طرح تعالی : برنامه سالانه تعالی مدیریت مدرسه ابتدایی متوسطه اول و متوسطه دوم ۱۴۰۲-۴۰۳

طرح تعالی

ده ها نمونه فایل جدید طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار در بانک فایل پژوهشی معلمان به این دلیل است که این مجموعه بر اساس وظیفه خود نسبت به تنظیم برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار اقدام نموده است. شما عزیزان می توانید در صورت داشتن هرگونه درخواستی با ما تماس بگیرید. اگر فرصت مطالعه این مقاله را تا انتها ندارید می توانید از طریق لینک زیر اقدام به دانلود برنامه مورد نظرتان کنید.

پادکست درباره طرح تعالی

برای دانلود کاملترین نمونه برنامه تعالی بر اساس ۷ معیار ورد و اکسل بخشنامه ۱۴۰۲-۴۰۳ کلیک کنید

اهمیت و ضرورت برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار

با اینکه نظام آموزش و پرورش نقش موثر و پررنگی در تغییر و تحول و پیشرفت جامعه در زمینه های علمی ، فرهنگی ، هنری و آموزشی جامعه دارد ، اما این واقعیت که خود نیز در این تحولات متاثر برخی از تغییرات قرار می گیرد انکار ناپذیر است.

در سند تحول بنیادین و چشم انداز بیست ساله آموزش و پرورش این حقایق وجود دارد که برای داشتن یک نظام آموزشی قوی و خروجی متناسب با نیاز روز می بایست مدارس و سایر آموزشگاه های دولتی و خصوصی تلاش نموده و بر این اساس برنامه ریزی نمایند . مدیران و سایر عوامل آموزشی نیز باید از هیچ کوششی در راستای برنامه عمل سالانه و تقویم اجرایی خود در این سطح فروگزار نباشند.

در واقع می توان گفت : از آنجا که مدرسه با هدف اعتلای سطح آموزشی و پرورشی به کار می آید و توقعات و انتظارات جامعه در این راستا نسبت به مدرسه صورت می پذیرد ، لذا بهبود مدیریت مدرسه و ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان امر مهمی است و از این جهت مدرسه نیاز به مدیریتی قوی، عوامل آموزشی پرانگیزه و دانشمند، دانش‌آموزان پژوهشگر، استفاده بهینه از منابع کافی و…است که همه آن‌ها بستگی به مدیریت قوی و پر کار می‌باشد. بنابراین برنامه ای توسط متخصصان تعلیم و تربیت به این منظور طراحی و تدوین گردیده است که طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار نام دارد و به منظور رسیدن به اهداف ذکر شده طراحی گردیده است.

طرح تعالی مدیریت مدرسه چیست ؟

طرح تعالی مدیریت مدرسه چیست

در توضیح طرح تعالی مدیریت مدرسه باید گفت که برنامه سالانه مدیریت مدرسه در واقع نوعی برنامه ریزی کامل و دقیق برای مدارس است که به قدرت بخشی و به اوج رسیدن آنها کمک بی بدیلی می کند. در این طرح مدارس می کوشند به بهترین شیوه ممکن خود را ارتقا بخشند . و در این راه به شیوه ای درست و واقعی به تدوین برنامه ریزی منسجمی می پردازند. این برنامه ریزی به آنها کمک می کند که تا حد ممکن به شیوه های درست به آرمان های خود برسند.

در برنامه سالانه مدیریت کیفیت مدار کلیه محور ها و فرم ها به شکلی هوشمندانه پر می شود. در این نوع برنامه ریزی سعی بر این است که همه اهداف و آرمان ها در نظر گرفته شود. به همین دلیل به همه این اهداف و چشم انداز ها رسیدگی کامل می شود. در هر بخش بودجه ای کامل برای چشم انداز مورد نظر در نظر گرفته می شود.

پژوهشگران و محققین برتر در رشته مدیریت در طول سالیان متوالی سعی بر این داشته اند که مطالعات گسترده ای بر روی تدوین برنامه سالانه در مدرسه و زیر مجموعه های پژوهشی آن داشته باشند . به طور قطع به یقین باید گفت که موضوع تدوین برنامه سالانه در مدرسه و پرداختن و وجوه مختلف و جنبه های گوناگون تحقیقاتی در این رابطه می تواند راهگشای دقیقی در رابطه با علم آموزان عرصه مدیریت باشد.

به جرئت می توان گفت که پرداختن به موضوع تدوین برنامه سالانه در مدرسه یکی از اساسی ترین مسائلی است که می توان در مدیریت به آن پرداخت و همچنین در این رابطه موضوع مهمی که جای بحث دارد موضوع پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان است. پرداختن به این موضوع می تواند راهبرد های آموزشی غیر قابل وصفی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار در چشم انداز برنامه تعالی آموزش و پرورش

همانطور که در چشم انداز آموزش و پرورش  به اهمیت برنامه ریزی، مشارکت دانش آموزان ، ارزشیابی دقیق و اعتلای کیفیت آموزش و پرورش در کلیه بخش ها توجه گردیده است، برنامه تعالی مدیریت کیفیت مدار تلاشی برای ارتقای مدیریت مدرسه در راستای چشم انداز ۲۰ ساله بیست ساله آموزش و پرورش است  ونیز تلاش دارد با توجه کردن و اجرای محورهای زیر در آموزشگاه به انتظارات چشم انداز ۲۰ ساله عمل نماید .

  1. اقدامات برنامه سالانه طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار
  2. اقدامات علمی و عمل به آنها در راستای چشم انداز بیست ساله
  3. بررسی نظارت گونه و مشاوره و راهنمایی در آنها
  4. ارزشیابی مشخص بر اساس الگوریتم های جدید
  5. مشارکت همه جانبه دانش آموزان ، معلمین و اولیای آنها

برنامه تعالی مدیریت مدرسه ۱۴۰۲-۴۰۳ ابتدایی متوسطه اول و متوسطه دوم

طرح تعالی مدیریت مدرسه

همانگونه در که در جریان هستیم برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی در مقاطع مختلف صورت می گیرد. از عمده دلایل آن می توان به این مقوله اشاره نمود که برنامه ریزی به عنوان زیرمجموعه ای از نهاد علم، زیربنای توسعه در عصر اطلاعات است . اساسا هر جامعه ای برای برنامه ریزی در سطح خرد وکلان و گذار موفقیت آمیز ناگزیر از ساماندهی و مدیریت کارآمد و اثربخش امور برنامه ریزیی است. موفقیت روزافزون علم در شناخت جهان هدف دار و قانونمند که با تکیه بر ابتکارات خلاقیت های به ودیعه نهاده شده از سوی خدای متعال در وجود بشر و بهره برداری از قدرت شگرف اندیشه آدمی صورت گرفته، فضای زندگی جدیدی را برای انسان ها به ارمغان آورده است.

برای دانلود کاملترین نمونه برنامه تعالی بر اساس ۷ معیار ورد و اکسل بخشنامه ۱۴۰۲-۴۰۳ کلیک کنید

این فضای جدید و این تمدن نوظهور که خود برخاسته از تعاملات عمیق میان تمدنی و میان فرهنگی است، موجد خواست ها، نیازها، اندیشه ها، مسائل و مشکلاتی است که به نوبه خود توسعه علم وا ندیشه را می طلبند. در این مسیر اندیشه های ژرف در قالب برنامه ریزی های بنیادین صورت بحث پذیر به خود می گیرند و دستمایه انجام برنامه ریزی های کاربردی می شوند تا خواست ها و نیازها را پاسخ گویند و راه حل های بهتر و بیشتری برای مسائل و مشکلات جوامع بشری پیشنهاد کنند و همین جاست که نقش موثر و سهم بسزای بخش تحقیقات در روند تحولات جوامع آشکار می شود.

تحولات زندگی بشر در قرن بیستم نشان از گسترش روزافزون اهمیت علم و تحقیق داشت، بویژه در نیمه دوم این قرن کشورهای صنعتی و در حال توسعه با آگاهی از نقش برنامه ریزی در خلق فناوری و شتاب دهی برای توسعه، عمده توجه خود را مصروف تقویت و ارتقای بخش تحقیق نموده اند. از این روست که می توان گفت بین پیشرفت بخش تحقیق و شتاب توسعه فراگیر و پایدار در هر کشور ارتباط مستقیم برقرار است. اکنون در ابتدای قرن بیست و یکم قرار داریم و باید خود را برای چالش های فراروی آماده کنیم.

طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار

طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار در مدرسه موضوعی است که در رابطه با آن پژوهش های زیادی نگارش می شود. همچنین در رابطه با موضوع پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان و بررسی روابط و تاثیرات آنها بر روی هم نیز جای بسی تامل است. پژوهش گران در رشته مدیریت همواره بررسی های علمی و پژوهشی خود را در این رابطه در معرض مخاطبین این رشته قرار داده اند. در این سایت نیز تلاش شده است که این موضوع بیشتر و دقیق تر بسط داده شود. در این طرح که یکی از بهترین طرح ها در رابطه با تدوین برنامه سالانه است مدیران می کوشند کیفیت کار را مد نظر خود قرار دهند.

با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت نظرات پژوهشگران رشته مدیریت پیرامون مقوله های ارائه شده در این رابطه کاملا صحیح و مبتنی بر واقعیت است. از این رو پیشنهاد می شود مباحث تدوین برنامه سالانه در مدرسه و پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان در مراکز آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی مطرح گردد. و نتایج تحقیقات به صورت پروپوزال های نظری ارائه گردد.همچنین می توانید برای دانلود انواع طرح جابر به برگه مربوطه مراجعه نمایید.

یکی از مهمترین مسائل پیرامون تدوین برنامه سالانه در مدرسه موضوع پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان است که می تواند نقش تعیین کننده ای را در رابطه با نتایج پژوهش های پژوهشگران مدیریت ایفا نماید. پژوهش گران مدیریت بر این باورند که در رابطه با تدوین برنامه سالانه در مدرسه می توان پژوهش های علمی و مسائل پرمغز و پر محتوایی را ارائه نمود که یکی از مهمترین این وجوه قابل پژوهش مدیریت است.

نمونه صورتجلسات طرح تعالی

صورتجلسه طرح تعالی مدیریت مدرسه آموزشگاه/مجتمع

روز:

سه شنبه

تاریخ:

۲/۹/۱۴۰۲

شماره جلسه :

۵

مکان برگزاری :

دفتر آموزشگاه

ساعت شروع :

۹:۳۰

ساعت خاتمه:

۹:۴۵

دستور کار جلسه :

برنامه ریزی برای زمان و ساعت فوق برنامه   

خلاصه مذاکرات :

۱-دادن تکلیف ویژه ای که خلاقیت دانش آموزان را بر انگیزد.

۲-نحوه ی تکلیف درسی و  ارتباط آن با روجیه و توان دانش آموز

۳-برنامه ریزی در رابطه با روز فوق برنامه در روز های پنج شنبه و  چگونگی و کیفیت آن

۴-برنامه ریزی در مورد  اینکه فوق برنامه به روز های یکشنبه و سه شنبه موکول شود.

نتایج و مصوبات مسئول پیگیری
کیفیت در تکالیف درسی

 

 
فوق برنامه و کیفیت آن

 

 
تعیین روز های فوق برنامه

 

 
فوق برنامه و کیفیت آن

 

تعیین روز های فوق برنامه

 عالی شدن

صورتجلسه مدیریت مدرسه آموزشگاه/مجتمع

روز:

سه شنبه

تاریخ:

۲۳/۹/۱۴۰۲

شماره جلسه :

۶

مکان برگزاری :

دفتر آموزشگاه

ساعت شروع :

۹:۳۰

ساعت خاتمه:

۹:۴۵

دستور کار جلسه :

نحوه ی تشویق دانش آموزان -تعریف هزینه مالی مدرسه که صرف چه کاری میشود

خلاصه مذاکرات :

۱-نحوه ی تشویق دانش آموزان بر اسا طرح منظم و اینکه حتما موارد یادداشت شود.

۲-افزایش ساعات فوق برنامه در روز های یکشنبه و سه شنبه ی هر هفته روزی ۱ ساعت

۳-طرح و پیشنهاد در مورد یادواره —- که  روز های آینده برگرای خواهد شد

نتایج و مصوبات مسئول پیگیری
نحوه ی تشویث و یادداشت موارد  
افزایش ساعات فوق برنامه

 

 
طرح یادواره —–  
نحوه ی تشویث و یادداشت موارد  
افزایش ساعات فوق برنامه

ملق زدن

 

صورتجلسه طرح تعالی مدیریت مدرسه آموزشگاه/مجتمع

روز:

سه شنبه

تاریخ:

۷/۱۰/۱۴۰۲

شماره جلسه :

۷

مکان برگزاری :

دفتر آموزشگاه

ساعت شروع :

۹:۳۰

ساعت خاتمه:

۹:۴۵

دستور کار جلسه :

شرکت در مسابقات فرهنگی هنری

خلاصه مذاکرات :

۱-موضوع انشای ایست ! آب نیست که دانش آموزان همه بنویسند و به مدیر تحویل دهند و موضوع شهر من ٬ محله ی من  که دانش آموزان را تشویق کنند که نقاشی در این زمنیه ارائه دهند.

۲-راجع به مسابقات فرهنگی و هنری نظر خواهی از همکاران  انجام شود.

۳-گرفتن اسامی دانش آموزان در هر رشته ی هنری جهت شرکت در مسابقات و انشایی راجع به وقف به دانش آموزان و مشارکت در انشانویسی

نتایج و مصوبات مسئول پیگیری
موضوع انشا ایست ! آب نیست  
موضوع نقاشی شهرمن٬محله ی من  
مسابقات فرهنگی-هنری

 

 
موضوع انشا ایست ! آب نیست  
موضوع نقاشی شهرمن٬محله ی من  

صورتجلسه مدیریت مدرسه آموزشگاه/مجتمع

روز:

سه شنبه

تاریخ:

۲۱/۱۰/۱۴۰۲

شماره جلسه :

۸

مکان برگزاری :

دفتر آموزشگاه

ساعت شروع :

۹:۳۰

ساعت خاتمه:

۹:۴۵

دستور کار جلسه :

کلاسهای فوق برنامه و آموزش خانواده 

خلاصه مذاکرات :

۱-سخنرانی —– در خصوص اینترنت و ماهواره و فضای مجازی و نحوه ی برخورد والدین ۲- ارزشیابی توصیفی نمیه ی اول سال تحصیلی

۳-برگزاری کلاس فوق برنامه و برگزاری مسابقه ی احکام و کارهای هنری دستی

۴-سخنرانی — در مورد آسیب های اجتماعی

نتایج و مصوبات مسئول پیگیری
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 رطب بخنده

 

صورتجلسه طرح تعالی مدیریت مدرسه آموزشگاه/مجتمع

روز:

سه شنبه

تاریخ:

۵/۱۱/۱۴۰۲

شماره جلسه :

۹

مکان برگزاری :

دفتر آموزشگاه

ساعت شروع :

۹:۳۰

ساعت خاتمه:

۹:۴۵

دستور کار جلسه :

برنامه های دهه فجر و آزمونهای علمی    

خلاصه مذاکرات :

۱-شرکت پرشور در برنامه های دهه ی مبارک فجر و برنامه ریزی در این زمینه و نظر خواهی از همکاران

۲-شرکت دانش آموزان در آزمون های علمی بسیج

۳-بازدید از فعالیت های آموزشی و پرورشی آموزشگاه توسط آقا ویا خانم —

 

نتایج و مصوبات مسئول پیگیری
برنامه ریز در باره ی دهه ی فجر  
شرکت درآزمون های علمی بسیج  
فعالیت های آموزشی و پرورشی دهه ی فجر  
 

 

 
 

 تا برنامه بعدی

 

صورتجلسه مدیریت مدرسه آموزشگاه/مجتمع

روز:

سه شنبه

تاریخ:

۱۹/۱۱/۱۴۰۲

شماره جلسه :

۱۰

مکان برگزاری :

دفتر آموزشگاه

ساعت شروع :

۹:۳۰

ساعت خاتمه:

۹:۴۵

دستور کار جلسه :

تقدر و تشکر از همکاران جهت برنامه های دهه ی فجر

خلاصه مذاکرات :

۱-شرکت در جشنواره جابربن حیان و ایده های برتر

۲-درس پژوهی و فعالیتهای یاددهی و یادگیری

۳-تقدیر و تشکر از همکاران در خصوص شرکت در برنامه های دهه فجر

۴-تییرات جدید در ژوریهای ارزیابی

۵-ارزیابی توصیفی به اطلاع همکاران رسید

نتایج و مصوبات مسئول پیگیری
شرکت در جشنواره ی جابر  
تغییرات جدید در ژوریهای ارزشیابی توصیفی  
 

 

 
 

 

 
 

 شاتکه دگین سعدی

 

صورتجلسه طرح تعالی مدیریت مدرسه آموزشگاه/مجتمع

روز:

شنبه

تاریخ:

۳/۱۲/۱۴۰۲

شماره جلسه :

۱۱

مکان برگزاری :

دفتر آموزشگاه

ساعت شروع :

۹:۳۰

ساعت خاتمه:

۹:۴۵

دستور کار جلسه :

اطلاع رسانی اولیا جهت امور آموزشی دانش آموزان  

خلاصه مذاکرات :

۱-باتوجه به ارزیابی کیفی توصیفی و کلاسهای ضمن خدمت قرار شد که نمرات کیفی-توصیفی توشته شود.

۲-دانش آموزانی که در نوبت اول از نظر درسی در سطح پایین تری از عالی هستند به اولیای آنها اطلاع رسانی شود تا همکاری لازم جهت رفع مشکل صورت گیرد.

۳-ضرورت شرکت اولیا در جلسات آموزش خانواده

۴-باتوجه به شهادت حضرت فاطمه زهرا(ع) در مورد  شهادت ایشان بحث شد.

نتایج و مصوبات مسئول پیگیری
توجه به ارزشیابی کیفی-توصیفی  
اطلاع رسانی به دانش آموزان از نظر پیشرفت درسی  
جلسات آموزش خانواده

 

 
   
 

 فرزت فروم

 

صورتجلسه مدیریت مدرسه آموزشگاه/مجتمع

روز:

سه شنبه

تاریخ:

۱۷/۱۲/۱۴۰۲

شماره جلسه :

۱۲

مکان برگزاری :

دفتر آموزشگاه

ساعت شروع :

۹:۳۰

ساعت خاتمه:

۹:۴۵

دستور کار جلسه :

برنامه ریزی جهت تعطیلات نوروزی دانش آموزان

خلاصه مذاکرات :

برنامه ریزی جهت تعطیلات نوروزی دانش آموزان

نتایج و مصوبات مسئول پیگیری
برنامه ریزی دانش آموزان  
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 ربل و گین سعدی

 

صورتجلسه طرح تعالی مدیریت مدرسه آموزشگاه/مجتمع

روز:

سه شنبه

تاریخ:

۲۹/۱/۹۹

شماره جلسه :

۱۳

مکان برگزاری :

دفتر آموزشگاه

ساعت شروع :

۹:۳۰

ساعت خاتمه:

۹:۴۵

دستور کار جلسه :

بررسی تکالیف دانش آموزان و معرفی برترینها   

خلاصه مذاکرات :

۱-بررسی تکالیف نوروزی دانش آموزان و معرفی برترین ها

 

نتایج و مصوبات مسئول پیگیری
معرفی داتش آموزان برتر تکالیف نوروز  
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 شاتکه و گین حافظ

 

صورتجلسه مدیریت مدرسه آموزشگاه/مجتمع

روز:

سه شنبه

تاریخ:

۱۲/۲/۹۹

شماره جلسه :

۱۴

مکان برگزاری :

دفتر آموزشگاه

ساعت شروع :

۹:۳۰

ساعت خاتمه:

۹:۴۵

دستور کار جلسه :

تهمیدات بزرگداشت شهادت شهید مطهری-اردو

خلاصه مذاکرات :

۱-نظر خواهی در رابطه با برگزاری اردوی یک روزه در محل —

۲-نظر خواهی در مورد برگزاری برنامه های هفته ی سلامت در محل آموزشگاه

۳-هفته سلامت در محل آموزشگاه

۴-آگاهی به همکاران  درمورد  کارتابل

۵-تمهیدات لازم جهت بزرگداشت سالروز شهادت شهید مطهری

نتایج و مصوبات مسئول پیگیری
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 غلوم حافظ ما فظ

 

 هدف کلی برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار

بالا بردن سطح کیفی آموزشگاه و کیفیت بخشی به محور ها و فرایندهای موجود

برای دانلود کاملترین نمونه برنامه تعالی بر اساس ۷ معیار ورد و اکسل بخشنامه ۱۴۰۲-۴۰۳ کلیک کنید

اهداف فرعی طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار

  • استوار سازی طرح تعالی در مدیریت آموزشگاه و توجه نمودن به محورهای موجود
  • افزایش اعتماد به نفس و ارتقای سطح علمی و آموزشی مدیران و سایر کارکنان مدرسه
  • ایجاد شبکه ای قوی در جهت مشارکت سایر عوامل آموزشی در محیط آموزشگاه
  • ایجاد فرایندی در راستای خود ارزیابی و ارزشیابی از فعالیت های موجود به صورت دوره ای
  • اعتلای نظام یاددهی و یادگیری
  • ارتقای فعالیت های پرورشی و فرهنگی در محیط مدرسه و مشارکت دانش آموزان
  • تلاش در راستای بهینه سازی امور بهداشتی و ورزشی و همچنین افزایش ضریب ایمنی در مدرسه
  • دقت و نظارت در برنامه های مالی مدرسه و ریز حساب گرفتن از آنها

برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی مدیریت

برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی مدیریت

 

ذرباره برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی مدیریت باید گفت که همانگونه که واقفیم در رشته مدیریت فاکتور ها و محور های پژوهشی بیشماری وجود دارد که پرداختن به هر کدام از آن موارد می تواند یک سری از مشکلات اساسی را از نظام آموزشی و پرورشی کشور ما برطرف نموده و مرتفع سازد. چرا که متاسفانه در کشور ما از کمبود منابع مطالعاتی رنج می بریم و خصوصا در مدیریت هنوز خیلی مانده است که به نقطه قابل اعتماد و امیدوار کننده ای برسیم. بنا بر این نیاز است که در این رابطه در رشته مدیریت تحقیقات و پژوهش های قابل قبولی صورت گیرد.

آمار ها نشان می دهد موضوع تدوین برنامه سالانه در مدرسه یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که جای بحث دارد و نقش تعیین کننده ای در نظرات اندیشمندان و پژوهشگران رشته مدیریت دارد. آنچه حائز اهمیت است پرداختن به موضوع تدوین برنامه سالانه در مدرسه و همچنین موضوعاتی چون پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان می تواند افق های تازه ای را در عرضه مدیریت در پیش روی اندیشمندان باز کند.بنا بر این نیاز است که به موضوع تدوین برنامه سالانه در مدرسه  و پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان به صورت گسترده تری پرداخته شود و این موضوع به مسائل پیش رو و چشم انداز های پژوهشی آتی بسط داده شود.

طرح تعالی جه اهمیتی دارد ؟

طرح تعالی ۱۴۰۲-۴۰۳ بسیار اهمیت و ضرورت دارد. آنچه حائز اهمیت است این است که تدوین برنامه سالانه در مدرسه و موضوعات مربوط به آن تاثیر قابل ملاحظه ای در مسائل برنامه ریزیی در رشته مدیریت دارد . مسائلی که در این رابطه مورد بحث است شامل موارد زیادی می باشد که هر یک رابطه مستقیم و معنا داری با قضیه مذکور دارند. در این میان می توان به مقوله پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان اشاره نمود. در واقع مقوله پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان از دیدگاه برنامه ریزیگران موضوع ای غیر قابل اجتناب پیرامون تدوین برنامه سالانه در مدرسه می باشد. باید گفت موضوع پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان این موضوع را ثابت می کند که می توان در رشته مدیریت افق های تازه ای را بر روی محققین باز کرد.

اگرچه عمده تحقیقات انجام یافته ی مرتبط، به چگونگی رابطه در این مقوله پرداخته­اند، اما مطالعات محدودی به بررسی متغیر­های  همبسته با آن اختصاص یافته­اند که اساس ارائه­ی یک رویکرد پیشگیرانه و مداخله­ای مؤثر است، به ویژه آنکه شکل برنامه ریزیگری در رابطه با تدوین برنامه سالانه در مدرسه و ماهیت آن در سال­های اخیر تغییر یافته است. اکثر محققان توافق دارند که مبحث  تدوین برنامه سالانه در مدرسه و رابطه آن با پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان از مهمترین مسائل مورد انتظار در جامعه برنامه ریزیی است.

طرح تعالی مدیریت مدرسه ابتدایی ۱۴۰۲-۴۰۳

طرح تعالی مدیریت 1401-402

در مدارس ابتدایی این طرح به صورت کاملا قدرتمندی اجرا می گردد. اثر بخشی رابطه های غیر قابل اجتناب تدوین برنامه سالانه در مدرسه و پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان توسط طیف وسیعی از برنامه ریزی های علمی و آموزشی گزارش شده است که از جمله آن­ها به این موارد می توان اشاره کرد: بررسی رابطه تدوین برنامه سالانه در مدرسه وپیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان (تکلوی، ۱۳۹۳؛ زارع و احمدی،۱۳۹۶)، اهمیت نگرش پیرامون تدوین برنامه سالانه در مدرسه(بهرامی،۱۳۹۴؛ برزگری و زمینی،۱۳۹۵).

همچنین می توان به  تدوین برنامه سالانه در مدرسه و مسائل مرتبط(بابایی، یزدی و حسینیان،۱۳۹۳)، موضوع تدوین برنامه سالانه در مدرسه در مدیریت (جلالی، کار احمدی، مولوی و آقایی،۱۳۹۶)،تحلیل پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان و رابطه با تدوین برنامه سالانه در مدرسه (جعفری خلعتبری، تودار و ابوالفتحی،۱۳۹۵)، تحلیل موضوع تدوین برنامه سالانه در مدرسه(رشیدی ظفر، جان بزرگی و شقاقی،۱۳۹۶) و تحلیل پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان در رشته مدیریت (مهرداد،۱۳۹۴).

طرح تعالی مدیریت مدرسه متوسطه اول ۱۴۰۲-۴۰۳

برنامه ریزی سالانه در مدارس متوسطه اول بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار صورت می گیرد.یکی از بهترین روش­های برنامه ریزی پیرامون  تدوین برنامه سالانه در مدرسه، استفاده از نظرات برنامه ریزیگران موفق است. با توجه به اینکه مسائل مربوط به تدوین برنامه سالانه در مدرسه ابعاد و جنبه های مختلفی را در بر می­گیرد، لذا ارائه­ی اطلاعات جامع از فاکتورهای تحقیقاتی مربوط به آن دشوار است. (امیر، حسن آبادی، اصغری نکاح و طبیبی،۱۳۹۵).

از نظر مهرداد(۱۳۹۴)، برنامه ریزی پیرامون تدوین برنامه سالانه در مدرسه خودگزینشی و خود هدایتی است، که دارای ساختار و قاعده می باشد؛ قاعده­ای که حاصل تراوش ذهن اندیشمندان است، ماهیتی متفاوت و پیامدهای آموزشی سودمندی دارد(خوشبخت،۱۳۹۵).

تاکنون در جامعه ما درباره ی موضوع تدوین برنامه سالانه در مدرسه در موسسات آموزش عالی و تأثیر آن بر پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان و عملکرد آن ها بررسی چندانی صورت نگرفته است فقدان ابزار مناسب برای ارزیابی برنامه ریزی های صورت گرفته و استفاده از آن در فعالیت های آموزشی، کنفرانس ها و فراخوان های علمی و آموزشی به شدت به چشم می خورد.

طرح تعالی مدیریت مدرسه متوسطه دوم ۱۴۰۲-۴۰۳

برنامه ریزی سالانه 1401-402

در مدارس متوسطه دوم نیز برنامه ریزی بر اساس طرح تعالی مدیریت مدرسه انجام می شود.بسیاری از تحقیقاتی که در موسسات آموزش عالی صورت گرفته است بیشتر در مورد پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان و به صورت تئوری متمرکز است. اگر هر یک از راهبردهای اجرائی شده به طور کامل انجام نشود، شاید دیگر زمان آن رسیده باشد که به دنبال شناخت راهکارها و هم چنین احتمالات جدیدتری برای مشخص کردن مسائل برنامه ریزیی مربوط باشیم. با وجود اینکه مطالعات کمی و کیفی متعددی در مورد تدوین برنامه سالانه در مدرسه وجود دارد .

اما بیشتر برنامه ریزی ها در این زمینه کمی بوده است و در آن ها به موضوعات فرآیند پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان که به عنوان یک فاکتور اصلی در تدوین برنامه سالانه در مدرسه مطرح می باشد توجه نشده است.با توجه به اثرات برنامه ریزی علمی پیرامون مسائل تدوین برنامه سالانه در مدرسه و پیشرفت علمی و اخلاقی دانش آموزان لازم و ضروری بود تا در جهت روشن شدن چگونگی بررسی این موضوع برنامه ریزی هایی انجام شود. با توجه به عدم برنامه ریزی­های کافی در زمینه تدوین برنامه سالانه در مدرسه و نیز جدید بودن اجرای این برنامه ریزی در جامعه مورد مطالعه، برنامه ریزی حاضر با هدف مذکور اجرا گردید.

در مورد این طرح تا چه حد اطلاع دارید؟

تا چه حد در مورد این طرح اطلاع دارید؟ آیا تصور میکنید که طرح تعالی یا طرح تدبیر صرفا خلاصه در یک برنامه ریزی به صورت سالانه است و تمام میشود؟ خیر. این برنامه ریزی اهمیت بسیار بالایی دارد و به هیچ عنوان نمیتوان در مورد آن تا این حد سریع و زودگذر قضاوت کرد. مدیران مدارس برای اجرای هرچه بهتر آن تمرکز زیادی دارند و همواره سعی میکنند تا نوشتن آن نسبت به سال قبلی با کیفیت بسیار بیشتری همراه باشد و بتواند جوابگوی تمامی نیاز های مدرسه باشد. این نیاز ها در زمینه های گوناگونی است و برخی تصور میکنند که این برنامه ریزی قرار است تا صرفا مدرسه را در زمینه درس و تحصیل یاری کند.

موضوعات مهم در طرح و برنامه ریزی

برنامه سالانه طرح تعالی

یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در طرح تعالی، بحث نظم در مدرسه است. مدیران مدارس باید در ابتدایی ترین حالت به بحث نظم در مدرسه اهمیت بدهند. تا زمانی که نظم به معنای واقعی در مدرسه رعایت نشود نمیتوان امیدوار بود تا بقیه ارکان مهم و لازم مدرسه نیز به اجرا درآیند. از همین رو این عزیزان باید در برنامه ریزی خود به صورتی عمل کنند که نظم در درجه اول و اهمیت بالایی قرار گیرد و بتواند به خوبی پاسخگوی نیازات معلمان و دانش آموزان باشد.

برای دانلود کاملترین نمونه برنامه تعالی بر اساس ۷ معیار ورد و اکسل بخشنامه ۱۴۰۲-۴۰۳ کلیک کنید

مدیران گرامی در مدارس به خوبی بر اهمیت نظم و این مسئله واقف اند و همواره بر روی آن تمرکز کافی میگذارند. آنها میدانند اگر نتوانند به خوبی نظم را در مدرسه به اجرا در آورند در آینده ای نزدیک با مشکلات فراوان روبرو شده و نمیتوانند به دیگر اهداف آموزشی و غیر آموزشی در خود برسند. با توجه به این موضوع متوجه شدیم که جایگاه نظم در برنامه ریزی سالانه مدارس اهمیت بسیار بالایی دارد.

بحث افزایش روحی در برنامه ریزی مدارس و طرح تعالی

موضوع دیگری که قبل از برنامه ریزی دری مدیران به آن اهمیت داده و میدهند، موضوع افزایش روحیه دانش آموزان در مدرسه است. این موضوع به این صورت است که دانش آموزان نمیتوانند بدون داشتن یک روحیه مناسب آموزشی به بهترین شکل ممکن آموزش های خود را دنبال کنند و بازخورد مورد نیاز از آنها دریافت نمیشود. برای همین موضوع آنها پس از مووع درس، به فعالیت هایی اهمیت میدهند که باعث میشود دانش آموزان با افزایش روحیه همراه شده و بتوانند بیش از قبل به درس در مدرسه اهمیت بدهند.

هرچقدر هم که روند آموزش در مدارس به خوبی پیش برود و دانش آموزان بتوانند در قبل معلمان با تجربه و کار آزموده درس و تحصیل خود را ادامه بدهند بازهم اگر آنها از روحیه مناسبی برخوردار  نباشند و نتوانند به خوبی روحیه خود را بازسازی کنند مطمئنا نمیتوانند آنطور که باید درس های گفته شده توسط معلمان را بفهمند و با آنها آشنایی پیدا کنند. از همین رو یکی دیگر از مهم ترین موضوعات در برنامه ریزی سالانه طرح تعالی، بحث مهم افزایش روحی دانش آموزان است که مدیران عزیز به آن اهمیت میدهند و در برنامه ریزی خود نیز اقداماتی را برای آن پیش بینی میکنند.

از جمله این اقدامات میتوان به این موارد اشاره کرد.

اقدامات انجام شده در جهت افزایش روحیه دانش آموزان

یکی از مهم ترین اقدامات که برای آن باید برنامه ریزی مناسب صورت گیرد، مبحث فضای سبز در مدارس است که تأثیر بالایی بر روحیه دانش آموزان دارد. به طور مثال مدیران میتوانند در طرح تعالی قسمتی از فعالیت های خود را به نو سازی فضای سبز و یا افزایش آن در مدرسه اختصاص دهند. این قسمت میتواند با کاشت نهال های چندساله و کاشت گلهای تزئینی در مدرسه تکمیل شود.

پس از آن بحث وسایل ورزشی در مدرسه و تجهیزات مربوط به آن است. دانش آموزان مقطع دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم به زنگ ورزش در مدرسه خود اهمیت زیادی میدهند و به آن علاقه وافری دارند. از همین رو وجود وسایل و تجهیزات مناسب ورزشی در مدارس یک موضوع مهم و با اهمیت است. این موضوع به هیچ عنوان در بین مدرسه های دخترانه و پسرانه تفاوتی ندارد و در هر دو، باید در طرح تعالی مورد اهمیت واقع شود. علاوه بر تجهیزات ورزشی موجود در زنگ ورزش، موضوع با اهمیت دیگر، بحث وجود تجهیزات ورزشی در زنگ تفریح است که در برخی از مدارس اجرا میشود.

افزایش روحیه دانش آموزان

این حالت به صورتی است که مدیران برای برنامه ریزی سالانه خود در مقطع متوسطه اول و یا دوم، قسمتی از بودجه را به تجهیز مدرسه به وسایل ورزشی میکنند تا دانش آموزان بتوانند در زنگ های تفریح از آنها استفاده کرده و باعث افزایش روحیه این عزیزان شود.

مطمئنا این موضوع نه تنها باعث افزایش روحیه دانش آموزان میشود، بلکه باعث میشود تا آنان از سلامتی بدنی بیشتری برخوردار شده و حتی ورزش و سلامتی قسمت مهمی از زندگی آنان شده و بتوانند آن را به صورت یک عادت نهادینه در خود ادامه دهند و در زندگی آینده و غیر درسی خود نیز پیشرفت داشته باشند.

برنامه ریزی و اهمیت تجهیزات آموزشی

پس از آنکه در طرح تعالی به افزایش روحیه دانش آموزان از طریق وسایل ورزشی پرداخته شد، نوبت به آموزش و برنامه ریزی برای آن به صورت مستقیم است. به این صورت که یکی از مهم ترین قسمت های این بخش، بحث تجهیز مدرسه با وسایل آموزشی قدرتمند و مناسب است. در این بخش مدیر باید قسمتی از تمرکز برنامه ریزی سالانه خود را بر روی تجهیز وسایل مدرسه بگذارد.

تجهیزات آموزشی در طرح تعالی از اهمیت بالایی برخوردار اند و باید به خوبی به آنها توجه شود. هر مدرسه در هر سال تحصیلی قسمتی از بودجه خود را به این موضوع اختصاص میدهند. تجهیز مدرسه با این وسایل میتواند باعث شود تا بازخورد آموزشی در مدارس بیش از پیش افزایش پیدا کند و بتوان با آن نتایج فوق العاده ای را از دانش آموزان دریافت کرد.

مدیران فعالیت هایی را در این زمینه انجام میدهند که مهم ترین آن انتخاب نوع وسایل تجهیزاتی برای مدارس است. با توجه به اینکه مهم ترین شخص برای مدیریت بودجه در مدرسه، مدیر است، وی در برنامه ریزی خود به خوبی این موضوع را روشن و مشخص میکند که چه قسمتی از بودجه به تجهیز مدرسه از نظر وسایل درسی و تجهیزات آن اختصاص یابد.

چه تجهیزاتی آموزشی در طرح تعالی خریداری میشود؟

تمامی تجهیزات آموزشی موجود در مدرسه باید در طرح تعالی مورد نوسازی و یا خریداری قرار بگیرد. به طور مثال تخته های گچی میتوانند به تخته های وایت برد تبدیل شوند تا دانش آموزان بتوانند بهتر از قبل با آن ها رابطه برقرار کرده و آموزش های خود را بهتر فرا بگیرند.

یا در مثالی دیگر میتوان تجهیزات آزمایشگاه متوسطه اول را افزایش داد و قسمتی از آن را نوسازی کرد تا بتوان نهایت استفاده را در درس های علوم و دیگر درس ها از آنها برد.

آیا برنامه ریزی سالانه در مدارس ابتدایی هم اجرا میشود؟

میدانید که اهمیت طرح تعالی و برنامه ریزی در مدارس بسیار بالا و پر اهمیت است. از همین رو میتوان این اهمیت را در مدارس ابتدایی نیز با معنی دانست. در مدارس ابتدایی نیز طرحی با نام طرح تدبیر اجرا میشود که باعث میشود بفهمیم این برنامه ریزی در تمامی مقاطع پر اهمیت است. در مدارس ابتدایی نیز مانند مدارس متوسطه وظیفه برنامه ریزی بر عهده مدیر و گاهاها معاونان است.

مدیران باید توجه خاصی به طرح تدبیر معطوف کنند و به شدت به آن اهمیت دهند. دانش آموزان دبستانی از وضعیت حساس تری نسبت به دیگر مقاطع برخوردار اند و از این رو باید به شدت به آنها اهمیت بالایی داده شود تا مبادا در این مقطع در درس و یادگیری با مشکلی روبرو شوند. این موضوع میتواند باعث شود تا در آینده نیز به شدت با مشکلاتی روبرو شوند.

به همین دلیل آموزش و پرورش بر روی طرح تدبیر هم مانند طرح تعالی تمرکز خاصی را معطوف کرده است . همواره با ابلاغ قوانین و ابلاغ نامه های مختلف، این طرح ها را در چهار چوب های مد نظر خود نگاه داشته تا مبادا مشکلی در اجرای آنها پیش باید و ایرادی باعث شود تا دانش آموزان به مشکلات بزرگ تری برخورد کنند.

اهمیت برنامه ریزی و دانلود طرح تعالی

البته نمیتوان گفت که آموزش و پرورش تمامی فعالیت و تمرکز خود را بر روی طرح های گفته میگذارد. بلکه طرح های بیشتری نیز وجود دارد که باعث میشود این اداره نتواند صرفا بر روی یک یا چند طرح تمرکز کند اما در هر حال با استخدام و تعلیم نیرو های مختص این موضوع، توانسته تا حد نسبتا قابل قبولی بر روی این طرح تمرکز کند.

امیدواریم اطلاعاتی که در این مقاله در مورد طرح تعالی خواندید برای شما جذاب بوده باشد.

 

در سایت برنامه های مختلفی هست که محتوای آنها کامل و یکسان می باشد برای جلوگیری از سردر گمی روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دانلود کاملترین نمونه برنامه تعالی بر اساس ۷ معیار ورد و اکسل بخشنامه ۱۴۰۲-۴۰۳ کلیک کنید

 

دانلود طرح تعالی

در نهایت خدمت شما عزیزان عرض می کنیم که در این راستا بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه و انتشار ده ها نمونه برنامه بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار در این سایت نموده است که مدیران و سایر فرهنگیان می توانند با مراجعه به این سایت از برنامه های موجود استفاده های لازم را ببرند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دوستان عزیز در صورت داشتن هر گونه درخواست سفارشی می توانید با پرکردن فرم زیر درخواست خود را بفرمایید.

    منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان