پوکه معدنی و ساختمان سازی

در این مقاله به معرفی پوکه معدنی و چگونگی استفاده از آن در ساختمان سازی می پردازیم .

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

پوکه معدنی چیست ؟

پوکه معدنی از گدازه های آتش فشانی تشکیل شده است . هنگامی که این مواد مذاب به روی زمین می رسد ، کم کم سرد شده و پوکه را به وجود می آورد . این سنگ معدنی بسیار سبک است . همچنین به خاطر اینکه در دمای بالا به وجود آمده از درجه سختی بالایی برخوردار است . بدین معنی که در برابر فشار و ضربه مقاومت بالایی دارد .

البته پوکه معدنی ویژگی های دیگری هم دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم :

  1. ضد حشره
  2. آنتی باکتریال
  3. عایق صدا
  4. عایق دما
  5. وزن پایین
  6. مقاومت بالا
  7. عمر بیش از ۱۰۰ سال

این ویژگی ها باعث شده که از پوکه معدنی در ساختمان سازی استفاده شود . در چند مرحله از ساخت ساختمان و تولید چند نوع از محصولات مورد استفاده در این صنعت از پوکه استفاده می شود .

در زمان های گذشته برای پر کردن کف اتاق ها و غیر از خاک یا شن و ماسه استفاده می شود . این کار برای این صورت می گرفت تا سطح اتاق به اندازه لازم بالا بیاید و به ارتفاع مطلوب برسد که بتوان روی آن را با ملات پوشاند .

امروزه با توجه به اینکه اکثر ساختمان ها به صورت چند طبقه ساخته می شود ، باید اصول سبک سازی کاملا رعایت شود . در ساختمان های جدید برای شیب بندی و کفپوشی دیگر نمی توان از خاک و ماسه استفاده کرد . زیرا این کار باعث افزایش وزن ساختمان می شود که بسیار خطرساز است .

به همین دلیل برای اینکه وزن سازه بالا نرود در هنگام شیب بندی و پر کردن کف ها از پوکه معدنی استفاده می شود . در ادامه شما را با شیب بندی و کف پوشی به صورت مختصر آشنا می کنیم .

شیب بندی : در ساختمان فضاهایی وجود دارد که باید سطح آنها شیب دار ساخته شود . مثلا پشت بام . برای اینکه آب باران و به طور کلی مایعات به سمت خروجی تعبیه شده فاضلاب هدایت شود باید کف بام را شیب بندی کرد . بدین منظور ابتدا روی بام را با زاویه درست کلم بندی میکنند .

سپس بین کلم ها را با پوکه معدنی پر می کنند . بعد از صاف کردن پوکه ها نوبت به آن می رسد که با ملات روی پوکه را بپوشانیم . بعد از خشک شدن ملات می توان سقف را ایزوگام کرد .

کف پوشی : برای اینکه ارتفاع کف ها در داخل ساختمان به میزان مطلوب بالا بیاید ، کف اتاق ها پوکه ریزی می شود . بعد از یعد از صاف کردن سطح  روی پوکه با ملات پوشانده می شود . با این کار ( استفاده از پوکه معدنی به جای خاک و ماسه ) وزن کلی سازه پایین آمده و یکی از اصول سبکسازی نیز به درستی رعایت می شود .

یکی دیگر از مصارف پوکه معدنی در ساخت ساختمان ، استفاده از بلوک سیمانی برای ساخت دیوار ها و سقف است . در ساخت بلوک سیمانی از پوکه معدنی استفاده می شود . این کار باعث سبک بودن بلوک و مقاومت بالای آن خواهد شد . جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید .

اندازه بلوک سیمانی چندین بابر از آجر بزرگتر است . به همین دلیل هنگام ساخت دیوار در صورت استفاده از بلوک به جای آجر  کار ساخت سریعتر پیش می رود . از طرفی وزن دیوار ساخته شده با بلوک از وزن دیوار آجری پایین تر است .

پوکه معدنی و ساختمان سازی

مورد دیگر این استفاده تولید بتن سبک با پوکه معدنی است . در این مورد با مخلوط پوکه در ترکیب مخصوص بتن ، بتنی سبک و محکم و بسیار مقاوم تولید می شود . این مورد در علم نوین قرار می گیرد که متاسفانه در کشور ما فراگیر نشده است . استفاده از این ازنوع بتن در ساخت ساختمان مخصوصا برج های بلند مرتبه می تواند در ایمنی ساختمان نقش بسیار مهمی داشته باشد .

پوکه معدنی در منطقه غرب و شمال غرب ایران استخراج می شود . بزرگترین تولید کننده این سنگ معدنی شهرستان قروه است . این شهرستان با معادن فراوان پوکه مهمترین تامین کننده این محصول در سطح کشور است . پوکه دارای انواع مختلفی است که در زیر به آنها اشاره می کنیم :

  1. پوکه بادامی . در اندازه ۱۵ تا ۳۰ میلیمتر
  2. پوکه فندقی . اندازه این نوع پوکه بین ۵ تا ۱۰ میلیمتر است
  3. پوکه آبنما . با ۲۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر اندازه تقریبی
  4. پوکه معدنی عدسی . ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر
  5. پوکه نخودی . ۵ تا ۱۰ میلیمتر
  6. پوکه ماسه ای . ۱ تا ۵ میلیمتر

انواع پوکه معدنی با داشتن حجم و وزن مختلف در کارهای متفاوتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند . برای نمونه از پوکه بادامی برای شیب بندی و کف پوشی استفاده می شود . از پوکه ماسه ای نیز برای ساخت انواع بلوک می توان استفاده کرد . اختلاف انواع مختلف پوکه در انداه و جرم آن ها است .

البته هر نوع پوکه نیز خود به دو نوع درجه ۱ و درجه ۲ تقسیم می شود . پوکه معدنی درجه یک سبکتر از درجه ۲ است . به همین دلیل نیز قیمت پوکه معدنی درجه ۱ و ۲ با هم متفاوت است . همچنین انواع مختلف پوکه دارای قیمت های متفاوتی هستند که آن هم به دلیل وزن متفاوت آنهاست .

دیدگاه ها