معماری نوین تدریس | دانلود صدها نمونه فایل ❶ سال تحصیلی ۴۰۳-۱۴۰۲

معماری نوین تدریس چیست ؟

معماری نوین تدریس به شیوه ها و روش هایی گفته می شود که در آن معلمان سعی دارند از بهترین الگو ها و شیوه های تدریس در کلاس درس استفاده نمایند. در معماری نوین تدریس که با توجه به طراحی آموزشی و الگوهای برتر تدریس نوشته می شود در بسیاری از اوقات ، مهم ترین منبعی که معلم برای تعیین محتوا در اختیار دارد ، کتاب درسی می باشد که با مطالعه دقیق آن می باید برای سؤالات زیر جواب قانع کننده ای داشته باشند :

  1. آیا محتوا رفتارهایی را که معلم از دانش آموزان انتظار دارد ، در آنان می پرورانند ؟
  2. آیا محتوا برای دانش آموزان قابل درک و فهم می باشد ؟
  3. آیا محتوا از توالی مناسب برخوردار است ؟ به بیان دیگر ، آیا محتوا طوری تنظیم شده است که اول مفاهیم ساده تر و سپس مشکل تر را بیان کند ؟
  4. آیا محتوا با مدت زمان تدریس تناسب لازم را دارد ؟ یا این که حجم آن نسبت به مدت زمان در نظر گرفته شده بیشتر یا کمتر است ؟
  5. آیا اصول و مفاهیم موجود در محتوا صحیح هستند ؟

دوستان عزیز در صورت داشتن هرگونه سوالی با ما تماس بگیرید و برای دانلود صدها نمونه فایل به لینک زیر مراجعه کنید.

برای دانلود صدها نمونه فایل کامل و دقیق کلیک کنید.

معماری نوین تدریس در یک نگاه

معماری نوین تدریس در یک نگاه:

در معماری نوین تدریس پس از تعیین محتوای مناسب و فعالیتهایی که دانش آموزان باید انجام دهند ، معلم اقدام به انتخاب روشهایی که فعالیتهای آموزشی او و دانش آموزان را در جهت تحقق هدفها سوق می دهد ، اقدام می کند . وی به مدد شیوه های مختلف تدریس مانند سخنرانی ، پرسش و پاسخ ، آزمایش ، نمایش و گردش علمی می باید شرایط و محیط لازم را برای کسب دانش ها ، مهارتها و نگرشهای مطلوب دانش آموزان و اجرای بهینه در معماری نوین تدریس فراهم سازد .بعد از انتخاب روشهای تدریس نوبت انتخاب رسانه های مناسب فرا می رسد . رسانه وسیله ای است که موجب می گردد بین پیام دهنده( معلم) و پیام گیرندگان (دانش آموزان) ارتباط برقرار گردد. به کارگیری رسانه های مناسب به خلق شرایط مطلوب در یادگیری بیشتر و اجرای معماری نوین تدریس مدد می رساند .همچنین می توانید برای دانلود انواع طرح جابر به برگه مربوطه مراجعه نمایید.

معلم با تجربه و کار آزموده باید قادر باشد از بین انواع شیوه ها و اقسام رسانه ها آنهایی را انتخاب کند که به نحو بهتری دانش آموزان را در رسیدن به هدفهای آموزشی یاری می دهند .گرچه هدفهای رفتاری بهترین منبع و راهنما برای انتخاب شیوه ها و رسانه ها به حساب می آیند معهذا معیارهای دیگری نیز در این کار تأثیر بسزایی دارند .

معماری نوین تدریس

معماری نوین تدریس

معماری نوین درسی چیزی است که باعث میشود با رشد معلم، دانش آموزان نیز رشد بالایی داشته باشند. در اصل در این طرح تمرکز اصلی بر روی معلم است تا بتوان با افزایش کارایی و علم معلم، شیوه های آموزش و تدریس را دگرگون کرده و دانش آموزان را در یک مسیر یادگیری جدید قرار داد. برای اینکه بتوانید بهتر از قبل با موضوع گفته شده آشنا شوید و متوجه شوید که موضوع چیست، در باب معماری نوین تدریس مثال هایی را برای شما بیان میکنیم که بتوانید بهتر از قبل با آن آشنا شده و آن را در فعالیت های خود به اجرا بگذارد.

تصور کنید معلمی را که قرار است به شیوه گذشته و روتین آموزشی درس مورد نظر خود را به صورت عادی به دانش آموزان آموزش دهد. در این زمان معلم به دور از معماری نوین تدریس و درسی، در ابتدا به بازگو کردن مثال های موجود میپردازد. پس از آن سعی میکند با داستان گویی کمی ماجرا را برای دانش آموزان جذاب کند. (میدانید که استفاده از داستان سرایی در آموزش تأثیر بسیار مثبتی بر روی بازخورد آن دارد و میتواند با افزایش حواس دانش آموزان و همینطور علاقه مندی آنها، بهتر این موضوعات را به آنها آموزش دهد.)

آموزش به دور از معماری نوین تدریس

آموزش به دور از معماری نوین تدریس

پس از داستان گویی در این روش آموزش، نوبت به بحث در مورد موضوع میرسد. ممکن کل کلاس درس برای دریافت بازخورد بهتر در مورد موضوع آموزشی بحث کنند تا به نتایج جدیدی برسند و با این کار دانش آموزان خود را در مابین بحث و مسئله یافته میتوانند بهتر با آن ارتباط برقرار کنند. در ادامه این روند آموزشی و به دور از معماری نوین تدریس، آنها در مورد موضوع بحث را به اتمام رسانده و معلم دوباره فرصت میکند تا درباره آن توضیح دهد. این توضیح کامل و جامع باعث میشود تا دانش آموزان دوباره به موضوع بحث برگردند و درباره آن اطلاعاتی را به دست آورده و یا اطلاعات قبلی خود را افزایش دهند. جالب است که تمامی این روند به دور از معماری نوین تدریس است.

پس از آن نیز در مرحله آخر معلم در مورد موضوع درسی به سخنرانی میپردازد و در طرح درس خود، بدون در نظر گرفتن معماری نوین تدریس، درس خود را با روش های قدیمی و ساده گفته شده به دانش آموزان آموزش میدهد.

شاید تصور کنید که این موضوع به قدر کافی میتواند باعث آموزش و یادگیری دانش آموزان شود و به خوبی آنها را آموزش دهد اما باید بدانید که موضوع به این راحتی نیز نیست و دانش آموزان باید به خوبی و بهتر از این آموزش های خود را یاد بگیرند. در این قسمت است که اهمیت معماری نوین تدریس وارد میشود. معماری نوین درسی باعث میشود تا دانش آموزان بیش از قبل و با کیفیت بهتری آموزش های خود را به جلو ببرند. در ادامه در مورد آن تعاریف بیشتری را مشاهده کرده و با چگونگی آن آشنا میشوید.

طرح درس معماری نوین تدریس

طرح درس معماری نوین تدریس

قبلا و در دیگر مقالات با واژه طرح درس آشنا شده اید و میدانید که اهمیت این طرح تا چه حد برای آموزش و پرورش بالاست. از طرفی در ابتدای مقاله با واژه معماری نوین آشنا شدید و متوجه شدید که این پروژه نیز از جمله پروژه های با اهمیت است که بر روند و کیفیت آموزشی در مدارس تأثیر بسیار بالایی دارد. حال نوبت به طرح درس معماری نوین تدریس میرسد!!

مطمئنا این موضوع از اهمیت بسیار بالاتری نزد مخاطبان و اداره آموزش و پرورش برخوردار است و باعث میشود تا آنها بیش از پیش به معماری نوین تدریس اهمیت دهند. در طرح درس معلمان به صورت تیمی یا فردی به طراحی یک درس میپرداختند و سریعا و البته با دقت کامل به اجرای آن میپرداختند.

طرح درس در معماری جدید

به این صورت که معلمان به دنبال اهداف والاتر آموزشی و درسی به دروس جدید اهمیت میدادند و با طراحی آن میتوانستند تا دانش آموزان جدیدی را آموزش داده و از آنها استفاده کنند. حال در طرح درس معماری نوین معلمان به این فکر هستند تا علاوه بر اینکه به افزایش سطح آموزش در مدرسه کمک کنند، بتوانند به خوبی سطح معمولات و دانسته های خود را نیز افزایش دهند. این موضوع باعث میشود تا افسار نظام آموزشی در دست افراد دانا و باهوشی باشد که همواره به افزایش علم خود اهمیت میدهند و آن را در دستور کار خود قرار میدهند تا بتوانند بیش از همه به دانش و آگاهی برسند.

این موضوع یک اصل پر اهمیت و با ارزش است که باعث میشود دانش آموزان با روش های تدریس جدید در معماری نوین تدریس آموزش داده شوند. این معماری نوین تدریس باعث میشود تا دانش آموزانی که در این طرح به آموزش و یادگیری میپردازند به خوبی با مفاهیم والا و ارزش های آموزشی آشنا شده و بتوانند آن را در زندگی آینده و حال خود فعالیت کنند. این موضوعات تمامی باعث میشود تا ما به اهمیت بالای معماری نوین تدریس پی ببریم و همواره به آن ارزش بدهیم.

طرح درس در معماری جدید

حتی اگر خود نظام آموزش و پرورش نیز به آن ارزش لازم را اختصاص ندهد با فهمیدن اهمیت آن و ارزشی که برای دانش آموزان و معلمان دارد، خود فرهنگیان عزیز میتوانند فعالیت های خود را بیش از پیش افزایش داده و به خوبی طرح معماری نوین تدریس را در دستور کار خود قرار دهند. به این صورت به شدت به موضوع افزایش مهارت ها و علم خود کمک میکنند و با این موضوع باعث میشوند تا دانش آموزان بهتر از قبل و با استفاده از روش های سابق آموزشی به آموزش بپردازند و بتوانند به خوبی آموزش های خود را با بهترین کیفیت به جلو ببرند.

در طراحی نوین لازم است تا معلم چه مهارت هایی را افزایش دهد؟

برای اینکه معلم بتواند بهتر در انجام معماری نوین تدریس فعالیت کند نیاز دارد تا قسمتی از فعالیت های خود را برای یادگیری مهارت های جدید به کار ببندد و از آنها در جهت آموزش فردی استفاده کند. اما منظور چه نوع آموزش هایی است؟

اولین مهارت مورد نیاز، مهارت مقدمه چینی است که معلمان در معماری نوین تدریس به آن نیاز پیدا میکنند. به این صورت که آنها بتوانند قبل از آموزش یک درس به خوبی با مقدمه چینی آن را برای دانش آموزان خود باز کرده و مبحث آموزشی خود را گسترش دهند. در این حالت میزان بازخورد آموزشی در دانش آموزان بالا میرود.

طراحی نوین

پس از این مهارت نوبت به افزایش مهارت جمع بندی است که معلم بتواند پس از آموزش درس، در یک جمع بندی جامع به خوبی آن را برای دانش آموزان خود آموزش دهد و بتواند آن را برای آنها جمع بندی کند.

به عنوان مهارت سوم معماری تدریس نوین، تنوع انگیزه اشاره میکنیم. به این صورت که معلم میتواند با افزایش انگیزه در خود و دانش آموزان علاقه به آموزش و درس را افزایش دهد و بازخورد بسیار بهتری را از دانش آموزان دریافت کند.

موضوع بعدی مورد اهمیت در معماری نوین تدریس، توانایی توضیح دادن یک مسئله یا درس است. اینکه معلم بتواند به خوبی و به طور واضح آموزه های خود را به دانش آموزان منتقل کرده آنها را تحت تأثیر آموزش پربار خود قرار دهد و نتیجه بسیار خوبی را از آن دریافت کند.

در نهایت نیز به عنوان پنجمین مسئله مورد نیاز در آموزش، توانایی استفاده از نمونه و مثال است که باید معلم ان را فرا بگیرد. این موضوع است که در معماری نوین تدریس اهمیت بسیار بالایی دارد و حتی برخی کل معماری نوین تدریس را در آن خلاصه کرده تا بتواند به خوبی آن را برای دیگران توصیف کنند.

یک نمونه طراحی آموزشی دروس ابتدایی

بهترین فعالیت برای یافتن نمونه طراحی آموزشی دروس ابتدایی استفاده از دانلود فایل است که میتوانید در ادامه با استفاده از آرشیو فایل های موجود  معماری نوین تدریس به آنها دست پیدا کرده و از آن استفاده کنید.

ملاک ها ی معماری نوین تدریس و رسانه ها

  1. ویژگی های آموزشی ۲. ویژگی های فنی ۳. امکانات اجرائی . در زیر هر یک از این ملاک ها به اختصار شرح داده می شوند .

الف) ویژگی های آموزشی در معماری نوین تدریس :

ویژگی های مهم

روش یا رسانه ای که مورد استفاده قرار می گیرد ، باید علاوه بر ارائه مطالب جدید ، لزومأ امکان تکرار آموخته های قبلی را فراهم آورده و خصوصیات زیر را شامل می شود :

  1. علاقه و توجه دانش آموزان را به خود جلب کند .
  2. توجه و علاقه دانش آموزان را تا پایان فعالیتهای آموزشی حفظ نماید .
  3. دانش آموزان را به پاسخگویی و ابراز واکنش ترغیب کند .

البته کلیه روشها و رسانه ها فاقد تمامی این ویژگی ها به صورت یکجا هستند . از این رو ، گاهی استفاده از چند روش و رسانه که پاسخگویی کلیه این نیازها باشد ، اجتناب ناپذیر می نماید.

ب) ویژگیهای فنی در معماری نوین تدریس

ویژگی های مهم یک رسانه از لحاظ فنی به صورت زیر خلاصه می گردد:

  1. قابلیت انتقال پیامهای مورد نظر
  2. قابلیت حمل و نقل
  3. در دسترس بودن
  4. اقتصادی بودن
  5. قابلیت استفاده مجدد

ج) امکانات اجرایی معماری نوین تدریس

روش تدریس معماری نوین

روش تدریس معماری نوین

عوامل مهمی که بر قابلیت اجرایی رسانه ها مؤثرند به قرار زیر می باشند .

  1. تعداد دانش آموزان
  2. زمان مورد نیاز
  3. اندازه کلاس

باتوجه به مطالب فوق آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که اگر رسانه ها درست و به موقع برگزیده شوند ، بدون شک نقش بسیار مهمی در انجام مناسب معماری ایفا خواهند کرد .

طرح درس معماری نوین

عواملی که در انتخاب شیوه معماری نوین تدریس باید در نظر گرفته شود عبارت اند از :

  1. هدفهای آموزشی
  2. ویژگیهای دانش آموزان
  3. فنون تدریس
  4. محرک های درسی
  5. شرایط عملی (علی آبادی ، ۱۳۶۸).

نمونه معماری نوین تدریس

نمونه های بسیاری از معماری نوین تدریس در سایت معلم بلاگ وجود دارد که معلمان عزیز میتوانند از آنها استفاده کنند. به این صورت که با استفاده از دانلود این نمونه معماری نوین تدریس آنها به خوبی میتوانند فعالیت های خود را با استفاده از تجربه دیگر معلمان افزایش داده و کارآمدی خود در نظام آموزشی را بهبود دهند.

جشنواره معماری نوین تدریس چیست

جشنواره معماری نوین تدریس چیست

جشنواره معماری نوین تدریس!! البته به هیچ عنوان کارآمدی این فرهنگیان عزیز در نظام آموزشی زیر سؤال نمیرود اما با استفاده از معماری نوین تدریس این عمل افزایش یافته و در اصل از خوب به عالی میشود. این موضوع است که باعث شده اداره آموزش و پرورش به این عملیات و فعالیت اهمیت دهد و آن را جزو دستور کار خود قرار دهد. البته نمیتوان گفت این اداره تمامی تمرکز لازم را برای رسیدن به اهداف این پروژه به کار گرفته و تماما فعالیت های مورد نیاز معماری نوین تدریس را به انجام رسانده است.

بلکه این اداره بهتر است تا کمی بیش از پیش به این موضوع اهمیت داده و آن را در دستور کار نیروی های خود قرار دهد تا بتوانند تمرکز بیشتری را بر روی آن معطوف کرده و بهتر از قبل برای آن زمان بگذارند.

اگر چنین موضوعی در اجرای معماری نوین تدریس به وجود بیاید باعث میشود تا معلمان با علم و مهارتی چند برابر نسبت به قبل فعالیت های خود را دنبال کرد و به نتایج بسیار خوبی در این زمینه دست پیدا کنند. امیدواریم آموزش و پرورش به آن اهمیت داده و شما نیز میتوانید با دانلود معماری نوین تدریس به اهداف خواسته شده برسند.

معلمان می یابد در معماری نوین تدریس همواره به نکات زیر توجه نشان دهند :

دانلود فایل های معماری جدید تدریس

  1. دانش آموزانی که در سنین پایین تحصیلی به سر می برند و آنهایی که دارای توانایی کمتر برای یادگیری در امور نظری و مهارتهای عملی هستند ، تجارب سطوح پایین تر برای آنان مناسبتر می باشد .
  2. معلمان می توانند در صورت نیاز و در موارد لازم ، به منظور آموزش موضوعی خاص ، زمینه ی دست زدن به تجارب مربوط را همزمان فراهم آورند .
  3. در انتخاب تجارب و همچنین رسانه های آموزشی در معماری معلمان باید به عواملی چون ۱. هدفهای آموزشی ۲. نیازها و تواناییهای دانش آموزان ۳. توانایی و تسلط خود به عنوان معلم و ۴. امکانات و وسائل موجود توجه خاص مبذول دارند .

به اعتقاد آگاهان مسائل تربیتی ،کاربرد شیوه ها و رسانه های مختلف و مناسب در کلاس درس نه تنها فعالیتهای آموزشی را در راستای جالبتر و جذابتر می سازند ، بلکه در یادگیری هرچه بهتر و عمیق تر مطالب نیز نقش مؤثری ایفا می کنند. در این مقاله سغی شد تا در مورد معماری نوین تدریس اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار بگیرد.

گفتنی است که معماری نوین تدریس جریانی پویا بوده و عوامل تشکیل دهنده آن به طور مداوم با یکدیگر ارتباط داشته و بر هم تأثیر می گذارند . تعیین هدف کلی ، تحلیل آموزشی ، انتخاب محتوا، روشها ، رسانه ها ، و نظام ارزشیابی از مراحل اساسی این جریان به شمار رفته و متخصصات معماری نوین تدریس ، بر بنیانی بودن این مراحل هم عقیده اند .

 

 

درخواست های اختصاصی در معماری نوین

دوستان و همراهان عزیز در صورت داشتن هرگونه سفارش و درخواست اختصاصی با ما تماس بگیرید . با پر کردن فرم زیر در خدمت شما عزیزان هستیم.

    منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان