاز می‌کنند و بستر روایت را هم مد نظر دارند. (فلیک، ۱۳۹۱: ۳۷۲)

روایت پژوهی معلمانپژوهشگر امر آموزش (در اینجا دانشجو معلم) ابتدا به ترسیم درونمایه‌ای کلی از دل رویداد‌های معین مانند نظام‌های آموزشی، ساختاری، فیزیکی و عاطفی مدرسه می‌پردازد، سپس با بهره‌گیری از وحدت درون‌مایه‌ای خاصِ روایت به طبقه‌بندی و کدگذاری داده‌های کلی اقدام می‌کند و در ادامه به توصیف و تفسیر آن‌ها تا رسیدن به مسأله و تبیین آن پیش می‌رود.به این ترتیب روایت می‌تواند منبع مهمی برای امر پژوهش  و تربیت معلم فکور باشد.

از منظر دیگر صاحب‌نظرانی مانند لابوف شش جزء کارکردی متمایز برای روایت بر می‌شمرند که عبارتند از: انتزاع، جهت‌گیری، کنش پیچیده کننده [گره افکنی] ارزیابی، نتیجه و کد. (ذکایی، ۱۳۸۷: ۴-۷۳) که اگر چه شرح و تفسیر آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد اما  می‌تواند دلیل قاطعی بر ای اثبات جامع و مانع بودن آن به منزله‌ی یک روش پژوهشی باشد.

روایت پژوهی ویکی پدیا

در سایت گرانبها و با ارزش ویکی پدیا با نمونه های مختلفی از روایت پژوهی برخورد خواهیم نمود . مردم از طریق روایت خود و جهان را درک می‌کنند. (مکوئیلان، ۱۳۸۸: ۴۵۵) و این تقریبا در تقابل با مصاحبه‌های ساختار یافته‌ای قرار می‌گیرند که به گونه‌ای ساختگی تجربیات افراد را قطعه قطعه بیان می‌کنند.

دانلود رایگان روایت پژوهی

دانلود روایت‌پژوهی در کارورزی دانشجو معلمان که نمونه های زیادی از آن در سایت متا وجود دارد در قالب گزارش‌های متعدد اعم از ساختاری، فیزیکی، آموزشی، عاطفی و گزارش آزاد و مواردی از این قبیل صورت می‌گیرد در واقع دانشجو معلم در روند نگارش اولیه‌ی این روایت‌ها گام‌هایی به سوی درک تاملی از رفتار و کردار عوامل دخیل در امر آموزش و پرورش به دست می‌آورد و در مراحل بعد با  طبقه‌بندی و نظم بخشی به این روایت‌های خود نوشت و تحلیل و تفسیر آن‌ها این شناخت تکمیل می‌گردد.

به بیان دیگر روایت‌ها باعث می‌شوند آن‌ها بتوانند در مقیاس کوچک مدرسه و محیط آموزشی و در معیار بزرگ‌ترجهان را ساختاریافته‌تر و  مسلط‌تر درک کنند.

پژوهش روایی

اگر این ایده‌ی صاحب‌نظران را بپذیریم که گفتن داستان همواره با قدرت و مالکیت و سلطه پیوند دارد. (مکوئیلان، ۱۳۸۸ :۲۱) روایت‌نویسیِ دانشجو معلمان می‌تواند ضمن آن که نوعی تسلط بر دانش مفید  حرفه‌ای را به آن‌ها می‌بخشد که بر اساس آن اعتماد به نفس ضروری برای حرفه‌ی معلمی حاصل شود افزون بر آن به صورت عملی آن‌ها خود را به منزله‌ی آفریننده‌ای حقیقی باز می‌شناسد و در حقیقت مراحلی تا تولید دانش آن‌ها را در جایگاه یک نویسنده‌خلاق معرفی می‌کند و اعتماد به نفس ضروری  جهت حرفه معلمی در آن‌ها تولید و بازتولید می‌گردد.

نمونه روایت پژوهی

در انتهای همین صفحه نمونه های کامل روایت پژوهی را برای شما عزیزان قرار داده ایم .اگر چه مخالفان ساختگرایی کوشش برای یافتن ساخت‌ها را نگاهی تقلیل‌گرا به متون می‌دانند اما نگارنده بر این باور است که به علت متمرکز بودن نظام آموزشی در ایران مشترکات فراوانی به منزله‌ی ساخت‌ها مشترک در متون روایی دانشجو معلمان قابل کشف است که منبع مطمئن و نیز جامعی برای اصلاح نظام آموزشی و شیوه‌های تدریس است.

دانلود رایگان نمونه روایت پژوهی

فرجام سخن این که روایت پژوهی به منزله‌ی روشی عینی در ثبت، ضبط وقایع و تحلیل و بررسی آن‌ها با تکیه بر توانایی‌های دانشجو معلمان و نیز تقویت آن‌ها ابزاری کارآمد جهت پرورش ابعاد شناختی، انسانی و … آن‌ها به شمار می‌آید و کمک می کند تا آنان فهمی ساختاریافته‌تر، منظم‌تر و مسلط‌تر از امر آموزش و پرورش به دست آورند. ضمن آن که در رشد ابعاد شخصیتی، تقویت اعتماد به نفس و پرورش قدرت تحلیل آنان بسیار مؤثر است و شاید بتوان گفت تنها راه موجود برای تربیت معلم خلاق و فکور می‌باشد. اگر در خرید مجموعه پژوهش های روایی ما در سایت مشکلی داشتید می توانید در خواست بدهید که آن را به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

دانلود صدها نمونه روایت پژوهی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

عزیزان در صورت داشتن هر گونه سفارش و درخواست اختصاصی فرم زیر را پر نموده و ارسال فرمایید.

    منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان