برنامه سالانه مدارس ابتدایی و متوسطه اول و متوسطه دوم ۱۴۰۲-۴۰۳

برنامه سالانه مدارس

برنامه سالانه و تقویم اجرایی : در این مبحث پس از آشنا نمودن شما عزیزان با مفاهیم و شیوه نامه های جدید برنامه ریزی های سالانه مدارس ، صدها نمونه فایل کامل را جهت استفاده شما عزیزان قرار خواهیم داد.فرهنگیان عزیز در صورت داشتن هرگونه سوال و یا پرسشی با ما تماس بگیرید. همچنین در صورتی که فرصت مطالعه این مبحث را تا پایان ندارید ، می توانید فایل های مورد نیاز خود را از لینک زیر دریافت نمایید.

برای دانلود کاملترین نمونه های برنامه سالانه روی لینک و دکمه مربوطه زیر  کلیک کنید.

برنامه سالانه مدارس ابتدایی بر اساس طرح تدبیر کلیک کنید

برنامه سالانه مدارس متوسطه اول بر اساس طرح تعالی کلیک کنید

برنامه سالانه مدارس متوسطه دوم بر اساس طرح تعالی کلیک کنید

برنامه سالانه هنرستان های فنی حرفه ای و کارو دانش بر اساس طرح تعالی کلیک کنید

برنامه ویژه مدرسه (طرح بوم) مخصوص کلیه مقاطع از ابتدایی تا متوسطه اول و دوم کلیک کنید

تقویم اجرایی کلیه مقاطع ابتدایی متوسطه اول دوم و هنرستان کلیک کنید

برنامه سالانه و تقویم اجرایی چیست ؟

برنامه سالانه

خدمت فرهنگیان عزیز اعم از مدیران و سایر پست های سازمانی باید عرض کنم که بعد از اصلاح و بهبود ملاک های موجود در برنامه ریزی مدرسه می توانیم به ارتقای سطح مدیریت و معاون در آموزشگاه و در نهایت آموزش و پرورش دستیابی پیدا کنیم. به همین علت نیاز است که مدیران و سایر عوامل آموزشی در جهت اجرای هر چه بهتر فرایندها و ملاک های مربوطه تلاش نمایند.

به همین علت مدارس ابتدایی ، متوسطه اول و متوسطه دوم با تلاش در جهت بهبود ملاک ها و فرایندهای موجود و همچنین در دست اجرا می کوشند به بهترین شکل ممکن برنامه سالانه و تقویم اجرایی خود را در پست های سازمانی مختلف ارائه داده و سطح علمی و فرهنگی مدرسه را بالا ببرند.

اهمیت برنامه ریزی در راستای برنامه سالانه و تقویم اجرایی

کلیه فعالیت هایی که مدیران و سایر عوامل مدارس به صورت روزانه و روتین در قالب قوانین و مقررات و همچنین اجرای بخشنامه ها و وظایف محوله انجام می دهند می بایست بر اساس یک برنامه زمانبندی شده و دقیق و مورد تایید آموزش و پرورش صورت پذیرد که به این نوع برنامه سالانه و تقویم اجرایی که مربوط به کلیه پست های سازمانی مدارس می باشد برنامه عملیاتی سالانه گفته می شود.این برنامه ها از بخش ها و قسمت های مختلفی تشکیل می شوند و از ابتدای سالتحصیلی تا پایان سال انجام می گیرند.

برنامه سالانه ۱۴۰۲-۴۰۳

برنامه سالانه 1402-403

شاید اهمیت این موضوع برای شما زیاد باشد اگر متوجه شوید که در سال تحصیلی اخیر برنامه سالانه مدارس تغییرات قابل توجهی داشته است. قطعا این تغییرات در ارتباط با چشم انداز های بیست ساله آموزش و پرورش بوجود آمده است. سند تحول بنیادین این گونه تغییرات را پیش بینی نموده است و مدیران و عوامل اجرایی را به این امر تشویق نموده است. پر مسلم است که این گونه تغییرات در راستای پیشرفت علمی و ارتقای مسائل اخلاقی موثر است.

برنامه سالانه ۱۴۰۲-۴۰۳ که در سال اخیر شیوه نامه اش از طرف اداره ارسال شده است ، بسیار غنی و قابل بحث است. از نمونه فعالیت های موجود در آن می توان به تلاش برای تربیت دانش آموزانی طراز شهید حسین فهمیده نام برد. اگر چه در سال های قبل این ابهام بوجود آمده بود که نظام آموزشی ما از پیشرفت باز مانده است، اما مسئولان با ارسال این شیوه نامه توجه و تمرکز خود را به تربیت نسل انقلابی اثبات نمودند.

چه افرادی موظف به تدوین برنامه سالانه ۱۴۰۲-۴۰۳ هستند؟

در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ از مدیران عزیز خواسته شده که در تدوین برنامه ریزی سالانه خود از همکارانشان کمک بگیرند. به این معنا که هر یک از کادر آموزشی و تربیتی وظیفه دارد برنامه خود را بر اساس بخشنامه جدید تدوین نموده و تا ابتدای سال تحصیلی به مدیر تحویل دهد.

افراد و پست های سازمانی زیر موظف هستند برنامه سالانه خود را تنظیم و به مدیریت تحویل دهند :

  1. معاونین آموزشی کلیه مدارس
  2. معاونین و مربیان پرورشی مدارس دولتی و غیر دولتی
  3. معاونین اجرایی کلیه مدارس در همه مقاطع
  4. مشاوران عزیزی که در مدارس مقاطع متوسطه اول و دوم در حال خدمت هستند.
  5. معاونین عمومی در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم
  6. معاونین فناوری مدارس که معمولا صرفا در مدارس متوسطه اول و دوم مشغول خدمت هستند.
  7. کلیه آموزگاران مقطع پیش دبستانی و دبستان
  8. دبیران مقاطع متوسطه اول و دوم
  9. کلیه هنرآموزان مراکز فنی و حرفه ای و کار و دانش
  10. سرپرستان خوابگاه و سرپرستان کارگاه
  11. مربیان ورزش و تربیت بدنی در کلیه مقاطع
  12. مربیان بهداشت در مقطع دبستان

انواع برنامه های اجرایی سالانه

  1. برپایی مراسم آغازین
  2. اجرای به موقع و دقیق بخشنامه ها
  3. عملیات حسابداری و مالی بر اساس مقررات
  4. بهبود وضعیت بوفه
  5. ایجاد آیین نامه در راستای حفظ وضعیت بهداشت

برنامه سالانه و تقویم اجرایی براساس طرح های مختلف

برنامه سالانه و تقویم اجرایی به دو دسته تقسیم می شود :

  • برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر
  • برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی

برنامه سالانه مدارس ابتدایی ۱۴۰۲-۴۰۳

برنامه ریزی سالانه معلمان

یکی از مواردی که تا حد زیادی تحت تاثیر این امر مهم قرار گرفت ، برنامه سالانه مدارس ابتدایی بود. در واقع مدارس ابتدایی مهمترین نقش را در تاثیر گذاری بر روی دانش آموزان این مروز و بوم دارند. چرا که دانش آموزان در این مقطع بیشترین تاثیر را از مربیان خود می گیرند.در صورتی که بتوان در مدارس ابتدایی تاثیر گذاری کرد مسلما در مقاطع دیگر نیز این امر امکانپذیر است.

همانطور که خودتان می دانید کودکان در مقطع ابتدایی بیشترین شنوایی را از معلمان و آموزگارانشان دارند. همچنین سخنان مربیان و معاونت و مهمتر از همه مدیر را راحت تر قبول می کنند. حتی گاهی اولیا از این نکته ناراحتند که نمی توانند به این اندازه تاثیر گذار باشند. اما در واقع این ذات کودکان است و صرفا بهتر است از این موقعیت در راستای مثبت استفاده شود.

بنابر این با توجه به آنچه گفته شد برنامه سالانه مدارس ابتدایی از مهمترین و تاثیر گذار ترین برنامه هاست که باید در تنظیم و تدوین آن نهایت کوشش و دقت به عمل بیاید.
طرح تدبیر ابتدایی ، دانلود برنامه بر اساس طرح تدبیر

برنامه عملیاتی آموزشگاه استثنایی

موضوعی که به ذهنم رسید این است که هیچ گاه نباید از مدارسی که در راستای مدارس ابتدایی حرکت می کنند غافل شد. مدارس استثنایی از همین نوع آموزشگاه ها هستند. توجه و تامل در اهداف مدارس استثنایی گاها می تواند کمک قابل توجهی در رابطه با ارتقای کودکان استثنایی داشته باشد.

همین امر باعث می شود که تدوین و نگارش برنامه عملیاتی آموزشگاه استثنایی مورد توجه کارشناسان قرار بگیرد. تیم تخصصی بانک فایل پژوهشی معلمان سعی نموده است به بهترین شیوه به نگارش این نوع برنامه سالانه نیز در کنار سایر برنامه ها و تقویم های اجرایی بپردازد.همچنین می توانید برای دانلود انواع طرح جابر به برگه مربوطه مراجعه نمایید.

برنامه عملیاتی مدارس قرآنی

مدارس قرآنی نیز یکی از انواع آموزشگاه هایی هستند که در زیر مجموعه مدارس عادی کار می کنند. متاسفانه دو سه سال است که این نوع مدارس تنها نامی از مدرسه قرآنی به یدک می کشند و هیچ گونه فعالیت فوق برنامه ای ندارند. البته این صحبت بنده باعث نشود که مدارس کوشای قرآنی تحت تاثیر قرار بگیرند.

من کلی عرض کردم . در استان ما که وضع به همین منوال است. یادم می آید سال های اولی که مدارس قرآنی به وجود آمدند که خوشحال بودند. خیلی از والدین سر از پا نمیشناختند. حتی گاهی برای ثبت نام فرزندشان مجبور به استفاده از رابطه می شدند. متاسفانه با گذشت زمان و عملکرد ضعیف این مدارس ، شوق و اشتیاق ثبت نام در این آموزشگاه ها نیز از بین رفت.

در هر حال غرض این بود که اگر مدارس بخواهند واقعا قرآنی عمل کنند شیوه نامه نگارش برنامه سالانه آنها کمی متفاوت تر خواهد بود. البته خوشبختانه بانک فایل پژوهشی معلمان این مسئله را در نظر گرفته و نمونه های کاملی را از برنامه سالانه در اختیار عزیزان قرار داده است.

برنامه سالانه مدارس متوسطه اول ۱۴۰۲-۴۰۳

اگر شما دوست عزیز مدیر و یا معاون مدارسی از نوع متوسطه اول هستید ، قطعا نیاز به نگارش و تدوین برنامه سالانه مدارس متوسطه اول ۱۴۰۲-۴۰۳ دارید. همانطور که گفته شد ، شیوه نامه تدوین برنامه سالانه در همه مقاطع تغییر کرده است. مدارس متوسطه اول نیز مانند کلیه این آموزشگاه ها دستخوش این تغییرات شده اند. البته باید توجه داشت که این تغییرات به صورت کلی نبوده و صرفا در راستای تدوین فرم ها و یکسری جزئیات صورت پذیرفته است.

در واقع امسال نیز مانند سالهای گذشته برنامه سالانه مدارس متوسطه اول بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار صورت می گیرد. مجریان طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار نیز موظفند امسال برنامه خود را با تدوین جزئیات مربوط به سال اخیر تهیه و تدوین نمایند.با این حال جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد چرا که بانک فایل پژوهشی معلمان در این رابطه همه تلاش خود را نموده است. این مرکز سعی داشته است به بهترین شیوه ممکن این نوع برنامه را پایه ریزی نموده و در اختیار مدیران و معاونین مدارس متوسطه اول قرار دهد.

برنامه عملیاتی مدارس هیئت امنایی

برنامه عملیاتی مدارس هیئت امنایی

مدارس هیئت امنایی همانطور که از نامش پیداست ، متشکل از گروهی از فعالین عرصه آموزش است. معمولا بودجه اینگونه مدارس از منبع شهریه دریافتی از والدین تامین می شود. در مدارس هیئت امنایی بر خلاف مدارس دولتی دست مدیران برای پیشرفت روز افزون باز است. در این مدارس مدیران و سایر معاونین می توانند بهتر از سایرین برنامه های خود را اجرایی کنند.

در واقع دلیل پیشرفت بالقوه مدارس هیئت امنایی دریافت شهریه و استفاده از آن در راستای رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی مدارس است. متاسفانه مدارس دولتی به علت کمبود شهریه موفق به اجرای بخش عمده ای از برنامه های خود نمی شوند.

برنامه عملیاتی مدارس متوسطه حرفه ای

آیا میدانید مدارس متوسطه حرفه ای چه مدارسی هستند ؟ آیا با اهداف این مدارس آشنا هستید ؟ مدارس متوسطه حرفه ای مدارسی هستند که متاسفانه دانش آموزانشان از مشکلات جسمی و یا ذهنی رنج می برند. در واقع مدارس استثنایی را در مقاطع بالاتر به متوسطه حرفه ای می شناسند.

در مدارس متوسطه حرفه ای نیز همانند مدارس ابتدایی مدیران می بایست محتاطانه تر عمل کنند. چرا که دانش آموزانی بسیار حساس دارند. در این مدارس نباید برنامه ریزی آموزشی طوری باشد که به دانش آموزان عزیز فشار بیاید. توجه به شاداب سازی مدارس و ارتقای سطح سلامت روان دانش آموزان در این نوع آموزشگاه ها از مسائل اجتناب ناپذیر است.

برنامه عملیاتی مدارس شاهد

قطعا همه ما با مدارس شاهد و اهداف آن آشنایی کامل داریم. مدارس شاهد در سالهای اخیر دچار تغییراتی شده اند. در واقع در سالهای اولیه که این مدارس بوجود آمدند شرایط ثبت نامشان با امروز تفاوت چشمگیری داشت.

با توجه به اینکه در پی آرمانهای شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تصمیم بر تاسیس اینگونه مدارس آرمانی گرفته شد. در آن سالها ثبت نام تنها از فرزندان معظم شهدا انجام می گرفت.

با توجه به اتمام جنگ تحمیلی در چند دهه اخیر رفته رفته از تعداد فرزندان شهدا در این مقطع تحصیلی کاسته شد. با این حال مدارس شاهد از آرمانهای خود دست نکشیدند و اگر توجه کنید برنامه سالانه مدارس شاهد بر اساس همان اهداف و آرمان های اولیه تدوین می شود.

در تدوین برنامه سالانه مدارس شاهد متوسطه اول و دوم با سایر برنامه های عملیاتی مدارس وجود دارد. به همین دلیل تیم تخصصی بانک فایل پژوهشی معلمان در این رابطه تلاش نموده است که برنامه های مدونی در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

برنامه سالانه مدارس متوسطه دوم ۱۴۰۲-۴۰۳

پس از برون رفت از بحث پیرامون مدارس متوسطه اول به برنامه سالانه مدارس متوسطه دوم ۱۴۰۲-۴۰۳ می رسیم. در مقطع متوسطه دوم که از آن به دبیرستان هم یاد می کنند، برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی تدوین می شود. طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار همانند سالهای گذشته در مقطع متوسطه اول و دوم قابل اجراست. البته تفاوت هایی در پر کردن فیلد ها و جداول این دو برنامه وجود دارد.

خوشبختانه در بانک فایل پژوهشی معلمان به این نکته توجه اساسی شده است . نکته ای که در تدوین فایل های بانک فایل پژوهشی معلمان وجود دارد ، بروزرسانی منظم فایل هاست. متاسفانه هستند موسسات آموزشی که فایل های مربوط به سالهای گذشته را به فرهنگیان می فروشند و باعث رشد منفی سطح علمی و اعتبار آنها می گردند.

بانک فایل پژوهشی معلمان در این راستا تلاش نموده برنامه سالانه را برای این مدارس بروزرسانی نموده و در اختیار این عزیزان قرار دهد.

برنامه مدارس متوسطه اول و دوم بر اساس طرح تعالی

برنامه عملیاتی بزرگسالان

یکی از نکاتی که در تدوین برنامه سالانه باید به آن اهمیت داد نوع مدرسه است. قطعا برنامه سالانه مدارس استثنایی می بایست با مدارس تیزهوشان متفاوت باشد. در واقع این نکته ایست که توجه به آن الزامی و برای مدیران الزام آور است.

درهمین رابطه برنامه سالانه مدارس بزرگسالان نیز از این امر مستنثنی نیست. در مدارس بزرگسالان با توجه به اینکه توجه بیش از حد به امر آموزش از صبر و حوصله دانش آموزان خارج است باید به این مبحث محتاطانه نگریسته شود. چرا که نگه داشتن این دانش آموزان در مدرسه و ترغیب آنها به ادامه تحصیل مهمترین هدف مدارس بزرگسالان است.

برنامه عملیاتی مدارس نمونه دولتی

برنامه سالانه مدیر

مدارس نمونه دولتی از انواع مدارسی خاصی هستند که توجه به آنها بسیار حائز اهمیت است. چند سالی بود که از ادغام مدارس نمونه دولتی و مدارس عادی صحبت می شد. حتی قرار بود که آزمون قبولی این مدارس برداشته شود.اما آیا واقعا این کار لازم است ؟ خب هر کس نظری دارد . برای من که در مدارس نمونه دولتی تحصیل کرده ام تجربه ای بسیار جالب و جذاب بود.

دبیران برجسته ای که در این مدارس وجود دارند از هیچ تلاشی دریغ نمی ورزند. دانش آموزان هم به سرعت راه رشد و تعالی را طی می کنند. با این حال این مدارس در مقطع متوسطه اول به کار خود خاتمه داده و تنها در مقطع دوم دبیرستان که همان متوسطه دوم است به فعالیت شان ادامه می دهند.

برنامه عملیاتی مدارس تیزهوشان

و اما به برنامه عملیاتی مدارس تیزهوشان می رسیم. مدارس تیزهوشان از آنجا که پذیرای دانش آموزان نابغه هستند ، به برنامه ریزی کامل و دقیق نیازمندند. برنامه سالانه مدارس تیزهوشان با اینکه بر اساس طرح تعالی صورت می گیرد ، اما بسیار متفاوت تر از برنامه های سالانه در سایر مقاطع است.

در مدارس تیزهوشان در تدوین برنامه عملیاتی توجه بسیار بیشتری به مسائل درسی و آموزشی می شود. دانش آموزان موظفند ساعت بیشتری را به مطالعه بپردازند. به طبع خروجی این مدارس هم به طرز شگفت آوری با سایر مدارس تفاوت دارد. این موضوع را می توان از علاقه دانش آموزان به رقابت نفسگیر قبولی در آزمون این مدارس یافت.

خبر خوش اینکه نمونه های کاملی از برنامه عملیاتی مدارس تیزهوشان در بانک فایل پژوهشی معلمان وجود دارد که شما عزیزان می توانید از این برنامه های کامل و دقیق بهره مند شوید.

برنامه عملیاتی مدارس شبانه روزی

اخرین نوع مدرسه ای که قصد داریم به آن بپردازیم ، مدارس شبانه روزی است. در این مدارس چند نوع برنامه سالانه نوشته می شود! برنامه سالانه روزانه و برنامه سالانه شبانه !

تعجب نکنید برنامه سالانه روزانه توسط مدیر و برنامه سالانه شبانه توسط سرپرستان عزیز نوشته می شود. قطعا توجه به تدوین دقیق این نوع برنامه ریزی بر روی سرنوشت دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد.

در این مورد هم بانک فایل پژوهشی معلمان تلاش نموده است. تمامی تلاش خود را در رابطه با تدوین برنامه سالانه مدارس شبانه روزی نماید. بهترین نوع این برنامه ها هم در سایت موجود است و شما عزیزانی که در این مراکز هستید به آسانی می توانید از برنامه های این بخش نیز بهره مند شوید.

برنامه سالانه و تقویم اجرایی مدارس مختلف

با توجه به آنچه پیرامون برنامه سالانه و تقویم اجرایی بحث شد باید گفت : مدارس مختلف می بایست در جهت بهبود وضعیت دانش آموزان و کسب رضایت اولیاء و گرفتن تاییدیه آموزشی هر یک به تناسب وظایف و مسئولیت های خود به تدوین برنامه سالانه و تقویم اجرایی بپردازند.آنچه مسلم است موضوعات و محتویات برنامه سالانه و برنامه عمل و همچنین تقویم اجرایی در مدارس و آموزشگاه های مختلف با هم تفاوت دارد.

 در مورد برنامه سالانه مدارس چه میدانید؟

برنامه سالانه مدارس

شاید هنوز آنطور که باید با برنامه سالانه و جزییات آن آشنایی پیدا نکرده باشید و ندانید که باید به چه صورت برنامه سالانه در مدارس اجرا میشود و به پیشرفت هرچه بهتر مدارس کمک میکند. در ادامه قصد داریم تا به طور مفصل به این موضوع پرداخته و در مورد تمامی جزییات آن توضیحاتی را ارائه کنیم.

در هر روند و سیستم آموزشی یکی از مهم ترین موضوعات که باید قبل از شروع آموزش انجام گیرد، مبحث مهم و البته با ارزش برنامه ریزی است. هر نوع فعالیت آموزشی، از فعالیت های درسی تا فعالیت های غیر درسی و کاری و غیره نیاز دارد برای پیشروی بهتر طبق یک برنامه ریزی کاربردی انجام شود.  این برنامه ریزی در مدارس با نام برنامه سالانه شناخته میشود.

برنامه سالانه مدارس ابتدایی و متوسطه اول و دوم در مدارس ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است. تصور کنید که قرار باشد معلمان و معاونان و همینطور مدیر مدرسه بدون وجود هیچگونه برنامه ریزی خاصی به فعالیت های خود مشغول شوند. حتی شروع روند بدون این موضوع باعث مشکلات بسیار زیادی است که در ادامه میتواند کل سیستم و نظام مدرسه با سقوط قطعی روبرو کند.

اهمیت برنامه ریزی منظم در تدریس به صورت سالانه

شاید قبل از اینکه در مورد برنامه سالانه توضیح بدهیم و اهمیت آن را برای شما روشن کنیم بهتر باشد کمی هم در مورد اهمیت برنامه ها در آموزش های غیردرسی بگوییم. تصور کنید که قرار است یک آموزش ۵۰ ساعته در مبحث یک آموزش غیر درسی را در پیش داشته باشید و آن را به چند آموزش دهید. حتی زمانی که تمامی قسمت های آموزش آماده شده باشد و قبلا هم تجربه آموزش این دروس را داشته باشید، هنوز نمیتوانید با اطمینان نسبت زمان دروس خود صحبت کنید.

نمیتوانید با اطمینان کامل بگویید که پس از گذشت زمان ۱۰ روز، چقدر از آموزش شما جلو رفته است؟ مبحث ها هر کدام چه مدت زمان میبرد؟ و هزاران سؤال دیگر که معلمان و مدرسان به خوبی با آنها آشنا هستند. اگر شما نتوانید به خوبی یک برنامه صحیح را برای آموزش خود قرار دهید از همان ابتدای آموزش با استرس روبرو میشوید و وجود این استرس باعث میشود تا شما در امر آموزش خود با مشکلاتی روبرو شوید.

این ها مشکلاتی است که در صورت نبود یک برنامه سالانه به آنها برمیخورید. پس باید تا اینجا به خوبی با اهمیت آن آشنا شده باشید و بدانید که در صورت فقدان این برنامه سیستم آموزشی شما باید با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کند و چطور این مشکلات میتواند بر روی کیفیت آموزش های شما تأثیر منفی داشته باشد.

در ادامه در مورد چگونگی نوشتن برنامه سالانه توضیح میدهیم و ویژگی های بیشتری را در مورد آن برای شما بیان میکنیم. یکی از مواردی که همیشه مورد سؤال بوده، این است که برنامه گفته شده توسط چه کسانی نوشته میشود و آیا بر نوشتن آن لزومی وجود دارد؟ در جواب این سؤال باید گفت در یک سر تیتر بزرگ تر به توضیح و ارائه مطالب پرداخت زیرا مطمئنا زمانی که شخصی چنینی سؤالی را عنوان میکند هنوز به خوبی با قضیه و اهمیت آن روبرو نشده و نمیداند که دقیقا قرار است در این طرح چه مزیت هایی با نظام آموزشی همراه شود.

اهمیت وجود این طرح چیست؟ (به همراه جزییات)

اهمیت وجود این طرح چیست

 

آیا ارائه این برنامه برای افراد شاغل در مدرسه لزومی دارد؟ بله. با اهمیت این برنامه آشنا شدید با توجه به این اهمیت قسمت از اعضای مدرسه باید به صورت لزومی بر طراحی و اجرای آن کوشا باشند. در ابتدا باید بدانید که در مدارس چه افرادی نیازمند ارائه برنامه سالانه هستند؟ افراد زیادی در یک مدرسه مشغول به فعالیت اند از جمله:

  • مدیر
  • معاونان
  • معلمان
  • و…

برنامه سالانه و تقویم اجرایی، برنامه ای است که معاونان و مدیران باید برای اجرای آن به صورت الزامی فعالیت کنند و تمامی اقدامات آن را انجام دهند. اما چرا معلمان از این فعالیت معاف هستند؟ معلمان وظیفه بسیار مهمی را در مدارس عهده دار هستند و همواره باید فعالیت های درسی موجود در کلاس های درسی را به جلو ببرند. همین موضوع باعث میشود تا آنها از زمان آزاد کمی برخوردار باشند.

البته باید بدانید که معلمان خود برنامه ریزی های فراوانی را عهده دار هستند و این به هیچ عنوان به معنای آن نیست که معلمان فعالیت ها و وظیفه های کمتری را بر عهده دارند اما در مورد برنامه سالانه مدارس، برخی از فعالیت ها بهتر است تا به دست مدیر و معاونان انجام شود. دلیل آن این است که فعالیت این افراد به صورتی است که قسمت های کلی تری از آموزش را شامل میشود و به خوبی میتوانند با اعمال تغییرات بر آن به بهبود آموزش کمک کنند.

فعالیت های معلمان در راستای برنامه ریزی درسی اغلب در زمینه فعالیت آموزشی است اما فعالیت مدیران و معاونان همانطور که از نان آن نیز معلوم است (برنامه ریزی درسی و تقویم اجرایی) بیشتر به موارد اجرایی مربوط میشود.

یعنی تمامی فعالیت های اجرایی در مدرسه را در برمیگیرد و خب شما بهتر از ما میدانید که قسمت عمده ای از وظایف مدیر و معاونان در مدرسه به فعالیت های اجرایی خلاصه میشود و این فعالیت ها نیز برای انجام بهتر نیاز به برنامه ریزی صحیحی دارند.

اهمیت تقویم اجرایی در چیست؟

تقویم اجرایی جزیی جدا نا شدنی از برنامه سالانه است که میتواند باعث بهبود کیفیت نظام درسی شود. این بخش کمک زیادی به بهبود فعالیت ها میکند. همانطور که آموزش و روند آن نیاز به یک برنامه ریزی صحیح و مناسب در مدارس دارد، انجام فعالیت های مختلف نیز به این موضوع نیازمند است. برخی از فعالیت هایی که در مدارس انجام میشود ممکن است به صورت مستقیم بر روی آموزش دانش آموزان تأثیر گذار باشد و برخی دیگر بر روی موارد روحی آنان.

به طور مثال خرید و نوسازی دستگاه ها و وسایل آموزشی مدرسه بر روی آموزش بهتر تأثیر دارد و در مقابل برگذاری جشن ها بر روی موضوع روحی دانش آموزان تأثیرات مثبتی را میگذارد. از همین رو بهتر است تا این فعالیت ها با یک برنامه سالانه  مداوم و البته خاص برگذار شود و بتواند به خوبی تمامی روز های سال تحصیلی را در بربگیرد.

تفاوت برنامه سالانه ابتدایی و متوسطه

تفاوت برنامه سالانه طرح تدبیر و طرح تعالی

شاید گاها با اسم های مختلفی در مورد برنامه سالانه مانند طرح تدبیر و یا طرح تعالی شنیده باشید. اما معنی این عبارت ها چیست؟ آیا از اشتباهات رایج است یا اینکه تلفضات متفاوت دارند؟ 

باید بدانید که چند سالی است برنامه سالانه و تقویم اجرایی آن با نام های متفاوتی در آموزش و پرورش شناخته میشود. البته این نام ها را خود اداره آموزش و پرورش بر روی آنها گذاشته تا بتواند تفاوت انواع آن را به مخاطبان خود نشان دهد. به طور مثال برنامه سالانه مدارس ابتدایی با همین برنامه در مدارس متوسطه با نامی متفاوت شناخته میشود و همین موضوع باعث شده تا برخی از افراد آشنا با این طرح کمی در مورد نام آنها دچار تردید شوند.

برنامه ریز سالانه در مدارس تا قبل از این تغییر نام به صورت خودکامه و توسط مدیران عزیز انجام میگرفت. به این صورت که این افراد خود با توجه به تجربه ای که در طول چندین سال فعالیت خود به عنوان مدیر، معاون و یا معلم داشته اند میتوانستند برنامه ریزی سالانه مدارس را انجام داده و نهایت بر طبق آن فعالیت های مدرسه را به پیش ببرند. در هر حال برنامه سالانه یکی از موارد مهم و دارای اهمیت در مدارس ایران است.

تصمیمات مهم آموزش و پرورش

اما پس از چندی اداره آموزش و پرورش تصمیم گرفت تا برا سر و سامان دادن به این فعالیت دست به کار شود و کار ها و فعالیت هایی را انجام دهد. به این صورت که تصمیم گرفتند از این پس تمامی فعالیت های مدیران و معاونان طبق یک قانون واحد چهارچوب از پیش تعیین شده انجام شود تا نتیجه های بهتری را مشاهده کنند. 

این قوانین که برای برنامه سالانه و طراحی آن صورت گرفته است به این صورت است که دیگر به معاونان و مدیران اجازه نمیدهد که خود به تنهایی فعالیت های خود را انجام دهند و صرفا از طریق تجربیات خود به جلو بروند بلکه آنها باید طبق این چهارچوب خاص فعالیت خود را به پیش ببرند. این چهارچوب نیز با تحقیقات بزرگ و عملی و البته تخصصی توسط آموزش و پرورش انجام شده که در نهایت باعث بهبود وضعیت درسی دانش آموزان خواهد.

اما حال تفاوت این دو برنامه ریزی به چه صورت است و از کجا باید فهمید که برنامه ریزی در مدارس ابتدایی و برنامه ریزی در مدارس متوسطه به چه صورت انجام میگردد؟

تفاوت این دو را میتوان در اولین مرحله از نام آنها دریافت کرد. برنامه ریزی در مدارس ابتدایی با نام برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر شناخته میشود اما در مقابل این برنامه ریزی در مدارس متوسطه با نام برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی صورت میگیرد. این بهترین راه برای شناخت تفاوت این دو است که مطمئنا میتواند به راحتی باعث شود تا شما تفاوت آن دو را متوجه شوید.

در نهایت نیز آموزش و پرورش برای راحتی بهتر معلمان و مدیران سامانه ای را به راه انداخته که با نام سامانه همگام شناخته میشود. این سامانه چهارچوب و قوانین مشخص شده را به مدیران ابلاغ میکند تا آنها نیز به خوبی با اجرای آن به فعالیت های مدرسه خود کمک کنند. امیدواریم این مقاله در مورد برنامه سالانه به شما کمک کرده باشد.

دانلود فایل های برنامه سالانه و تقویم اجرایی مدارس

مدیران و معاونین و مربیان عزیز می توانند از سایت بانک فایل پژوهشی معلمان برنامه سالانه و تقویم اجرایی مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

برای دانلود کاملترین نمونه های برنامه سالانه روی لینک و دکمه مربوطه زیر  کلیک کنید.

برنامه سالانه مدارس ابتدایی بر اساس طرح تدبیر کلیک کنید

برنامه سالانه مدارس متوسطه اول بر اساس طرح تعالی کلیک کنید

برنامه سالانه مدارس متوسطه دوم بر اساس طرح تعالی کلیک کنید

برنامه سالانه هنرستان های فنی حرفه ای و کارو دانش بر اساس طرح تعالی کلیک کنید

برنامه ویژه مدرسه (طرح بوم) مخصوص کلیه مقاطع از ابتدایی تا متوسطه اول و دوم کلیک کنید

تقویم اجرایی کلیه مقاطع ابتدایی متوسطه اول دوم و هنرستان کلیک کنید

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دوستان عزیز در صورت داشتن هر گونه درخواست و یا سفارش اختصاصی فرم زیر را پر کنید :

    منبع : بانک سایت پژوهشی معلمان