خاطرات و تأملات معلمی |❶ فایل کامل ⭐️ ✔️【با پشتیبانی 】

خاطرات و تأملات معلمی

فایل حاضر در قالب ورد و قابل ویرایش در ۶۰ صفحه می باشد. که از خاطرات و تأملات معلمی معلمان معاون و دبیر در آن نگارش شده است . البته بیشترین خاطرات موجود در این فایل مربوط به معلمان می باشد. امیدواریم که فایل خاطرات و تأملات معلمی قابل قبول شما عزیزان واقع شود .

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

خاطرات و تاملات معلمی

خاطرات و تاملات معلمی چیست ؟

خاطرات و تاملات معلمی موضوعی است که در رابطه با آن پژوهش های زیادی نگارش می شود. همچنین در رابطه با موضوع تجربه نگاری و خاطره نگاری و بررسی روابط و تاثیرات آنها بر روی هم نیز جای بسی تامل است. پژوهش گران در حیطه آموزش و پرورش همواره بررسی های علمی و پژوهشی خود را در این رابطه در معرض مخاطبین این رشته قرار داده اند. در تجربه نگاری حاضر تلاش شده است که این موضوع بیشتر و دقیق تر بسط داده شود.

تدریس مشارکتی

تدریس مخصوصا در مباحث مشارکتی بخشی از آموزش است و به آن قسمت از فعالیتهای آموزشی که باحضور معلم درکلاس درس اتفاق می افتد اطلاق می شود. فرآیند تدریس تابع فرهنگ تدریس است. ازاین رو، توالی تدریس درکشورهای مختلف فرق میکند.منظور از آموزش، فرآیند دوسویه یاد دهی یادگیری اطلاعات، مهارت ها و نگرشهای مثبت درباره موضوعی است که متناسب باگروه سنی خاص ودرشرایط زمانی معین به اجرا درآمده است. وظیفه ی معلمان درفرآیند تدریس بالاخص در حیطه آموزش و پرورش تنها انتقال واقعیت های علمی به دانش آموزان نیست بلکه باید موقعیت وشرایط مطلوب یادگیری رافراهم نمایند وچگونه اندیشیدن وچگونه آموختن را به دانش آموزان بیاموزند.

خاطرات و تاملات معلمی

نقش خاطرات و تاملات معلمی

یادگیری فعال هر روش تدریسی راشامل می شود که دانش آموزان را درفرآیند یادگیری درگیر می سازد. روشهای تدریس فعال مشارکتی به روشهایی اشاره دارد که بتواند فعالیت های دانش آموزان را در این مبحث تقویت و یادگیری را به یک جریان دوسویه تبدیل نماید. مثل بحث گروهی، ایفای نقش حل مساله و… نتایج استفاده ازاین روش ها هم از سوی دانش آموزان و اولیای آن ها وهم ازسوی راهبر آموزشی و تربیتی بازخورد مثبتی داشته است که این امر نیز نشان دهنده ی اثرگذاری روش های مذکور است.
با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت نظرات پژوهشگران حیطه آموزش و پرورش پیرامون مقوله های ارائه شده در این رابطه کاملا صحیح و مبتنی بر واقعیت است. از این رو پیشنهاد می شود مباحث خاطرات و تاملات معلمی و تجربه نگاری و خاطره نگاری در مراکز آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی مطرح گردد. و نتایج تحقیقات به صورت پروپوزال های نظری ارائه گردد.

پژوهشگران و خاطرات و تاملات معلمی

پژوهشگران و محققین برتر در حیطه آموزش و پرورش در طول سالیان متوالی سعی بر این داشته اند که مطالعات گسترده ای بر روی خاطرات و تاملات معلمی و زیر مجموعه های پژوهشی آن داشته باشند . به طور قطع به یقین باید گفت که موضوع خاطرات و تاملات معلمی و پرداختن و وجوه مختلف و جنبه های گوناگون تحقیقاتی در این رابطه می تواند راهگشای دقیقی در رابطه با علم آموزان عرصه آموزش و پرورش باشد .

خاطرات و تاملات معلمی

به جرئت می توان گفت که پرداختن به موضوع خاطرات و تاملات معلمی یکی از اساسی ترین مسائلی است که می توان در آموزش و پرورش به آن پرداخت و همچنین در این رابطه موضوع مهمی که جای بحث دارد موضوع تجربه نگاری و خاطره نگاری است. پرداختن به این موضوع می تواند راهبرد های آموزشی غیر قابل وصفی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

روش های نوین تدریس

از آنجایی که یکی از مهمترین مشکلات و مسائل نظام آموزشی کشور عدم به کارگیری روش های نوین و فعال تدریس در آموزش و کم توجهی به رویکردهای فعال یاددهی و یادگیری است. ازاین رو معلمان باید با روش های نوین تدریس آشنا شده و آنها را در موقعیت های مناسب به کار برند . تربیت افراد شایسته تنها در سایه استفاده از روش های های معقول و شایسته امکان پذیر است. یکی از عناصر مهم برنامه های درسی و طراحی آموزشی، انتخاب و اجرای روش های مناسب تدریس است. شاید بتوان گفت که این عناصر در همه الگوهای طراحی آموزشی جایگاه ویژه ای دارند. زیرا محتوا، رسانه ها،ارزشیابی و کلیه مراحل تدریس درجایجای روش والگوی تدریس قرار می گیرند . و ما را به همه اهداف می رسانند.

خاطرات و تاملات معلمی ، یادگیری موثر

از آنجایی که یادگیری موثر، تنها کسب و ذخیره سازی اطلاعات و دانش ها نیست بلکه یادگیری موثر و کارآمد تقویت و گسترش مهارت های ذهنی، فیزیکی و طرز تفکر می باشد لذا استفاده از روش های نوین تدریس در مقایسه با روش های سنتی در تقویت این مهارت ها کارآمدتر است .

یکی از مهمترین مسائل پیرامون خاطرات و تاملات معلمی موضوع تجربه نگاری و خاطره نگاری است که می تواند نقش تعیین کننده ای را در رابطه با نتایج پژوهش های پژوهشگران آموزش و پرورش ایفا نماید. پژوهش گران آموزش و پرورش بر این باورند که در رابطه با خاطرات و تاملات معلمی می توان پژوهش های علمی و مسائل پرمغز و پر محتوایی را ارائه نمود که یکی از مهمترین این وجوه قابل پژوهش آموزش و پرورش است.

خاطرات و تاملات معلمی

روش تدریس فعال

در روش تدریس فعال سعی بر این است که دانش آموز خود در کسب مفهوم سهیم باشد واز طرق مختلف به فعالیت های ذهنی، علمی، فردی و گروهی وادار گردد، به عبارت دیگر، محتوا روی درگیر شدن دانش آموزان در کسب تجارب یادگیری تاکید داشته وآنان را فعال می سازد.

چند نمونه از خاطرات موجود در فایل

خاطره معاون آموزشی

در سال ……….. معاونت آموزشی هنرستان کاردانش …….شدم. خیلی از دانش آموزان آنجا اهل کارکردن بودند و اهل درس نبودند. بیشتر دانش آموزان ترکیب خانوادگی و اجتماعی پایینی داشتند اما دارای خانواده ای زحمتکش بودند.

یادم هست روزی یکی از دانش آموزان که نامش سجاد بود را دیدم که گوشه ی حیاط مدرسه در خودش فرو رفته است. رفتم جلو و به او گفتم که سجاد چه اتفاقی افتاده است؟ اشک از چشمان سجاد جاری شد و گفت: دلخور مادرم هستم که باید قلبش را عمل کنیم و پول کم داریم. من نیز دستی بر سرش کشیدم و گفتم که بلند شو خدا بزرگ است یه کاری میکنیم.

بالاخره با کمک بعضی همکاران و برادرم که در بانک کار میکرد توانستیم پول عمل را فراهم کنیم و پس از یک هفته که مادر سجاد عمل شد سجاد را سر حال دیدم که برق شادی در چشمانش موج میزد و انگار دنیا را به او داده بودند.

یک وقت دیگر یکی از بچه های مدرسه که یتیم هم بود با دایی خود شریک میشود و یک دستگاه بتن کن میخرند تا روی آن کار کنند به همین دلیل بعضی از روزها را غیبت میکرد و مدرسه نمی آمد. در این مواقع از من میخواست که به خانه آنها زنگ نزنم تا نفهمند که به مدرسه نیامده است ودارد کار میکند تا خرجی خود را در آورد.

خاطرات و تاملات معلمی

راستش با دیدن ای نمونه از افراد در مدرسه از لحاظ روحی به هم میریختم و میخواستم از این هنرستان بروم ولی یک ندای درونی مرا مجاب میکرد که بمانم و خدمتی را در آنجا ارائه دهم و به دانش آموزان خدمت کنم. بقول سعدی ( عبادت بجز خدمت خلق نیست)

در آخر توصیه ی من به همکاران فرهنگی اسن است که فقط به فکر آموزش کتابی که بر عهده شما گذاشته شده نباشند و قبل از معلم بودن باید یک روانشناس باشید و عواطف و روحیه و فرهنگ های متفاوت را در نظر بگیرند و همه ی دانش آموزان را فرزندان خود بدانند و برای داشتن ایرانی آباد و ساختن انسانهایی با حد اعلای آنچه در قرآن کریم که انسان را خلیفه الهی دانسته است تلاش کنند. سعادت دنیا و آخرت ما در پرورش نسلی سالم، باایمان، آگاه و پویا از هر جهت است.

خاطره معاون پرورشی

سال …… که به سمت مربی پرورشی یکی از مدارس منصوب شدم. همان روز اول در کنار یک درخت ایستاده بودم و فکر میکردم که باید چگونه با داش آموزن طی سال اول خدمتم رفتار کنم. در فکر خود بودم که یکدفعه یکی از معلمان به سرعت به داخل حیاط آمد و دانش آموزی هم برای زدن معلم به دنبال او در حرکت بود. از معلم دلیل این اتفاق را پرسیدم و گفت: دانش آموز از من میخواهد که نمره بیست به او بدهم و به همین دلیل قصد زدن مرا دارد.

من هم به آن دبیر گفتم که خب نمره بیست را به او بده و زمانی که آن دبیر قبول کرد این خبر را به آن دانش آموز مربوطه در اتاق مدیر دادم و وی با گریه بخاطر گرفتن نمره بیست از اتاق بیرون رفت.این خاطره را گفتم تا به خاطره اصلی برسم. در واقع بچه های آن مدرسه از لحاظ خانوادگی و محله ای و هم از لحاظ اجتماعی از نظر عاطفی افرادی محروم بودند. من نیز در حالیکه تجربه پایینی داشتم بفکر حل این مشکل افتادم.

در ابتدا به فکر این افتادم که ببینم کمبودهای این افراد چیست. به این نتیجه رسیدم که از لحاظ ورزشی مدرسه ضعیف است در نتیجه سعی کردم وسایل ورزشی را برای بچه ها تهیه کنم. پس از آن کتابخانه ای در مدرسه دایر کردیم و حتی نمایشگاهی نیز با توجه به اینکه سالهای جنگ بود بر پا نمودیم.

با توجه به اینکه تاثیر این کارها را در دانش آموزان میدیدم با آنها همراه شده و حتی زمین فوتبال خاکی در پشت مدرسه راه اندازی نمودیم و با توجه به اینکه خودم فوتبال هم بلد نبودم اما آنها را همراهی میکردم.

در ادامه دیدم که مدرسه دارای درختان نارنج زیادی است. با اجازه مدیر مدرسه و با کمک آن دانش آموزان رب و عرق نارنج را درست کرده و با نام مدرسه به سمت جبهه میفرستادیم. بچه ها در این کار بسیار مشارکت داشتند و من نیز این تدارکات را با خود به سمت جبهه فرستادم.

بچه ها هر وقت که من به جبهه میرفتم با نامه از من میخواستند که برگردم و با آنها باشم. جالب اینکه پس از مدتی همان افرادی که در مدرسه شر بودند برای جبهه رفتن نام نویسی کردند.

زمانی که این افراد میخواستند در دبیرستان صحبت ثبت نام کنند بدلیل اینکه آوازه آنها به بدی پیچیده بود از آنها خواسته شد که ولی آنها جهت تعهد به مدرسه برود. آن چند نفر به نزد من آمدند و گفتند که شما ولی ما هستید و بیایید با مدرسه برای ثبت نام ما صحبت کنید و من نیز چنین کاری را انجام دادم. حالا از همان دانش آموزان افرادی متشخص تربیت شده اند که در اجتماع حضور دارند و هم اینک نیز به من لطف دارند.

در کل می خواهم به این نتیجه برسم که یک روانشناسی و اخلاق خوب باعث می شود که افراد عوض شوند. از معلمین محترم می خواهم که با اخلاق و رفتار خوب زمینه تربیت درست دانش آموزان را ایجاد نمایند.

خاطرات و تاملات معلمی

خاطره معلم

خاطره من از اولین روزی است که در سر کلاس جهت معلمی حاضر شدم و مربوط به حدود سال….. است که در یکی از مدارس به عنوان کارورز باید به دانش آموزان درس میدادم.

زمانی که معرفی نامه خود را گرفتم به مدرسه ای در تهران رفته و معرفی نامه را به مدیریت مدرسه ارائه کردم. با توجه به اینکه رشته من هنر بود مدیر مدرسه از من خواست که درس خوشنویسی را بر عهده بگیرم. پس از اینکه با مدیر مدرسه در کلاس درس حاضر شدیم ایشان مرا بعنوان یکی از اساتید انجمن خوشنویسان ایران به دانش آموزان معرفی کرد در حالیکه آنروز تازه روز اول معلمی من بوده است و خود م هم از این معرفی جا خوردم.

من نیز کلاس کاری خود را حفظ کردم و از آنجا که بعنوان یکی از اساتید خوشنویسی معرفی شده بودم شروع به سخن گفتن در مورد خوشنویسی کردم. در ابتدا در مورد وسایل خوشنویسی گفتم. زمانی که به خصویات لیقه و دوات رسیدم با مشاهده دوات و لیقه یکی از دانش آموزان آن را برداشته و گفتم:  که اگر لیقه در دوات وجود نداته باشد باعث می شود که با کج شدن دوات مرکب از آن زیخته شود. در آن لحظه دوات را کج کرده و با کج کردن دوات مرکب به روی خودم ریخته شد و بچه ها به خنده افتادند. من نیز خود را نباخته و با زل زدن به بچه ها سعی کردم جو کلاس را حفظ کنم. در آن لحظه به ذهنم امد که به دانش آموزان بگویم: بچه ها اینجور هم نیست که هر چقدر بخواهید مرکب را در لیقه بریزید و باید به اندازه استفاده کرد. من نیز این کار را به عمد انجام دادم تا به شما بگویم این مطلب را آموزش دهم. از فردی که ته کلاس هم نشسته بود و بیشتر شیطنتمیکرد خواستم با کاغذ مرکب های ریخته شده را جمع کند و خوشبختانه با این حرف باعث شد تا پایان سال شخصیت من در مدرسه حفظ شود.

فایل حاضر در قالب ورد و قابل ویرایش در ۶۰ صفحه می باشد. که از خاطرات و تأملات معلمی معلمان معاون و دبیر در آن نگارش شده است . البته بیشترین خاطرات موجود در این فایل مربوط به معلمان می باشد. امیدواریم که فایل خاطرات و تأملات معلمی قابل قبول شما عزیزان واقع شود .

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی ۰۹۱۸۷۵۱۸۱۰۵

دیدگاه ها