طرح جابر | دانلود بهترین نمونه رایگان جمع آوری و طبقه بندی , آزمایش , طراحی و ساخت

طرح جابر

 طرح جابر یا همان طرح جابر بن حیان برای این است که در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، نمیتوان برای تدوین بهترین و دانلود رایگان مقالات از اهمیت تحقیق و پژوهش و مشارکت دانش آموزان  غافل شد . بر همگان روشن است که دانش آموزانی که در فعالیت های کلاسی فعال و در حال مشارکت با سایرین هستند،در آینده نیز افرادی پژوهشگر و قابل اعتماد برای جامعه خواهند بود.

مشارکت دانش آموزان در امور کلاسی و مباحث آموزشی و درسی در دوره ابتدایی میتواند سنگ بنای محکمی برای علاقه مندی و رغبت آنان در این امور در مقاطع بالاتر باشد.در صورت داشتن هرگونه سوال با ما تماس بگیرید.

پادکست ( Podcast ) درباره طرح جابر

اگر وقت و حوصله مطالعه متن زیر را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر که پادکست ( Podcast ) درباره طرح جابر می باشد گوش فرا دهید.

این سایت با سابقه ترین و قدرتمند تریت سایت در زمینه طرح جابر می باشد. در صورتی که هر گونه مشکلی در ارائه طرح داشته باشید ، می توانید با خیال راحت با ما تماس بگیرید.

ضمن اینکه تاکید بنده به عنوان مدیر سایت بر این است که حتما می بایست خود دانش آموز هم بر روی این مسئله کار کند ، اما فایل هایی را که در این رابطه به عنوان راهنما در اختیار ایشان قرار می دهیم را نیز نبایست دست کم بگیرد .

قطعا ما همانطور که بارها عرض کرده ایم ، فایل های خود را کامل و خالی از اشکال نمی بینیم. اما با این حال تمام تلاش خود را چندین مرتبه نموده ایم که حد اقل از جانب خودمان بر اساس آخرین تجربه تدوین گران مان باشد. مجددا مصر هستیم که حتما فایل ها بازبینی شده و بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش و سلایق معلمان مربوطه ویرایش گردد.

سوالات متداول درباره طرح جابر

ایتدا باید دانست که برای آشنایی با این طرح به چه سوالات کلیدی باید پاسخ داد.

  1. طرح جابربن حیان چیست؟
  2. مراحل این طرح کدام است؟
  3. بخش نامه ها و دستورالعمل آن به چه نحوی صادر میشود؟
  4. چگونگی اجرای طرح در پایه های مختلف اول تا ششم دوره ابتدایی بر چه اساسی است؟ دفتر کارنمای طرح چگونه است؟
  5. مدل طرح جابر چه کاربردی دارد؟
  6.  دست سازه طرح چیست؟
  7. و مختص کدام پایه هاست؟
  8. آزمایشات طرح بر پایهء کتب درسی به چه صورت است؟
  9.  کارتوپلاست را چگونه تهیه کنیم؟
  10. فواید کلی طرح برای آینده دانش آموزان چیست؟

که در اینجا به تفصیل تمام این سوالات را پاسخ دادهایم که میتواند راحت ترین و بهترین راهنما برای مخاطبان از جمله معلمان و دانش آموزان عزیز باشد.

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه اول ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید

دانلود کنید

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه دوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید

دانلود کنید

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه سوم ابتدایی  روی دکمه زیر کلیک کنید

دانلود کنید

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه چهارم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید

دانلود کنید

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه پنجم ابتدایی  روی دکمه زیر کلیک کنید

دانلود کنید

برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه ششم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید

دانلود کنید

طرح جابر چیست ؟

طرح جابربن حیان چیست ؟

طرح جابربن حیان چیست ؟

طرح مذکور ایده ای کارآمد برای بهینه سازی استعداد  نیروی انسانی برای آینده ای درخشان است.این طرح موجب میشود که دانش آموزان مستعد و باهوش و اهل تلاش با ارائهء آن از بدو نوجوانی بالندگی و هوش استعداد خود را به منصهء ظهور بگذارند.این نمایش خلاقیت و استعداد از سوی دانش آموز به معلمان دغدغه مند نیز این امکان را میدهد تا از میان آنان،استعدادهای بالقوه را کشف کنند. در پی کشف استعداد ها در طرح جابر کمک شایانی به کانالیزه کردن و شکوفایی بیشتر آنان خواهد شد. تا در آینده ای نزدیک با بهره وری هرچه بیشتر از مغزها و استعدادهای فکری دانش آموزان کشور را با سرعت هرچه بیشتر به سمت توسعه ای پایدار برده و از وابستگی به کشورهای دیگر رهایی یابیم.

طرح جابر بحبوحه گسترش مرزهای قدرت

در بحبوحه گسترش مرزهای قدرت و دانش و تحقیقات علمی، ذی نفعان اصلی آموزش و پرورش یعنی دانش آموزان، مورد غفلت واقع شده اند؛ در حالی که آنها می توانند سازندگان محیط یادگیری خود و شرکای اصلی پژوهش باشند؛ زیرا آنها بهترین متخصصان تجارب و ادراکاتشان و منحصر به فرد ترین مورخان معتبر عملکردهایشان هستند (الدفدر،۱۹۹۵). در این خصوص بومر معتقد است که دانش آموزان در تمام سطوح باید فعالیتهای پژوهشی را نظیر طرح جابر تجربه کنند و تدریس باید بر اساس روشهای پژوهشی باشد(به نقل از آتو و برتون.۱۹۹۵)

توجه به منافع فردی دانش آموزان

قطعا در این را منافع متعدد فردی نیز شامل دانش آموزان با استعداد خواهد گردید. منافعی که حتی در زمینهء جلوگیری از هدر رفت نیروی انسانی در سطوح پایینتر نقش به سزایی خواهد داشت. بی تردید اگر چنانکه از طرح جابرابن حیان انتظار میرود هدفگذاری های کلان این طرح را دنبال کنیم. بسیاری از مشکلات ریشه ای جامعه از جمله فقر،بیکاری،و شمار زیادی از این قبیل مشکلات اجتماعی بواسطهء بهره وری از نیروهای کارآمد ریشه کن خواهند شد.بدیهی است که برای رسیدن به این دست آوردها همه ما از جمله مثلث خانواده،مدرسه،دانش آموز باید با جدیت تمام این طرح را پیگیری کنیم.

انواع طرح جابر

 انواع طرح جابر : در صورت داشتن هر گونه سفارش و یا سوالی با ما تماس بگیرید. اگر فرصت مطالعه این مقاله را ندارید میتوانید از لینک زیر به دانلود بهترین طرح های خود بپردازید.در این محتوا سعی شده تا به بهترین نحو ممکن  طرح جابرابن حیان و همه جوانب  آنرا که برای آشنایی صحیح با این طرح لازم است در دسترس مخاطبین قرار دهیم.

تغییرات طرح جابر در سالهای اخیر

تعریف پروژه علمی

تعریف پروژه علمی

خوشبختانه در سالهای اخیر در آموزش و پرورش کشور ما توجه بسیار زیادی به این موضوع شده است.و طرح ها و پروژه های مختلفی برای کمک به این امر اختصاص داده شده است.یکی از این طرح ها طرح جابر یا طرح جابربن حیان است. طرح جابربن حیان در مقطع ابتدایی در رابطه با ایجاد روحیه پژوهش محور در دانش آموزان به وجود آمده و سعی دارد بیشترین تاثیر را بر روی ایجاد روحیه مشارکت پذیری در دانش آموزان ایفا نماید.

شکل گیری حرکات قابل ملاحظه

به منظور حضور پررنگ دانش آموزان در آموزش و پژوهش حرکت قابل ملاحظه ای در حال شکل گیری است. این حرکت جهت تحقق بخشی برخی تغییرات در نظام آموزش و پرورش صورت پذیرفته است. محققان مدرسه و دانشگاه در تلاشند یادگیری را به یک فرآیند ساخت و ساز اجتماعی مبدل کنند و تحقیقات مربوط به کلاسهای درس را به گونه ای راهبری نمایند که معلمان قادر شوند پاسخ سؤالات خویش را جستجو کنند. یکی اتز بهترین و مهمترین مسائل پیرامون این موضوع طرح جابر است (الدفدر  ۱۹۹۵نقل درروئینی ۱۳۹۵)

آنچه در این محتوا خواهید دید عبارت است از :

  • مقدمه درباره طرح جابربن حیان (طرح جابر)
  • طرح جابر چیست؟
  • اهمیت طراحی طرح جابر
  • انواع طرح جابربن حیان
  • نکته آموزشی درباره طرح جابر
  • نکات مهم درباره طرح جابر
  • نمونه طرح جابربن حیان
  • طرح جابر در مدارس
  • ویژگی های طرح جابر به شکل خلاصه

مقدمه درباره طرح جابر

مقدمه درباره طرح جابربن حیان (طرح جابر)

طرح جابربن حیان (طرح جابر)

طرح جابر یا طرح جابربن حیان  یکی دیگر از طرح هاییست که مثل طرح کرامت در دوره ابتدایی وجود دارد.. در این مقاله بررسی می‌کنیم که طرح جابرچیست و چه خصوصیت هایی باید داشته باشد و همینطور چه انواعی دارد.هدف تعلیم و تربیت پژوهش محور  توسعه ی مهارت هایی مانند خود انعکاسی، تفکر انتقادی، توانایی پژوهش مستقل، توانایی بر عهده گرفتن یادگیری مستقل، رشد فکری و در یک کلمه تربیت دانش آموز پژوهنده می باشد ( سپروکن اسمیت و واکر .۲۰۱۰).

پاتریک و ویلیس۱۹۹۸ ) با تعریفی کامل و جامع از دانش آموز پژوهنده، آنها را افرادی محقق با افکاری هدفمند و کنترل شده می دانند که با توسعه ادراک بیشتر، استفاده فکورانه از شرایط و اطلاعات شناخته شده ی موجود، انجام تحقیقات کاربردی و افزایش توانایی های پژوهشی خود می توانند اطلاعات جدید و ناشناخته را کشف کنند.

پژوهش های دانش آموزی چه چیزی را نشان می دهند ؟

پژوهش های دانش آموزی نشان دادند که نظام آموزش پژوهش محور سطح سواد علمی، مهارت های پژوهشی و اعتماد به نفس دانش آموزان را ارتقا می دهد ( موسولایدز (۲۰۱۳)  بریکمن،  چرمالی ، آرمسترانگ و  هالر(۲۰۰۹)  سیمسک و کاباپینار(۲۰۱۰ )  گیر و همکاران(۲۰۰۸). تلفیق آموزش و پژوهش آگاهی دانش آموزان را مثل طرح جابر در ایران از ماهیت پژوهش بالا برده و سبب ارتقای مهارت های پژوهشی آنها می شود.

همیاری در طرح جابر

اگر شما به عنوان یک دانش آموز و یا معلم به دنبال افزایش و بهبود کیفیت آموزشی در آموزش ابتدایی هستید،یکی از بهترین گزینه ها شرکت و پیاده سازی طرح جابر که جزئیات آن را می توانید در گوگل سرچ کنید.به نتایج بسیار جالبی خواهید رسید.طرح جابر به دانش آموزان کمک می کند که به بهترین شکل ممکن در امور آموزشی و کلاسی مشارکت کنند و با استفاده از دست سازه ها و پروژه های خود در جهت اعتلای سطح علمی خود در مدرسه بکوشند.

طرح جابر واقعا چیست؟

طرح جابر چیست؟

طرح جابر در اصل یک طرح پژوهشی برای ایجاد رقابت سالم بین دانش آموزان مقطع ابتدایی می باشد و هدف این طرح بر انگیختن روحیه پژوهشی و علمی داوطلبان می باشد تا با تکیه بر مطالب و مفاهیمی که در طول دوران تحصیل یاد گرفته اند بتوانند سطح یادگیری خود را محک بزنند.

ﻃﯽ ﺳﺎل ﻫﺎی اﺧﯿﺮ در کشور ما هم ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﯾﮑﯽ از ﺷﺮاﯾﻂ ﻻزم ﺑﺮای رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﻮر را ارج ﻧﻬﺎدن ﺑﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺤﻮر در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ داﻧﺴﺘه اند؛ ﭼﻨﺎنچه در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭼﻬﺎرم ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ روﯾﮑﺮد ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ از ﺣﺎﻓﻈهﮔﺮاﯾﯽ ﺑﻪ ﭘﮋوﻫﺶﻣﺤﻮری ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و در ﻣﺼﻮﺑﺎت ﺷﻮرای ﻋﺎﻟﯽ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻟﺰوم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ روﯾﮑﺮد داﻧﺶ آﻣﻮز ﭘﮋوﻫﻨﺪه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان یک هدف اساسی بیان شده است (صمدی ،مهماندوست ،قمصری ،(۱۳۹۵) نقل در ﻋﺎدﻟﯽ پور  ﻣﻬﺮام،   ﮐﺎرﺷکی.(۱۳۹۵)

طرح های دانش آموز پژوهنده به چه معناست ؟

از جمله طرح های دانش آموز پژوهنده که آموزش و پرورش در سال های اخیر در این زمینه پیشنهاد و انجام داده است طرح جابر می باشد. این طرح در دوره ی ابتدایی و با هدف غنای فرایند یاددهی یادگیری و تقویت بنیه ی علمی دانش آموزان، ظهور و افزایش توانمندی های آنان از طریق رشد شخصیت عاطفی و روانی، و به خصوص ارتقای دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان در زمینه ی پژوهش و یادگیری برگزار می گردد و برخلاف جشنواره های مشابه دانش آموزی نظیر خوارزمی که هدف از برگزاری آن ایجاد یک اختراع یا یک اکتشاف علمی جدید بوده، این جشنواره با هدف انجام پروژه ی علمی توسط دانش آموزان برگزار شده و تمامی افراد شرکت کننده در آن برنده محسوب می شوند.(بخشنامه ی دبیرخانه کشوری جابر بن حیان)

در این طرح که عموما مختص داوطلبان پایه های اول تا ششم ابتدایی است میزان توانایی آن ها صرفا در زمینه های منتهی به علوم محک زده می شود . در حالی که در طرح های پایه های بالاتر توانایی دانش آموزان در زمینه های مختلف دیگر اعم از زمینه های هنری ، ورزشی و … نیز محک زده می شود.

طرح جابر

چطور اجرای طرح به صورت آزمایشی انجام شد ؟

طرح جابر به صورت آزمایشی

طرح جابر به صورت آزمایشی

طرح جابر در ابتدا قرار بود بصورت آزمایشی برای یک پایه و تنها در چند مدرسه بخصوص باشد. اما میزان اشتیاق دانش آموزان و داوطلبان و نتایج درخشان آن باعث شد تا این طرح همه گیر شود و دانش آموزان زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

چند سالی است که شاهد اجرای  طرحی به نام طرح جابر در سطح مدارس مقطع ابتدایی کشور هستیم که بی سابقه و قابل تقدیر است. این طرح که نام کیمیاگر مشهور ایرانی و «پدر علم شیمی»، جابر بن حیان، دانشمند قرن دوم هجری خورشیدی (متولد سال ۱۰۰ هـ خ) بر تارکش می درخشد و به پروژه های علمی دانش آموزان اختصاص دارد و قرار است مقدمه تربیت دانش آموزانی کارآزموده در زمینه های پژوهشی باشد، هنوز اسیر اشکالاتی بسیار ساده و باور ناپذیر است.

بخشنامه های ارسالی درباره طرح چگونه است؟

بر طبق بخشنامه های ارسالی از وزارت آموزش و پرورش ،دانش آموزان در طرح جابر یا طرح جابربن حیان باید ایده های علمی و آموزشی خود را که در رابطه با موضوعات درسی و سطح علمی خود در ذهن دارند به صورت عملی پیاده سازی کنند. و بعد از اجرای پروژه بتوانند در رابطه با آن گزارش دهند و از پروژه خود دفاع کنند.

از آن حیث که معلمین به عنوان اساتید راهنمای پروژه ها در طرح جابر هستند و از بدو خدمت فاقد تخصص کافی می باشند این آموزش ها چه در قالب کارگاه های آموزشی هر چند باکیفیت و دوره های ضمن خدمت -طرح جابر بن حیان- و چه در تحصیلات دانشگاهی نظیر مراکز تربیت معلم و تحصیلات تکمیلی ناکافی بوده و نیازمند آن است که این آموزش ها به شکل کاملتر و بنیادی و با شمول همه عوامل دخیل در جشنواره صورت گیرد.

طرح جابر ۸۰۰ عدد فایل جدید

طرح جابر

طرح جابر که اسم خود را از نام دانشمند بزرگ ایرانی یعنی جابر ابن حیان گرفته است یکی از پرطرفدار ترین طرح های فعلی در نظام آموزشی کشور می باشد که هم معلمین و هم دانش آموزان فراوان را شیفته خود کرده است به گونه ایی که هر ساله میزان استقبال از آن چندین و چند برابر می شود و والدین هم از میزان پیشرفت و علاقه ی دانش آموزان خود به این چنین کار های پژوهشی بسیار راضی هستند.

توجه بیشتر کتب درسی به رویکرد شناختی

توجه بیشتر کتب درسی به رویکرد شناختی و کم توجهی به حیطه های عاطفی و روانی حرکتی از یک سو، حجم بالای کتب درسی و پروژه محور نبودن کتب از سوی دیگر و همچنین تعدد طرح های آموزش ابتدایی باعث شده که طرح جابر را در حوزه اجرا با مشکل مواجه کند. حجم سنگین کتب درسی و طرح های فراوانی که در دوره ی ابتدایی وجود دارد مدارس را در بعد زمانی برای نظارت مستمر و هدفمند بر پروژه ها با مشکلاتی مواجه ساخته؛ که اگر معلمان وقت کافی داشته باشند طرح های با کیفیت تری به دست می آید و جشنواره ی جابر بن حیان را پر رنگ تر از همیشه خواهدکرد.

چه دغدغه هایی طرح جابر را تحت الشعاع قرار می دهد ؟

دغدغه هایی نظیر حقوق و دستمزد پائین از یک طرف و تا حدودی استفاده از اهرم فشار و اجبار برای اجرای کار از طرف دیگر به نوعی لجبازی برای عدم انجام کار مبدل گردیده است.

یکی دیگر از آسیب های این طرح این است که این طرح نام جشنواره را با خود یدک می کشد که هر ساله به دلیل آنکه خیلی از پروژه ها به نمایشگاه ها راه پیدا نمی کنند باعث دلسردی و بی انگیزگی دانش آموزان و اولیا می شود و البته این مغایر با شعارجشنواره است که گفته می شود((من یک برنده ام چون یک پروژه دارم)).

مراحل طرح جابر چگونه است؟

همانگونه که از ابتدای امر برای ایجاد و ریل گذاری طرح های مختلف در وزارت آموزش و پرورش مراحل مدون و پیش طراحی مشخصی در دستور کار قرار میگیرد.طرح جابربن حیان نیز از این غائله مستثنا نیست. خوشبختانه اگر در بدنهء آموزش و پروش که شامل مدارس و بطور اخص دانش آموزان و معلمان میشود. افراد دلسوز و پای کار داشته باشیم طرح جابربن حیان نیز بستر مناسبی برای کشف و شکوفایی استعدادهاست.

ضمن اینکه این کشف و شکوفایی مساله ای شعار گونه و برای پر کردن عریضه و صورتجلسات فرمایشی نیست. چنانچه این طرح بخوبی اجرا شود،نتایج شگفت انگیز آن در تاثیر گزاری بر پیشرفت مملکت را در کوتاه مدت و بلند مدت مشاهده خواهیم کرد.مدیریت زمان می تواند در برگزاری طرح جابر نقش به سزایی داشته باشد. ارسال دیرهنگام جدول زمانبندی و شیوه نامه آن باعث شده که گاه کارهای بی کیفیتی به جشنواره ها ارائه شود. تجربه ثابت کرده مدارس تصور می کنند که طرح جابر بن حیان فقط باید برای جشنواره باشد و هنوز تلفیق آن با آموزش های کلاسی پروژه محور به طور کامل رخ نداده است.

در نظر نگرفتن حداقل اعتبار لازم و یا عدم تخصیص اعتبار:

جهت اجرای طرح به ویژه در سطح مناطق و مدارس علیرغم اینکه اجرای این گونه طرح های گسترده نیاز به سرمایه گزاری و اعتبارکافی است اما متاسفانه اعتبارخاصی برای انجام این پروژه ها وجود ندارد. درسال های اخیر می توان گفت بخش زیادی از کارها بدون اعتبار و تنها با همت و مجاهدت کارشناسان ادارات آموزش و پرورش، مدرسین، داوران و کلیه پرسنل مدارس انجام گرفته است. اما قطعا ادامه این روند خلل بزرگی در مسیر اجرای برنامه وارد خواهد کرد.

در حاشیه قرارگرفتن طرح جابر :

فروش آماده ی انواع طرح درکافی نت ها و لوازم التحریرها از یک سو و توجه به زرق و برق تابلوها، موجب شده که دانش آموزان به گونه ای تربیت شوند که از خود هیچ کوششی نداشته و همیشه به دنبال لقمه ی آماده باشند که هم به لحاظ ساختاری با اصل طرح مغایرت دارد و هم به نحوی تجمل گرایی و فریب کاری و هدر رفت زمان را ترویج نموده اند.

اهمیت وجود این دست پروژه ها

بیاییم از این زاویه بنگریم که اگر چنین طرح هایی را در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار ندهیم چه میشود؟

ازابتدای تاریخ تاسیس دارالفنون توسط امیرکبیر فقید،عرصهء آموزش و پرورش در ایران دستخوش فراز و نشیب ها و آزمون و خطاهای بسیاری شده که توضیح آن در این مجال نمیگنجد.

اما برای نتیجه گیری از مبحث کافیست به نگاهی اجمالی به آن بسنده کنیم. در برهه های مختلف بعد از این واقعه تاریخی نسل در نسل فرزندان این مرزوبوم وارد چرخهء تحصیل شده و در این مسیر به دلایل مختلف استعدادهای بسیاری دچار ریزش شده اند.

اگر هم در این میان تعدادی تونسته باشند مراحل تحصیلات را به مدارج عالیه رسانده باشند به نصبت جمعیت مستعد علم و دانش که بسیاری از آنها این فرصت را از دست داده اند رقم ناچیزی است.ریزش این استعدادها از بدنهء تعلیم و تربیت و جاماندن آنها از موهبت تحصیل در آموزش و پرورش رابطهء مستقیم و انکار ناپذیری با عقب ماندگی کشور در عرصه های مختلف دارد.

استعداد های قابل پیشرفت

 چراکه استعدادهایی که میتوانستند باعث پیشرفت کشور در صنعت و تکنولژی و علم روز باشند. بدلیل مستور ماندن در لفافهء مشکلات و بی تدبیری های مسئولان زمان خود. راهی بازار کار و کارگری و املگی و گماشته گی در رده های اسفل جامعه میشدند. که البته هنوز هم این استعدادهای بشکوه را با سر چرخاندن در نانوایی ها و آهنگری ها و ساختمان سازی و روز مزدی و روزمره گی میتوان یافت.

استعدادهایی که به تایید تمام کسانی که با آنان در ارتباط هستند اگر در سر راهشان برنامه های چون طرح جابربن حیان ،البته اگر تمام و کمال اجرا شود،قرار میگرفت. امروز بی شک در صف رجال بلند پایهء علم و صنعت و سیاست و عرصه های مهم مملکت داری میدرخشیدند

اما افسوس که این گوهر نایاب،این منبع ارزشمند و این استعدادهای نادر را باید در جاهایی که دردی از مردم دوانمیکنند .

موضوعات ممنوعه

موضوعات ممنوعه

کنکاش و جستجو

طرح جابربن حیان آمده است تا با کنکاش و جستجو در میان نسل حاضر از تکرار فجایع اجتماعی اینچنینی جلوگیری کند این امر به جد نیازمند دلسوزی و پای کار بودن معلمان را نیز میتلبد طرح جابربن حیان آمده است تا با کنکاش و جستجو در میان نسل حاضر از تکرار فجایع اجتماعی اینچنینی جلوگیری کند. البته این امر به جد نیازمند دلسوزی و پای کار بودن معلمان را نیز میطلبد.

حال خوشبختانه مرحله به مرحله برای نیل به این پیشرفت وزارت آموزش و پرورش پیش قدم شده است. از ابلاغ بخشنامه و دستور العمل تا ارتباط معلم و دانش آموز و تحقیق و عنوان یابی گرفته، تا به نتیجه رساندن طرح ها توسط دانش آموزان که راهگشای آموزش در سطوح بالاتر و پیشرفت در علم و فناوری.

نمونه طرح جابر رایگان

در امر عملی نمودن نمونه طرح جابر رایگان وزارت آموزش و پرورش بخشنامه هایی را با توضیح و تفصیل کامل و جامع به ادارات تابع در استانهای کشور ابلاغ مینماید که سطح به سطح از وزارتخانه تا ادارات آموزش و پرورش استانها و شهرستانها و در نهایت مدارس و معلمین. طی ابلاغ این بخشنامه خود را مکلف میدانند که این طرح را همانطور که از حصول نتایج پر برکت آن برای آینده جامعه صحبت شد . بند به بند به اجرا درآورند و با جدیت تمام به اجرای آن اهتمام ورزند.

بخشنامه های کشوری

در بخشنامه های مذکور مشخصا از ابتدا تا انتهای طرح جابر معین گردیده . این امر سبب میشود تا مجریان آن که معلمان و دانش آموزان هستند، صدرتاذیل آن را سرمشق تحقیق و عنوان گذاری و تعریف و تهیهء عکس هایی از مراحل طرح، و قدر دانی نمودن از حامیان طرح که ممکن است از جاهای مختلف به طرح ورود کرده و کمک کنند،تا طبقه بندی کارها و تحقیقات و نتیجه گیری و همچنین آدرس منابع و ماخذ استفاده شده در طرح ها را مشخص و مدون کنند.

اهم این بخشنامه ها ی صادره از سوی وزارتخانه. بخش بندی و تعیین رده های تحصیلی و تقسیم بندی اصولی تحقیق و پژوهش و عملیات فیزیکی آن. به نصبت توانایی دانش آموزان در رده های یاد شده است که در قسمت بعدی توضیح خواهیم داد.

طرح جابر در پایه های مختلف ایده ها و توانایی ها

همانگونه که میدانیم وزارت آموزش و پرورش در آخرین تقسیم بندی ها در حوزه مقاطع تحصیلی . مقطع ابتدایی را به شش پایه تقسیم نموده. بر این اساس طرح جابربن حیان نیز با در نظر گرفتن توانایی های دانش آموزان در این شش پایه برای هرکدام وظایفی در زمینهء شرکت دانش آموزان در این طرح تعریف نموده است.

از منظر معلمان

  معلمین نیز اجرای این طرح را مهم دانسته و با توجه به مبانی نظری آن بر اجرای صحیح آن صحه گذاشته و مشکلات اجرای این طرح را برشمردند:

نمایشی بودن طرح جابر 

از آن جایی که خود دانش آموز کمترین سهم را دراجرای این پروژه دارد در بیشتر موارد جنبه نمایشی داشته و در واقع جشننواره جابر نمایشی از تابلوهای رنگی است تا ارائه یک پروژه علمی توانمندساز و ارتقا بخش.

عدم پشتیبانی از پروژه های علمی دانش آموزان و ایده های آنان 

در اجرای این نوع پروژه ها زحمت های زیادی از طرف معلم، خانواده و دانش آموز کشیده می شود تا یک کار تولید شود. منتها به دلیل آنکه از حمایت های لازم برخوردار نیست کم کم رو به افول می گراید. حتی برخی از دانش آموزان به دلیل مشکلات مالی دارای ایده های خوبی هستند که ازآن ها حمایت نمی شود.

طرح جابر چه هدفی را دنبال می کند؟

در حقیقت هدف از طرح جابر این است تا دانش آموزان پایه های اول تا ششم ابتدایی بیشتر از قبل جنبه ی عملی مواردی که یاد گرفته اند را بببنید و این امر محدود به دانش آموزان پایه ی اول تا ششم ابتدایی نمی شود و پایه های بالاتر هم در قالب طرح های دیگری می توانند فعالیت های پژوهشی داشته باشند  و بیشتر به تحقیق و پژوهش روی آورند.

اهمیت طرح جابر در این است که دانش آموزان آنچه را که به صورت تئوری آموخته اند و به صورت فرضیه در ذهن دارند بتوانند در قالب آزمایش،پروژه،کار عملی و یا دست سازه پیاده سازی کنند. از این جهت هم به اعتماد به نفس آنها کمک شایانی می شود و هم روحیه مشارکت پذیری و علاقه مندی به امور آموزشی در آنها افزایش می یابد.

طرح جابربن حیان

بهترین طرح جابر

طرح جابر ابن حیان هر ساله در مقاطع مختلف تعداد بسیار کثیری از ابداعات و آثار مختلف را در یافت می کند که آن ها نسبت به اهمیت ،تازگی و میزان نبوغ دسته بندی می شوند و در نهایت بر اساس رای داوران بهترین طرح جابر انتخاب می شود. بهترین طرح جابر در هر مقطع متفاوت است چون در هر مقطع بر اساس میزان مطالب آموزش داده شده به داوطلب و نیز میزان نبوغ به کار برده شده در پژوهش و طرح یاد شده داوری می شوند.

با توجه به رویکرد جشنواره ای طرح گاها به استعدادهای دانش آموزان به عنوان سازنده پروژه و یک پژوهشگر، ارائه گر، ایده پرداز و… توجه نمی شود. به عنوان مثال ممکن است دانش آموزی کارش در قالب یک تابلو ضعیف بوده منتها بیان خوبی داشته و این نشان دهنده استعداد کلامی وی می باشد و یا بروز دیگر استعدادها نظیر استعداد فضایی و…

شما می توانید در وبسایت معلم بلاگ بهترین های طرح جابر را دانلود نمایید.

بهترین طرح جابر

طرح جابربن حیان چگونه تدوین می شود ؟

برای اینکه ممکن است بعضی از اولیا تصور کنند که این دو کلم و این دو موضوع مفاهیم انتزاعی دارند باید خاطر نشان کنیم که هیچگونه تفاوتی بین این دو طرح و دو نام وجود ندارد و در واقع طرح جابر و طرح جابربن حیان هستند . فقط گاهی ممکن است به هر یک از این دو نام خوانده شوند.بنابراین انتظار دو مفهوم جدا را نداشته باشید.

یکی ازچالش های پیش روی این طرح مرحله قضاوت و داوری آثار می باشد. که علت آن بیشتر تعدد طرح ها، کمبود وقت و البته عدم تخصص برخی داوران می باشد. و در صورتی که این اتفاق به درستی صورت نگیرد موجبات بی انگیزگی در دانش آموز را فراهم می آورد.

نقش ها در طرح جابر بن حیان

همان گونه که در طرح پیش بینی شده یکی از نقش ها در طرح جابر بن حیان نقش معلم راهنمایی(استاد راهنمایی) است. اما با وجود همه تلاش ها و برنامه های انجام شده وقتی این اساتیدراهنما بر نقش خود مسلط نیستند چگونه می توانند راهنمای پروژه های دانش آموزی باشند؟ و این محقق نخواهد شد مگر با برگزاری دوره ها و کلاس های آموزشی در زمان مناسب جهت ارتقای سطح دانشی و مهارتی معلمان درخصوص انواع پروژه ها و الزامات این طرح، تا بتوانند دانش آموزان را در مسیر درست و صحیح هدایت نمایند.

طرح جابربن حیان را بیشتر بشناسیم ؟

همه شما تا کنون با نام این دانشمند برجسته برخورد داشته اید. در واقع ایشان یکی از بزرگترین افتخارات سرزمین ماست.اسم این طرح هم درواقع از نام این دانشمند فقید گرفته شده است. این دانشمند بزرگ توانسته است آوازه اش را در دنیا پرکرده و نام ایران را سربلند کند. به نظر خیلی از بزرگان اهل دانش انتخاب این نام بسیار انتخاب شایسته و مبرهنی بوده است.

امکانات مدارس شهری

مدارس شهری به لحاظ در دسترس بودن امکانات، سطح سواد اولیاء و…. بهترمی توانند امور مربوط به طرح را انجام داده ولیکن دانش آموزان روستاها به دلیل عدم دسترسی به امکانات و منابع، سطح سواد پایین اولیا و… دارای مشکلات فراوانی برای اجرای طرح هستند. همچنین مدارس چندپایه به دلیل فشردگی تدریس معلمان کمتر می توانند در این حوزه وارد شوند و بیشتر وقت این معلمان صرف تدریس و اتمام کتب می شود تا اجرای طرح جابر بن حیان که این نیز خود ضرورت کاستن از حجم کتب را نشان می دهد.

طرح جابر در مدارس

برای اینکه از اهمیت وجود این طرح مهم در مدارس پی ببریم.لازم است عنوان شود که بهترین راه تربیت دانش آموزان در راستای رونق تولید تکرار شود. این شعارکه همانا شعارسال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود و توسط رهبر کبیر انقلاب بیان گردید اهمیت زیادی دارد. اهمیتش این است که دانش آموزانی متفکر و علاقه مند به امر تحقیقات عملی تربیت کنیم.پس خدا را شکر که به اهمیت این مقوله پی بردیم.

حجم سنگین کتب درسی و طرح های فراوانی که در دوره ی ابتدایی وجود دارد مدارس را در بعد زمانی برای نظارت مستمر و هدفمند بر پروژه ها با مشکلاتی مواجه ساخته؛ که اگر معلمان وقت کافی داشته باشند طرح های با کیفیت تری به دست می آید و جشنواره ی جابر بن حیان را پر رنگ تر از همیشه خواهدکرد.

درباره سایت بانک فایل پژوهشی معلمان

درباره سایت بانک فایل پژوهشی معلمان

سایت بانک فایل پژوهشی معلمان یکی از بزرگترین سایت های طرح جابر است که در صدد است بهترین و قوی ترین منابع علمی را در اختیاز شما عزیزان قرار دهد.

تماس با ما

شما عزیزان در صورت نیاز به تماس با ما م یتوانید با شماره تلفن ۰۹۳۰۷۴۳۱۰۰۴ از طریق تلگرام پیام بگذارید. کارشناسان ما در اولین فرصت در خدمت شما عزیزان هستند.

طرح جابر کلاس اول چیست؟

با در نظر گرفتن تازه وارد بودن دانش آموزان در مقطع ابتدایی همچنین محدودیت در توانایی ها باید با بهره بردن از آموزش ها و تعایم پیشینه دانش آموز شروع به ارائه و گرفتن بازخوردها از کودکان مستعد نمود. در غیر اینصورت ممکن است فشار روحی و روانی بیش از حد توان باعث سرخوردگی و ایجاد نوعی تنفر در دانش آموز نماید.

  • چون سروکار تو با کودک فتاد
  • هم زبان کودکی باید گشاد

از زیبا ترین و بی نظیر ترین طرح های جابر به طرح های پایه اول که طبقه بندی و دسته بندی هستند می توان اشاره نمود. این طرح ها از آن جهت که دانش آموزان را ترغیب به فعالیت های عملی می کنند در نوع خود بی نظیر هستند.

پروژه جابربن حیان سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲چه تفاونی با سال قبل دارد؟

در واقع باید گفت که بین پروژه جابربن حیان امسال با سال قبل تفاوت قابل ملاحظه ای نیست. و این پروژه تقریبا مانند سال قبل است با این تفاوت که امسال به کارهای عملی و ارائه مستندات و عکس و تصویر تاکید بیشتری شده است . بنا براین شما هم به عنوان معلم و یا اولیای دانش آموزان این نکته را در نظر بگیرید.

طرح جابر کلاس دوم چیست؟

در این سن کودک قدری با محیط مدرسه و افراد و اشخاص پیرامون خود در این محیط ارتباط گرفته است. پایهء دوم پایه ایست که کودک دوستان و همسالان را در کلاس و دیگر دانش آموزان رادر مدرسه بیشتر شناخته است‌.

ضمنا طریقه تعلیم و تربیت و نحوه برخورد و احترام متقابل با معلم و مسئولین مدرسه را نیز قدر بیشتر درک کرده است

هرچند دراین سن نیز هنوز کودک توانایی های کافی برای درک کامل اهداف در طرح جابربن حیان را دریافت ننموده لکن در پایهء دوم با دانش آموزی طرف هستیم که به قدر وسع طبیعت خود. از نظر روانی و عاطفی و احساسی یکبار پوست اندازی کرده است.

معلم و برقراری ارتباط سازنده

این مساله باعث میشود که کار معلم در برقراری ارتباط سازنده با دانش آموز از پایهء قبل قدری آسانتر باشد.ارتباط برقرار کردن با دانش آموز پایهء دوم نسبت به پایهء اول به همین سبب سهل الوصول تر خواهد بود. لذا برای ایده یابی و پیدا کردن سوژه مناسب برای طرح جابر میتوانیم قدری با دست باز تر عمل کنیم . چراکه کوک در پایهء دوم در صورت مستعد بودن برای این طرح نسبت به پایهء قبل،در زمینه های مختلف ید طولاتری دارد.چهارم وادار به واکاوی و فعالیت در امر آزمایشات نیز خواهد شد.

سال دوم ابتدایی یکی از سال هایی است که در آن طرح جابر کم کم جایگاه خود را بین داوطلبان پیدا می کند و بین آن ها شناخته می شود . دانش آموزان پایه دوم همچون دانش آموزان پایه های دیگر علایق خاصی به چنین طرح ها و کار های پژوهشی دارند بخصوص اینکه این نسل جدید را می توان نسل تبلت به دست ها نامید  و به سبب ابزارآلات تکنولوژی از اطلاعات عمومی بسیار بیشتری نسبت به نسل های قبل از خود دارند و لذا نسبت به این گونه طرح های پژوهشی بسیار بیشتر از نسل های گذشته علایق نشان می دهند . انتظاراتی که از دانش آموزان این پایه می رود این است که از حواس خود برای ثبت مشاهدات و تصویر برداری استفاده نمایند و بر اساس مشاهدات خود بتوانند نتایج رویداد ها را حدس بزنند.

شما می توانید برای دانلود نمونه طرح های جابر کلاس دوم همراه با سایر پایه های دیگر به وبسایت معلم بلاگ مراجعه نمایید.

طرح جابر علوم دوم دبستان

در واقع یکی از مهمترین مطالبی که دانش آموزان به دنبال آن هستند پیداکردن این پروژه در پایه دوم دبستان است. این عمر خیلی هم عالیست چرا که در پایه دوم موضوعات مختلفی وجود دارد که از آن موضوعات می توان به اندازه کافی بهره مند گردید. این امر کمک بایسته و شایسته ای به این مطلب مهم میکند.

طرح جابر حرکت حیوانات

جالب ایت بدانید در سال گذشته یکی از بیشترین طرح هایی که به دفتر پژوهش درسی دانش آموزان و دبیرخانه جشنواره طرح جابربن حیان ارائه گردید مربوط به حرکت حیوانات بود. خیلی جالب بود. دانش آموزان هر کدام به شیوه های حرفه ای خود توانسته بودند این طرح را به بهترین شکل ممکن ارائه دهند. و دبیرخانه نیز از آنها تقدیر و تشکر به عمل آورد.

سیر تا پیاز پلن جابر کلاس ۲

نیاز است توضیحات مختصری درباره برخی از پایه ها و اجرای این طرح در آنها بدهم.آیا تاکنون علوم پایه دوم ابتدایی را مطالعه کرده اید؟ موضوعات جالب و جذابی در این پایه هست که همه را می توان برای طرح جابر استفاده نمود.جالب است بدانید دانش آموزان در این پایه هم استقبال زیادی از این طرح داشته اند. برای دیدن موضوعات طرح جابر در پایه دوم ابتدایی می توانید از همین سایت و از دسته بندی مربوطه اقدام فرمایید.

فرم شماره ۲ پلن جابر چیست ؟

فرم شماره 2 پلن جابر چیست ؟

اگر طالب این هستید که فرم شماره دو پروژه را پیدا کنید می توانید به مدیر مدرسه مراجعه کنید. اگر مدیر آموزشگاه هم این فرم را نداشت به آموزش ابتدایی مراجعه نمایید. هرگز این فرم را از سایت های اینترنتی دانلود نکنید. چرا که در این سایت ها نمونه فرم های قدیمی گذاشته شده است و فرم های جدید قابل رویت نیستند.

طرح جابر چیست؟

طرح جابر کلاس سوم چیست ؟

اگر بخواهیم به گفته مولف در همین محتوا استناد کرده باشیم. با عنایت به واژهء پوست انداختن، پایهء سوم دانش آموزی را در خود دارد که ذهن و روح و روان او دوبار دچار پوست اندازی شده.فلذا باز هم از پایهء دوم راحت تر  ملموستر میتوان با وسیعتر شدن دایره المعارف و حیطهء کلمات در پایه سوم. تحقیق میتواند معنای گسترده تری به خود بگیرد. حال اگر دانش آموز از همان پایهء اول اهل تفحص و تحقیق بوده باشد. فعالیتهای وی در دوسال گذشته پایه و اساسی محکم برای پایه سوم و تحقیق بهتر و فراگیر تر در مورد طرح جابربن حیان خواهد شد

ناگفته نماند که طراحی ایدهء جابربن حیان در سه مقطع یاد شده ذیل یعنی پایه های اول و دوم و سوم ابتدایی بر مبنای تحقیق زمینه ای تعریف شده اند.

این بدان دلیل است که همچنان که گفتیم توانایی های دانش آموز در جنبه های مختلف مربوط به طرح جابربن حیان  محدودتر هستند. و فشار بیش از حد توان به دانش آموزان ممکن است اثر عکس در کشف و شکوفایی استعداد آنان داشته باشد.

دانش آموزان کلاس سومی

دانش آموزان کلاس سومی که اولین تجربه های شرکت در طرح جابربن حیان را گذرانده اند به خوبی به شرایط و نحوه ی شرکت در طرح  آشنایی پیدا کرده اند و می دانند که چگونه یک طرح بهتر نسبت به سال های قبل از خود داشته باشند. از طرفی دانش آموزان این پایه دروس بیشتری را مطالعه نموده اند و لذا توانایی آن ها از لحاظ تئوری به مراتب بالا تر رفته است و لذا دانش آموزان سال سوم در طرح جابر عموما پژوهش های قوی تری را عرضه می کنند  و به خوبی جایگاه خود را حفظ نموده اند.

انتظاراتی که از دانش آموزان این پایه برای طرح جابربن حیان می رود این است که بتوانند اشیاء و رویداد ها را اندازه گیری نمایند و نیز گزارش و نمودار ارائه دهند و بتوانند آن را تحلیل و در مورد نتایج آن بحث نمایند.

طرح جابر سوم ابتدایی

طرح جابر سوم ابتدایی

امان از این کلاس سومی ها !! خیلی فعالیت بالا و قابل قبولی داشتند. از آنجا که تیم ما به بهترین شکل ممکن در جریان فعالیت های روز افزون دانش آموزان هست. از نزدیک فعالیت های مختلف کلاس سومی ها را رصد نمودیم. واقعا امسال این پایه گل کاشتند. باارائه کامل مستندات خود و طرح های عملی توانستند راهگشای این امر باشند و به بهترین شکل ممکن فعالیت های خود را اجرایی کنند.

پلن جابر کلاس ۳ یعنی چه ؟

کلاس ۳ یکی از جذاب ترین کلاس ها برای ارائه این طرح مهم است.شما عزیزان حتما و حتما برای استفاده از نمونه موضوعات طرح جابربن حیان کلاس ۳ می توانید از داخل سایت ما موضوعات جدید را مربوط به سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲دریافت نمایید. برای پلن جابر کلاس ۳ فقط به دنبال موضوعات کتاب علومشان نباشید. چون در این پایه طرح جابر کلاس ۳ به صورت تحقیقاتی است و می توانید از هر موضوعی استفاده کنید.

موضوعات پروژه جابر  چیست ؟

خب این هم یکی از سرچ های ناموفق درباره طرح جابربن حیان است. در طرح جابر وظیفه معلمان و مدیریت مدرسه است که جلساتی را برای دانش آموزان و اولیاشان برگزار نمایند و طی این جلسات از آنها بخواهند که طرح خود و موضوعات پیشنهادی خود را ارائه دهند. متاسفانه با کوتاهی در این امر باعث شده است که دانش آموزان و اولیاشان دقیقه نود به دنبال موضوع باشند که این اصلا ارزشی ندارد.

پلن جابر بن حیان  چگونه است ؟

پیشنهاد من در این پلن استفاده از نظرات مثبت و مفید راهنمایان آموزشی و برنامه ریزان کتب درسی است. امان از وقت و کمبود آن که باعث شده است نتوانیم به صورت قابل قبولی به این برهه بپردازیم. یادم می آید زمان ما از این مسائل نبود. و فقط در مدرسه از دانش آموزان می خواستند که کاردستی درست کنند. کاردستی های ما هم محدود می شد به تخته پاک کن و میز و استفاده از چند دانه لوبیا برای ساخت تابلو. حالا که این فرصت پیش آمده بهتر است از آن استفاده نمود.

طرح جابر کلاس چهارم چیست ؟

دراین پایه آموزش و تعلیم وسیع دانش آموز را برای پرداختن به طرح چند برابر نموده. دروس مختلف پایه های اول تا سوم ضمن قوام دادن به قدرت خواندن و نوشتن. دانش آموز را در شناخت محیط پیرامون و جهانی که درآن زندگی میکند آگاه تر نموده. شناخت عناصر و مواد و مسائل مختلف و مبتلابه بشری و همچنین اکتساب هم زمان دروس پایهء چهارم . معلم را با دانش آموزی باهوشتر و فهمیده تر از پایه های پیشین روبرو میکند. این امر سبب شده تا متولیان طرح جابربن حیان پارا از تحقیق زمینه ای فراتر بگذارند و برای پروبال دادن به کودک وظایف بیشتری به او محول نمایند.اینگونه است که در این طرح دانش آموز کلاس

به طرح جابربن حیان پرداخت. اینجا دانش آموز برای پرداختن به تحقیق قدری دست و پای بازتری دارد و همچنین ببرای پیدا کردن سوژه های آزمایش خوشبختانه نیازی به رفتن به راه دور نیست. در طرح جابربن حیان برای دانش آموزان این امکان لحاظ گردیده که از همان آزمایشات موجود در کتب تحصیلی استفاده کنند. طراحان کتاب نیز به الطبع برای دانش آموزان به نسبت سن و توانایی آنان در پایه های مختلف آزمایش های متعددی ارائه کرده اند. دانش آموز با مشورت معلم و هم گروهی های خود میتواند یکی از آزمایشات موجود را بعنوان طرح جابر به اجرا درآورده و شرایط طرح یاد شده را زمیمهء آن نماید.

پلن جابر کلاس ۴ چیست ؟

اگر مطالعه این مقاله برایتان خسته کننده شده است لازم به ذکر است که تا انتهای این مقاله با ما باشید. قطعا لذت کافی و لازم را خواهید برد. یکی از موضوعاتی که فکر و ذهن کارشناسان درسی را به خود مشغول نموده است، قطعا در رابطه با موضوع طرح جابر کلاس ۴ است. در این پایه به صورت تخصصی به طرح جابر آزمایش پرداخته می شود. جالب است بدانید که پروژه جابر آزمایش اولین بار در این پایه معرفی می شود. دانش آموزان با اجرای پروژه جابربن حیان آزمایش در کلاس چهارم قویا مبانی علمی را به صورت روز افزونی پایه ریزی می کنند.

در سال چهارم ابتدایی هم همانند سال های قبلی طرح جابر برگزاری می شود. این طرح در کلاس چهارم عموما سطح بالاتری دارد بخصوص اینکه دانش آموزان در این سنین همواره از قدرت تخیل بالایی برخوردار هستند و ادغام این قوه ی تخیل با یادگیری های تئوری عالی می تواند طرح های بسیار عالی را خلق نماید و لذا اهمیت آن چندین برابر می شود.

انتظاراتی که از دانش آموزان این پایه برای طرح های جابر می رود این است که بتوانند از طریق مشاهده و ثبت رویداد های اطراف به روابط بین آن ها پی ببرند و راه های رسیدن به یک فرضیه را بر اساس منطق و اصول فکری طی نمایند.

پلن جابر pdf یعنی چه ؟

لطفا به من یک نمونه پروژه جابر در قالب پی دی اف معرفی کنید. این سخن تعداد زیادی از اولیا است که میخواهند به فرزندشان بشتابند. چرا دنبال پی دی اف اهستند؟ شاید جوابش کمی بامزه باشد! فقط به یک دلیل .. آنها برنامه ورد و آفیس را بر روی گوشی شان نصب نکرده اند و فایل ورد را نمیتوانند بخوانند.

روی سخن من با این اولیا عزیز است. خواهش میکنم برای اینکه بتوانید از این امکانات به درستی بهره بگیرید برنامه ورد را روی سیستمتان نصب کنید. حتما می پرسید چرا ؟ چون اغلب فایل های ما به صورت ورد و قابل ویرایش است و شما عزیزان با نصب این برنامه به خودتان کمک میکنید که این برنامه ها را باز کرده و از مطالب آنها به صورت کامل بهره ببرید.

 پلن جابر چرا؟

واقعا چرا؟ خودمان بهتر از هر کسی می دانیم که نه معلم ها بیکارند و نه اولیا . مخصوصا با این وضعیتی که پیش آمده و در جامعه شاهد آن هستیم. شاید از خود بپرسید واقعا هدف اصلی علاوه بر اهدافی که بالا اشاره کردیم درباره طرح جابربن حیان چیست؟ چه چیزی باعث می شود که در مدارس دانش آموزان را به انجام و اجرای طرح جابر ترغیب کنند. مسلما هدف از این طرح یک چیز است و بس: تدوین آینده روشن برای دانش آموزان.از خود می پرسید چه ربطی دارد؟ خب مسلم است که با این وضعیت مدرک گرایی آینده مال کسانیست که خلاقیت و ابتکار دارند و این فقط با اجرای طرح جابر و پروژه محوری در اوان کودکی حاصل می شود.

دانش آموز در این سن تمایل به فعالیت های فیزیکی نیز پیدا میکند. مبرهن است که در مقایسه با سنین پایینتر این توانایی را هم دارد که از دستهای خود نیز در بروز خلاقیت استفاده کند. ازین رو در طرح جابربن حیان در پایهء پنجم دانش آموزان به خلق کاردستی های علمی نیز ترقیب شده اند. توانایی دانش آموز در استفاده از ابزار و مصالح و شناخت وی از این فاکتورها باعث شده تا در این طرح انتظار متولیان امر از دانش آموزان بیشتر باشد.همگام با طرح کتب درسی نیز پیشنهاداتی برای دست به کار شدن در خلق سازه ها و اشیاء و ابزار کاربردی در اختیار دانش آموز قرار میدهند

طرح جابر کلاس پنجم چیست ؟

پایهء پنجم عبور از کودکی به نوجوانی و بروز علائم و خصوصیات مربوط به این سن در پایهء پنجم آرام آرام خود را نشان میدهد.برای پیدا کردن سوژه های آزمایش خوشبختانه نیازی به رفتن به راه دور نیست. در طرح جابربن حیان برای دانش آموزان این امکان لحاظ گردیده که از همان آزمایشات موجود در کتب تحصیلی استفاده کنند. طراحان کتاب نیز به التبع برای دانش آموزان به نسبت سن و توانایی آنان در پایه های مختلف آزمایش های متعددی ارائه کرده اند. دانش آموز با مشورت معلم و هم گروهی های خود میتواند یکی از آزمایشات موجود را بعنوان طرح جابر به اجرا درآورده و شرایط طرح یاد شده را زمیمهء آن نماید

این پیشنهادات میتوانند گزینه های خوبی برای شرکت در طرح باشند. دانش آموز با استعداد با به کار بردن کتب درسی در اجرای طرح جابربن حیان به راحتی میتواند در این میدان عرض اندام کند. پس دیگر نیازی به اتلاف وقت برای پیدا کردن ایده نیز ندارد.

دانش آموزان کلاس پنجم نسبت تمام پایه های قبل از خود سطح مهارت های بالاتری دارند و  از نظر میزان رشد فکری و توانایی نسبت به سال های قبل از توان بیشتری برخوردار هستند لذا حیطه ی طرح های آن ها ممکن است بیشتر جنبه ی عملی و اجرایی داشته باشد تا حالت پژوهشی و فکری!

پلن جابر کلاس ۵ چگونه است ؟

طرح جابر دست سازه ، کاردستی ، طراحی و ساخت در پایه پنجم و ششم ابتدایی شکل می گیرد. پیشنهاد من به شما عزیزان استفاده از طرح های دست سازه ، کاردستی ، طراحی و ساخت در این پایه می باشد. چرا که با وجود ساخت های دست دانش آموزان آنها را می توانیم توانمند و قوی بار بیاوریم. نمونه طرح دست سازه ، کاردستی ، طراحی و ساخت در سایت تخصصی ما موجود است که می توانید از آنها بهره مند شوید.

طرح جابر.com

آیا همچین سایتی به نظر شما وجود دارد ؟ اگر پاسختان منفی است پس چرا توسط کاربران جستجو می شود؟ هدف آنها از انجام این جستجوها چیست؟ چطور است که همواره برای تکمیل و ارائه گزارش برای فرزندان و دانش آموزان از این کلمه استفاده می شود؟ جواب خود را در مطالب بعد خواهید دید .

در طرح هایی همچون طرح درس، اقدام پژوهی و غیره ما شاهد این هستیم که آنان صرفا از ایده های خارجی و اروپایی الهام گرفته اند. البته این موضوع به منزله کم اهمیتی آنها نیست اما در هر حال زمانی که در میان طرح های موجود در نظام آموزشی خود، یک طرح بومی و مناسب را داریم به خوبی میتوانیم از آن در جخت افزایش بازخورد حتی صادر کردن آن استفاده کنیم.

طرح جابر – جستجوی google

خب قطعا می دانید که موتور جستجوی گوگل به راحتی می تواند به بهترین شکل ممکن نتایج مورد نظر را برای کاربران به نمایش بگذارد. هدف از این ارائه جستجو این است که کاربران بتوانند با بهترین سایت هایی که در این رابطه رقابت دارند آشنا شوند. بعد از آشنایی کاربران می توانند به بهترین شیوه به کمک جستجوها و لیست سایت هایی که به دست آوردند به تدوین و تنظیم فایل مورد نظر خود بپردازند.

طرح جابر

پلن جابر ppt چیست ؟

من تاکنون با این مفهوم برخورد زیادی داشته ام . شما چطور ؟ اهمیت این مفهوم از آنجایی است که گاهی دانش آموزان و معلمین میخواهند پلن خود را به صورت پاورپوینت ارائه دهند. در واقع این مربوط به زمانی است که طرح دانش آموز به مرحله استانی میرود. در این صورت است که معلمین عزیز و محترم از دانش آموزانشان می خواهند طرحشان را به صورت پاورپوینت ارائه دهند . در این مورد شانس بیشتری برای برنده شدن دارند.

طرح جابر کلاس ششم چیست ؟

پایه ششم در همهء طرح های ارائه شده در آموزش و پرورش پایهء ششم جاییست. که ماحصل تلاش و کوشش و تعلیم و تربیت پنج ساله دانش آموزان و زحمات معلمان نمود پیدا میکند. در طرح جابربن حیان نیز این موضوع مستثنا نشده. تمامی آموزه ها و مولفه های ارائه شده در طرح که سالیان پیشین و در پایه های قبل پایه ریزی شده اند. میروند تا در پایهء ششم به نحو احسن خود را در تواناییها و استعدادهای دانش آموز نشان دهند.

تحقیقات زمینه ای در سه پایهء اول تا سوم و همچنین آزمایشات و فعالیتها و هنر نمایی های دستی و فیزیکی در پایهء چهارم و پنجم . همه و همه در پایهء ششم زیر ذره بین داوران طرح جابربن حیان خواهد رفت . تا در میان نخبگانی که خود را از صف دیگر دانش آموزان جدا کرده و توانایی های خور را اثبات کرده اند نفرات برتر را معلوم نماید.این نقطهء عطف طرح جابربن حیان است که در مقاطع بالا تر از دانش آموزان را به مردان و زنانی تبدیل میکند. که سرنوشت و بالندگی کشور را در عرصهء علم و فناوری رقم خواهند زد.

در طرح جابر کلاس ششم که به صورت دست سازه می باشد،بطور کلی از داوطلبان این پایه انتظار می رود بتوانند یک آزمایش طراحی و صحت انجام آن را کنترل نمایند . همچنین بتوانند در طول یک آزمایش مولفه هایی که ناپدار و متغییر هستند را شناسایی نمایند و آن ها را کنترل و تحلیل نمایند.

بصورت کلی شما می توانید طرح های جابر پایه های مختلف را از وبسایت معلم بلاگ با بالاترین کیفیت و کاملا تخصصی دانلود نمایید.

پلن جابر کلاس ۶ چطور است ؟

پلن جابر کلاس 6 چطور است ؟

همانطور که عرض شد در پایه ششم هم مانند پایه پنجم از دست سازه ، کاردستی ، طراحی و ساخت استفاده می شود.عزیزان این پایه خیلی مهم است و خیلی هم اهمیت دارد. لطفا به این پایه و طرح ها و پروژه های مربوط به آن اهمیت زیادی بدهید. در کلاس ششم که پایان تحصیلات دوره ابتدایی است دانش آموزان کوله بار خود را جمع کرده و به پایه بالاتر و مقطع متوسطه اول می روند. پس بیاید کوله آنها را پر کنیم. پر از تجربیات و اندوخته هایی که به کمک آنها بتوانند فعالیت های روز افزون خود را از سر بگیرند. خدای متعال و مهربان را شکر گزار هستم که در این رابطه از هیچ کوششی فروگزاری نکرده ام.

پلن جابر ۶ به چه مفهومی است؟

مفهوم طرح جابر ۶ یعنی ارائه پروژه و مستندات در پایه ششم ابتدایی.همانطور که در پاراگراف بالا اشاره نمودم می بایست اولیای عزیز در این رابطه هم و غم خود را گذاشته و با معلمان عزیز مشارکت نمایند.

در صورتی که این مشارکت عملی شود رونق تولید را در جامعه اشاعه خواهیم داد. امروز که در حال نتوشتن این مقاله هستم تهدیدات آمریکا روز به روز بیشتر شده است و رهبر عزیز هم در باره راهکار رونق تولید سخن می گویند. می فرمایند که با رونق تولید می توانیم برون رفت از این چالش ها را تجربه کنیم. به نظر من یکی از راهکارهای برون رفت و رونق تولید هم اهمیت به پروژه جابربن حیان در مدارس است.

شیوه نامه پروژه جابربن حیان ۴۰۲-۴۰۳ چیست ؟

شیوه نامه طرح جابربن حیان ۴۰۲-۴۰۳ همانطور که بیان شد تفاوت قابل ملاحظه ای با شیوه نامه پروژه جابربن حیان سال قبل ندارد . با این حال اگر مصر به دریافت این شیوه نامه هستید می توانید با خیال راحت آن را از آموزش و پرورش مربوطه و یا معاونت ابتدایی و یا مدیر مدرسه تان دریافت کنید. اگر تمایل داشتید هم می توانید با شماره تلفن بنده محمد صالح ۰۹۳۰۷۴۳۱۰۰۴ در تلگرام تماس بگیرید . من آن را برای شما راسال خواهم نمود.

پروژه جابربن حیان ۱۴۰۲-۴۰۳

توضیحات زیادی درباره این طرح مهم به شما دادم. عزیزان خواهش من از شما این است که این طرح جابر را جدی بگیرید. چرا که می تواند آینده فرزند شما را به شکل قابل توجهی تغییر دهد. با جدی گرفتن این طرح می توانید فرزندان خلاقی را تحویل جامعه بدهید.

دانلود طرح جابر

دانلود طرح جابر

تعداد زیادی از دانش آموزان و دبیران و حتی والدین هستند که می خواهند نمونه های مختلف از طرح جابر  را ببیند و با شیوه ها و اصول ارائه ی یک طرح جابر کامل َآشنا شوند.گرچه تعداد زیادی طرح جابر بصورت رایگان در سطح اینترنت وجود دارد اما نمی توان از هیچ کدام از آن ها اطلاعات کاملی را دریافت نمود . و همگی به نحوی نقص دارند و شاید همین مورد هم سبب رایگان بودن آن ها باشد. شما می توانید برای دانلود بهترین نمونه های طرح جابر به وبسایت معلم بلاگ مراجعه نمایید.

۱۱ بخش مورد نیاز برای اجرای یک طرح جابر قوی را نام ببرید ؟

11 بخش مورد نیاز برای اجرا

  • استفاده از تابلوی نمایش طرح جابر: می توان با استفاده از کارتو پلاست یا کارتن های مشابه تابلویی به ابعاد ۱۲۰*۹۰ سانتی متر ایجاد نمود و لبه های آن را به هم نزدیک کرد.
  • عنوان پروژه طرح جابر : عنوان پروژه بزرگترین و مهم ترین قسمت مورد استفاده در تابلوی نمایش است که می توان در آن خلاقیت هم به کار برد.
  • تحقیق زمینه ای طرح جابر : در این قسمت می بایست با استفاده از منابع و ماخذ معتبر مطالب مورد نظر خود را در قالب پژوهش قرار داد.
  • عکس ها و تصاویر : در این بخش بهترین عکس هایی را که میتوان در رابطه با پروژه مورد نظر استفاده کرد می بایست قرار داده شود. عکس ها میتوانند در وسط و یا دور تابلوی نمایش قرار بگیرند.
  • اسامی اعضای گروه : در یکی از گوشه های تابلو نمایش می بایست نام اعضای گروه نوشته شود.
  • سپاسگزاری : در این قسمت از کلیه کسانی که در انجام و اجرای طرح جابربن حیان همکاری داشته اند، تشکر و قدردانی می گردد.
  • طبقه بندی به صورت چارت و نمودار : اگر موضوع طرح جابر در رابطه با طبقه بندی باشد، در این بخش از نموداری برای نشان دادن طبقه بندی استفاده می گردد.

با توجه به این ۱۱ نکته مهم و سود بخش یه خوبی میتواند یک طرح صحیح و مناسب را برای دانش آموزان خود به اجرا بگذارید و با استفاده از از آن به بهترین نتایج دست پیدا کنید. در نظر داشته باشید که پروژه جابر از جمله پروژه های بسیار پر اهمیت در مدارس ایران است. این پروژه به صورت کامل نمونه خارجی ندارد و همین موضوع است که باعث اهمیت بیش از پیش آن میشود.

منظور از صادرات طرح چیست؟

اگر واقع بینانه نگاه کنیم به خوبی متوجه این موضوع میشویم که سیستم آموزشی ایران در دیگر کشور ها از جایگاه بسیار پایین برخوردار است. یعنی این سیستم به جایگاه واقعی خود نرسیده و نتوانسته است تا به خوبی در میان دیگر کشور ها نامی از خود داشته باشد. زمانی که در ایران صحبت از سیستم آموزشی کشور ژاپن میشود، اغلب افراد از آن به عنوان یک سیستم ساختار یافته یاد میکنند و آن را به عنوان یک سیستم آموزشی برتر معرفی میکنند اما این موضوع در مورد ایران به چه صورت است؟

یعنی اگر صحبت از آموزش و پرورش ایران در دیگر کشور ها شود احتمالا با صحبت های خوبی در مورد این نظام آموزشی مواجه نمیشویم زیرا در واقع سیستم آموزشی ما دچار مشکلات بسیار زیادی است. همین موضوع است که باعث میشود نتوان در مورد سیستم آموزشی کشورمان مانور خوبی داد اما چرا سیستم کشور ژاپن تا این حد زبان زد است؟

کارآمد بودن سیستم

دلیل اصلی آن کارآمد بودن این سیستم است. زمانی که صحبت از این سیستم میشود در تمامی کشور ها به یاد دانش آموزانی سخت کوش و هدفمند میوفتند که همواره در حال تلاش برای ساختن فردایی بهتر اند. یکی دیگر از این موضوعات به بحث صادرات طرح های مختلف بر میگردد.

اینکه بسیاری از طرح های اجرایی در کشور ایران و دیگر کشور ها در ابتدا در این کشور به وجود آمده و سپس از طریق آن صادر شده است، یعنی سر منشا بسیازی از نقاط عطف در سیستم های آموزشی، کشور ژاپن است و این اهمیت صادرات طرح هایی مانند طرح جابر را میرساند.

سایر موارد مهم را نام ببرید ؟

نکات مهم

  • دفتر کارنمای طرح جابربن حیان : از همان آغاز پروژه می بایست دفترچه کوچکی طراحی شود و تمام فعالیت هایی که از آغاز طرح انجام می شود را در آن یادداشت نمود.
  • شرح نمایش طرح جابر : این بخش در طرح هایی به کار می رود که در راستای نمایش اجرا می گردند.و موادری که در بحث علمی قابل نمایش است اجرا می گردد.
  • مدل طرح جابر : این مبحث در مواردی کاربرد دارد که قرار است بوسیله مدل و ماکت اجرا و پیاده سازی گردند.این موارد شامل اشیاء و موارد و جزئیات خیلی کوچک (مانند اتم و مولکول) جزئیات و موارد بزرگ (مثل خورشید و ماه) اعضا و جزئیات غیر قابل رویت (مانند اندامهای داخلی بدن) که از لحاظ علمی حرفی برای گفتن دارند.
  • انجام آزمایش : در بعضی از طرح ها در پایه های بالاتر پنجم و ششم ابتدایی می توانند از طریق آزمایش طرح خود را به مرحله اجرا درآورند که این بخش هم یکی از علمی ترین مباحث طرح جابربن حیان است.

اما چرا به این موضوعات طرح جابر اهمیت داده میشود؟

خلاقیت و اهمیت آن

خلاقیت یکی از ارکان اصلی این طرح است که باید به خوبی اجرا شده و به اهداف خود برسد. اجرای خلاقیت در مدارس شاید کمی سخت و زمانگیر باشد و نتوان در قالب درس های ساده و آن هم در مدارس ایرانی آن را اجرا درآورد. همین است که باعث میشود در این پروژه بتوان به خوبی به خلاقیت اهمیت داد اما به چه صورت باید این خلاقیت را به اجرا درآورد؟

یکی از مهم ترین کار هایی که در طرح مذکور به خلاقیت دانش آموزان کمک میکند و باید در جابر ابن حیان به آن اهمیت زیادی داده شود، بحث خلاقیت با استفاده از کاردستی است.

یکی از ارکان اصلی در این پروژه ساخت کاردستی است. به این صورت که دانش آموزان زمانی را از زمان اختصاص داده، به بحث ساخت کاردستی میگذرانند تا بتوانند به خوبی خلاقیت خود را نسبت به قبل افزایش داده آن را شکوفا کنند. به ساخت کاردستی اهمیت زیادی داده میشود به این صورت که حتی برای ساختنی های آنان موضوعاتی مشخص میشود تا بتوانند با یک نقشه راه کامل به جلو بروند.

با این ترفند ها کمک زیادی به آنها صورت میشود و باعث میشود تا آنها بتوانند بسیار بیشتر و بهتر از قبل خلاقیت خود را افزایش دهند.

کاردستی و مزیت آن برای نوجوانان چیست ؟

کاردستی باعث میشود تا این نوجوانان با کار عملی بیشتر از قبل آشنا شده و بتوانند به خوبی آن را از همین سن پایین یاد گرفته و به اجرا بگذارند. در این حالت است که میتوان از این دانش آموزان انتظار داشت تا به مرور فعالیت های خود را افزایش داده و به سطوح بالاتری در امر کار عملی برسند. مطمئنا این موضوع صرفا در یک یا دوسال تحصیلی اتفاق نمی افتد و نمیتوان امیدوار بود که دانش آموزان صرفا پس از چند سال کوتاه مهارت کار عملی را افزایش دهند.

بلکه آنها باید بتوانند به صورت پی در پی و طور متوالی به انجام فعالیت های طرح جابر ابن حیان بپردازند و به خوبی آن را به اجرا بگذارند تا به مرور این فعالیت ها باعث افزایش اعتبار و عمل آنها در انجام کار ها شود.

در نهایت به این نتیجه میرسیم که وجود چنین طرحی در سیستم آموزشی و پرورشی هر کشوری نیاز است. طرحی که بتواند باعث افزایش خلاقیت، کار عملی و البته روحیه کار تیمی در دانش آموزان شود. در کشور های مختلف این طرح به صورت معمولی در بدنه دروس جاسازی شده است و به خوبی میتوان از آن استفاده کرد اما در کشور ایران با توجه خلأ موجود فرهنگیان به فکر طراحی یک جامع افتادند و آن پروژه جابربن حیان بود که در مدارس ایران به اجرا درآمده است. اگر بتوان از پتانسیل این طرح به خوبی استفاده کرد مطمئنا آینده خوبی در انتظار دانش آموزان است.

مهلت پروژه جابر بن حیان ۱۴۰۲چه زمانی است؟

مهلت پروژه جابربن حیان 98 چه زمانی است؟

معمولا بخش نامه های پروژه جابربن حیان از اواخر آبان ماه می آید و تا پایان اسفنند ماه برای تدوین آن وقت داده می شود. این مهلت به هیچ وجه قابل تمدید نیست و اینچنین نیست که مانند درس پژوهی به سال آینده موکول شود.امسال هم مانند سال قبل این پروژه و تکمیل آن تا پایان زمستان فرصت خواهد داشت.

نتایج پروژه جابربن حیان ۱۴۰۲ چه زمانی اعلام می شود؟

نتایج طرح جابربن حیان ۱۴۰۲معمولا فروردین ماه ۴۰۲ اعلام خواهد شد . در واقع این اعلام نتیجه مربوط به رفتن طرح های مربوط به مرحله استانی است. نتیجه ای که اواخر فروردین اعلام می گردد نتیجه اولیه است. برای دریافت نتایج نهایی و اعلام برندگان استانی و کشوری بایستی تا سال بعد صبر کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

طرح جابر و نمونه های خارجی چه ویژگی هایی دارند ؟

شاید برخی این موضوع را که طرح جابر مشابه طرح هایی باشد که در کشورهای پیشرفته به کار رفته و جواب داده است. منافی استقلال علمی و صنعتی کشور بدانند. اما باید به ایشان عرضه داشت که بومی سازی روش های علمی کشورهای توسعه یافته در زمینه آموزش و پروش. نه تنها با استقلال فکری و عقیدتی ما منافات ندارد. بلکه دیری نخواهد پایید که در دستور کار قرار دادن این امر باعث مباهات همه ما خواهد شد. و این موضوع میتواند در سرعت بخشیدن به پیشرفت و توسعه کشور امری بسیار موثر و مثمر باشد.

وقتی میبینیم که دلیل و علت پیشرفت کشوری توجه اینچنینی به مقوله آموزش و پرورش استعدادهای انسانی بوده. پیروی از اینگونه ایده ها که در بوته آزمایش و آزمون و خطا سالهاست که جواب داده است. و یکی از علل عمدهء پیشرفت کشورهای بزرگ و قدرتمند است. بومی سازی این روش ها قطعا باعث اقتدار و سربلندی ما خواهد شد.

طرح های مشابه در سایر کشورها

گفتنی است که طرحی مشابه طرح جابربن حیان در کشور روسیه اجرایی گردیده که نتایج فوق العاده آن را در آنجا شاهد هستیم. پیشرفتهای چشمگیر روسیه در امر هواو فضا. ظهور دانشمندان در زمینه های مختلف علمی و صنعتی. نهایتا پیدایش کشوری اینچنین که ضمن دوستی و هم پیمانی عمیق و گسترده با ایران در مقابل کشوری همچون امریکا بعنوان قطبی جدید قد علم کرده است. پس بر ماست که ضمن حفظ استقلال و خود باوری. زکاوت و سیاست به خرج دهیم و با در نظر گرفتن جانب احتیاط خود را ازین طریق در سطح منطقه و جهان بالا بکشیم.

در این زمینه میتوان به آدرس (بررسی سیستم آموزشی کشور روسیه) در سومین همایش بین المللی پژوهش های میریت و علوم انسانی نیز مراجعه کرد.  و البته مقالآت و تحقیقات فراوانی در این زمینه موجود است. میتوان از جمله پایگاه ها و خواستگاه های مهم این تحقیقات دانشگاه( لومونوسف )مسکو را نیز نام برد.

 روند اجرای طرح جابر چگونه است ؟

روند اجرای طرح جابر

روند اجرای طرح جابر

حال که به اهمیت موضوع و طرح مورد بحث پی بردیم . خوبست قدری نیز در روند و چگونگی اجرای آن به اختصار بپردازیم.

ابتدا خوبست که از دفتر کارنمایی بگویم.این دفتر برای ثبت کلیهء فعالیتها و وقایع را در خود جا میدهد.چنانچه از ابتدای امر صفرتاصد آزمون و خطاها و روند پیشرفت کار را در دفتر یادداشت نماییم.داورام را در امر امتیاز دهی به طرح خود کمک نموده ایم.

 البته لازم به ذکر است لزوم صداقت در ثبت وقایع و فرازو فرودها وآزمون خطاهای واقعی در این دفتر میتواند به جای کسر امتیاز بدلیل بروز ناکامی های احتمالی. باعث بالارفتن امتیاز طرح بدلیل ارائهء فعالیتها و مشکلات و محرومیت هایی که بر سر راه طرح قرار دارد باشد.

صداقت محض دانش آموز

پس در تهیهء آن دانش آموز باید تا میتواند صادق باشد و با وسواس تمام همه مستندات را مکتوب کند.مدل طرح جابراین مورد هرچند در طرح الزامی نیست اما میتواند در صورت اعمال سلیقه در تهیه آن باعث توجه ویژه داوران به طرح شود.

 چه اینکه بوده اند بسیاری از گروه ها و یا افراد که بخاطر نداشتن مدل مورد توجه داوران قرار نگرفته اند و طرح آنها راه به جایی نبرده است.

دست سازهء طرح جابر این قسمت مربوط به پایه های پنجم و ششم است که شباهت فراوانی با جشنوارهء خوارزمی نیز دارد که در این حیطه از کار رقابت زیادی دیده میشود.

دانش آموزان کوشایی که از هوش و استعداد فراوانی برخوردارند. در این قسمت از صف دیگر نخبگان در طرح بیرون میزنند. که البته وزارتخانه و ادارات آموزش و پرورش نیز این قسمت را بیشتر از هر جای دیگر زیر ذره بین خود دارند.آزمایشات طرح جابر معمولا در سه پایه ثانوی مقطع ابتدایی لحاظ شده و بیشتر آزمایش ها برگرفته از کتب درسی میباشد. انجام چالش برانگیز این آزمایشات و ثبت تجربیات عینی با استناد به عملیات انجام شده موضوع این قسمت است.دروس شیمی و آزمایشگاهی این بخش از طرح را دربر گرفته اند..

کارتو پلاست طرح جابر

 همانگونه که از نام آن پیداست برگه ای از جنس پلاستیک است.این برگه از ابتدا در بخشنامه ها آورده شده و قسمت مهمی از طرح را به خود اختصاص میدهد.با رعایت روش ارائه شده در بخشنامه کلیات طرح و پروژه را بصورت مصور و مکتوب در کاتوپلاس باید ثبت کرد. این موضوع یک مولفه بسیار مهم در طرح جابر است که داوران طرح های برگزیده را با توجه به وجود و چگونگی تهیهء کارتوپلاس مشخص میکنند.

امید که طرح جابربن حیان نیز چون طرح های دیگر نقش ارزنده ای در نیل به شعار استقلال و آزادی در لوای پرچم جمهوری اسلامی برای بالندگی ایران سرفراز ایفا نماید

طرح جابر از منظر مدیران مدارس

 مدیران مدارس نیز گروه دیگری از مصاحبه شوندگان بودندکه ضمن مثبت ارزیابی کردن و مهم بودن طرح، مشکلاتی را درحوزه اجرای این طرح بیان نمودندکه عبارتند از:

عدم آگاهی و شناخت کامل معلمین و مدیران نسبت به طرح 

در طی سالیان گذشته دوره ها و کارگاه های آموزشی نسبتا خوبی برای طرح برگزار شده اما به دلیل تعداد زیاد همکاران و بنیه علمی پائین بیشتر همکاران نسبت به پژوهش و روش تحقیق در بدو خدمت، همچنان ضرورت برگزاری کارگاه هایی با کیفیت تر، با زمان بیشتر و در وقت مناسب کاملا احساس می شود. نکته مهم اینکه سهم مدیران از این کارگاه ها تا کنون ناچیز بوده و در بعضی مواقع مدیران فقط دغدغه ی اجرای آن را دارند که آن هم به واسطه ی اهرم فشار بوده و لیکن به لحاظ دانشی در بیشتر وقت ها با طرح بیگانه اند.

عدم ارسال به موقع شیوه نامه ها و جدول زمان بندی برای اجرای طرح 

شاید به نظر برسد که شیوه نامه طرح جابر تغییرات خاصی ندارد لیکن وقتی زمان اجرای آن فرا می رسد دستخوش تغییراتی می شود که مشکلاتی را برای مدیران فراهم می آورد. به عنوان مثال در بحث نفرات شرکت کننده، مکان برگزاری نمایشگاه، ایاب و ذهاب و….که مدیران را درگیر می کند.

کم توجهی به نقش مدیران در اجرای طرح جابر  و عدم تقدیر شایسته ازآن ها

همیشه این تصور وجود دارد که چون معلم نقش استاد راهنما را دارد پس در همه موارد حضور معلم باعث افتخاراتی برای دانش آموز و مدرسه شده است درصورتی که شخص مدیر مدرسه با حمایت های مادی و معنوی خود توانسته زمینه حضور دانش آموزان را در جشنواره فراهم نماید. حتی در برخی موارد خود مدیران به دلیل داشتن تحصیلات آکادمیک در واقع استاد راهنما هستند و ظاهرا معلم راهنما؛ که باید به نحوی از زحمات مدیران مدارس تقدیرشود تا انگیزه ی لازم را در بسترسازی و اجرای مناسب طرح ایفا نمایند.

عدم بررسی و داوری صحیح آثار به ویژه در مرحله آموزشگاهی

یکی ازچالش های پیش روی این طرح مرحله قضاوت و داوری آثار می باشد. که علت آن بیشتر تعدد طرح ها، کمبود وقت و البته عدم تخصص و تعهد برخی داوران می باشد. و در صورتی که این اتفاق به درستی صورت نگیرد موجبات بی انگیزگی در دانش آموز و عوامل مدرسه و اولیا را فراهم می آورد. بنابر این لازم است کلیه داوران از دانش و تعهد لازم برخوردار باشند تا بتوانند با رعایت اصل بی طرفی قضاوت عادلانه ای را داشته باشند.

نقش اولیا در انجام پروژه های علمی دانش آموزان در طرح جابر

برخی از اولیا معتقدند که:

  1. طرح جابر بن حیان یک طرح پرهزینه است.
  2. دانش آموزهیچ نقشی ندارد و تمام مسئولیت ها به عهده اولیاست.
  3. اتلاف وقت و انرژی است و دانش آموز را از فراگیری دروس بازمی دارد.
  4. چون رتبه ای کسب نمی کند چرا شرکت کند؟
  5. از فرزند ما تقدیر درستی به عمل نمی آید.
  6. کسی نیست که ما را در انجام پروژه یاری کند.
  7. دسترسی به منابع اطلاعاتی کار دشواری است .
  8. سطح سوادمان پایین است.
  9. طرح جابر یک طرح ارزشمند است .
  10. مکمل خوبی برای فعالیت های آموزشی دانش آموزان است.
  11. درکنار یادگیری فرزندانمان به اطلاعات ما هم اضافه می شود.
  12. همه امکانات و منابع  را در اختیارش قرار می دهیم تا استعدادهایش شکوفاشود.
  13. به او فهمانده ایم که تو یک برنده ای واگر هم رتبه ای کسب نکنی چیزهای جدیدی به دست آورده ای.
  14. ما او را دانشمندکوچک صدا می زنیم و سعی می کنیم اعتماد به نفسش را بالا ببریم. 

طرح جابر از منظر دانش آموزان

طرح جابر بن حیان را دوست داشتند و معتقد بودندکه طرح جابر فرصت خوبی است که ما بتوانیم به لحاظ علمی رشدکنیم. اما نگرانی ها و خواسته هایی در حوزه اجرا داشتند که عبارتند از:

عدم دسترسی سریع به منابع اطلاعاتی متنوع:

اینکه از چه کتاب، سایت و منبع اطلاعاتی استفاده شود یکی از دغدغه های آنان برای انجام پروژه ها به ویژه در زمینه طراحی و ساخت بود.

عدم حمایت معلمین و خانواده ها از پروژه های علمی:

بی توجهی برخی از آموزگاران و اولیا باعث شده که انگیزه ی لازم برای اجرای کار وجود نداشته باشد. معلمین به واسطه کمبود وقت و زمان و عدم آگاهی در خصوص طرح و خانواده ها نیز به دلیل هزینه بردار بودن و اینکه در درس ها دچار مشکل می شوند کمتر تمایل به حمایت و همراهی با این پروژه ها را دارند. خیلی از ایده ها و پروژه های دانش آموزی به واسطه ی آنکه ازآن ها حمایت نمی شود خشکیده می شوند.

برگزاری کلاس های آموزشی در این خصوص :

متاسفانه چون اطلاعات در خصوص نحوه ی اجرای کار بسیار کم است آموزش های لازم می تواند زمینه ساز موفقیت آن ها در جشنواره پروژه های علمی شود و نباید مدارس، معلمین و خانواده ها دانش آموزان را با طرح رها کنند و همیشه به عنوان یک حامی و راهنما از ابتدا تا انتها در کنارشان باشند.

تشویق و ایجاد انگیزه

یکی از گلایه های دانش آموزان در اجرای طرح جابر عدم تشویق و انگیزه بود. و خواهان آن بودندکه کارها و فعالیت های آنان دیده شوند و داوران محترم درکنار قضاوت راهنمایی های لازم را جهت بهبود فرآیند کار ارائه دهند تا ضمن تشویق، انگیزه های لازم برای انجام پروژه های علمی در سال های بعد را داشته باشند.

نتیجه گیری و ارائه راهکارهای کاربردی درباره طرح جابر :

اهمیت و جایگاه پروژه های دانش آموزی یا همان طرح جابر بن حیان بر هیچ کسی پوشیده نیست و همگان بر این مطلب صحه دارند که باید روح پژوهش در تمامی مراحل آموزش آشکار باشد. ساده انگاریست که بگوییم فقط بخوانیم وبنویسیم.

طرح جابر بن حیان نیز از این قائده مثتثنی نیست و از نظر مبانی نظری، طرح پذیرفته شده ای است. منتها باید موانع پیش رو را از میان برداشت تا این طرح جایگاه واقعی و حقیقی خود راپیدا کند. کمبود انگیزه و به ظاهر اجباری بودن طرح از آسیب های جدی می باشد که مدیران، معلمان، اولیا و دانش آموزان بر این موضوع اتفاق نظر داشتند.

در نظر گرفتن امتیازاتی برای معلمین مانند تقدیرنامه، منظورشدن بخشی از نمرات ارزشیابی همکاران بابت همکاری با پروژه های دانش آموزی، برگزاری جلسات مختلف کلاسی و برگزاری کارگاه های مناسب به صورت کاربردی و همچنین بسته های تشویقی نظیر تقدیر و معرفی آن ها و در کنار اولیا و دانش آموزان بودن می تواند به لحاظ انگیزشی آن ها را دلگرم نموده، یاور و همراه فرزندان خود در انجام این پروژه ها باشند.

برگزیده های طرح جابر

برگزاری کارگاه های توانمندساز به صورتی که بتواند معلمین را به عنوان افرادی متخصص در حوزه طرح جابر بن حیان معرفی کند. معایب کارگاه ها و جلسات برگزار شده فعلی آن است که چون معلمین هنوز خود را ملزم به اجرای این امور ندانسته و  نتوانسته نیاز علمی آن ها را به طور کامل مرتفع کند مثمرثمر واقع نشده و مادامی که این طرح به درستی آموزش داده نشود از اجرای مثبت و با کیفیت خبری نخواهد بود.

وجود جلسات ماهیانه، توانمندسازی راهبران آموزشی به عنوان مشاوران پروژه های علمی در روستاها و معرفی نمونه های خوب از جمله اقداماتی است که می تواند در بحث توانمندسازی مدیران، معلمین ،اولیا و دانش آموزان انجام پذیرد.

تغییر رویکرد برنامه های درسی

توجه به تغییر رویکرد برنامه های درسی به گونه ای که به جای توجه به مقوله شناختی، بر پژوهش محور بودن و آموزش مبتنی بر پروژه، توجه به حیطه عاطفی و روانی –حرکتی تاکیدگردد. سعی شود در ابتدا آموزش های لازم درحوزه ی دانش آموزی صورت گیرد.

واژه های مندرج در طرح جابر برای بچه ها معنا شود. به عنوان مثال ما سعی کردیم که تابلوی جابر را در کلاس نصب کنیم و آزمایش های کتاب علوم را در قالب و چارچوب همان تابلو قرار دهیم.

اصلاح و جابه جایی کلمات و جایگزین نمودن آنها در طرح جابر

به عنوان مثال به جای کلمه هدف بگوییم چه می خواهیم؟ یا به جای واژه نتیجه گیری بگویم چه یادگرفته ای؟یا چه فهمیده ای؟ یا به جای تحقیق زمینه ای بگوییم چه چیزی درباره اش می دانی؟ یا به جای سپاسگزاری بگوییم چه کسانی در انجام این کار به توکمک کرده اند؟و هرکدام از فعالیت ها را در این تابلو قرارمی دهیم. یا می توانیم همین تابلو را روی ورقه آچهار به صورت پشت و رو درست کنیم و آن را پرس کنیم به گونه ای که حالت تابلو وایت برد به خود بگیرد و با ماژیک بتوان بر روی آن نوشت. دانش آموزان با انجام هر اقدام علمی و آزمایشی آن را کامل می کند. مطمئنا وقتی آموزش مبتنی بر پروژه از طرف معلم به درستی صورت گیرد می توان منتظر خبرهای خوبی در حوزه یادگیری پروژه محور و البته پژوهش های دانش آموزی بود.

جشنوراه ای بودن طرح

رویکرد جشنواره ای بودن نیز از جمله مقوله های آزار دهنده طرح است و این که اثر یک دانش آموز انتخاب نمی شود باعث بی انگیزگی اولیا، دانش آموزان و معلمان شده است. که مغایر باشعار طرح است که می گوید من یک برنده ام چون یک پروژه دارم. در واقع ما دانش آموز را وارد پیکاری می کنیم که بیشتر شبیه جنگ بوده تا یک رقابت علمی.

برای این منظور بهتر است سایتی طراحی شود همانند سایت ایران داک که مرجعی برای ثبت پایان نامه هاست و آثارعلمی و پژوهش های دانش آموزی در آن ثبت گردد و دانش آموز یک اثر را به نام خود ثبت کند تا دانش آموز حداقل قبل از اجرای هر پروژه به پیشینه پروژه ها دست یابد و به عنوان تحقیق زمینه ای از آن استفاده کند.

به عنوان مثال دانش آموزی مسئله ای را مطرح کرده که از دید او جدید بوده و قبل از او پژوهشهای دیگری صورت گرفته است که به هنگام نتیجه گیری می تواند با دستاورد قبلی همسوسازی کرده یا آن را رد و نظریه جدیدی را ارائه نماید. لذا این اقدام می تواند نقش مهمی در این حوزه ایفا کند.

داوری های نا مناسب و بازخورد آن

از دیگر کاستی های این طرح وجود برخی داوری های نامناسب ناشی از عدم تخصص و تعهد در این حوزه است که پیشنهاد می گردد اول از خود دانش آموزان استفاده شود. قطعا اگر دانش آموزان را به گونه ای صحیح آموزش دهیم نمایشگاه می تواند یک کلاس آموزشی  برای آن ها باشد که در سایر کشورها نظیر ایالات متحده به همین صورت است.

آن هنگام که دانش آموز پروژه ای را ارزیابی می کند ضمن یادگیری می تواند یک اثر را مورد تجزیه و تحلیل قراردهد. قطعا این لحظات برایش لذت بخش خواهدبود. یا از نظرات سایر دانش آموزان بازدید کننده  نیز بهره جست. بدین صورت که اگر تابلوها کدگذاری شده باشد دانش آموزان مراجعه کننده می توانند با درج کد بر روی برگه های تعریف شده و انداختن آن در صندوقی نظر خود را اعلام کنند.

یکی از این کاستی ها عدم دسترسی به اطلاعات مدون برای دانش آموزان، والدین و معلمین  می باشد که موجب شده اجرای پروژه های دانش آموزی با سختی های دور از انتظاری همراه باشد.

عدم دسترسی به طرح های برگزیده در پرتال آموزش و پرورش

وقتی سری به موتورهای جست و جوی اینترنتی یا پورتال وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل این وزارت خانه بزنیم تا مطلبی را دریابیم هیچ اثری از آثار طرح جابر بن حیان در آنها نمی‌توان یافت چه برسد به شیوه نامه انجام این پروژه ها و نحوه ارائه آن؛ اشکالی بزرگ که می‌تواند بزرگترین طرح ها را هم با مشکلاتی جدی مواجه کند چه برسد به طرحی نوپا که اهدافی بسیار بزرگ برای شکل گیری آن مد نظر قرار گرفته است.

این در حالی است که اگر به این پروژه های دانش آموزی به چشم سرمایه گذاری در مسیر تحقیق و توسعه علمی بنگریم راه اندازی سایتی اختصاصی برای معرفی این طرح و افراد برگزیده آن در شهرها و استان های مختلف، نه تنها کار سختی به نظر نمی‌رسد بلکه ضرورتی انکار ناپذیر است؛ نقصی که به فاصله چند سال از اجرای این طرح در کشور هنوز پابرجاست تا موجب مهجور ماندن طرح جابر و مانع از دیده شدن دیگر اشکالات این طرح هم شود.

دفتر گزارش عملکرد طرح جابر

تهیه دفتری از چکیده های فعالیت های پژوهشی دانش آموزان که همانند دفتر امتحانات صحافی و به امضای معاونت پژوهشی اداره امضا و مسدود گردد که این کار بیانگر فعالیت های پژوهشی مدرسه و مدیر است که از ارکان طرح جابر می باشد.

در خصوص نحوه ی تقدیر از دانش آموزان شایسته است کلیه ی دانش آموزان شرکت کننده در طرح جابر مورد تقدیر قرار گیرند که این کار در واقع زمینه ساز پروژه های بعدی بوده و دانش آموز می تواند انگیزه های لازم راکسب کند.

طراحی و تبیین الگوی مناسب آموزشی

طراحی و تبیین الگوی مناسب آموزشی در مدارس بدون توجه به پژوهش، کاری پر هزینه و گاه بی فایده است. فقط در صورت همسویی آموزش با جریان پژوهش است که می توان به تحقق اهداف توسعه امیدوار بود. آموزش صحیح روش تحقیق می تواند دانش آموزان را برای سالهای بعد بویژه در دوره های آموزش عالی آماده کند. مسیر علم آموزی و علم اندوزی در مدارس باید با آموزش و یادگیری مبتنی بر پژوهش همراه باشد. مواجه ساختن دانش آموزان با مسائل واقعی جامعه و کمک به آنها برای پژوهش و جستجوی راه حل های مناسب نه تنها آنان را در مسیر صحیح یادگیری قرار می دهد بلکه مهارت های اساسی تفکر چون شناسایی و تبیین مسائل، شیوه های جمع آوری و دسته بند ی اطلاعات، زمینه سازی و آزمون فرضیه ها را به آنان می آموزد. این کار فقط با تدوین و اجرای برنامه درسی پژوهش محور میسر است که همت والای دست اندرکاران و برنامه ریزان آموزش و پرورش کشور را می طلبد.

از دیگر اشکالات این طرح می توان به نحوه ی ارائه آن توسط دانش آموزان اشاره کرد که در حال حاضر نوع ارائه  فقط در قالب تابلونمایش قابل قبول است  .

برای ارائه این کار می توان از پاورپوینت و نرم افزارهای دیگری نیز کمک گرفت که گاهأ اثرگذاری آن بیشتر بوده و از لحاظ هزینه ساخت و ارائه مقرون به صرفه است. البته می بایست مسئولین برگزاری نمایشگاه زمینه های لازم را برای ارائه از جمله پرده نمایش، ویدئو پرژکتور و…. فراهم آورند.

مزیت افزودن فعالیت های پژوهشی به کارنامه دانش آموزان

از دیگر کاستی های این پروژه می توان به حضور بدون علاقه و لذت و تنها از سر اجبار برخی از دانش آموزان اشاره کرد. برای این منظور پیشنهاد می شود بندی به کارنامه دانش آموزان اضافه گردد تحت عنوان فعالیت های پژوهشی دانش آموز.

  1. دانش آموز خود را ملزم به اجرای فعالیت های پژوهشی می داند. (دراین کارعلاقه دانش آموزلحاظ گردد)
  2. معلم پروژهای علمی و پژوهشی دانش آموزان را جدی می گیرد زیرا می داند که قرار است ارزشیابی صورت گیرد و باید معلومات خود را بالا ببرد.
  3. خانواده ها نیز از آن حیث که پژوهش جزئی از یک برنامه درسی است خود را جهت همکاری با اجرای صحیح آن آماده می کند. نظیر تهیه منابع وکتب مناسب و بالا بردن اطلاعات علمی خویش.

فراخوان جدید ترین طرح جابر در نیمه دوم تابستان جدید از سوی سازمان دانشگاه فرهنگیان اعلام شد. در این اطلاعیه، نحوه ثبت نام و شرکت در جشنواره با جزئیات کامل ذکر شده است. این جشنواره حول دو محور، ویژه فرهنگیان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت برگزار می شود.

طرح جابر همانند دوره های قبلی، به منظور بررسی مسائل اساسی مربوط به آموزش و پرورش، یافتن راهکارهای مناسب جهت پرداختن به این مسائل در سطوح مختلف نظام تربیتی و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. همچنین تولید محتوای علمی، ایجاد تعامل و همکاری در سازمان دانشگاه فرهنگیان و مدیران بخش های آموزش و پرورش از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره می باشد. در ادامه این مقاله به معرفی طرح جابر ، سایت و نحوه ثبت نام، مراحل اجرایی و اعلام نتایج این جشنواره پرداخته شده است.

معرفی طرح جابر

طرح جابر توسط سازمان دانشگاه فرهنگیان کشور با همکاری برخی از معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش مانند معاونت پرورشی دانشگاه فرهنگیان، پژوهشگاه مطالعات و… برگزار می شود. این جشنواره اهداف مختلفی را در بر گرفته که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:

  • پرداختن به مهم ترین مسائل آموزش و پرورش
  • یافتن بهترین راه ها برای حل مسائل
  • پرداختن به مسائل گوناگون در سطوح مختلف نظام آموزشی و تربیتی
  • باز تولید محتوای علمی در جامعه فرهنگیان دانشگاهی
  • رواج گفتمان انقلاب اسلامی در بخش های مختلف تعلیمی و تربیتی
  • ایجاد تعاون و همکاری بین سازمان دانشگاه فرهنگیان و مدیران در بخش های مختلف آموزش و پرورش

طرح جابر علاوه بر اهداف مختلف، محورهای گوناگونی را نیز شامل می شود. شاخص ها و راهکارهای مناسب تربیتی مطابق با محوریت دانشگاه فرهنگیان، ارائه راهکارهای افزایش منابع مالی و نقش آنها در بهبود کیفیت بخش های آموزش و پرورش از جمله این محورها می باشد. علاوه بر این جشنواره فرهنگیان علاقمند به کتاب و کتابخوانی می توانند در جشنواره کتاب سال معلم شرکت نمایند. از دیگر محورهای طرح جابر نیز می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش همکاری خیرین مدرسه ساز
  • یافتن راهکارها برای افزایش هویت فردی و ملی دانش آموزان
  • بررسی نیازها و دغدغه های دانش آموزان
  • یافتن راهکارهای مدیریتی جهت استفاده از فضای مجازی برای تعلیم و تربیت
  • رفع موانع و تعامل بیشتر خانواده و مدرسه
  • شناسایی وضعیت و نقش ارزش های دفاع مقدس در بین دانش آموزان و تقوبت آن ها
  • افزایش ارتقاء، منزلت، جایگاه و انگیزه کاری فرهنگیان
  • آسیب شناسی فرهنگی، روانی و اجتماعی در بین دانش آموزان
  • ارائه راهکارهای تربیتی و رفع شبهات دینی برای دانش آموزان
  • آینده نگری و بهبود فعالیت آموزش و پرورش مطابق با تحولات جهانی
  • تحقق تمدن نوین اسلامی

جدید ترین طرح جابر در سال جدید توسط سازمان دانشگاه فرهنگیان حول دو محور برگزار خواهد شد. محور اول، چگونگی تحقق عدالت و نصیب، ویژه عموم فرهنگیان و فعالین عرصه تعلیم و تربیت می باشد. محور دوم صیانت و ارتقاء مقام، شان و منزلت معلم ویژه هیئت های اندیشه ورز شبکه علمی دانشگاه فرهنگیان در قالب مقاله نویسی خواهد بود.

متقاضیان شرکت در جدید ترین طرح جابر می توانند مقالات علمی پژوهشی خود را در مهلت تعیین شده به سایت جشنواره به نشانی مربوطه ارسال نمایند.

جشنواره ادبی هنری سرباز ولایت در دو بخش ادبی و هنری برگزار می شود و علاقه مندان می توانند آثار خود اعم از شعر، دلنوشته، داستان کوتاه و… را به این جشنواره ارسال نمایند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

سایت ثبت نام طرح جابر

در گذشته متقاضیان برای شرکت در جشنواره های مختلف می بایست آثار خود را از طریق پست به دبیرخانه جشنواره ارسال می کردند. امروزه این روند تغییر کرده و برای هر جشنواره ای یک سایت تخصصی ایجاد شده تا شرکت کنندگان بتوانند به راحتی آثار خود را در کوتاه ترین زمان به دبیرخانه جشنواره ها ارسال نمایند. بر همین اساس به منظور برگزاری هر چه بهتر طرح جابر، سایت این جشنواره به نشانی مربوطه راه اندازی شده است. در این سایت، تمامی مراحل از ارسال آثار تا اعلام نتایج به صورت اینترنتی انجام می شود.

بر اساس فراخوان منتشر شده از سوی سازمان دانشگاه فرهنگیان، متقاضیان شرکت در طرح جابر بر اساس جدول زمان بندی شده تا تاریخ مذکور فرصت دارند تا آثار خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال نمایند. شرکت کنندگان برای شرکت در این جشنواره می بایست آثار خود را به صورت اینترنتی در سایت دبیرخانه به نشانی مربوطه بارگذاری نمایند. علاوه بر این جشنواره علاقمندان به داستان نویسی و… می توانند در جشنواره ادبی حیات نیز شرکت کنند.

بعد از بارگذاری آثار در سامانه طرح جابر، ابتدا این آثار در سطح استانی توسط داوران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بعد از عبور از این مرحله، آثار برگزیده به مرحله کشوری راه پیدا می کنند. بنابراین با توجه به این موضوع، بهتر است که متقاضیان شرکت کننده در این جشنواره، هر چه سریعتر نسبت به بارگذاری آثار و مقالات خود اقدام نمایند.

نکته قابل توجه دیگر این است که شرکت کنندگان می ‌توانند در زمان تعیین شده، مقالات بارگذاری شده خود را اصلاح کرده و یا مقاله دیگری را جایگزین نمایند. همچنین هر یک از متقاضیان باید مقالات خود را به صورت انفرادی ارسال نمایند، یعنی هر مقاله تنها باید یک نویسنده داشته باشد. همچنین می بایست در دو نسخه و دو فرمت ارسال گردد. نسخه اول با فرمت ورد و با مشخصات کامل، نسخه دوم نیز همان مقاله بدون مشخصات نویسنده با فرمت pdf باشد.

نحوه ثبت نام طرح جابر

در رابطه با زمان ثبت نام طرح جابر باید خاطر نشان کرد که در حال حاضر این جشنواره رسما آغاز شده و متقاضیان می توانند تا آذر ماه مقالات خود را در سایت به نشانی مربوطه ثبت کنند. اما قبل از این کار، می بایست به ثبت نام در سامانه شعف بپردازند. در ادامه به مراحل تصویری ثبت نام طرح جابر پرداخته شده است.

مراحل اجرایی طرح جابر

پس از این که شرکت کنندگان فرآیند ارسال مقالات خود را انجام دادند، مقالات به مرحله داوری می رسند. نکته حائز اهمیت در این رابطه این است که متقاضیان باید حتما تا تاریخ تعیین شده مقالات خود را در سایت به نشانی مربوطه ارسال کنند، چرا که عدم ارسال تا تاریخ مذکور از شرکت افراد در جشنواره جلوگیری خواهد کرد.

داورها حدود یک ماه به بررسی مقالات ارسالی می پردازند. در مورد نحوه بررسی داوران نیز باید اشاره کرد که آن ها بر اساس بار علمی مقاله، منابعی که تحقیقات در آن صورت گرفته است، نحوه تالیف آن، شیوایی در رساندن منظور و بسیاری از مواردی که همگی یک مقاله را از لحاظ علمی غنی می نمایند، مقالات را بررسی می کنند.

هر داور مسئول بررسی تعدادی از این موارد بوده و در انتها با نظر کلی داوران، فرد برتر انتخاب شده و در زمان ذکر شده در شبکه علمی فرهنگیان (شعف) نتایج اعلام خواهد شد. علاوه بر این جشنواره، فرهنگیان علاقمند به موضوعات با محوریت مذهبی و دینی می توانند در جشنواره گلدسته های سرو شرکت کنند.

پس از این که مقالات توسط داورها مورد بررسی قرار گرفت و شخص برگزیده مشخص شد، برخی از مقالات چاپ شده تا عموم جامعه نیز بتوانند با نکاتی که در مقاله ثبت شده است، آشنا گشته و همچنین با نویسنده مقاله آشنا شوند. مقالات معمولا در سایت های خبری مورد تایید و یا سایر مجلات به چاپ می رسند.

جشنواره نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری با تاکید بر روش های تدریس تلفیقی و مسئله پرور با هدف کیفیت بخشی به فرایند آموزش و یادگیری، آشنایی با روش های تدریس تلفیقی، حل مسئله، یادگیری و… برگزار می گردد. برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه کنید.

اعلام نتایج طرح جابر

در رابطه با نحوه اعلام نتایج طرح جابر باید گفت که متقاضیان شرکت در این جشنواره تا تاریخ تعیین شده می بایست آثار خود را به پورتال جامع دبیرخانه جشنواره به نشانی مربوطه ارسال نمایند. داوری آثار بعد از آن انجام شده و نتایج در سایت مذکور درج خواهد شد.

افرادی که جزو نفرات برتر انتخاب شوند، راهی مرحله کشوری شده و مقالات آن ها نیز جزو نمونه های برتر کشوری انتخاب و معرفی می گردند. پس از این که شرکت کنندگان مرحله کشوری را نیز پشت سر بگذارند، مقالات آن ها در پایگاه های خبری و علمی رسمی کشور چاپ می گردد تا علاوه بر تجلیل از افرادی که در این زمینه تلاش کرده و به عنوان فرد برتر معرفی شدند، عموم مردم نیز با تلاش های این افراد و اطلاعات علمی که با کوشش بسیار بدست آوردند، آشنا شوند.

پس از اعلام نتایج، آیین اختتامیه جشنواره در دوره استانی همزمان با هفته بزرگداشت دانشگاه انجام می شود و در این آیین از افراد برتر در این زمینه تجلیل به عمل خواهد آمد. علاوه بر این جشنواره، جشنواره ملی رویش در جهت توسعه فرهنگی و اجتماعی برگزار می شود و فرهنگیان می توانند در آن شرکت نمایند.

پرسش های فوق العاده کلیدی طرح جابر

۱- ✔️ طرح جابر چیست؟

✔️ طرح جابر به منظور بررسی مسائل اساسی مربوط به آموزش و پرورش، یافتن راهکارهای مناسب جهت پرداختن به این مسائل در سطوح مختلف نظام تربیتی و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

۲- ✔️ محورهای طرح جابر چه چیز هایی هستند؟

✔️ افزایش همکاری خیرین مدرسه ساز، یافتن راهکارها برای افزایش هویت فردی و ملی دانش آموزان، بررسی نیازها و دغدغه های دانش آموزان و سایر محور در این مقاله ارائه داده شده است.

۳- ✔️ نحوه ثبت نام طرح جابر چگونه است؟

✔️ داوطلبان ثبت نام طرح جابر ابتدا باید به ثبت نام در سامانه شعف بپردازند و سایر مراحل به همراه راهنمای تصویری در این مقاله قرار داده شده است.

 پیشنهادات سایت بانک فایل پژوهشی معلمان درباره طرح جابر

  • انجام مطالعات تطبیقی بر روی کشورهای پیشرو درآموزش از حیث انجام پروژهای علمی دانش آموزی
  • تحلیل محتوای برنامه درسی علوم تجربی مقطع ابتدایی از حیث میزان توجه به مولفه های پروژه محوری
  • بررسی طرح جابر بن حیان از حیث میزان توجه به حیطه های سه گانه بلوم
  • بررسی طرح جابر بن حیان از نظر میزان مشارکت دانش آموزان و اجرای کار تیمی
  • انجام پژوهش هایی مبنی بر تاثیر طرح جابر بن حیان بر پیشرفت و یادگیری

دوستان عزیز در صورت داشتن هر گونه درخواست اختصاصی از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید .