مراحل درس پژوهی ❶ ویرایش جدید , سه ماه پشتیبانی ❤️

مراحل درس پژوهی

کشور ژاپن سال ها درگیر مشکلاتی نظیر جنگ، انفجار بمب اتمی و فقر بوده است. با این وجود امروزه ژاپن یکی از کشورهای صنعتی و بسیار پیشرفته، با مردمی بسیار منظبت و قانونمند شناخته می شود. چگونه ممکن است کشوری با مشکلات فراوان، با این سرعت رشد کرده و ترقی نماید؟ یکی از مهم ترین علل پیشرفت سریع ژاپن، سیستم آموزشی قوی این کشور است که کودکان را از همان سنین پایین به افرادی مسولیت پذیر و توانمند تبدیل می کند. همچنین طرح درس و شیوه آموزشی در ژاپن به نحوی است که کلاس های درس حداکثر بازده را دارند و در زمان کوتاه تری، مطالب را با کیفیت بالاتری می آموزند. درس پژوهی متدی است که بیش از صد سال میان معلمین ژاپنی در حال اجرا بوده و اثرات سودمندی بر نظام آموزش و پرورش این کشور نهاده است. گفته می شود که مراحل درس پژوهی با اندکی تفاوت از حدود ۵۰ سال پیش میان معلمین کشورمان اجرا می شده است. اما درس پژوهی به عنوان یک شیوه آموزشی ژاپنی در جهان شناخته می شود.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل مراحل درس پژوهی حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل مراحل درس پژوهی سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل مراحل درس پژوهی سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از ۸ صبح تا ۱۲ شب همه روزه فعال است.

درس پژوهی

تعریف مراحل درس پژوهی

درس پژوهی در لغت به معنی پژوهش و البته همفکری معلمان در خصوص کلاس درس می باشد. به بیان دیگر این فرآیند مراحل درس پژوهی را شامل می شود که با هدف ارتقای توانمندی های معلمان، اصلاح سیستم آموزشی و بهبود یادگیری در دانش آموزان اجرا می شود.

برای رسیدن به این هدف معلمان باید عضوی از گروه های درس پژوهی باشند. هر گروه درس پژوهی شامل تعدادی از دبیران هم پایه است که به حرفه خود عشق می ورزند و با روحیه ای انتقاد پذیر، آماده به بیان مشکلات مرتبط با کلاس درس، یافتن راه حل ها و بهره بردن از تجربیات دیگر همکاران خود هستند. هریک از این گروه ها در جلسات خود مراحل درس پژوهی را طی کرده و به حل مشکلات رایج در کلاس درس، نظیر یافتن ایرادات پنهان در طرح درس، مشکلات محتوای کتب و… می پردازند.

علاوه بر موارد فوق، درس پژوهی بر زمینه ساز ترقی معلمین در حرفه خود می باشد. ایده های خلاقانه و نوآورانه معلمان طی فرآیند درس پژوهی شنیده می شود و می توان از آن ها برای ارتقای نظام آموزشی بهره مند شد. همچنین معلمان در مواجهه و تعامل با سایر دبیران هم پایه خود، مهارت ها و شیوه های آموزشی گوناگونی را می آموزند که بر قابلیت ها و توانایی های آنان خواهد افزود.

مراحل درس پژوهی

جدیدترین بروز رسانی نمونه فایل مراحل درس پژوهی توسط تیم تخصصی معلم بلاگ بر اساس اهداف خاص مورد نیاز آموزش و پرورش : با فرمت word و با امکان ویرایش .

نکته ای پیرامون مراحل درس پژوهی

درس پژوهی هاییکه در بانک فایل پژوهشی معلمان در دسترس می باشد ، از نظر کارشناسان ما بسیار کامل و دقیق است و در سال تحصیلی اخیر مشکل شما عزیزان را برطرف می نماید.این برنامه با تجربیات شخصی مدیران سایت نگارش شده است.و در حد بضاعت از منابع در دسترس نیز در این زمینه بهره گرفته شده است.

بانک فایل پژوهشی معلمان با ارائه جدید ترین و جذاب ترین و در عین حال ( تقریبا ) پایین ترین قیمت در رابطه با درس پژوهی کلیه پست های سازمانی پیشرو در امر آموزش و تدریس می باشد. عزیزان گرامی می توانند با مراجعه به بانک فایل پژوهشی معلمان درس پژوهی مورد نیاز خود را طبق آخرین ویرایش و بر اساس آخرین بخشنامه های ارسالی از آموزش و پرورش دانلود نمایند. لازم به ذکر است کلیه درس پژوهی ها توسط در مدارس بانک فایل پژوهشی معلمان طراحی و تدوین گردیده است و جمعی از تیم با تجربه در ارائه این برنامه ها ساعت ها و روزها وقت گذاشته اند. شما فرهنگیان عزیز همچنین می توانید علاوه بر درس پژوهی بر اساس آخرین ویرایش از سایر محصولات این بانک پژوهشی استفاده نمایید.

مراحل درس پژوهی را با خیال راحت خرید کنید

یک بار دیگر سایت علمی و آموزشی ما فایل جدید و کاملی را جهت استفاده و بهره مندی شما عزیزان تحت عنوان مراحل درس پژوهی  قرار داد. مراحل درس پژوهی نمونه کاملی از فایل حاضر است که توسط گروه تحقیقاتی هلدینگ معلم بلاگ جهت استفاده شما عزیزان قرار گرفته است. گروه تخصصی سایت و هلدینگ معلم بلاگ ( بانک فایل پژوهشی معلمان ) از هیچ تلاشی در راستای نگارش فایل مراحل درس پژوهی فروگزاری ننموده است و محتویات فایل مراحل درس پژوهی را به همه شکل تایید می کند. سایت ما بروز رسانی شدن و ویرایش مجدد فایل مراحل درس پژوهی را تایید می کند.

در فایل حاضر شما قادر خواهید بود مراحل درس پژوهی را به طور کامل و دقیق دریافت کنید و نیاز خود را در این زمینه مرتفع سازید.

این فایل مراحل درس پژوهی یکی از کامل ترین نمونه فایل های مراحل درس پژوهی در فضای مجازی می باشد و همچنین از اکثر نمونه های موجود ارزانتر است.

برنامه سالانه معاون آموزشی

برای دانلود مراحل درس پژوهی با خیال راحت و با ضمانت بازگشت وجه از سایت ما خرید نمایید. کارشناسان ما در هر لحظه از شبانه روز جوابگوی شما هستند. شماره تماس (۰۹۱۸۷۵۱۸۱۰۵ : صالح | مدیر سایت )

مراحل درس پژوهی برای مدارس

یک فایل که از آن به مراحل درس پژوهی نام برده می شود باید چهارچوب کلی خاصی را رعایت کند در عین اینکه نیاز نیست از همان زاویه ای نگارش شود که دیگران نوشته اند . در کل مراحل درس پژوهی چند آیتم کلیدی را باید در ساختار خود داشته  باشد که عبارتند از : انضباط و کنترل ، داشتن خلاقیت ، دقت در نگارش  ، داشتن تمرکز، بی طرفی  که هر کدام از این پارامترها اگر بدرستی رعایت شوند بدون شک می توانند منشاء اثر باشند و در نهایت باعث بهبود شاخص های کیفی و کمی شوند.

در برنامه هایی مثل مراحل درس پژوهی رعایت این موارد الزامی است :

  • تاکید بر اجرای درست برنامه و این که مستندات اجرای برنامه  توسط مجری برنامه  در سیستم نگهداری شود.
  • تاکید بر این که برنامه های تدوین شده مثل مراحل درس پژوهی باید ابتدا در شورای مدرسه تصویب و سپس اجرا شود.
  • توصیه شد برنامه هایی در زمینه مراحل درس پژوهی تدوین شود که قابلیت اجرا شدن در مدرسه  را داشته باشد.
  • توجیه دانش آموزان و اولیاء در این خصوص
  • نظارت مستمر بر رفتار دانش آموزان جهت رسیدن به اهداف مورد نظر تا آموختن مهارت لازم
  • اهتمام در آموزش مهارتهایی که در برنامه پیش بینی شده است.
  • نظارت مستمر بر اجرای برنامه
  • پاسخگویی دقیق به سوالات اجرای این برنامه توسط اعضاء محترم کمیته

مراحل درس پژوهی | تهیه شده توسط هلدینگ معلم بلاگ

دوره ی مدرسه از دوره های مهم ، حساس و موثر در زندگی فردی و اجتماعی آدمی است . دوره ای است که به سبب وضع زیستی ،اجتماعی و روانی دانش آموزان آن با سایر دورهای تحصیلی مشترکات و ممیزاتی دارد و دارای طیف وسیعی است که دوران کودکی و نوجوانی را در بر می گیرد و در انتهای طیف به دنیای جوانی می رسد.با توجه به آنچه بیان گردید سایت ما سعی داشته است با ارائه خدمات نوین در تدوین فایل مراحل درس پژوهی سهم خود را در بحث آموزش و پرورش در کشور ایفا نماید. شما دوستان محترم می توانید فایل مراحل درس پژوهی را از این بخش خریداری نمایید.

برای دانلود درس پژوهی در پایه اول ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه دوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه سوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه چهارم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه پنجم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه ششم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در مقطع متوسطه اول روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در مقطع متوسطه دوم روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در همه مقاطع روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

با مراحل درس پژوهی بیشتر آشنا شوید

مراحل درس پژوهی بسیار ساده است اما تاثیر آن بر شخصیت حرفه ای معلمان و به دنبال آن بازده درسی دانش آموزان که تاثیر مستقیم در پیشرفت یک کشور دارد، بسیار عظیم است. مراحل درس پژوهی شامل یک چرخه است که مهم ترین قسمت فرآیند درس پژوهی را تشکیل می دهد.

اولین مرحله از مراحل درس پژوهی

در مرحله اول باید یک مساله بیان شده و موضوعی انتخاب شود تا در گروه درس پژوهیمعلمان مورد بررسی قرار گیرد. معلمان در گروه های درس پژوهی یک درس و اهداف آن را بررسی کرده و آنچه دانش آموزان قرار است بیاموزند را با آنچه محصلین در واقعیت فرا می گیرند، مقایسه می کنند. برای مثال اغلب دانش آموزان در یادگیری و فهم بخش مشخصی از یک درس مشکل دارند. این مساله نشان دهنده نقصی در طرح درس، شیوه آموزشی یا محتوای کتاب درسی است. درواقع می بینیم که در مرحله آغازین درس پژوهی، اهمیت آن تا چه اندازه آشکار شد. با بررسی و حل چنین مشکلاتی در مراحل بعدی فرآیند درس پژوهی، می توان از هزینه های بسیار بالایی که این نقایص بر کشور تحمیل خواهد کرد، جلوگیری نمود.

مرحله دوم، تحقیق درسی

در دومین بخش از مراحل درس پژوهی، معلمان به برنامه ریزی و طراحی درس مورد نظر می پردازند. در این مرحله که به آن تحقیق درسی نیز گفته می شود، معلمان در گروه، براساس مطالعاتی که انجام می دهند و با توجه به تجربیات گذشته خود و دیگر دبیران، ایده های خود را برای طراحی درس به اشتراک می گذارند. این مرحله ممکن است زمان بسیار زیادی را به خود اختصاص دهد. اما قرار نیست که اولین طرح درس پیشنهادی، بهترین و بی نقص ترین آن ها باشد.

سومین گام، مشاهده

پس از طراحی نمونه اولیه طرح درس، نوبت به مرحله سوم یا همان مشاهده درس می رسد. در این مرحله یکی از اعضای گروه معلمان، به تدریس درس مورد نظر می پردازد. در این مرحله یکی از دبیران درس مورد نظر را در کلاس درسی خود تدریس نماید و دیگر همکاران خود را برای حضور در کلاس دعوت کند. هدف اصلی انجام این مرحله آن است که گروه آموزگاران واکنش دانش آموزان به درس را مشاهده و بررسی نمایند تا بتوانند نقاط قوت و ضعف طرح درس تدوین شده را بررسی نمایند و در مرحله بعد از این مشاهدات استفاده کنند.در این مرحله عملکرد معلم در کلاس درس بررسی نخواهد شد و اعضای گروه بر دانش آموزان تمرکز می کنند.

قدم چهارم مراحل درس پژوهی

تیم معلمان گرد هم می آیند تا در مورد مشاهدات خود از واکنش های دانش آموزان در برابر طرح درس پیشنهادی صحبت کنند. هریک از معلمان با توجه به هدف اولیه مشاهدات و پیشنهادات خود را بیان می کند و در نهایت گروه با توجه به نتایج بدست آمده، طرح اولیه را اصلاح می کند.

پنجمین مرحله از مراحل درس پژوهی

در صورتی که اصلاحات انجام شده جزیی نباشد، پس از تغییر طرح درس، مجددا یکی از دبیران به تدریس در کلاس و در حضور سایر اعضا خواهد پرداخت. یگر دبیران به بررسی رفتار دانش آموزان و نتایج حاصل از تدریس پرداخته و مجددا در جلسه گروه به بحث در مورد طرح درس و انجام اصلاحات می پردازند. در حقیقت مرحله پنجم تکرار مراحل سوم و چهارم است.

مرحله ششم به اشتراک گذاری نتایج

پس از آنکه گروه معلمان به بحث در مورد آخرین و بهترین طرح درس پرداخت و کلیه اهدافی که انتظار می رود دانش آموزان به آن برسند را مورد بررسی قرار داد، زمان به اشتراک گذاشتن این دستاوردها است. به اشتراک گذاری نتایج ممکن است از طریق دپارتمان ها، ابلاغیه های وزارت آموزش و پرورش، جلسات گروه ها و.. صورت گیرد.

برای دانلود درس پژوهی در مقاطع مختلف روی دکمه های مربوطه کلیک کنید :

برای دانلود درس پژوهی در پایه اول ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه دوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه سوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه چهارم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه پنجم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه ششم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در مقطع متوسطه اول روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در مقطع متوسطه دوم روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در همه مقاطع روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

دیدگاه ها