طرح تدبیر ۱۴۰۲-۴۰۳ مدارس ابتدایی | نمونه پر شده مستندات خود ارزیابی فرم شماره دو و شش

طرح تدبیر ۱۴۰۲ مدارس ابتدایی

طرح تدبیر : ده ها نمونه فایل جدید ابتدایی در بانک فایل پژوهشی معلمان به این دلیل است که این مجموعه بر اساس وظیفه خود نسبت به تنظیم برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر مدارس ابتدایی اقدام نموده است. در این برنامه ها که جدیدترین برنامه سالانه طرح تدبیر می باشد، فرایندهای مهم و اساسی با تأکید بر برنامه‌ریزی ، توسعه مشارکت ، ارزیابی مداوم ، اصلاح و بهبود و در نهایت دستیابی به آموزش و یادگیری با کیفیت ، مورد توجه قرار گرفته است.

دوستان عزیز در صورت داشتن هر گونه سوال و یا درخواستی با ما تماس بگیرید. در صورتی که مطالعه این مطلب برای شما وقت گیر است می توانید از لینک زیر اقدام به دانلود فایل های مورد نظر خود نمایید.

برای دانلود کاملترین برنامه تدبیر ابتدایی کلیک کنید.

دانلود کنید

طرح تدبیر چیست ؟طرح تدبیر چیست ؟

ممکن است شما هم با این پرسش مواجه شود که واقعا این طرح به چه معناست؟ در پاسخ باید خدمت شما عزیزان عرض نمایم که برنامه سالانه مدارس ابتدایی هر ساله بر اساس شیوه نامه خاصی از طرف آموزش و پرورش نوشته می شود. در سال تحصیلی اخیر نیز همانند سالهای قبل این بخشنامه بر اساس طرح خاصی می بایست به رشته تحریر دراید. این طرح خاص برنامه تدبیر نامیده می شود.همچنین می توانید برای دانلود انواع طرح جابر به برگه مربوطه مراجعه نمایید.

برنامه سالانه طرح تدبیر در صدد است  تا به مدیران جهت اعتلای نظام آموزشی و سطح مدیریت مدرسه کمک نماید. در واقع برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر تفکر جدیدی است که به مدیران عزیز در راستای هر چه دقیقتر اجرا نمودن برنامه های آموزشی و پرورشی مدرسه کمک می کند.

انواع طرح تدبیر ابتدایی و برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر ۱۴۰۲-۴۰۳

در نظام آموزشی ما طرح تدبیر به اشکال مختلف و در مدارس مختلف اجرا می گردد. همچنین علاوه بر مدیران ابتدایی دولتی سایر مدارس نیز برنامه سالانه و تقویم اجرایی خود را بر اساس طرح تدبیر تنظیم می کنند. بنا بر این طرح تدبیر به انواع زیر دسته بندی می گردد.

  • طرح تدبیر مدارس ابتدایی

  • طرح تدبیر مدارس استثنایی

  • طرح تدبیر مدارس قرآنی

  • طرح تدبیر مدارس شاهد

  • طرح تدبیر مدارس هیئت امنایی

نکته حائز اهمیت اینکه همانطور که می دانیم در سال تحصیلی اخیر تغییرات مهمی در طراحی برنامه طرح تدبیر صورت گرفته است. از جمله این تغییرات می توان به کاهش تعداد فعالیت ها در جدول شماره ۶ (فرم ارزیابی بهبود فرایندها) ، اصلاح برخی از  فعالیت ها  بر اساس نظرات حوزه های مرتبط ستادی ، جدول برنامه عملیاتی سالانه ، مشوق ها  و راهنمای سامانه اشاره نمود . انتظار می رود تغییرات به عمل آمده زمینه را برای اجرای موفق تر برنامه نسبت به سال های قبل فراهم نماید. در این راستا بانک فایل پژوهشی معلمان همواره جهت ارتقا بخشی به اجرای این برنامه از نظرات و پیشنهادات سازنده ، استقبال می نماید .

اهمیت برنامه سالانه طرح تدبیر ابتدایی طرح تدبیر ۱۴۰۲-۴۰۳

در دنیای امروز با توجه به اینکه روند بالا رفتن سطح علم و فناوری در دنیا به شدت سیر صعودی به خود گرفته است سطح انتظارات از مدارس و عوامل آموزشی آموزشگاه ها نیز بسیار بیشتر شده است.در پی این اتفاق همه پژوهشگران دنبال این قضیه هستند که به جهت پاسخگویی به نیاز علمی و آموزشی افراد جامعه طرح و پروژه هایی را ابداع نمایند و در راستای بهبود وضعیت و شرایط مدارس و آموزشگاه ها به کار بندند.

آنچه مسلم است اینکه حاصل تجربیات پژوهشگران عرصه علم و ادب می بایست در مدارس نیز به صورت عملی پایه گذاری گردد و به بررسی تاثیرات مثبت و منفی آن بر روی دانش آموزان و معلمان و سایر عوامل مدارس پرداخته گردد.نمونه بسیار مهمی از تجارب پژوهشگران در راستای طراحی پروژه های سالانه و برنامه عمل مدیران طرح تدبیر ابتدایی است. در واقع پژوهشگران و عوامل آموزشی با بررسی و پایه گذاری برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر به مدیران و سایر پست های سازمانی کمک می کنند که استراتژی و نگارش اقدامات و فرایند های قابل اجرای خود را بر این اساس پایه ریزی نمایند.

طرح تدبیر

طرح تدبیر

باید گفت مدیریت مدرسه یک فرایند انسان سازی تمام عیار است. چرا که هم ورودی و هم خروجی آن عامل انسانی است. مدیران به عنوان مهمترین عضو این فرایند وظایف سنگینی بردوش دارند. چرا که تعالی انسانی را باید به طور کامل اجرا نمایند. بر همین اساس است که برنامه عمل مدیران به صورت برنامه سالانه و تقویم اجرایی می بایست مبتنی بر نیاز های واقعی جامعه بوده و منابع در دسترس و امکانات موجود نیز از موضوعات اساسی و اصلی است که به مدیریت مدرسه کمک می کند.

در مدیریت مدرسه ، عامل انسانی به عنوان ورودی، فرایند و خروجی نظام مدرسه از اولویت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌توان گفت که مدیریت مدرسه، مدیریت انسان‌ها می‌باشد که برتعالی انسانی و جامعه بنا شده است.در این راستا طرحی که بیشترین کمک را به مدیران عزیز بخصوص در مقطع ابتدایی می کند طرح تدبیر می باشد.

مستندات طرح تدبیر

این برنامه در صدد تقویت بحث مشارکت اولیاء و معلمان و همچنین دانش آموزان در مباحث مدرسه و همچنین بسط و گسترش ارزشیابی و توسعه فرهنگ آن و در نهایت کیفیت بخشی به امور مدرسه است. این جاست که مدیران با عمل به دستورات مندرج در این طرح و مستندات طرح تدبیر می توانند به ارزیابان و کارشناسان طرح تدبیر جهت خود ارزیابی اعلام آمادگی نمایند.ما در بانک فایل پژوهشی معلمان امیدواریم با ارائه نمونه های کاملی از برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر و اجرای آن توسط مدیران توفیقات روز افزونی شامل مدیران و سایر عوامل آموزشی گردد.

برنامه سالانه طرح تدبیر ابتدایی برای سایر پست های سازمانی

علاوه بر مدیران خیل عظیمی از کارکنان مدرسه نیز می توانند به تدوین برنامه سالانه بپردازند. و برنامه سالانه خود را بر اساس طرح تدبیر محیا نمایند که این امر می تواند کمک شایانی به بهبود وضعیت آموزشی و تربیتی جامعه داشته باشد. با تدوین برنامه سالانه توسط سایر همکاران مدیر احساس تنهایی نمی کند و خود را دست تنها نمی بیند. در زیر به افرادی که ملزم به نوشتن و تدوین برنامه سالانه در سالهای اخیر شده اند می پردازیم.

برنامه سالانه معاون آموزشی بر اساس برنامه تدبیر

یک معاون آموزشی وظیفه دارد برنامه ریزی خود را که قرار است در طول سال انجام دهد تدوین نماید. تدوین این برنامه می بایست در اوایل سال تحصیلی صورت بگیرد. حتی برخی از فعالین آموزشی معتقدند بهتر است این برنامه ریزی در تابستان انجام شده و به مدیر آموزشگاه تحویل داده شود.

در صورت تقدیم برنامه عملیاتی معاونین آموزشی به مدیر ، می بایست این برنامه در مستندات پروژه مهر پیش بینی شود. معمولا برنامه عملیاتی معاون آموزشی در سه نسخه تدوین می گردد. دو نسخه در آموزشگاه و در اختیار مدیر و معاون آموزشی و یک نسخه نیز به اداره و بخش ابتدایی منتقل می گردد. مسلما تدوین این نوع برنامه می تواند سهم عمده ای از رسیدن به اهداف همه جانبه معاونین آموزشی ایفا نماید.

طرح تدبیر ۱۴۰۲-۴۰۳

معاونین پرورشی پرچمداران اخلاق و تربیت در مدرسه هستند. در صورتی که یک معاون فعال پرورشی برنامه ریزی مدونی داشته باشد ، می تواند به بهترین شیوه در رسیدن به آن تلاش کند. تلاش معاونین پرورشی در ارتقای مباحث اخلاقی و تربیتی دانش آموزان شدیدا جای تحسین و قدردانی دارد .

در هر حال با توجه به آنچه گفته شد معاونین پرورشی نیز مانند همتایان آموزشی خود موظف به مستندسازی چشم اندازهای آموزشی هستند. در واقع ترغیب معاونین پرورشی به تدوین برنامه سالانه خود بر اساس برنامه تدبیر می تواند راهگشای بن بست های تربیتی در دانش آموزان عزیز باشد. قطعا دانش آموزان هم می توانند در این عرصه نقش مهمی ایفا نمایند. این نقش در ارتباط با شرکت فعال دانش آموزان در برنامه های پرورشی آموزشگاه و مسابقات فرهنگی و هنری و عقیدتی نمود پیدا می کند.

برنامه سالانه مربی پرورشی بر اساس پلن تدبیر

 

طرح تدبیر 1400

بعضی از مدارس هستند که به علت عدم تعداد نرمان دانش آموزان و کمبود ظرفیت معاون پرورشی ندارند. در سالهای قبل این مدارس از معاونین مدارس گستره تر استفاده نموده و بهره می بردند. اما در سال های اخیر بخشنامه هایی به مدارس ابلاغ شده است. در این بخشنامه ها ذکر شده است که در صورت نداشتن معاون پرورشی می توانند از مربیان پرورشی بهره بگیرند.

در واقع وظیفه مربی پرورشی هم مانند معاون پرورشی است. در کل این دو پست سازمانی وظیفه ارتقای سطح تربیتی و اخلاقی دانش آموزان را برعهده دارند. با اینکه مربیان پرورشی فعالیتشان به گستردگی معاونان نیست ، با این حال میبایست در تدوین برنامه سالانه خود دقت کافی را داشته باشند.

صرف نظر از اینکه پست مورد نظر معاون باشد یا مربی ، می بایست به صورت کامل و دقیق به برنامه ریزی مستندات خود پرداخته و سعی در اجرایی نمودن آن داشته باشد.

برای دانلود کاملترین برنامه تدبیر ابتدایی کلیک کنید.

دانلود کنیدبرنامه سالانه معاون اجرایی بر اساس پلن تدبیر

شاید گمان کنید که آوردن نام معاون اجرایی در اینجا کار بیهوده ای است. اگر تصور شما بر این است که معاون اجرایی فقط مربوط به مقاطع اول و دوم است ، متاسفانه اشتباه می کنید. در سال های اخیر در مقاطع ابتدایی هم سمت دفتر دار به معاون اجرایی تغییر یافته است.

معاونین اجرایی قشری زحمتکش هستند که با تمام تلاششان در راستای امور آموزشی تلاش می کنند. متاسفانه کمترین توجه به امور این عزیزان می شود. و با توجه به اینکه نظام آموزشی توجهی بر روی این عزیزان ندارد می بایست برنامه ریزی شان مکتوب باشد. در صورتی که معاونین اجرایی عزیز بتوانند به صورت کامل به تدوین برنامه شان بپردازند به راحتی می توانند آن را اجرایی کنند.

برنامه سالانه معاون فناوری بر اساس طرح تدبیر

نخبگان مدارس ما در میان کادر آموزشی و اداری معاونین فناوری هستند. این پست سازمانی در چند سال اخیر بوجود آمده است. با توجه به اینکه در این دوران توجه محافل علمی بر کلاس های هوشمند و محتواسازی بوده است. نظام آموزشی ما بیش از گذشته به معاون فناوری نیازمند است.

تجربه آموزشی در مدارس نشان داده است که معاونین فناوری می توانند با تدوین برنامه ریزی دقیق و مثمر ثمر و همکاری با معلمان و معاونین آموزشی بیشترین تاثیر را بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان و در ابعاد گسترده تر داشته باشند.

بنا بر این نیاز به برنامه سالانه معاون آموزشی از جمله نیاز های اجتناب ناپذیر مدارس است . قطعا پاسخ به این نیازها و خواسته ها می تواند کمک مفید و موثری را در این رابطه داشته باشد.

برنامه سالانه مشاور بر اساس طرح تدبیر

بعضی از دانش آموزان مشکلاتشان را با مشاوران در میان می گذارند.بعضی ها هم رویشان نمیشود که همه مسائل را عنوان کنند. مشاوران در واقع محرم اسرار دانش آموزان و خانواده هایشان هستند. دانش آموزان با مراجعه به مشاوران می توانند مشکلاتشان را التیام ببخشند. ولی تکلیف آنهایی که از این موضوع خجالت می کشند چیست ؟

مشاوران مدارس با تدوین برنامه سالانه و تقویم اجرایی سندی راهبردی در این رابطه تدوین می کنند. به طوری که خیلی از مسائلی را که ممکن است مشکل عمومی دانش آموزان باشد را در این برنامه ریزی پیش بینی می کنند. همچنین طبق برنامه ریزی مدون و زمان دار خود به سرکشی مرتب کلاسی می پردازند. همچنین دانش آموزان دارای افت تحصیلی و مشکلات خانوادگی را شناسایی نموده و با آنها مشورت می کنند.

برنامه سالانه مربی بهداشت بر اساس طرح تدبیر

طرح تدبیر 1402-1402

مربیان بهداشت نیز نقش مهم و اساسی در تربیت بهداشتی دارند. همانطور که معاونین فناوری و مشاوران به بهداشت سایبری دانش آموزان توجه می کنند ، مربیان بهداشت نیز وظیفه دارند به مسئله بهداشت شخصی و عمومی دانش آموزان بپردازند.

شاید باور نکنید اما مسائل بهداشتی می تواند تاثیر زیادی بر روحیه دانش آموزان و طرز تفکر آنها داشته باشد. قطعا مربیان بهداشت در این رابطه نقشی انکار ناپذیر دارند. با توجه به نقش پر اهمیت مربیان بهداشت این عزیزان باید برنامه ریزی و مستند سازی خود را جدی بگیرند.

مربیان بهداشت میتوانند با تدوین برنامه سالانه و اهمیت دادن به آن به پیشرفت همه جانبه دانش آموزان و پاکیزه نگهداشتن جسم و روح آنها کمک کنند. این مسئله باعث ارتقای سلامت روان دانش آموزان و بهبود ذهنیت آنها در رابطه با مدرسه می شود.

برنامه سالانه آموزگار بر اساس طرح تدبیر

در مدارس ابتدایی قطعا آموزگاران نقش پر اهمیت و پر رنگی را ایفا می کنند. اگر بگوییم آموزگاران ابتدایی بیشترین نقش را در زندگی دانش آموزان دارند سخن گزافی نگفته ایم.

هر شخصی که تحصیلاتی آکادمیکی داشته باشد ممکن است خیل عظیمی از مربیان و معلمانش را از خاطر برده باشد . ولی هیچ گاه آموزگاران ابتدایی از یاد نمی روند. آموزگاران ابتدایی بیشترین نقش را در انسان سازی و پیشبرد اهداف جامعه دارند.

با توجه به آنچه گفته شد ، حیف است که آموزگاران ابتدایی از تدوین برنامه سالانه غفلت کنند و این مقوله را از خاطر ببرند. قطعا توجه و تمرکز آموزگاران ابتدایی بر روی مسئله تدوین برنامه سالانه می تواند تاثیر مهم و راهبردی را در تعلیم و تربیت دانش آموزان ایفا کند.

مهم‌ترین وظایف مدیر در طرح تدبیر ابتدایی

همانطور که اشاره نمودیم.مدیران در ارتباط با برنامه تدبیر وظایفی دارند که به اختصار بیان می کنیم.

برنامه ریزی در راستای اجرای طرح

یک مدیر می تواند با برنامه ریزی مدون و زمان بندی طرح تدبیر را به مرحله اجرا گذاشته و به بهترین شیوه ممکن آن را پیاده سازی نماید. کمک به مدیران در این راستا می بایست از سوی سایر پست های سازمانی صورت بگیرد.

سازماندهی در راستای اجرای طرح

سازماندهی اهداف اصلی و فرعی در این رابطه بر مبنای بودجه تعیین می گردد. هرچه بودجه قوی تری به مدرسه اختصاص داده شده باشد ، یک مدیر بهتر می تواند برنامه های خود را سازماندهی کند.

برای دانلود کاملترین برنامه تدبیر ابتدایی کلیک کنید.

دانلود کنیدهدایت و رهبری در راستای اجرای طرح

هدایت و رهبری برنامه سالانه و اجرای بی چون و چرای آن بر عهده مدیر است. البته سایر همکاران نیز میبایست در این راستا به مدیر کمک کنند.

نظارت و ارزیابی در راستای اجرای طرح

نظارت بر اجرای طرح در سطح اول بر عهده مدیر و در سطح دوم بر عهده بازرسان طرح تدبیر است. مسلما بدون تایید مدیر برنامه نمیتواند به سطوح بالاتر راه پیدا کند. فرم خود ارزیابی هم در برنامه تدبیر به همین منظور طراحی شده است.

فرم شماره ۲ طرح تدبیر

مستندات طرح تدبیر

شاید هنوز در مورد واژه طرح تدبیر و تعریف آن سؤالاتی در ذهن شما وجود داشته باشد. اگر بخواهیم این مورد را برای شما به صورت خلاصه تعریف کنیم به این صورت است که:

هر ساله معلمان باید برای فعالیت های خود در مدارس برنامه ریزی صحیحی را اجرا کنند. این برنامه ریزی باید به صورت منظم و با کیفیت بالایی صورت گیرد. در هر حال در گذشته نگاشتن این برنامه سالانه توسط معلمان و مدیران در مقطع ابتدایی به صورت خودکامه بود و هر فرد میتوانست با توجه به سلیقه شخصی و البته با توجه به تجربیات خود در گذشته، برنامه سالانه خود را بنویسد. طرح تدبیر طرحی بود که با هدف تغییر در طراحی و نگاشتن این برنامه معرفی شد.

تا قبل از این معلمان با توجه به دیده های خود و تجربه ای که در طول سالیان از کلاس های درس خود داشند، برنامه عمل را مینوشتند. اما امروزه موضوع کمی متفاوت شده است. طرح تدبیر باعث شده تا معلمان به صورت واحد و با اصول خاصی برنامه ریزی خود را انجام دهند تا بتوان با استفاده از آن فعالیت های موجود در مدارس را بیش از پیش بهبود بخشید. با یک برنامه ریزی صحیح و طبق اصول میتوان به این هدف، یعنی بهبود وضعیت مدارس رسید و آن را به خوبی اجرا کرد.

اما دقیقا این طرح تدبیر چیست و چه فعالیتی در آن صورت میگیرد؟

منظور از تدبیر در این طرح چیست؟

تدبیر این طرح زمانی رو میشود که در آن معلمان عزیز مجبور میشوند تا طبق یک چهارچوب خاص و البته مطمئن، برنامه ریزی سالانه خود را انجام دهند. یعنی به این صورت که دیگر این عزیزان نمیتوانند طبق داده های مشاهده شده خود در گذشته برنامه ریزی را انجام دهند. بلکه شیوه نامه انجام آن به صورت تخصصی از اداره آموزش و پرورش ارسال میشود که آنان نیز باید طبق همین موضوع به اجرای آن بپردازند. این روش کار شاید در ابتدا باعث شد که آنها کمی سخت تر از قبل به انجام طرح تدبیر بپردازند اما با توجه به اینکه پس از گذشت زمان کوتاهی نتایج مشاهده شده در دانش آموزان بسیار مناسب و خوب بود، آنها نیز با جدیت بیشتری به انجام آن اقدام کردند.

نمونه پر شده طرح تدبیر مدارس ابتدایی

خود ارزیابی طرح تدبیر

دقیقا در این طرح تدبیر چه اتفاقی می افتد؟ آن معلمان طبق یک چهارچوب خاص و تعیین شده به انجام فعالیت های خود میپردازند و برنامه ریزی سالانه خود را طراحی میکنند. اهمیت این برنامه ریزی بالاست و همین موضوع باعث شده تا آموزش و پرورش تا این حد به آن اهمیت دهد که با تغییر قوانین در آن تغییراتی را ایجاد کند.

مطمئنا ایجاد تغییرات در یک سیستم با هزینه ای زیادی روبرو و همراه است که نمیتوان از آنها چشم پوشی کرد. هزینه هایی که آموزش و پرورش برای انجام این فعالیت پرداخته است هزینه هایی زیادی بوده است از جمله هزینه آموزش معلمان.

به طور مثال آموزش و پرورش باید برای این فعالیت خود هزینه های آموزش دادن به معلمان را تقبل کند. زیرا مطمئنا معلمان در ابتدا با انجام این برنامه عمل آشنایی ندارند و برای نگاشتن آن نیاز به آموزش و یادگیری دارند.

علاوه بر آن راه اندازی هر طرح و عملی نیاز به ایجاد زیرساخت ها و گاها تغییراتی در آن دارد. به این صورت که ممکن است برای اجرای بهتر طرح برخی از فعالیت های انجام شده در نظام آموزش و پرورش به کلی مورد تغییر قرار گیرد و برای اجرای و انجام هر چه بهتر آن نیاز به هزینه بیشتر باشد.

اهداف طرح تدبیر چیست؟

نمونه پر شده طرح تدبیر

هدف های زیادی پشت طرح تدبیر و اجرای آن در مدارس بوده است. مطمئنا زمانی که سازمان آموزش و پرورش اقدام به انجام فعالیتی میکند و هزینه های انرژی ها لازم برای آن را متقبل میشود، هدف های زیادی را برای آن قرار داده است. این اهداف در ابتدای امر به دانش آموزان و پیشرفت آنان کمک میکند و پس از آن با پیشرفت معلمان به پیشرفت کل نظام تحصیلی در کشور کمک میکند.

هدف طرح تدبیر این بود که برنامه عمل نوشته شده توسط مدیران ساماندهی شود و نوشتن آن کمی مورد دستخوش قرار بگیرد. طرح تدبیر در مقاطع بالاتر نیز مانند متوسطه اول و متوسطه دوم انجام میشود اما در آن مقاطع با نام های دیگری شناخته میشود. 

آیا تمامی اهداف آن محقق شده است؟

شاید اگر بگوییم خیر، اجهاف نکرده باشیم. در جواب این سؤال که آیا تمامی اهداف طرح تدبیر محقق شده است، جواب منفی جواب بهتری است. در کل باید این ایراد را به تمامی فعالیت های آموزش و پرورش گرفت که آنها آنطور که باید تا رسیدن به هدف پشتیبانی نمیشوند و عمدتا در میانه راه دچار جهت گیری هایی میشود که باعث میشود تا آنها به اهدافی که باید درست پیدا نکرده و نهایتا به اهداف اصلی خود نمیرسند.

برای دانلود کاملترین برنامه تدبیر ابتدایی کلیک کنید.

دانلود کنیدالبته نمیتوان گفت که طرح تدبیر به هیچ کدام از اهداف خود نرسیده است اما در هر حال با توجه به هزینه های بالایی که برای آن در نظر گرفته شده بود و در نهایت برای آن خرج شده بود، اهداف به دست آمده بسیار کوچک و ساده بودند و نمیتوان آنها را باید اهداف اصلی مقایسه کرد.

خود ارزیابی طرح تدبیر

فرم شماره دو طرح تدبیر

سامانه همگام را میتوان یکی از اجزای طرح تدبیر دانست. سامانه همگام سامانه ای است که طرح های تدبیر مدیران در آن به ثبت میرسند. این سامانه از جمله زیرساخت هایی بود که آموزش و پرورش برای آن هزینه کرد و آن را جهت اجرای بهتر طرح تدبیر به راه انداخت. در این سامانه مدیران پس از اتمام برنامه ریزی عمل خود، برنامه های خود را بارگذاری میکنند تا مدیران و افراد دست اندرکار در آموزش و پرورش بتوانند نمونه های انجام شده در آن را مورد بازبینی و مشاهده انجام دهند.

فعالیت این سامانه مدت زمان زیادی است که شروع شده و توانسته در جهت کاهش فعالیت های اضافی معلمان قدم هایی خوبی را بردارد. به این صورت که مدیران دیگر نیاز نیست تا برای ارسال برنامه عمل خود به صورت حضوری و یا حتی پستی عمل کنند بلکه صرفا کافی است تا از طریق این سامانه، فعالیت های انجام شده خود را ثبت و ارسال کنند.

امید است آموزش و پرورش از کاربرد آن در طرح تدبیر الهام گرفته و از سامانه های مشابه برای طرح هایی چون:

  • اقدام پژوهی
  • درس پژوهی 
  • برنامه سالانه
  • و…

نیز استفاده کند. وجود چنین موضوعاتی میتواند در نهایت به افزایش بازده و بازخورد در مدارس ختم شود. از همین رو بهتر است تا سریعا آموزش و پرورش برای انجام فعالیت های این چنینی اقدام کند و همواره بهبود وضعیت مدارس و دروس در آن توجه کند.

علاوه بر این سامانه همگان برای یک هدف دیگر مورد استفاده است و آن نیز بحث استفاده آن برای ابلاغ چهارچوب ها و قوانین به مدیران مدارس است. در این حالت نیز مزایای زیادی متوجه نظام آموزشی میشود که با یک ابلاغ نامه ثابت و مفید میتوانند به صورت واحد به برنامه ریزی برای برنامه عمل خود اقام کنند.

آیا طرح گفته شده تا به حال در نظام آموزشی تأثیر مثبتی داشته؟

طرح تدبیر

مطمئنا تأثیرات بسیار زیادی متوجه نظام آموزشی از طریق طرح تدبیر شده است به طور کلی قبل از اجرای این طرح نیز برنامه عمل یکی از مهم ترین قسمت های سیستم آموزشی بوده و هست. این برنامه ساعث ساخت یک نقشه راه تکمیل و کامل میشود که میتواند به موارد بسیاری کمک کند. به این صورت که تمامی افراد و مدیران در مدارس برای اینکه بتوانند به فعالیت های خود ادامه دهند، باید برای اجرای هر چه بهتر آن، برنامه ریزی صحیحی را انجام داده و پس از برنامه ریزی در جهت اجرا و تحقق آن قدم بردارند.

پس از آنکه طرح تدبیر به مدارس رسید، باعث شد تا این برنامه ریزی به صورت واحد و یکسان انجام شود. یعنی اینکه انجام این طرح دیگر نمیتواند طبق سلیقه افراد صورت پذیر و نیاز است تا آنها به صورت قوانین گفته شده انجام بپذیرد. مورد مهمی که در انجام طرح مورد اهمیت است این است که قوانین گفته شده توسط آموزش و پرورش تماما بر اساس اصول انجام شده و دیگر نمیتوان آنها سرپیچی کرد.

یعنی اینکه تمامی چهارچوب به صورت تحقیقات تخصصی به دست آمده و اجرای آن باعث میشود تا نتایج بهتری متوجه افراد شود. منظور از افراد هم مدیران در مدارس است و هم دانش آموزان و حتی معلمان. در نهایت این نتایج بهتر در طرح تدبیر به این موضوع ختم میشود که دانش آموزان در یک نظام تحصیلی ساختار یافته به تحصیل و آموزش بپردازند و این نیاز به توضیح ندارد که آموزش و پرورشی که بتواند دانش آموزان قانون مند را تربیت کند، به پیشرفت کل کشور کمک میکند. همانطور که این موضوع را در کشور های پیشرفته ای چون ژاپن مشاهده میکنیم که آنها به درس و تحصیل دانش آموزان خود بیش از هر چیزی اهمیت میدهند.
برای اینکه با برنامه های مختلف ما سردر گم نشوید برای دانلود کاملترین برنامه تدبیر ابتدایی اینجا کلیک کنید.

دانلود کنیددانلود برنامه سالانه مدارس ابتدایی بر اساس طرح تدبیر ۱۴۰۲-۴۰۳

در نهایت خاطر نشان می شود که سایت بانک فایل پژوهشی معلمان در راستای بهبود وضعیت و عملکرد شما فرهنگیان عزیز اقدام به فراهم نمودن ده ها نمونه برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر نموده است و امیدواریم مورد توجه شما عزیزان واقع گردد.

درخواست تدوین فایل اختصاصی

دوستان و همراهان عزیز جهت درخواست تدوین فایل های اختصاصی لطفا فرم زیر را پر نمایید.

    منبع : بانک فایل پژوهی معلمان